Elektromobilita proniká do dalších měst

Elektromobily a příslušnou infrastrukturu získávají další města v Česku. Do roku 2013 ČEZ plánuje instalaci celkem 120 veřejných stanic pro normální i rychlé dobíjení.

ČEZ ultrarychlá stanice

Ultrarychlá dobíjecí stanice před centrálou společnosti ČEZ v Praze v Duhové ulicic dokáže dobít akumulátor elektromobilu Peugeot iOn za 20 minut

Elektromobily používá ve stále větší míře společnost ČEZ. Pracovníci měřicích skupin s nimi jezdí v Olomouci, Pardubicích, Teplicích, Hradci Králové a Ostravě. Díky nízkým provozním nákladům, tichému provozu, nulovým emisím jsou vítaným pomocníkem při každodenních pracích.
Pracovníci ČEZ Měření v Olomouci používají cargo verzi elektromobilu Peugeot iON při svých výjezdech na montáže měřicích přístrojů či při kontrole jejich provozu. Cargo verze tohoto elektromobilu má podobné parametry jako standardní čtyřmístná varianta, jen zadní sedadla nahradil větší úložný prostor. Díky tomu technici snadno přepraví veškeré potřebné nářadí a elektroměry.
"Elektromobil jsme se rozhodli zakoupit na základě předchozích zkušeností, které s těmito vozy máme. Jejich provoz v rámci naší pracovní náplně a míst, kam se technici každý den vydávají, jsme testovali již od března letošního roku v Ostravě a osvědčil se. Všech výhod elektromobilu mohou při své práci využít kromě našich zaměstnanců v Olomouci i jejich kolegové v dalších krajských městech," říká generální ředitel společnosti ČEZ Měření Filip Secký.

Kilometr za padesátník

Elektromobil má nízké provozní náklady, jízda na 100 kilometrů vyjde zhruba na 50 korun. Při jízdě neprodukuje CO2 ani jiné emise a údržba je oproti automobilům na tradiční paliva jednodušší. Peugeot iON je městský automobil, který je výkonem a nabízeným místem srovnatelný s běžným malým vozem se spalovacím motorem.
Elektromotor má největší výkon 47 kW (64 k), akumulátor je typu LiFePO4. Jeho kapacita dosahuje 16 kWh a životnost představuje 1500 až 2000 nabíjecích cyklů. iON dosahuje nejvyšší rychlosti 130 km/h a má dojezd 150 km (podle výrobce). 1080 kg těžké vozidlo je dlouhé 3480 cm, široké 1475 cm a vysoké 1610 cm.
Skupina ČEZ podporuje rozvoj elektromobility v České republice v rámci strategie FUTUR/E/MOTION. Kroky se týkají podpory užívání elektromobilů a poskytování komplexních služeb s vazbou na distribuční síť ČEZ. Cílem je přispět k rozvoji zcela bezemisní dopravy v Česku a testovat dopady elektromobility na distribuční síť. ČEZ již instaloval celkem 32 dobíjecích stanic, a to převážně u svých partnerů v obchodních centrech, supermarketech či městských částí. Stanice jsou v provozu nejen v Praze, ale také v Plzni, Ostravě, Trutnově, Hradci Králové a ve Vrchlabí.

ČEZ McDonalds

Dobíjecí stanice ČEZ pro elektromobily rostou v ČR jako houby po dešti. Tahle například stojí v sousedství "fastfoodu" McDonald´s v pražské Liboci

Tankování s čipem

V pořadí již druhá dobíjecí stanice pro elektromobily byla zprovozněna v Plzni. Stojí u Zákaznického centra ČEZ v Guldenerově ulici a elektromobil dobije během dvou hodin. Dosud jedinou dobíjecí stanici mohli řidiči elektrických dopravních prostředků využívat v obchodním centru Plzeň Plaza, kde byla zprovozněna na začátku letošního roku.
"Poptávka po bezemisní elektrické dopravě se zvyšuje. V září bylo v České republice prodáno rekordní množství elektromobilů. Musíme tedy na situaci adekvátně reagovat a budovat potřebnou infrastrukturu. Zprovozněním další dobíjecí stanice v Plzni chceme uspokojit rostoucí zájem o elektromobilní dopravu v tomto regionu," popisuje manažer útvaru čisté technologie společnosti ČEZ Tomáš Chmelík.
Obě dobíjecí stanice v Plzni patří do kategorie stanic s tzv. normálním dobíjením. Jsou vybaveny dvěma zásuvkami. Jedna je typu Mennekes pro třífázové dobíjení až 32A/400V. Druhá se podobá klasické domácí zásuvce a umožňuje jednofázové dobíjení na úrovni 16A/230V. Velkou výhodou zdánlivě obyčejné zdířky je optimalizace dobíjení elektromobilu, čímž se prodlužuje životnost baterie.
Zákazníci, kteří chtějí využívat služeb dobíjecích stanic Skupiny ČEZ, musí uzavřít zákaznickou smlouvu. Ta jim v následujících dvou letech umožní neomezené dobíjení u všech stanic společnosti ČEZ za paušální poplatek. V roce 2012 je poplatek 100 korun měsíčně, v roce 2013 se zvýší o 50 korun. Po uzavření smlouvy dostane každý zákazník unikátní speciální čip pro přístup ke všem dobíjecím stanicím ČEZ. Dobíjecí stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. Zákazník tak zjistí, kde a jak dlouho dobíjel a kolik kWh "načerpal".

Vypij kávu a jeď

Čeští majitelé elektromobilů však mají další možnost, jak dobíjet svá vozidla. V provozu již je první "ultrarychlá" dobíjecí stanice, která stojí před centrálou společnosti v Duhové ulici v Praze. Téměř 100 procent kapacity akumulátoru elektromobilu dokáže dobít za 20 minut. To je až šestkrát rychleji než u stanice pro normální dobíjení.
Ultrarychlá dobíjecí stanice znamená významný pokrok v oblasti elektromobility. Z elektromobilu se díky ní stává vhodný dopravní prostředek i na delší vzdálenosti. Zatímco doposud budované stanice dobijí elektromobil do plna za 1,5 až 2 hodiny, tedy například než řidič nakoupí či absolvuje schůzku, tak tato zvládne dobít elektromobil za pauzu vhodnou na kávu či rychlé občerstvení během cesty. Pro představu, kdyby to bylo možné, tak baterii v iPadu by zvládla stanice dobít asi za 4,5 vteřiny, mobilní telefon pak pod jednu vteřinu.
"Jako lokalitu jsme vybrali záměrně místo před centrálou ČEZ, kde se koncentruje velké množství elektromobilů. Chceme si co nejdříve vyzkoušet, jak dobíjecí stanice funguje v reálném prostředí, zajímají nás data o dobíjecích cyklech elektromobilů a především budeme zkoumat vliv této stanice na distribuční sít. Jedná se totiž o zcela jiný typ stanice, než jaké jsme dosud postavili," poznamenává Chmelík.
V porovnání se stanicí pro normální dobíjení je výkon ultrarychlé stanice dvojnásobný. Tomu odpovídá také její příkon a hmotnost, která se blíží jedné tuně. Technologie dobíjecí stanice je odlišná od těch stávajících. To jsou parametry, které zpřísňují kritéria její výstavby. "Vyžaduje si to podrobné testování, na základě kterého se bude odvíjet výstavba dalších stanic tohoto typu. Konkrétní lokality pro jejich výstavbu již připravujeme," dodává Chmelík. Koncept ultrarychlé dobíjecí stanice nenahrazuje stávající dobíjecí stanice s tzv. normálním dobíjením. Každý typ funguje zcela odlišně a liší se i jeho využití.

Obsluha ultrarychlé stanice pomocí RFID

Stanice s uživatelem komunikuje pomocí displeje a tlačítek, kterými uživatel ovládá navigační menu. K ovládání stanice slouží tzv. RFID čip o velikosti přívěšku na klíče. "Tento čip je univerzální. Dokáže komunikovat i s našimi menšími stanicemi, které dobíjí auto normálním způsobem. Obsluha pomocí něj je možná také pro ultrarychlé dobíjecí stanice, takže zákazníkovi stačí pro dobíjení jakékoli naší stanice pouze jeden čip," vysvětluje Chmelík.
Čip je pro každého uživatele unikátní. Zákazník tak může sledovat, kde dobíjel, jak dlouho a kolik "natankoval". Dobíjecí stanice disponuje jedním napevno přidělaným dobíjecím kabelem o průměru pěti centimetrů, během nabíjení může uživatel od stanice odejít, kabel se uzamkne a ovládání jeho zásuvky se pro ostatní uživatele zablokuje. Ukončení nabíjení je třeba opět autorizovat.

Peugeot iOn

ČEZ v současné době provozuje několik elektromobilů Peugeot iOn, které v využívají zaměstnanci i partneři energetického kolosu


Parametry ultrarychlé dobíjecí stanice
- Výkon: 50 kW
- Výška: 205 cm
- Půdorys: 110 x 110 cm
- Rychlost dobíjení: 80 % kapacity do 20 min.
- Standard dobíjení: Chademo
- Počet dobíjecích kabelů: jeden


Parametry dobíjecí stanice normálního typu
- Výkon: 26 kW
- Výška: 150 cm
- Příkon: konfigurace umožňuje zvýšení na úroveň 2 × 32A
- Rychlost dobíjení: 80 % kapacity akumulátoru za 3 hodiny
- Standard dobíjení: Mennekes
- Počet zásuvek: dvě s uzamykatelným krytem

Autor: Petr Bayer, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek