Dopravci šetří, v drahém Česku tankují už jen třetinu nafty

O miliardy korun na daních z prodeje zhruba 800 milionů litrů nafty přichází ročně český stát přesunem tankování kamionů k lacinějším pumpám v zahraničí. Z toho přibližně polovinu natankovali čeští dopravci v cizině a o druhou polovinu přišlo Česko tím, že zahraniční dopravci omezili u nás tankování na minimum. Těch 800 milionů litrů je přitom zhruba pětina celkové roční spotřeby nafty v Česku.

CS a kamion

Vyplývá to z údajů samotných firem a kartové společnosti AS 24, přes jejíž karty nakupují kamiony naftu v Česku a po celé Evropě. Čísla popisují situaci za poslední tři roky, zejména od roku 2010, kdy stát zvedl spotřební daň o deset procent a ta hodnotou necelých 11 korun z litru nafty převýšila průměr v Evropské unii. Úměrně tomu zdražilo i palivo u čerpacích stanic, nafta je u nás od té doby dražší než v okolních zemích - s výjimkou Německa.
Odchod kamionů od českých pump dokládají i další čísla. V roce 2009 před zvýšením daně tankovalo v Česku 55 procent tuzemských dopravců a 45 procent kupovalo naftu v cizině. Letos doma tankuje jen 37 procent dopravců (v podstatě jen v rámci vnitrostátní přepravy) a 63 procent v cizině.
Přestože stát daň z paliv zvýšil v očekávání vyšších daňových příjmů, kleslo její celkové inkaso od roku 2009 do loňska o 1,5 miliardy korun na necelých 81 miliard. "Jde jednoznačně o důsledek vyšší daně. Stát se úbytkem tankování u českých pump připravil o miliardy," říká ředitel českého a slovenského zastoupení AS 24 Josef Paumer.
"Naši řidiči mají za hranicemi přesně určená místa s nejvýhodnější cenou. Nikdo jim nebrání tankovat jinde, ale rozdíl v ceně by pak museli doplatit ze svého," říká spolumajitel dopravní firmy M+L Logistik Josef Melzer. Společnost má 150 kamionů, které měsíčně tankují 350 tisíc litrů nafty. Z toho 65 procent v cizině (v roce 2009 v cizině tankovaly 35 procent nafty). Kdyby toto množství nakoupila firma u nás, zaplatila by z toho státu ročně 30 milionů korun na spotřební dani (další miliony na DPH). Ty nyní odevzdává zahraničním pumpám. O peníze tím přicházejí i zdejší čerpací stanice. "To, že kamiony teď tankují víc za hranicemi, pociťují u nás nepříjemně hlavně stanice, které leží na dálnicích a tranzitních trasách. Je to boj o každého zákazníka, který je ochoten tady ještě tankovat," uvedl Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu, která sdružuje největší firmy, jako je Benzina, Shell nebo OMV.
Česko má přitom výhodné podmínky k tomu, aby dopravce ke zdejším pumpám znovu přilákalo. Republikou totiž projíždí stále víc kamionů - výběr mýtného vzrostl letos zatím o 400 milionů, tedy o sedm procent, na 6,5 miliardy korun. Praha zároveň patří mezi největší dopravní křižovatky v Evropě. K tomu, aby kamiony jen neprojížděly, vrátily se zas k českým pumpám a vyšší spotřeba pak obrátila daňové inkaso státu do plusu, tak stačí podle ekonomů Aleše Roda a Miroslava Ševčíka z Národohospodářské fakulty VŠE v Praze, aby stát snížil spotřební daň alespoň o 1,8 koruny. Jejich rozsáhlá a nedávno aktualizovaná analýza vychází z podkladů od pumpařů, provozovatelů tankovacích karet, celní správy, vývoje kurzů koruny a dalších statistik.
Ministerstvo financí tuto kalkulaci měsíce odmítalo. "Jestli něco nehrozí nepřímým daním, tak je to jejich snižování," říkal před časem ministr Miroslav Kalousek. Dnes jeho náměstek Ladislav Minčič nadále varuje, že nižší daň nemusí automaticky znamenat stejné zlevnění nafty u pump, vyšší prodeje, a tedy ani lepší výběr daní. Nicméně vláda se však podle Minčiče bude situací ještě znovu zabývat.


Česko a nafta

37 PROCENT nafty pro své kamiony tankují letos čeští dopravci u českých pump. V roce 2009 to bylo 55 %.

10,95 KORUNY je spotřební daň z jednoho litru nafty v Česku. Sousední země s výjimkou Německa vybírají spotřební daň nižší, Česko je nad průměrem Evropské unie.

37 KORUN stojí dnes u pump litr nafty (dopravce vyjde po slevách a odpočtu DPH až o 7 Kč laciněji). Sousední země s výjimkou Německa mají naftu levnější.


Kam češi přesunuli tankování

Země Nárůst 2009-11 (%)

1. Polsko                 332
2. Slovensko            327
3. Slovinsko             265
4. Lucembursko        259
5. Rakousko             141
6. Nizozemsko           67
7. Belgie                   51
8. Španělsko             30

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • Petr, 5. 11. 2012 15:19: Jo úředník, ten má razítko na rozum a sebe větší kravinu tím potvrdí. Že to tak je opravdu, to všichni, jen odpovědní úředníci : " Ale my jsme řekli NE !" . Neumí si to spočítat, ale z moci úřední to ví. A to je mnohem větší argument, než pravda. A ti, co pravdu mají ať jsou zticha.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek