29. 11. 2012
Přestože Česko vede v Evropě žebříček zemí s
největší hustotou čerpacích stanic, přibývají u nás v poslední době
další. Na zaplněném trhu pro ně našly největší petrolejářské firmy
místa v některých větších městech a u frekventovaných silnic.
Spotřeba benzinu přitom prudce padá a pumpaři se teď víc než jindy
snaží přilákat zákazníky na jiné komodity - na jídlo a pití. Marže
z jejich prodeje jsou totiž mnohem vyšší než z prodeje pohonných
hmot.

Výtoče klesají a interiéry
čerpacích stanic se postupě mění na supermarket nebo fastfood.
Benzina například zavádí gastronomický projekt Stop
Café
Vhodných lokalit k výstavbě čerpacích stanic je už ale
málo. Shell teď v listopadu otevřel svou 181. pumpu na okraji
Ostrova na Karlovarsku, Agip našel volné místo pro svou celkově
125. stanici na pražském Chodově.
Největší přírůstek v rámci omezených možností českého trhu hlásí
lídr mezi pumpaři - Benzina. Nedávno zahájila u obcí Mezno a
Mitrovice na dálnici D3 mezi Prahou a Českými Budějovicemi stavbu
dvou nejmodernějších pump. Otevře je ještě před koncem letošního
roku. "Budeme na nich testovat řadu nových technologií,
prostřednictvím kterých chceme dosáhnout vyššího komfortu pro
zákazníky a výrazných úspor energií a tepla," uvedl Martin Durčák z
představenstva mateřského Unipetrolu.
Interiéry pump se tak postupně mění na bary, pekárny a restaurace.
"Gastronomické služby jsou jednou z cest, jak na čerpacích
stanicích eliminovat výpadky v prodeji pohonných hmot, zejména
benzinu," potvrzuje expert České asociace petrolejářského průmyslu
a obchodu Václav Loula.
Řidiče má přilákat od konkurence vlastní výroba baget, sendvičů,
teplých jídel i párků v rohlíku. Samozřejmostí jsou místa k
pohodlnému posezení, nejlépe s vlastním signálem Wi-Fi pro
surfování na internetu při posezení s rodinou nebo pracovní
schůzce. V tomto stylu budují petrolejáři nejen nové pumpy, ale i
přestavují ty stávající.
Fastfoodům tak od letoška vlastními gastronomickými koncepty stále
víc konkurují pumpy Benziny, Shellu, OMV, Agipu a od včerejška to
platí i pro síť stanic ruského koncernu Lukoil. U dvou pump - jedné
v Praze a druhé v Moskvě - zahájil Lukoil testování nového konceptu
prodejen. Zářící interiér připomíná spíš bar než čerpací stanici.
"Slibujeme si od nového projektu, že se bude lidem líbit a získáme
další zákazníky. Naše strategie je nejen v příznivé ceně a kvalitě
pohonných hmot, ale i službách, které chceme tímto ještě zlepšit,"
uvedl při otevření zmodernizované pumpy na pražském Barrandově šéf
Lukoilu pro střední Evropu a země Beneluxu Bulat Subajev. Pokud se
projekt během několika měsíců testování v Praze a Moskvě osvědčí,
zavede ho koncern ve všech víc než šesti tisících stanic, které má
po světě.
Petrolejáři jdou v prodeji potravin tak daleko, že některé pumpy
plně nahrazují supermarket. Shell takto u části svých stanic
prodává dokonce i chléb a mléko.
"Zavádíme postupně od letoška koncept deli2go, zaměřený na
specifické české chutě, do kterého patří i prodej vlastních
koláčků, džusů a dalších potravin," reaguje mluvčí českého
zastoupení Shellu Petr Schindler. Benzina s úspěchem prosazuje od
letoška v interiéru svých pump gastronomický projekt Stop Café,
pumpy OMV provozují koncept občerstvení VIVA, Agip má podobný
projekt Ciao Agip, zaměřený na italské speciality, včetně nabídky
italských vín.

Zářící interiér čerpací
stanice občas připomíná prodejnu lahůdek. Na snímku úsek občestvení
u nově otevřené čerpací stanice Lukoil na pražském
Barrandově
Čerpací stanice v České republice
6729 ČERPACÍCH STANIC eviduje v ČR
ministerstvo průmyslu. Z toho je 3702 veřejných, 2576 pump
neveřejných (např. pro vlastní potřebu dopravců) a 451 s vymezeným
přístupem (částečně veřejné areály zemědělců...).
354 ČERPACÍCH STANIC vychází v ČR na milion
obyvatel. Například v sousedním Německu vychází na milion obyvatel
jen 183 čerpacích stanic.
1,4 MILIONU LITRŮ benzinu a nafty prodá ročně v
ČR v průměru jedna pumpa. V Německu vychází průměrný prodej jedné
čerpací stanice na 3,5 milionu litrů.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia