13. 12. 2012
Elektromobily a příslušnou infrastrukturu získávají
další města v Česku. Do roku 2013 ČEZ plánuje instalaci celkem 120
veřejných stanic pro normální i rychlé dobíjení.

Ultrarychlá dobíjecí stanice před
centrálou společnosti ČEZ v Praze v Duhové ulicic dokáže dobít
akumulátor elektromobilu Peugeot iOn za 20 minut
Elektromobily používá ve stále větší míře společnost ČEZ.
Pracovníci měřicích skupin s nimi jezdí v Olomouci, Pardubicích,
Teplicích, Hradci Králové a Ostravě. Díky nízkým provozním
nákladům, tichému provozu, nulovým emisím jsou vítaným pomocníkem
při každodenních pracích.
Pracovníci ČEZ Měření v Olomouci používají cargo verzi
elektromobilu Peugeot iON při svých výjezdech na montáže měřicích
přístrojů či při kontrole jejich provozu. Cargo verze tohoto
elektromobilu má podobné parametry jako standardní čtyřmístná
varianta, jen zadní sedadla nahradil větší úložný prostor. Díky
tomu technici snadno přepraví veškeré potřebné nářadí a
elektroměry.
"Elektromobil jsme se rozhodli zakoupit na základě předchozích
zkušeností, které s těmito vozy máme. Jejich provoz v rámci naší
pracovní náplně a míst, kam se technici každý den vydávají, jsme
testovali již od března letošního roku v Ostravě a osvědčil se.
Všech výhod elektromobilu mohou při své práci využít kromě našich
zaměstnanců v Olomouci i jejich kolegové v dalších krajských
městech," říká generální ředitel společnosti ČEZ Měření Filip
Secký.
Kilometr za padesátník
Elektromobil má nízké provozní náklady, jízda na 100 kilometrů
vyjde zhruba na 50 korun. Při jízdě neprodukuje CO2 ani jiné emise
a údržba je oproti automobilům na tradiční paliva jednodušší.
Peugeot iON je městský automobil, který je výkonem a nabízeným
místem srovnatelný s běžným malým vozem se spalovacím
motorem.
Elektromotor má největší výkon 47 kW (64 k), akumulátor je typu
LiFePO4. Jeho kapacita dosahuje 16 kWh a životnost představuje 1500
až 2000 nabíjecích cyklů. iON dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h
a má dojezd 150 km (podle výrobce). 1080 kg těžké vozidlo je dlouhé
3480 cm, široké 1475 cm a vysoké 1610 cm.
Skupina ČEZ podporuje rozvoj elektromobility v České republice v
rámci strategie FUTUR/E/MOTION. Kroky se týkají podpory užívání
elektromobilů a poskytování komplexních služeb s vazbou na
distribuční síť ČEZ. Cílem je přispět k rozvoji zcela bezemisní
dopravy v Česku a testovat dopady elektromobility na distribuční
síť. ČEZ již instaloval celkem 32 dobíjecích stanic, a to převážně
u svých partnerů v obchodních centrech, supermarketech či městských
částí. Stanice jsou v provozu nejen v Praze, ale také v Plzni,
Ostravě, Trutnově, Hradci Králové a ve Vrchlabí.

Dobíjecí stanice ČEZ pro
elektromobily rostou v ČR jako houby po dešti. Tahle například
stojí v sousedství "fastfoodu" McDonald´s v pražské
Liboci
Tankování s čipem
V pořadí již druhá dobíjecí stanice pro elektromobily byla
zprovozněna v Plzni. Stojí u Zákaznického centra ČEZ v Guldenerově
ulici a elektromobil dobije během dvou hodin. Dosud jedinou
dobíjecí stanici mohli řidiči elektrických dopravních prostředků
využívat v obchodním centru Plzeň Plaza, kde byla zprovozněna na
začátku letošního roku.
"Poptávka po bezemisní elektrické dopravě se zvyšuje. V září bylo
v České republice prodáno rekordní množství elektromobilů. Musíme
tedy na situaci adekvátně reagovat a budovat potřebnou
infrastrukturu. Zprovozněním další dobíjecí stanice v Plzni chceme
uspokojit rostoucí zájem o elektromobilní dopravu v tomto regionu,"
popisuje manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ Tomáš
Chmelík.
Obě dobíjecí stanice v Plzni patří do kategorie stanic s tzv.
normálním dobíjením. Jsou vybaveny dvěma zásuvkami. Jedna je typu
Mennekes pro třífázové dobíjení až 32A/400V. Druhá se podobá
klasické domácí zásuvce a umožňuje jednofázové dobíjení na úrovni
16A/230V. Velkou výhodou zdánlivě obyčejné zdířky je optimalizace
dobíjení elektromobilu, čímž se prodlužuje životnost baterie.
Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb dobíjecích stanic Skupiny
ČEZ, musí uzavřít zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou
letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za
paušální poplatek. V roce 2012 je poplatek 100 korun měsíčně, v
roce 2013 se zvýší o 50 korun. Po uzavření smlouvy dostane každý
zákazník unikátní speciální čip pro přístup ke všem dobíjecím
stanicím ČEZ. Dobíjecí stanice s uživatelem komunikuje pomocí
displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu.
Zákazník tak zjistí, kde a jak dlouho dobíjel a kolik kWh
"načerpal".
Vypij kávu a jeď
Čeští majitelé elektromobilů však mají další možnost, jak
dobíjet svá vozidla. V provozu již je první "ultrarychlá" dobíjecí
stanice, která stojí před centrálou společnosti v Duhové ulici v
Praze. Téměř 100 procent kapacity akumulátoru elektromobilu dokáže
dobít za 20 minut. To je až šestkrát rychleji než u stanice pro
normální dobíjení.
Ultrarychlá dobíjecí stanice znamená významný pokrok v oblasti
elektromobility. Z elektromobilu se díky ní stává vhodný dopravní
prostředek i na delší vzdálenosti. Zatímco doposud budované stanice
dobijí elektromobil do plna za 1,5 až 2 hodiny, tedy například než
řidič nakoupí či absolvuje schůzku, tak tato zvládne dobít
elektromobil za pauzu vhodnou na kávu či rychlé občerstvení během
cesty. Pro představu, kdyby to bylo možné, tak baterii v iPadu by
zvládla stanice dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod
jednu vteřinu.
"Jako lokalitu jsme vybrali záměrně místo před centrálou ČEZ, kde
se koncentruje velké množství elektromobilů. Chceme si co nejdříve
vyzkoušet, jak dobíjecí stanice funguje v reálném prostředí,
zajímají nás data o dobíjecích cyklech elektromobilů a především
budeme zkoumat vliv této stanice na distribuční sít. Jedná se totiž
o zcela jiný typ stanice, než jaké jsme dosud postavili,"
poznamenává Chmelík.
V porovnání se stanicí pro normální dobíjení je výkon ultrarychlé
stanice dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost,
která se blíží jedné tuně. Technologie dobíjecí stanice je odlišná
od těch stávajících. To jsou parametry, které zpřísňují kritéria
její výstavby. "Vyžaduje si to podrobné testování, na základě
kterého se bude odvíjet výstavba dalších stanic tohoto typu.
Konkrétní lokality pro jejich výstavbu již připravujeme," dodává
Chmelík. Koncept ultrarychlé dobíjecí stanice nenahrazuje stávající
dobíjecí stanice s tzv. normálním dobíjením. Každý typ funguje
zcela odlišně a liší se i jeho využití.
Obsluha ultrarychlé stanice pomocí RFID
Stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek,
kterými uživatel ovládá navigační menu. K ovládání stanice slouží
tzv. RFID čip o velikosti přívěšku na klíče. "Tento čip je
univerzální. Dokáže komunikovat i s našimi menšími stanicemi, které
dobíjí auto normálním způsobem. Obsluha pomocí něj je možná také
pro ultrarychlé dobíjecí stanice, takže zákazníkovi stačí pro
dobíjení jakékoli naší stanice pouze jeden čip," vysvětluje
Chmelík.
Čip je pro každého uživatele unikátní. Zákazník tak může sledovat,
kde dobíjel, jak dlouho a kolik "natankoval". Dobíjecí stanice
disponuje jedním napevno přidělaným dobíjecím kabelem o průměru
pěti centimetrů, během nabíjení může uživatel od stanice odejít,
kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní uživatele
zablokuje. Ukončení nabíjení je třeba opět autorizovat.

ČEZ v současné době provozuje
několik elektromobilů Peugeot iOn, které v využívají zaměstnanci i
partneři energetického kolosu
Parametry ultrarychlé dobíjecí stanice
- Výkon: 50 kW
- Výška: 205 cm
- Půdorys: 110 x 110 cm
- Rychlost dobíjení: 80 % kapacity do 20 min.
- Standard dobíjení: Chademo
- Počet dobíjecích kabelů: jeden
Parametry dobíjecí stanice normálního
typu
- Výkon: 26 kW
- Výška: 150 cm
- Příkon: konfigurace umožňuje zvýšení na úroveň 2 × 32A
- Rychlost dobíjení: 80 % kapacity akumulátoru za 3 hodiny
- Standard dobíjení: Mennekes
- Počet zásuvek: dvě s uzamykatelným krytem
Autor: Petr Bayer, Zdroj: Economia