20. 11. 2012
Státní společnost Mero koupila od společnosti Shell
Deutschland Oil pětiprocentní podíl v ropovodu TAL. Český přepravce
ropy tak dosáhl větší nezávislosti na ruské ropě. Cena transakce
nebyla zveřejněna, Mero ji platilo z vlastních zdrojů a stát
mu pouze odpustil vyplacení dividend.

Zleva ředitel Shell Deuchland
Peter Seifried, ministr obchodu a průmyslu Martin Kuba a generální
ředitel Mero Jaroslav Pantůček
Na tiskové konferenci v hotelu Intercontinental
v úterý odpoledne to oficiálně oznámili ředitel německé
pobočky koncernu Shell Peter Seifried, generální ředitel
společnosti Mero Jaroslav Pantůček a ministr průmyslu a obchodu
Martin Kuba, který k tomu mimo jiné poznamenal: "Pro nás je to
strategická investice z hlediska zabezpečení dodávek ropy do České
republiky."
Česko tak posílilo svoji energetickou bezpečnost v oblasti
zajištění dopravy ropy a zároveň získalo určitá práva při zajištění
dodávek ropy. Akcionáři s podílem minimálně pěti procent nyní mají
nejen právo nominovat svého zástupce do řídícího výboru společnosti
a zároveň mají přednostní právo transportu své ropy. "Kupovaná
procenta jsou objemem malá, ale svým významem nesmírně velká," řekl
Jaroslav Pantíček a dodal: "Vlastnictví podílu dává jeho držiteli
důležitá vlastnická práva, například jmenování zástupce do řídícího
výboru společnosti."
Nově tak klesne podíl společnosti Shell v ropovodu TAL z 24
na 19 procent, nejvýznamnějšími akcionáři budou kromě něj a Mera
společnosti OMV (25 %), Ruhr Oel (11 %), Eni (10 %), Petroplus (10
%), BP (9 %), ExxonMobil (6 %), ConocoPhillips (3 %) a Total S.A.
(2 %). Cena transakce nebude na základě dohody se Shellem
zveřejněna, spekulovalo se však o ceně okolo 15 milionů
eur (380 milionů korun). Shell totiž musel před uzavřením
prodeje svůj podíl přednostně nabídnout k odkupu ostatním
akcionářům TAL.
Podíl české státní firmy v ropovodu TAL není jedinou novinkou,
kterou stát chystá ohledně zajištění bezpečných dodávek ropy do
České republiky. Ministerstvo Průmyslu a obchodu připravilo
společně s firmami Mero a Čepro návrh strategické koncepce,
kterou by měla v nejbližší době projednat porada ekonomických
ministrů. Počítá se v ní s posílením role
v rafinérském a petrochemickém průmyslu.
Ropovod TAL ve zkratce

The Transalpine Pipeline Company je společným podnikem několika
velkých evropských rafinérií a přepravních firem, které
z italského přístavu Terst dopravují ropu potrubím vedoucím
přes Alpy do zpracovatelských závodů na území Německa a Rakouska.
Ropovod TAL je na území Itálie, Rakouska a Německa spravován a
řízen vždy jednou ze tří k tomu ustavených společností, které
mají dohromady 200 zaměstnanců. Na území Německa je touto firmou
Deutsche Transalpine Oelleitung GmbH se sídlem v Mnichově.
V roce 2011 ropovod TAL přepravil 34,1 mil. tun ropy na různá
místa, kde pak byla skladována či zpracována. Do přístavu Terst ji
přivezlo 410 lodí. V terminálu Terst ji z tankerů
přečerpávají do operativních zásobníků, odkud je ropa tlačena
potrubím přes Alpy do cílových míst přepravy, především pak do
rafinérií a zásobníků společností, které ropovod TAL vlastní.
Od přístavu Terst do bavorského Ingolstadtu, kde v blízkém
Vohburgu an der Donau začíná český ropovod IKL, měří tato přepravní
trasa 465 km. Ropovod TAL pak vede Německem dále až do rafinérií
v Karslruhe. Má několik odboček, když nejdelší z nich,
ropovod AWP (Adria Swechat Pipeline), vede do rakouského
Schwechatu, kde se nachází největší rafinérie této země. Celková
délka ropovodu je 752 kilometrů.
Společnost TAL má 200 zaměstnanců. Od doby zahájení přepravy
(1967) bylo přepraveno přes Alpy již 1,21 miliardy tun ropy, a to
bezpečně, ekonomicky a bez poruch (havárií) ropovodu. Ropovod TAL
významně pokrývá potřeby dodávek ropy do zemí ležících na jeho
trase: spolkové země Badenska-Württenberska z 50 procent,
Rakouska ze 75 procent a Bavorska ze 100 procent. Společnost TAL
není akciovou společností a údaje o hospodaření nezveřejňuje.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia