Česko již není závislé na ruské ropě, Mero koupilo podíl v ropovodu TAL

Státní společnost Mero koupila od společnosti Shell Deutschland Oil pětiprocentní podíl v ropovodu TAL. Český přepravce ropy tak dosáhl větší nezávislosti na ruské ropě. Cena transakce nebyla zveřejněna, Mero ji platilo z vlastních zdrojů a stát mu pouze odpustil vyplacení dividend.

TK Mero Shell Tal

Zleva ředitel Shell Deuchland Peter Seifried, ministr obchodu a průmyslu Martin Kuba a generální ředitel Mero Jaroslav Pantůček

Na tiskové konferenci v hotelu Intercontinental v úterý odpoledne to oficiálně oznámili ředitel německé pobočky koncernu Shell Peter Seifried, generální ředitel společnosti Mero Jaroslav Pantůček a ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba, který k tomu mimo jiné poznamenal: "Pro nás je to strategická investice z hlediska zabezpečení dodávek ropy do České republiky."
Česko tak posílilo svoji energetickou bezpečnost v oblasti zajištění dopravy ropy a zároveň získalo určitá práva při zajištění dodávek ropy. Akcionáři s podílem minimálně pěti procent nyní mají nejen právo nominovat svého zástupce do řídícího výboru společnosti a zároveň mají přednostní právo transportu své ropy. "Kupovaná procenta jsou objemem malá, ale svým významem nesmírně velká," řekl Jaroslav Pantíček a dodal: "Vlastnictví podílu dává jeho držiteli důležitá vlastnická práva, například jmenování zástupce do řídícího výboru společnosti."
Nově tak klesne podíl společnosti Shell v ropovodu TAL z 24 na 19 procent, nejvýznamnějšími akcionáři budou kromě něj a Mera společnosti OMV (25 %), Ruhr Oel (11 %), Eni (10 %), Petroplus (10 %), BP (9 %), ExxonMobil (6 %), ConocoPhillips (3 %) a Total S.A. (2 %). Cena transakce nebude na základě dohody se Shellem zveřejněna, spekulovalo se však o ceně okolo 15 milionů eur (380 milionů korun). Shell totiž musel před uzavřením prodeje svůj podíl přednostně nabídnout k odkupu ostatním akcionářům TAL.
Podíl české státní firmy v ropovodu TAL není jedinou novinkou, kterou stát chystá ohledně zajištění bezpečných dodávek ropy do České republiky. Ministerstvo Průmyslu a obchodu připravilo společně s firmami Mero a Čepro návrh strategické koncepce, kterou by měla v nejbližší době projednat porada ekonomických ministrů. Počítá se v ní s posílením role v rafinérském a petrochemickém průmyslu.


Ropovod TAL ve zkratce

Ropovody Evropa

The Transalpine Pipeline Company je společným podnikem několika velkých evropských rafinérií a přepravních firem, které z italského přístavu Terst dopravují ropu potrubím vedoucím přes Alpy do zpracovatelských závodů na území Německa a Rakouska. Ropovod TAL je na území Itálie, Rakouska a Německa spravován a řízen vždy jednou ze tří k tomu ustavených společností, které mají dohromady 200 zaměstnanců. Na území Německa je touto firmou Deutsche Transalpine Oelleitung GmbH se sídlem v Mnichově. V roce 2011 ropovod TAL přepravil 34,1 mil. tun ropy na různá místa, kde pak byla skladována či zpracována. Do přístavu Terst ji přivezlo 410 lodí. V terminálu Terst ji z tankerů přečerpávají do operativních zásobníků, odkud je ropa tlačena potrubím přes Alpy do cílových míst přepravy, především pak do rafinérií a zásobníků společností, které ropovod TAL vlastní.
Od přístavu Terst do bavorského Ingolstadtu, kde v blízkém Vohburgu an der Donau začíná český ropovod IKL, měří tato přepravní trasa 465 km. Ropovod TAL pak vede Německem dále až do rafinérií v Karslruhe. Má několik odboček, když nejdelší z nich, ropovod AWP (Adria Swechat Pipeline), vede do rakouského Schwechatu, kde se nachází největší rafinérie této země. Celková délka ropovodu je 752 kilometrů.
Společnost TAL má 200 zaměstnanců. Od doby zahájení přepravy (1967) bylo přepraveno přes Alpy již 1,21 miliardy tun ropy, a to bezpečně, ekonomicky a bez poruch (havárií) ropovodu. Ropovod TAL významně pokrývá potřeby dodávek ropy do zemí ležících na jeho trase: spolkové země Badenska-Württenberska z 50 procent, Rakouska ze 75 procent a Bavorska ze 100 procent. Společnost TAL není akciovou společností a údaje o hospodaření nezveřejňuje.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek