20. 7. 2012
Místo automobilu se spalovacím motorem
budou pracovníci České pošty rozvážet v Praze zásilky
elektromobilem Peugeot iOn. Vozidlo dostali k testování od
společnosti ČEZ, která s ním dohromady poskytla také dobíjecí
stanici.
Peugeot iOn bude využíván pro běžný rozvoj zásilek
v oblasti své centrály, která má sídlo v Jindřišské
ulici. "Česká pošta se nebrání celosvětovému trendu, kterým je
postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší
vozový park v zemi, je tedy logické, že hledáme cesty
k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro
městský provoz s krátkými trasami může být elektromobil
řešením. V testovacím provozu chceme vyzkoušet, kolik
kilometrů je v reálném prostředí schopen ujet, důležité jsou
pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze
uvažovat až s rozvojem a dostupností dobíjecí sítě,"
říká Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České
pošty.
V ČR se jedná o první spolupráci mezi energetickou a
zásilkovou společností. Česká pošta tak bude mezi prvními velkými
podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem
elektromobilu, ČEZ na oplátku získá další zajímavá data.
"U našich aut sledujeme, kolik kilometrů ujedou na
jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost
elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás
klíčová. Každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou
podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba.
Proto jsme České poště poskytli dobíjecí stanici. Pracovníci Pošty
totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme
sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj
infrastruktury dobíjecích stanic," vysvětluje Tomáš Chmelík,
manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ.
Doručování pošty v elektromobilech v
zahraničí
Zatímco zásilkové společnosti v České republice
využití elektrických vozidel teprve testují, v zahraničí jsou
elektromobily běžnou součástí poštovní přepravy. Norská pošta
například používá v ulicích Osla několik desítek elektrických Fordů
Transit a jejich počet se brzy ještě zvýší.
Doručování pošty elektromobily je obvyklé také v Londýně, kde
jejich majitelé nemusí za vjezd do centra platit vysoké poplatky.
Společnost FedEx se zde například zaměřila na testování Nissanu
NV200 EV. V Británii využívají elektrická vozidla pro doručování
zásilek i další společnosti. TNT, DHL nebo Royal Mail si pro tyto
účely pořídily elektromobily SMITH Newton od výrobců SMITH Electric
Vehicles a Avia Ashok Leyland. Stejný typ nákladního vozidla
testuje také ČEZ.
S elektrickou dodávkou jezdí i pracovníci Kanadské pošty,
kteří používají modely Navistar eStar. Dojezd tohoto auta na jedno
dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvést až 2,3 tuny
nákladu. O elektromobily a hybridní vozidla rozšířila svůj vozový
park také pošta v Japonsku.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: ČEZ