30. 1. 2013
Česká pošta je dnes jediný státní podnik, který
provozuje významnější automobilovou flotilu poháněnou stlačeným
zemním plynem (CNG). V současnosti má ve vozovém parku
přes 470 vozidel, které v nejbližší době rozšíří dalších 10
nákladních vozidel Iveco Daily.

Volkswagen Passat EcoFuel s
motorem 2.0 TSI má ve srovnání se stejným modelem, který
spotřebovává benzín, poloviční náklady na pohonné hmoty
Česká pošta provozuje asi 5400 vozidel s průměrným stářím osm až
deset let. Loni vedení pošty rozhodlo pro orientaci na CNG a
zajitilo pětiletý operativní leasing 230 dodávek Fiat Ducato a
182 vozů Fiat Doblo. Provoz vozidel je zatím hodnocen jako
bezproblémový, úspory za pohonné hmoty jsou však nezanedbatelné.
Proto bylo dalších 60 vozů Volkswagen Passat EcoFuel pořízeno pro
obchodní divizi, nakoupilo se rovněž 46 tahačů a těžkých nákladních
vozů Iveco, z nichž některá jsou poháněna zemním plynem. Celkově by
Česká pošta chtěla mít okolo 3000 vozidel na CNG, závisí to ovšem
na hustotě plnících stanic. Optimální by byla CNG stanice v každém
okresním městě, zatím jich je v ČR celkem 45.
"Přestože počet veřejných CNG stanic neustále roste,
stále se setkáváme s názorem, že je jich pořád málo. CNG
vozidla ale dnes mají vždy dvě nádrže, jednu na CNG a druhou,
většinou dojezdovou, na benzin, takže nikdo nemusí mít obavy, že do
místa nedojede. V naší zemi jsme tak trochu s těmi
čerpacími stanicemi rozmazleni, protože ČR má nejvíce čerpacích
stanic na obyvatele ve střední Evropě," říká Zdeněk Prokopec,
předseda představenstva Asociace NGV, která poskytuje poradenství
při přechodu na CNG jak v rámci obměny vozového parku, tak
výstavby plnící stanice včetně kalkulace návratnosti. "Kontaktujeme
a jsme kontaktováni celou řadou dalších státních podniků,
institucí, ale i soukromých subjektů. Úspora 50 procent na
nákladech za palivo je totiž zajímavá pro každého," dodává
Prokopec. V současnosti přijde 1 m3 CNG (odpovídá
přibližně 1 l benzínu) okolo 18 korun.
Autor: jk, Zdroj: Hybrid.cz