Česká pošta testuje elektromobil

Místo automobilu se spalovacím motorem budou pracovníci České pošty rozvážet v Praze zásilky elektromobilem Peugeot iOn. Vozidlo dostali k testování od společnosti ČEZ, která s ním dohromady poskytla také dobíjecí stanici.

Peugeot iOn

Peugeot iOn bude využíván pro běžný rozvoj zásilek v oblasti své centrály, která má sídlo v Jindřišské ulici. "Česká pošta se nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen ujet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem a dostupností  dobíjecí sítě," říká Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty.
V ČR se jedná o první spolupráci mezi energetickou a zásilkovou společností. Česká pošta tak bude mezi prvními velkými podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem elektromobilu, ČEZ na oplátku získá další zajímavá data. "
U našich aut sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová. Každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli dobíjecí stanici. Pracovníci Pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic," vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.

Doručování pošty v elektromobilech v zahraničí

Zatímco zásilkové společnosti v České republice využití elektrických vozidel teprve testují, v zahraničí jsou elektromobily běžnou součástí poštovní přepravy. Norská pošta například používá v ulicích Osla několik desítek elektrických Fordů Transit a jejich počet se brzy ještě zvýší.
Doručování pošty elektromobily je obvyklé také v Londýně, kde jejich majitelé nemusí za vjezd do centra platit vysoké poplatky. Společnost FedEx se zde například zaměřila na testování Nissanu NV200 EV. V Británii využívají elektrická vozidla pro doručování zásilek i další společnosti. TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily elektromobily SMITH Newton od výrobců SMITH Electric Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ nákladního vozidla testuje také ČEZ.
S elektrickou dodávkou jezdí i pracovníci Kanadské pošty, kteří používají modely Navistar eStar. Dojezd tohoto auta na jedno dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvést až 2,3 tuny nákladu. O elektromobily a hybridní vozidla rozšířila svůj vozový park také pošta v Japonsku.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: ČEZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek