31. 8. 2012
Zajímavé výsledky přinesl zákaznický průzkum, který
provedla letos u svých čerpacích stanic společnost Benzina.
V rámci ankety společnosti Benzina potvrdilo využívání
automatických myček 6 z 10 řidičů. Za popularitou mycích linek
stojí jejich cenová dostupnost, rychlost a ekologická
šetrnost.
Z výsledků ankety také vyplývá, že pouze 11 % řidičů se do
automatických mycích linek bojí jezdit. Benzina v tuzemsku
provozuje v rámci čerpacích stanic 108 mycích linek a je tak
jedničkou na tuzemském trhu. Kromě toho je na 40 stanicích v
nabídce samoobslužné ruční mytí, přičemž u většiny čerpacích stanic
jsou k dispozici dva mycí boxy. Ankety společnosti Benzina se
zúčastnilo 474 řidičů.
"Společnost Benzina v rámci realizované maloobchodní strategie
zařadila mycí linky jako velmi důležitou součást služeb, kterou na
čerpacích stanicích řidičům poskytuje. V rámci rekonstrukcí na
našich čerpacích stanicích proběhla výměna většiny mycích linek a
90 % z nich je dnes mladší pěti let," říká Václav Loula,
ředitel pro jakost společnosti Benzina. "Na 108 čerpacích
stanicích nabízíme moderní mycí linky s kolekcí programů v
základní řadě a s možností výběru prémiového mytí s vyšší
chemickou hodnotou ošetření a konzervace," dodává Václav Loula.
Stále více rozhoduje cena mytí
Stále více řidičů využívá při péči o své auto mycích linek
zejména z důvodu cenové dostupnosti služby. Za posledních pět
let se ceny mycích programů téměř nemění, v síti Benzina lze
pořídit základní program v ceně pod 100 korun. Čištění vozidel
v mycích linkách je také ekologické, během mycího procesu je 85 %
veškeré použité vody recyklováno a čistá voda je používána jen při
závěrečném oplachu. Součástí každé mycí linky je i čistírna
odpadních vod, přičemž voda, která se vypouští
do kanalizačních vod, je vždy pravidelně kontrolována.
V neposlední řadě jsou moderní myčky Benzina vybaveny
nejnovějšími technologiemi jako vysokotlaké předmytí a k laku
šetrné materiály kartáčů.
Mytí aut se řídí počasím
Co se týká frekvence mytí aut, z ankety společnosti Benzina
vyplynulo, že téměř polovina českých řidičů se o zevnějšek svého
auta stará jednou měsíčně, pouze 7 procent častěji.
Automatické myčky využívá 58 procent majitelů aut, 54 procent myje
automobil svépomocí a 17 procent řidičů platí za ruční mytí.
"Spotřebitelské návyky v České republice se postupně přibližují
zvyklostem v rozvinutých zemích EU. Proto očekávám, že bude
narůstat podíl řidičů, kteří budou svého plechového miláčka mýt v
moderních mycích zařízeních nebo formou ručního mytí častěji.
Například v Rakousku průměrný motorista umývá svůj vůz až
třikrát měsíčně," dodává Václav Loula.
Během roku zaznamenává Benzina největší provoz mycích linek v
podzimním období (září až listopad) a jarním období (březen -
květen). "Dle našich zkušeností se řidiči rozhodují o umytí
auta zejména podle aktuální předpovědi počasí. Nejvíce jich na mytí
dorazí v době, kdy je na následující dny nahlášeno pěkné počasí.
Tradičně také provoz myček roste před víkendem, kdy řidiči vyjíždí
na výlety či rodinné návštěvy a před dovolenými," upřesňuje Václav
Loula.
Do myčky bez obav
V rámci ankety společnosti Benzina pouze 11 procent tuzemských
řidičů uvedlo, že se bojí do automatických linek jezdit. Obavy
jsou přitom rozšířenější mezi ženami. Obě pohlaví jako nejčastější
důvod obav udávají možné poškození vozidla, některé ženy řidičky
pak jako důvod zmiňují i klaustrofobii.
"Při dodržování jasných návodů a případných pokynů obsluhy stanice
v kombinaci s moderním bezpečnostně zajištěným systémem
zastavení a kamerovým sledováním vozidla i celého chodu mytí, se
zákazník nemusí v průběhu mytí vůbec ničeho obávat," dodává Václav
Loula.
Rozhodující je lokalita
Benzina průzkum provedla mezi svými zákazníky, a tak se nabízí
otázka, do jaké míry výsledky ankety se kryjí s obecnými
trendy na českém trhu mytí vozidel. Pavel Šprta z Wash-service CR
anketu Benziny chválí: "Jedná se doposud o nejpřesnější statistiku,
s jakou jsem se za posledních 10 let v oboru setkal." Podle
Zbyňka Otáhala, zástupce společnosti Otto Christ, ale nelze
vztáhnout výsledky ankety na celý trh mytí zejména vzhledem
k nízkému počtu 474 respondentů. "Myslím, že pro získání
věrohodných informací pro reprezentativní plošný přehled o trhu by
bylo třeba většího počtu respondentů, minimálně 1500."
Benzina je co do počtu jak čerpacích stanic, tak i mycích provozů
lídrem českého trhu a oslovuje většinovou a širokou skupinu
motoristů. Výsledky ankety poskytly Benzině dokonalý obraz
nákupního chování jejich zákazníků a pro řadu provozovatelů myček
můžou být velice inspirativní. Preference pak mohou být zcela
odlišné u určitých kategorií zákazníků, kteří u konkurenčních
stanic tvoří silnější či slabší skupinu. Podle Jana Bauera ze
společnosti WashTec CZ záleží i na poloze čerpacích stanic: "Podíly
v jednotlivých kategoriích se odvíjí od lokality. Ve větších
městech bude poptávka po automatickém a ručním mytí výrazně vyšší,
v menších městech a na venkově bude výrazně růst mytí
svépomocí. Hlavním kritériem při rozhodování zákazníka je lokalita
a snadná dostupnost. Zákazník vždy "myje" před koncem cesty - před
domovem, před prací. Nikdy ne po cestě. Pak teprve přihlíží ke
kvalitě, ceně atd.," upřesňuje Bauer.
Stáří myčky není kvalitativním parametrem
Péče o čistotu mycího prostoru hraje hlavní roli v primárním
rozhodování zákazníka, zda vůbec do myčky vjet. Nečistota zákazníka
od mytí spolehlivě odradí. Konkurenceschopnost mycího provozu není
dána totiž jen čistotou a úrovní jeho výbavy, kvalitou použité mycí
chemie. Na komerčním úspěchu má největší podíl jeho celkový
technický stav, jehož úroveň se projeví na výsledné kvalitě mytí.
Právě podle dokonalosti a kvality mytí se zákazník výsledně
rozhoduje, zda návštěvu myčky zopakuje, či zvolí mytí u konkurence
nebo zvolí jiný způsob mytí (automatické x ruční) a
v nejhorším případě se vrací ke svépomocnému mytí na
ekologicky nezabezpečených plochách.
Vysoký význam z hlediska zájmu zákazníků o mytí přikládá
Benzina v souvislosti s hodnocením výsledků ankety faktu,
že 90 % mycích linek u jejích čerpacích stanic je mladších pěti
let. "Zákazník určitě přihlíží ke stavu mycího stroje, do kterého
vjíždí se svým majetkem. U mladších strojů je předpoklad, že budou
relativně čisté, do mytí půjde dostatečné množství vody, nebude
nikde nic skřípat, bouchat atd. a nehrozí žádné další havárie jako
u strojů již vysloužilých. V tomto směru má společnost Benzina
velice správnou filosofii," chválí Jan Bauer.
Deklarace údaje o průměrném stáří mycí technologie, jako jednoho z
kvalitativních parametrů myček zejména v obecném pohledu na
celý trh, ale podle odborníků může být zavádějící. Poměrně rychlá
výměna mycí technologie v některých případech nemusí být v
důsledku běžného provozního opotřebení a morálního zastarávání
technologie vyvolávajících náhradu modernějším a lépe vybaveným
strojem. Obecně podle odborníků za potřebou urychlené výměny myčky
může být i její technický stav. Podobně třeba jako v případě
spotřební elektroniky mohou někteří dodavatelé portálových myček
nabízet méně kvalitní výrobky či výrobky s modifikovanou
životností, které jsou i pří maximální péči provozovatele již po
3-4 letech téměř "na odpis". Provozovatelé, kteří tyto výrobky
nakoupili, jsou pak nemile překvapeni, že ztráty z prostojů,
náklady na stále četnější opravy a klesající tržby v důsledku
odchodu zákazníků ke konkurenci nepřiměřeně zatěžují ekonomiku
mycího provozu a jediným řešením je pak výměna mycího stroje za
nový - a to ještě před bodem zlomu jeho návratnosti. Že jsou myčky
deklarovány jako relativně "nové", nemusí vždy znamenat, že myjí a
suší kvalitně.
Anketa odborníků
Odpovídá podle Vás srovnání popularity automatického
mytí a ručního mytí současnému trendu i mimo čerpací stanice
Benziny?
(6 z 10 motoristů
zákazníků Benziny potvrdilo využívání automatických myček, mytí u
108 aut. myček preferuje 58 % dotázaných zákazníků mytí ve 40
provozech ručního mytí preferuje 17 %, zbytek (25 %) dotázaných
zákazníků preferuje jiné způsoby mytí. 54 % dotázaných zákazníků
uvedlo, že myje automobil svépomocně.)
Zbyněk Otáhal, Otto Christ: Dle našich
informací preferuje u nás naprostá většina zákazníků portálové nebo
tunelové strojové mytí, je-li myčka vybavena šetrným textilem
s kloubovými kartáči, blíží se číslo 90 procentům.
Jan Bauer, Wash Tec: Podle mých zkušeností se
z pohledu celorepublikového podíly v jednotlivých
kategoriích liší od průzkumu společnosti Benzina. Automatické mytí
preferuje určitě více než 58 % zákazníků, podíl této skupiny se
pohybuje okolo 70-75 %. To samé platí o poptávce ručního mytí, kde
je celorepublikový průměr okolo 25 %. Naopak mytí automobilu
svépomocně využívá velice malé procento zákazníků - 10-15 %.
Pavel Šprta, Wash-service CR: Vysoké procento
využívání automatických mycích linek u společnosti Benzina
bezprostředně souvisí s technickým stavem jednotlivých
zařízení. Jelikož společnost Benzina za posledních 5 let téměř
obnovila park mycích linek, jsou tyto linky oprávněně vyhledávány a
využívány. Zde platí jako všude jinde "co nic nestojí, za nic
nestojí".
Redakce děkuje za spolupráci výše uvedeným odborníkům a Václavu
Loulovi ze společnosti Benzina.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: Benzina, PETROLmagazín