Češi preferují mycí linky

Zajímavé výsledky přinesl zákaznický průzkum, který provedla letos u svých čerpacích stanic společnost Benzina. V rámci ankety společnosti Benzina potvrdilo využívání automatických myček 6 z 10 řidičů. Za popularitou mycích linek stojí jejich cenová dostupnost, rychlost a ekologická šetrnost.

MYT 1

Z výsledků ankety také vyplývá, že pouze 11 % řidičů se do automatických mycích linek bojí jezdit. Benzina v tuzemsku provozuje v rámci čerpacích stanic 108 mycích linek a je tak jedničkou na tuzemském trhu. Kromě toho je na 40 stanicích v nabídce samoobslužné ruční mytí, přičemž u většiny čerpacích stanic jsou k dispozici dva mycí boxy. Ankety společnosti Benzina se zúčastnilo 474 řidičů.
"Společnost Benzina v rámci realizované maloobchodní strategie zařadila mycí linky jako velmi důležitou součást služeb, kterou na čerpacích stanicích řidičům poskytuje. V rámci rekonstrukcí na našich čerpacích stanicích proběhla výměna většiny mycích linek a 90 % z nich je dnes mladší pěti let," říká Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina. "Na 108 čerpacích stanicích nabízíme moderní mycí linky s kolekcí programů v základní řadě a s možností výběru prémiového mytí s vyšší chemickou hodnotou ošetření a konzervace," dodává Václav Loula.

Stále více rozhoduje cena mytí

Stále více řidičů využívá při péči o své auto mycích linek zejména z důvodu cenové dostupnosti služby. Za posledních pět let se ceny mycích programů téměř nemění, v síti Benzina lze pořídit základní program v ceně pod 100 korun. Čištění vozidel v mycích linkách je také ekologické, během mycího procesu je 85 % veškeré použité vody recyklováno a čistá voda je používána jen při závěrečném oplachu. Součástí každé mycí linky je i čistírna odpadních vod, přičemž voda, která se vypouští do kanalizačních vod, je vždy pravidelně kontrolována. V neposlední řadě jsou moderní myčky Benzina vybaveny nejnovějšími technologiemi jako vysokotlaké předmytí a k laku šetrné materiály kartáčů.

Mytí aut se řídí počasím

Co se týká frekvence mytí aut, z ankety společnosti Benzina vyplynulo, že téměř polovina českých řidičů se o zevnějšek svého auta stará jednou měsíčně, pouze 7 procent častěji. Automatické myčky využívá 58 procent majitelů aut, 54 procent myje automobil svépomocí a 17 procent řidičů platí za ruční mytí.
"Spotřebitelské návyky v České republice se postupně přibližují zvyklostem v rozvinutých zemích EU. Proto očekávám, že bude narůstat podíl řidičů, kteří budou svého plechového miláčka mýt v moderních mycích zařízeních nebo formou ručního mytí častěji. Například v Rakousku průměrný motorista umývá svůj vůz až třikrát měsíčně," dodává Václav Loula.
Během roku zaznamenává Benzina největší provoz mycích linek v podzimním období (září až listopad) a jarním období (březen - květen). "Dle našich zkušeností se řidiči rozhodují o umytí auta zejména podle aktuální předpovědi počasí. Nejvíce jich na mytí dorazí v době, kdy je na následující dny nahlášeno pěkné počasí. Tradičně také provoz myček roste před víkendem, kdy řidiči vyjíždí na výlety či rodinné návštěvy a před dovolenými," upřesňuje Václav Loula.

Do myčky bez obav

V rámci ankety společnosti Benzina pouze 11 procent tuzemských řidičů uvedlo, že se bojí do automatických linek jezdit. Obavy jsou přitom rozšířenější mezi ženami. Obě pohlaví jako nejčastější důvod obav udávají možné poškození vozidla, některé ženy řidičky pak jako důvod zmiňují i klaustrofobii.
"Při dodržování jasných návodů a případných pokynů obsluhy stanice v kombinaci s moderním bezpečnostně zajištěným systémem zastavení a kamerovým sledováním vozidla i celého chodu mytí, se zákazník nemusí v průběhu mytí vůbec ničeho obávat," dodává Václav Loula.

Rozhodující je lokalita

Benzina průzkum provedla mezi svými zákazníky, a tak se nabízí otázka, do jaké míry výsledky ankety se kryjí s obecnými trendy na českém trhu mytí vozidel. Pavel Šprta z Wash-service CR anketu Benziny chválí: "Jedná se doposud o nejpřesnější statistiku, s jakou jsem se za posledních 10 let v oboru setkal." Podle Zbyňka Otáhala, zástupce společnosti Otto Christ, ale nelze vztáhnout výsledky ankety na celý trh mytí zejména vzhledem k nízkému počtu 474 respondentů. "Myslím, že pro získání věrohodných informací pro reprezentativní plošný přehled o trhu by bylo třeba většího počtu respondentů, minimálně 1500."
Benzina je co do počtu jak čerpacích stanic, tak i mycích provozů lídrem českého trhu a oslovuje většinovou a širokou skupinu motoristů. Výsledky ankety poskytly Benzině dokonalý obraz nákupního chování jejich zákazníků a pro řadu provozovatelů myček můžou být velice inspirativní. Preference pak mohou být zcela odlišné u určitých kategorií zákazníků, kteří u konkurenčních stanic tvoří silnější či slabší skupinu. Podle Jana Bauera ze společnosti WashTec CZ záleží i na poloze čerpacích stanic: "Podíly v jednotlivých kategoriích se odvíjí od lokality. Ve větších městech bude poptávka po automatickém a ručním mytí výrazně vyšší, v menších městech a na venkově bude výrazně růst mytí svépomocí. Hlavním kritériem při rozhodování zákazníka je lokalita a snadná dostupnost. Zákazník vždy "myje" před koncem cesty - před domovem, před prací. Nikdy ne po cestě. Pak teprve přihlíží ke kvalitě, ceně atd.," upřesňuje Bauer.

Stáří myčky není kvalitativním parametrem

Péče o čistotu mycího prostoru hraje hlavní roli v primárním rozhodování zákazníka, zda vůbec do myčky vjet. Nečistota zákazníka od mytí spolehlivě odradí. Konkurenceschopnost mycího provozu není dána totiž jen čistotou a úrovní jeho výbavy, kvalitou použité mycí chemie. Na komerčním úspěchu má největší podíl jeho celkový technický stav, jehož úroveň se projeví na výsledné kvalitě mytí. Právě podle dokonalosti a kvality mytí se zákazník výsledně rozhoduje, zda návštěvu myčky zopakuje, či zvolí mytí u konkurence nebo zvolí jiný způsob mytí (automatické x ruční) a v nejhorším případě se vrací ke svépomocnému mytí na ekologicky nezabezpečených plochách.
Vysoký význam z hlediska zájmu zákazníků o mytí přikládá Benzina v souvislosti s hodnocením výsledků ankety faktu, že 90 % mycích linek u jejích čerpacích stanic je mladších pěti let. "Zákazník určitě přihlíží ke stavu mycího stroje, do kterého vjíždí se svým majetkem. U mladších strojů je předpoklad, že budou relativně čisté, do mytí půjde dostatečné množství vody, nebude nikde nic skřípat, bouchat atd. a nehrozí žádné další havárie jako u strojů již vysloužilých. V tomto směru má společnost Benzina velice správnou filosofii," chválí Jan Bauer.
Deklarace údaje o průměrném stáří mycí technologie, jako jednoho z kvalitativních parametrů myček zejména v obecném pohledu na celý trh, ale podle odborníků může být zavádějící. Poměrně rychlá výměna mycí technologie v některých případech nemusí být v důsledku běžného provozního opotřebení a morálního zastarávání technologie vyvolávajících náhradu modernějším a lépe vybaveným strojem. Obecně podle odborníků za potřebou urychlené výměny myčky může být i její technický stav. Podobně třeba jako v případě spotřební elektroniky mohou někteří dodavatelé portálových myček nabízet méně kvalitní výrobky či výrobky s modifikovanou životností, které jsou i pří maximální péči provozovatele již po 3-4 letech téměř "na odpis". Provozovatelé, kteří tyto výrobky nakoupili, jsou pak nemile překvapeni, že ztráty z prostojů, náklady na stále četnější opravy a klesající tržby v důsledku odchodu zákazníků ke konkurenci nepřiměřeně zatěžují ekonomiku mycího provozu a jediným řešením je pak výměna mycího stroje za nový - a to ještě před bodem zlomu jeho návratnosti. Že jsou myčky deklarovány jako relativně "nové", nemusí vždy znamenat, že myjí a suší kvalitně.

MYT 2 ruční mytí


Anketa odborníků

Odpovídá podle Vás srovnání popularity automatického mytí a ručního mytí současnému trendu i mimo čerpací stanice Benziny?
(6 z 10 motoristů zákazníků Benziny potvrdilo využívání automatických myček, mytí u 108 aut. myček preferuje 58 % dotázaných zákazníků mytí ve 40 provozech ručního mytí preferuje 17 %, zbytek (25 %) dotázaných zákazníků preferuje jiné způsoby mytí. 54 % dotázaných zákazníků uvedlo, že myje automobil svépomocně.)

Zbyněk Otáhal, Otto Christ: Dle našich informací preferuje u nás naprostá většina zákazníků portálové nebo tunelové strojové mytí, je-li myčka vybavena šetrným textilem s kloubovými kartáči, blíží se číslo 90 procentům.

Jan Bauer, Wash Tec: Podle mých zkušeností se z pohledu celorepublikového podíly v jednotlivých kategoriích liší od průzkumu společnosti Benzina. Automatické mytí preferuje určitě více než 58 % zákazníků, podíl této skupiny se pohybuje okolo 70-75 %. To samé platí o poptávce ručního mytí, kde je celorepublikový průměr okolo 25 %. Naopak mytí automobilu svépomocně využívá velice malé procento zákazníků - 10-15 %.

Pavel Šprta, Wash-service CR: Vysoké procento využívání automatických mycích linek u společnosti Benzina bezprostředně souvisí s technickým stavem jednotlivých zařízení. Jelikož společnost Benzina za posledních 5 let téměř obnovila park mycích linek, jsou tyto linky oprávněně vyhledávány a využívány. Zde platí jako všude jinde "co nic nestojí, za nic nestojí".

Redakce děkuje za spolupráci výše uvedeným odborníkům a Václavu Loulovi ze společnosti Benzina.

 

 

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: Benzina, PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek