Chladno v mrazáku – horko v kase

Prodej chladivého osvěžení okamžitě stoupá, jen co začne trochu víc hřát slunce a samozřejmě vrcholí v průběhu letních prázdnin. Nabídka zavedených výrobců zmrzlin má slušnou úroveň a ti dobře vědí, že v nové sezóně je dobré přijít s nějakou novinkou. Pro obchod není nic horšího, než být neustále stejný - u impulsní nabídky to platí dvojnásob!

Zmrzliny 1

K okamžité konzumaci i pozdějšímu vychutnání

V praxi se hovoří o čtyřech velikostních balení zmrzlin: především jednoporcové, natolik impulsní, že se začínají konzumovat ještě na pumpě, o čemž svědčí obaly v odpadkových koších (pozornost dodavatelů). Velikostí odpovídají 50-200 ml v kornoutech, kelímcích, na dřívku či v oplatce. Méně frekventovaná na ČS jsou rodinná balení, velikostně nad 200 ml v plastových dózách či kartonech. Luxusnější zmrzlinové deserty a dorty jsou určeny k pozdější konzumaci. Vzhledem k pohodlí rychlého nákupu a možnosti rychlé přepravy autem do mrazáku v bytě, je jejich prodej celoročně podstatně vyrovnanější, než je tomu u impulsních zmrzlin. Čtvrtou, perspektivní skupinou jsou gastrobalení zmrzlin ukládaných do prosklených mrazáků v několikalitrových vaničkách a prodávaných buď jako impuls do oplatkových kornoutů nebo v rámci vlastní restaurace formou zmrzlinových pohárů.

Novinky letošní sezóny

Algidě se osvědčují lehké ovocné zmrzliny zejména u dětí. Oblíbené Calippo je nyní nově k dostání i ve variantě Tropical s exotickou příchutí, jasným hitem bude určitě X-Pop - zmrzlina s ovocnou příchutí se speciálním praskacím efektem na povrchu. Magnum přichází hned se třemi novinkami: dva druhy zmrzlinových tyčinek (Bílá čokoláda a arašídy, Karamel a arašídy) a také Magnum Infinity - čokoládovou zmrzlinou s karamelovými proužky uvnitř. Rovněž loni nová řada Big Milk přinesla hned několik přírůstků do své smetanově zmrzlinové rodiny. Ve vaničce tak vedle jahodové, vanilkové a čokoládové příchutě je nyní i Vlašský ořech, na dřívku se premiérově představí Stracciatella. K tomu všemu přibyly ještě dva kornouty - s chutí vanilky a čokolády. Celou řadu nových chutí a kombinací nabídne i Carte d´Or. Z vaniček nebo 450ml kelímků si konzumenti pochutnají na vynikající zmrzlině Caffe Latte s čokoládovou polevou a čokoládovými hoblinami nebo třeba na harmonické kombinaci banánu s čokoládou. Naopak lehčí chuť nabídne třeba jahodový sorbet. Také mezi prémiovými kopečkovými zmrzlinami Carte d´Or přibudou nové příchutě jako Cheesecake, Pistácie nebo Pomerančový sorbet.
Prosadit se lze na trhu nejen novinkami, ale i tradicemi. Například Tvarohový Míša, jedna z dlouhodobě nejoblíbenějších zmrzlin u nás, slaví neuvěřitelné půlstoletí. Zrodil se totiž už v roce 1962, tedy před 50 lety! Celá škála různých akcí a soutěží konaných až do konce letošního července, zasáhla i čerpací stanice EuroOil, které se jí aktivně účastní prodejem Míši za zvýhodněnou cenu a propagací velké soutěže, kdy Míša mj. naděluje každý den vodácký víkend, let balonem nebo pobyt na horské chatě pro celou rodinu.
Nestlé i letos sází mj. na lehké a osvěžující "zmrzky do ruky" Beach cola, Nestea citron v papírových vytlačovacích kornoutech, Bon Pari, dále na dřívku Brumla jahodová dřeň s tvarohem, Brumla tvarohový, Eskymáček s kokosovou příchutí. O něco dražší, ale velmi kvalitní, jsou oplatkové kornouty Lion karamel, Kit kat vanilka-čokoláda s tyčinkou Kit kat, čokoladový Kit kat a kornout Extréme - čokoláda, karamel. A tak vedle prémiových zmrzlin a eiskrémů lze objevit i potěšení od 24g do 55g balení typických "cuců na špejli" s drobnými nápady, které ocení hlavně děti: Pirulo vanilková s obsahem mandarinkového želé, Jojo s obsahem jahodového želé a zmrzliny, Dino park, Hello Kitty s vanilkovou zmrzlinou a žvýkačkou nebo zážitkový zelený Sliz, Kyseláč či Kaktus.
Ani třetí největší hráč na domácím trhu zmrzlin, společnost Prima, nezahálí. Prima zmrzliny, na čele s populárním Mrožem, jsou každoročně jasným favoritem v segmentu zmrzlin z klasických surovin vyráběných tzv. litím, kdy se do zmrzliny dostane více lahodného ovoce, smetany, jogurtu a dalších poctivých surovin. Chuť takových mražených výrobků je mnohem plnější než u ostatních zmrzlin. Prima zmrzlina nyní přichází například s úplně novou variantou Mrože - s lesními plody! Na své si přijdou i milovníci chuti kokosu, pistácií, broskví, jahod, smetany i čokolády, dále je tu řada luxusnějších zmrzlin Pegas, dětské Funny zmrzliny, Jupík, Kuba atd. Prima samozřejmě nezapomíná ani na gastro balení zmrzlin. Tak jak se rozvíjejí bistra a restaurace u ČS, nemůže v nabídce chybět ani lákavý zmrzlinový pohár - a je opravdu z čeho vybírat! Ostatně, každý zájemce o nákup má k dispozici papírový katalog u svých dodavatelů či virtuální na internetu.

Jak nabízet zmrzlinu

Hodně záleží na tom, jak se letní zmrzlinová sezóna vyvede klimaticky. Počasí blázní a tak jsme v dubnu zažili vedra i mráz, stejně to dopadlo i v květnu. Je proto dobré připravit se na nevyrovnané, nestálé počasí i během léta. Pro obsluhu ČS to znamená práci navíc - vyběhnout s nabídkovými stojany, mrazicími boxy před prodejnu, vytáhnout třepetalky, aktivovat dodavatele, zajistit mimořádné dodávky a naopak v chladných týdnech se soustředit na nabídku zmrzlin v rodinných baleních k pozdější konzumaci, omezit zásoby v mrazácích, udržovat v nich pořádek a nedopustit tepelné či mechanické poškození skladovaného zboží. Výjimkou není ani varianta, kdy provozovatel ČS a prodejce zmrzliny požádá dodavatele o rychlou výměnu velkých mrazicích boxů za malé a naopak. Takové výměny jsou nejčastější až na konci letní sezóny, aby v prodejně nevznikaly příliš velké zásoby ve zboží, ve kterém jsou ostatně i nemalé peníze.
Prodej zmrzliny vyžaduje odpovídající prostředí - usměvavý a ochotný personál, který násobně zvedá náladu a ochotu utrácet. Boxy či samostatné stánky musí být zákazníkům doslova na očích a měli by o ně téměř "zakopávat". Stojany s nabídkou zmrzlin, zmrzlinové menu, doprovodné propagační předměty jako stojany, odpadkové koše, slunečníky, třepetalky, soutěžní letáky, drobné dárky, ale i celé prodejní, samostatné stánky, bývají součástí dodávky zmrzlin pro aktivní obchodníky a odběratele zdarma - jen je umět využít! Při jejich aplikaci na čerpací stanici ale s mírou, aby zbyl prostor pro komunikaci dalšího sortimentu. Nevkusně přeplácaný prodejní prostor reklamními poutači na nákupní chování zákazníka působí kontraproduktivně.
Producenti zmrzliny jsou při větších odběrech vždy ochotni dodat i dražší chladicí nábytek. Je běžné vidět mrazáčky více firem vedle sebe. Pak je ovšem důležité dodržovat smlouvu o pronájmu a nemíchat jednotlivé značky v jednom boxu. Zda budou skutečně vedle sebe nebo ve větší vzdálenosti od sebe je už na dohodě a prodejních výsledcích. Provozní a vedoucí na ČS by se měli inspirovat zkušenostmi a nabídkou servisu, který poskytují dodavatelé pro podporu prodeje zmrzliny. Dealeři vesměs svoji práci dělají řadu let, objíždějí množství konkurenčních čerpacích stanic a mají tedy solidní zkušenosti o tom, co dělat pro maximální výnosy z prodeje.

Pozor na hygienu

Z pohledu legislativních požadavků nejsou pro prodej balené a točené (kopečkové) zmrzliny žádné zásadní rozdíly. Rovněž není rozdíl mezi prodejem venku, tzv. předsunutým, a prodejem uvnitř provozoven. V obou formách prodeje se nevyplatí nařízení podceňovat! Případy zjištěných nevolností, až po salmonelu, jsou varující svými důsledky pro provoz celé čerpací stanice. Stačí stížnost zákazníka a rozjíždějí se důkladné hygienické kontroly, nehledě na komplikace s právním vymáháním náhrad, možné pokuty atd. atd.
V denním provozu je proto nutné vždy hlídat teplotu v mrazáku pod mínus 18 stupňů Celsia, nedopustit výskyt zmrzlin s poškozenými, špinavými nebo zdeformovanými obaly, vracet a odstraňovat výrobky pokryté vrstvou ledu či ledovými krystaly, což bývá znak končící či překročené minimální trvanlivosti. Problematika výpadku proudu se může projevit hlavně na ČS, které nejsou v provozu 24 hodin. Pár hodin bez proudu v dokonale fungujícím mrazáku za normálních podmínek zboží přečká bez újmy na kvalitě, a pokud se neotvírá, přečká, než je porucha odstraněna. I na tyto situace je třeba myslet v obchodních smlouvách. Sladká zmrzlina je velkým lákadlem hlavně pro včely a vosy. Ochranná síta a neustálá čistota kolem odpadkových košů, jejich časté vyprazdňování, dokonale udržované a čištěné stoly a židle v předzahrádkách, to vše snižuje nepříjemná rizika. Pro prodej zmrzliny platí mj. nařízení Evropského parlamentu a rady č. 178/2002, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva, zřizuje se Evropský úřad pro bezpečnost potravin a stanoví postupy týkající se bezpečnosti potravin, zde jsou stanoveny základní požadavky na bezpečnost potravin a jejich tzv. sledovatelnost (to znamená, že každý prodávající musí být schopen identifikovat, odkud pochází jeho zmrzlina či z jakých surovin byla vyrobena). Dále musí prodejce splňovat požadavky nařízení ES č. 852/2004 o hygieně potravin, kde jsou zejména stanoveny požadavky na vybavení provozoven poskytujících prodej jakýchkoliv potravin, včetně zařízení stravovacích služeb, mezi které patří i provozovny prodávající zmrzlinu. Na zmrzliny se potom vztahuje i nařízení Komise ES č. 2073/2005 o mikrobiologických kritériích pro potraviny. Jakostní ukazatele - jako například to, že zmrzlina musí obsahovat min. 3 hmotnostní % kakaa, aby mohla být označena jako čokoládová, či požadavky na obsah ovoce, tuku či na konzistenci zmrzliny - jsou stanoveny ve vyhlášce č. 77/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky pro mléko a mléčné výrobky, mražené krémy a jedlé tuky a oleje. Další požadavky stanoví vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby a o zásadách osobní a provozní hygieny při činnostech epidemiologicky závažných, kde jsou stanoveny požadavky na značení zmrzlinové směsi. Všechny výše uvedené právní předpisy jsou volně přístupné na www stránkách: www.mzcr.cz/sbirka/index.html a http://eur-lex.europa.eu/JOIndex.do?ihmlang=cs., nebo stránkách Státní zemědělské a potravinářské inspekce 2012 - po zadání hesla prodej balené zmrzliny, prodej nebalené zmrzliny. Plnění přísných legislativních norem se ale vyplatí - což potvrzuje na velké většině čerpacích stanic kvetoucí obchod se zmrzlinou. V praxi je jen málo tak frekventovaných míst přímo předurčených k prodeji zmrzlin, jako jsou čerpací stanice a jejich bezprostřední okolí!

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek