Do Česka teče nezdaněný benzin z Německa

Denně opouští brány rafinerie v německém Ingolstadtu 40 až 50 kamionů s benzinem a naftou a míří do Česka. Palivo končí u českých pump - a prodává se za bezkonkurenčně nízké ceny.

Rafinerie Ingolstadt

S novým kyperským vlastníkem s ruskými kapitálem se znovu rozběhla rafinerie v Ingolstadtu a čeští distributoři paliv toho využívají

Ceny v ingolstadtské rafinerii přitom nejsou nižší než Česku a doprava paliva po Německu je dražší než distribuce po Česku. Petrolejáři mluví o novém rozsáhlém zdroji nezdaněných paliv pro tuzemský pumpařský trh. Možný daňový únik v řádech stamilionů korun už společně vyšetřují berní úřad, policie a celníci.
"Tyto informace máme také, situaci už řešíme společně s policií a celní správou," uvedl šéf Generálního finančního ředitelství Jan Knížek. Podrobnosti ale odmítl sdělit s odkazem na probíhající vyšetřování.
Rafinerie v Ingolstadtu je vzdálena necelých 200 kilometrů od Rozvadova a loni ukončila provoz. Majitel - ve Švýcarsku registrovaná společnost Petroplus - ji letos prodal koncernu Gunvor, ovládanému zčásti ruským kapitálem.
Gunvor rafinerii znovu otevřel a ta se okamžitě stala zdrojem pro dovoz paliv českých distributorů. Ti řádně nakoupí, zaplatí i spotřební daň, ale v řetězci dalších českých překupníků jeden z nich po prodeji paliva další firmě záměrně zkrachuje a nezaplatí státu DPH. Stát přichází na jediném litru o 4 až 6 korun. Stejným principem, podle berních úředníků i policie okrádají podvodné firmy stát při dovozech ze skladů v Berlíně nebo slovinském Mariboru.
Z Ingolstadtu se však dostává do Česka nejvíc paliv - informace lidí z petrolejářské branže uvádí 50 až 60 milionů litrů měsíčně. To je přes 20 procent celkové měsíční spotřeby benzinu v Česku. Paradoxní přitom je, že přepravní náklady vycházejí zhruba na 60 haléřů na litr převáženého paliva, to je přibližně trojnásobek ceny distribuce benzinu po Česku.
"To vše nasvědčuje tomu, že z této dovezené hmoty byla jen těžko zaplacena daň. Dosud se podvody páchaly spíš na dovážené naftě, tentokrát se jedná i o benzin," říká obchodní ředitel státem ovládané distribuční firmy Čepro Jan Duspěva.
Pokud by z dopravených 50 milionů litrů měsíčně skončila většina u pump bez zaplacené DPH, znamenalo by to stovky milionů daňové ztráty. Podvodníci potřebují takový benzin prodat na trhu co nejrychleji. K různým nádvorním čerpacím stanicím i pumpám v regionech se dostává s výraznou slevou, a tedy za ceny, kterým daně platící petrolejářské firmy nemohou konkurovat.
"Zaregistrovali jsme v posledních dvou měsících prudký nárůst počtu čerpacích stanic prodávajících hlavně benzin hluboko pod aktuálními výrobními náklady v regionu," reaguje za lídra trhu Benzinu člen představenstva mateřského Unipetrolu Martin Durčák. V posledních měsících se tuzemský trh podle něj potýká s dovozy obrovského množství pohonných hmot právě z Ingolstadtu.
Daňová správa spolu s celníky a policií před lety řešila podobný problém s dovozem z rakouského Lince. I tam nakupovaná paliva končila často u pump, aniž by dovozci nebo některý z překupníků zaplatili DPH. Intenzivní kontroly na silnicích do Rakouska a vytrvalé šťáry po čase překupníky odradily. Nejlacinější pumpy v Česku však už k sobě přitáhly tisíce nových zákazníků. Ostatní - zejména malé nezávislé stanice - jsou nuceny buď také přistoupit na početné nabídky k dodání evidentně daňově ošizeného paliva, nebo oželet zákazníky a zkrachovat. O tisíce tankujících řidičů přicházejí i velké petrolejářské firmy. Vyhlášením cenové války to řeší například Shell. Na jaře u svých 10 pump z celkového počtu 181 snížil cenu na úroveň nejlacinější konkurence v Česku a dnes už - pravděpodobně pod svými náklady - prodává za nejnižší ceny na trhu u 29 čerpacích stanic.
Černý trh tvoří u nás 15 až 20 procent veškerých prodejů paliv. Samo ministerstvo financí odhaduje, že stát vlivem daňových podvodů přichází ročně minimálně o osm miliard korun.


Princip podvodu

- Podvodná firma nakoupí např. v rafinerii v Ingolstadtu benzin za 27,20 Kč/l (včetně spotřební daně 12,84, ale bez daně z přidané hodnoty).
- Cisternu převeze do Česka, kde pohonné hmoty uloží do skladu.
- Benzin si mezi sebou přeprodá během krátké chvíle až 10 firem s fiktivně připočtenou DPH ve výši 6 Kč/l.
- Jedna z firem - bílý kůň - přizná DPH, ale nezaplatí a zkrachuje.
- 210 000 Kč ušetří podvodník na jedné cisterně (dopraví 35 tisíc litrů benzinu).
- Většinu "výdělku" si podvodníci nechají, pumpy od nich kupují litr benzinu ve srovnání s legálními dodavateli levněji zhruba o 2,50 Kč
- Průměrná cena litrubenzinu u čerpacích stanic je 35,50 Kč, při nákupu od podvodníků se může dostat pod 33,00 Kč

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • Pavel Semerád, 6. 12. 2012 08:59: A není to náhodou záměr vlády? kolik roků se o tomto problému ví a nikdo ho neřešil! Ministra Kalouska před několika roky úniky do 10%nezajímaly. Toto je dopad jeho ,,kvalitní ,,práce. Jak jednoduché řešení. Obsadit 32 hraničních přechodů pro nákladní auta celníky. Místo posedávání u dálnic, budou sedět na hranicích. Na směnu 2 celníky, 10 na přechod x 50000,- kč mzdy s odvody tj do 20.mil.Kč měsíčně a je po únicích.. a nejen na PHM :) Místo toho Kalousek s Kubou a skupinou poslanců navrhnou zákon od distribuci a kauci 20 mil. Nebyl náhodou Kalousek u živnost.zákona a neprosazoval zrušení koncesí na PHM v roce 2002..Byl, ne všichni mají špatnou paměť. Takže se můžeme těšit, že rohlík bude stát o korunu víc a chleba o 5 kč. Souhlasím s Mgr. Duspěvou, ale ministr Kalousek než by přijal racionální návrhy, tak prosazuje jednu blbost za druhou..
    • Jarek, 7. 12. 2012 08:44: Jenomže tento problém léta trčel jenom z čerpacích stanic Tank Ono. Problém nastal loni, kdy systém ekonomického zázraku Tank Ono okopírovala celá republika. Takže není politickou vůlí problém odstranit, je vůlí odstranit učenlivé žáky, a na ekonomický zázrak opět ponechat monopol pouze pro Tank Ono. Zároveň s tím samozřejmě vyčistit trh, aby na uprázdněné místo mohlo expandovat ke konečnému zákazníku možná Čepro? Váš návrh je nedokonalý. K dokonalosti by mu pomohlo okamžité rušení povolení pro oprávněné příjemce, kteří přijímají dovážené PHM pro karusely. Za měsíc by bylo po problému.
    • Jarek, 7. 12. 2012 08:51: Jenomže tento problém léta trčel jenom z čerpacích stanic Tank Ono. Problém nastal loni, kdy systém ekonomického zázraku Tank Ono okopírovala celá republika. Takže není politickou vůlí problém odstranit, je vůlí odstranit učenlivé žáky, a na ekonomický zázrak opět ponechat monopol pouze pro Tank Ono. Zároveň s tím samozřejmě vyčistit trh, aby na uprázdněné místo mohlo expandovat ke konečnému zákazníku možná Čepro? Váš návrh je nedokonalý. K dokonalosti by mu pomohlo okamžité rušení povolení pro oprávněné příjemce, kteří přijímají dovážené PHM pro karusely. Za měsíc by bylo po problému.
    Reagovat na komentář
  • vrbata jáchym, 6. 12. 2012 09:43: Plně souhlasím,něco podobného jsem psal už loni na ministerstvo průmyslu a obchodu,kompetentní orgány o všem vědí,ale nic nedělají a poctivci krachují.Buď jde o dohodu vlády s velkými distributory,kteří pak zkoupí zkrachovalce,nebo jsou vládní i nevládní strany sponzorovány z těchto peněz,což je pravděpodobnější.Pro oba případy platí společné,že nám vládne banda blbců,kteří nejsou schopni v rozhodování používat "selský" rozum a logické myšlení,zřejmě úmyslně,proto ani nové volby nic nevyřeší.Je to bijící do očí tyto obří podvody o kterých všichni ví a vláda čeká na nějaké anonymní udání,co dělají státní kontrolní instituce placené z našich peněz?Nejlepší úředník má být státní úředník a ne ho ještě pobízet prémiovými penězi,aby aspoň něco dělal
      Reagovat na komentář
    • Libor, 17. 12. 2012 09:22: Nerozumím tomu výpočtu. Nakoupí to za 27,20 Kč bez DPH. Benzince to přece ale musí prodat s DPH, což dělá 32,64 Kč/lt. Jak se potom mohou dostat s prodejem pod 33 Kč/lt?
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek