15. 11. 2012
Povinné rozlišování čerstvého a rozpečeného pečiva ve
všech prodejnách je ukázkové byrokratické rozhodnutí od stolu. Po
dvou měsících platnosti spotřebitele moc nezajímá, protože ten
vybírá podle ceny a smyslových atributů: čerstvosti, vůně, chuti,
vzhledu a jen výjimečně podle cedulky.

Obchodníci teď povinně označují regály s dopékaným pečivem
ze zmražených polotovarů a pekařům, kteří stojí za tímto
rozlišováním, konkurence s tímto zbožím neubude. "Cílem
vyhlášky je poskytnout spotřebitelům plné a nezkreslené informace o
charakteru pekařských a cukrářských výrobků," říká předseda
Podnikatelského svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal. Výrobcům
pečiva dosud vadilo zvláště to, že se potraviny určené k rozpékání
hojně dovážely z ciziny, například z Polska a Francie. To už ale
podle Svazu obchodu neplatí, protože čtyři pětiny výrobků určených
pro dopékání je vyrobeno v České republice a není dováženo. Podle
prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeňka Juračky je
rozpékané pečivo nyní naprosto neprávem označované jako druhořadé.
Podle technologů, kteří využívají moderní pekárenské technologie,
má přitom vyšší nutriční kvalitu i delší trvanlivost.
Čerstvě dopečeno
To, že má nějaký výrobek označení "rozmrazeno" nebo ze
"zmrazeného polotovaru", jej mezi zákazníky staví spíše na druhou
kolej, protože "čerstvé" jednoduše asociuje něco lepšího, i když
"čerstvý" rohlík z nočního pečení po osmi hodinách
v regálech už moc neláká. Přitom zařazení do kategorie
"čerstvé pečivo" platí pouze pro nebalené běžné pečivo, jehož
proces výroby nebyl přerušen zmrazením nebo jinou technologickou
úpravou sloužící k prodloužení trvanlivosti. Spotřebitelům
mohou tento typ pečiva obchodníci prodávat nejdéle do 24 hodin
po upečení. Obchodníkům se není co divit, když se vybavili tabulemi
s nápisem: "čerstvě dopečeno". Přestože jsou tato slova
zavádějící a jsou tam prakticky jen proto, aby odvedla pozornost od
skoro až hanlivého sousloví "ze zmrazeného polotovaru", je to
v souladu s českou legislativou. "Pakliže mají
výrobci uvedeny údaje "ze zmrazeného polotovaru" či "rozmrazeno",
z pohledu zákona je vše v pořádku. Jestli k údajům
podstatně větším písmem připíší "čerstvě dopečeno" nebo třeba
"čerstvě nakrájeno", je na jejich libovůli," říká Pavel
Kopřiva ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).
Zákonná povinnost je tedy splněna - upřímně řečeno: ve všech
prodejnách čerpacích stanic bývá nabízeno rozpečené i čerstvé
pečivo a je jen na zákazníkovi, aby si vybral takové, které mu je
více po chuti.
Nová "rozpékací" legislativa
Novelizace č. 182/2012 Sb. upravuje vyhlášku č. 333/1997 Sb.,
jejíž hlavní změnou je nová povinnost obchodníků v označování
pečiva. Ta spočívá především v rozlišení čerstvého pečiva a tzv.
rozpékaného pečiva. Vyhláška neupravuje označování čerstvého
pečiva. Zaměřuje se na označování pečiva hotového rozmrazovaného a
vyrobeného ze zmrazených polotovarů:
- u nebaleného pekařského výrobku, který byl v hotovém stavu
zmrazen a spotřebiteli je nabízen v rozmrazeném stavu, se tam, kde
je výrobek přímo nabízen k prodeji spotřebiteli, viditelně umístí v
blízkosti názvu výrobku údaj"rozmrazeno",
- u nebaleného pekařského výrobku, který byl dokončen ze
zmrazeného polotovaru, se tam, kde je výrobek přímo nabízen k
prodeji spotřebiteli, viditelně umístí v blízkosti názvu výrobku
údaj"ze zmrazeného polotovaru".
Nové rozlišování je pouze doplňkovou informací o výrobě
prodávaného pečiva pro spotřebitele. Jakost se nemění, je již
upravena stejnou vyhláškou od roku 1997.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia