Fastfoodové řetězce u čerpacích stanic

Historii fastfoodu - mimo jiné i u českých čerpacích stanic - lze počítat už na dobré dvě desetiletí. Jako vždy a ve všem byla novinka rychlého občerstvení v české kotlině přijímána na jedné straně s nekritickým nadšením a na straně druhé až s přílišnou, vše hubící kritikou. Jak je to dnes, kdy se fastfoodové řetězce staly běžnou součástí života?

Fastfood McD 2

Rychlé občerstvení - rychlé prachy?

Otazník za titulkem je zcela na místě, protože ten, kdo začal s fastfoodem jen pro peníze, už dávno u této profese není. Na první pohled nebylo přece nic těžkého zařídit si v prostorách pumpy bistro, krájet a plnit bagety, točit limonádu a kasírovat. Když to jde za mořem, proč by to nefungovalo i u nás? Dvacetiletý odstup napovídá, že to tak jednoduché nikdy nebylo a nebude ani v budoucnosti. V každém případě fastfood ukazuje, kudy se ubírá koncept veřejného stravování a rychlé občerstvení ve světě, který na rychlost, ekonomiku, ale i základní zdravotní a kvalitativní ukazatele klade stále větší požadavky. Za jakoukoliv porcí jídla a nápojů vydaných v typických samoobslužných provozech se skrývá práce na linkách potravinářských a dalších průmyslových provozů při přípravě polotovarů, konvenienčních potravin, ochucovadel, obalů atd. To vše finální přípravu fastfoodu neuvěřitelně zrychluje, normalizuje a také zlevňuje - takže fastfood je ve finále méně o kuchařském řemesle a více o schopném managementu. Dokazuje to i "příhoda", kterou novinářům vyprávěla zhruba před patnácti lety paní Drahomíra Jiráková, tehdejší mluvčí McDonald's ČR/SR, dnes ředitelka celého tiskového odboru. Jednalo se o kvalitativní nedostatky v dodávkách pečiva, které začala vyrábět česká pekárna. Jednoduše řečeno se tam i přes dlouhodobě výhodnou smlouvu začalo šidit a to si samozřejmě McDonald's nenechal a ani nemohl nechat líbit. Do pár dnů byla spolupráce ukončena a do Čech putovalo pečivo z Rakouska, kde stanovené standardy byly zákonem. Stejně nekompromisní požadavky platí i pro nositele franšízy. Udržet deklarovanou kvalitu a hodnotu v dlouhodobých horizontech a tím i spokojenost zákazníků je základním a současně nejtěžším úkolem fastfoodových bister a restaurací.
Jen pro zajímavost - fastfoodových provozoven různé úrovně a typů se v ČR nachází na patnáct tisíc. Ročně se v nich utratí asi 25 mld. korun, což představuje jednu třetinu tržeb ve veřejném stravování! Přitom expanze pokračuje, nově např. oznámily své plány v ČR americké franšízové restaurace Denny´s, s nepřetržitým provozem, logicky mířící hlavně k dálnicím, a zmrzlinářské ráje "Rita´s Italian Ice", přicházející se stále oblíbenějším konceptem výroby a prodeje ledových tříští, které si zachovávají chuť zmrzliny, ovšem bez použití mléka, mléčného tuku a běžného cukru.

Fastfood McD 1

McDonald´s

První restauraci McDonald´s otevřeli v roce 1940 v kalifornském San Bernardinu bratři Dick a Mac McDonaldové. Podnikatel s českými kořeny Ray Kroc svoji restauraci otevřel v roce 1955 poblíž Chicaga. Ten také od nich celý systém McDonald´s odkoupil v roce 1961 za 2,7 milionu dolarů a založil McDonald´s Corporation. Čtyři roky na to jsou již jejich akcie veřejně obchodovány a v roce 1967 mimo USA otevřel McDonald´s první restaurace v Kanadě a Portoriku. V Evropě s nimi začíná v roce 1971 v Holandsku a Německu. Oblíbené restaurace typu "Drive-Thru" u dálnic začaly roku 1975 v Sierra Vista v Arizoně a dnes jsou spolu s ostatními restauracemi označených velkým žlutým "M" rozesety po celém světě.

Ještě než se dostaneme k nám, ale připomeňme, co tento systém a značku dostalo k výšinám úspěšnosti. Podle slov Čechoameričana a známé kulinářské osobnosti Mika Klímy "to byla vždy a všude spolehlivá kvalita jídla, perfektní servis, čistota a celková hodnota, kterou zákazník získal za dostupnou cenu". Ve vzpomínkách na Raye Kroce uvádí: "Byl obchodníkem, který se uměl na věc dívat pohledem zákazníka, čímž viděl příležitost, jakou tento obchod poskytoval. Věděl, že když udělá své franšízory úspěšnými, že bude i on úspěšný. Jeho nejvýznamnější krok byl, že udělal své franšízory svými partnery. Ray Kroc také viděl důležitost tréninku. Vybudoval obrovské tréninkové středisko v Elk Grove v Illinois. Ray se uměl o svůj zisk podělit i se školami a založil celou řadu fondů pro podporu dětí. Zásadně však nedal ani dolar žádné college, která nezavedla kurzy byznysu a managementu. Byl workholik a svým zaměstnancům říkával: Musíte se naučit radovat z práce a z toho, že je vám dána možnost pracovat."

Dvacet let v ČR

První restaurace byla otevřena 20. března 1992 v pražské Vodičkově ulici, a od té doby počet provozoven vzrostl na devět desítek. McDonald´s v Česku vyhledalo za uplynulých dvacet let na 690 milionů zákazníků a jejich počet v meziročním srovnání navíc roste, jen za rok 2011 jich bylo 60 milionů! Za dvě desetiletí na českém trhu se mu podařilo utržit skoro 40 miliard korun. S McDonald´s do Česka dorazily nejenom hamburgery, ale také zcela nový styl. Řetězec radikálně přetvořil naše představy o rychlém stravování a začal vychovávat úplně novou generaci spotřebitelů i zaměstnanců. Pro Čechy znamenala jeho metoda byznysu něco nového. Stala se inspirací pro celou řadu tuzemských podnikatelů a seznámila nás se slovem "franšíza", ale vyvolává také spoustu emocí. Někdo na McDonald´s nedá dopustit, pro jiné je symbolem mizérie moderního světa. V současné době postupně probíhají rekonstrukce provozoven. Získávají moderní design, kterým se v současné době může pochlubit 70 procent restaurací McDonald´s. Do konce roku 2013 by měl být redesign kompletní.
Úspěšný je také stále populárnější koncept kaváren McCafé nabízející 18 druhů kvalitní kávy, čaje, dezerty a další doplňkový sortiment. McCafé je nyní součástí 27 restaurací McDonald´s. Letos chce řetězec otevřít 20 dalších kaváren. "McDonald´s otevíráme tam, kde je velký pohyb lidí. Kde žijí, pracují, nakupují a baví se. Na začátku našeho podnikání jsme vstupovali do velkých měst, nyní plánuje McDonald´s otevírat své restaurace i v městech, která mají 30 000 obyvatel a rovněž na rozhodujících silničních tazích," říká Karel Suk, který jako první uvedl do provozu franšízovou pobočku McDonald's u nás a ve franšíze má i další dálniční restauraci "drive thru" v Rudné u Prahy. V příštích 20ti letech by tak mělo přibýt až 60 restaurací.
Z pohledu působnosti McDonald´s ve 119 zemích jsou české úspěchy ovšem jen "drobečky". V minulém roce celosvětově jen za poslední čtvrtletí vykázal tržby 6,82 miliard dolarů (asi 128 miliard korun) a společnost vykázala zisk 1,4 mld dolarů (zhruba 26 mld. korun)!


Mc Donald´s zajímavosti:

  • …První"drive thru" restaurace byla otevřena v roce 1993 ve Velkém Meziříčí na dálnici D1.
  • …První "McCafé" bylo otevřeno 1. července 2009 v restauraci McDonald´s Průhonice v blízkosti D1
  • …První byl McDonald´s i v zodpovědném přístupu k životnímu prostředí. Od roku 1992 McDonald´s sbírá použitý tuk a kartony. V roce 1996 firma jako jedna z prvních na trhu uvedla do života projekt třídění odpadů po zákaznících, a to testem ve dvou restauracích. Dnes jsou do systému zapojeny všechny provozovny. V roce 1999 začala kromě kartonů a tuku recyklovat také veškeré plasty (PE folie a nádoby, PS a PP) a většinu papíru.
  • …Uspořádal McDonald´s v ČR pro své zaměstnance v uplynulých 20 letech 650 kurzů z oblasti provozu, marketingu či řízení lidí, a to kromě standardních kurzů a workshopů.
  • …Architektonické ocenění získala restaurace na pražském Florenci. Jednalo se o cenu Obce architektů za nejlepší projekt roku 1993.
  • … Happy Meal, tedy speciální nabídka pro nejmenší zákazníky, byl do portfolia McDonald´s u nás zařazen v roce 1995. Od té doby děti potěšila řada dárků spojených například s oblíbenými filmy či pohádkami. K nejúspěšnějším v rámci programu Happy Meal patřily figurky Snoopy, Šmoulové či hračky z filmů 101 Dalmatinů, Shrek nebo Doba ledová.
  • Webové stránky www.mcdonalds.cz lze navštěvovat od roku 1999. Český McDonald´s vykročil na internet jako vůbec první ze všech středoevropských společností McDonald´s.
  • Ve svém oboru začal McDonald´s zveřejňovat složení a výživové hodnoty svých produktů. V roce 2006 navíc firma jako první také zavedla jedinečný systém publikování těchto informací na obalech výrobků formou jednoduchých grafických symbolů.
  • Jako první u nás přichází McDonald´s s dobíjecími stanicemi pro elektromobily. Ve spolupráci s ČEZ otevřel dobíjecí stanici na pražské Evropské třídě. Další mají následovat a do konce příštího roku chce jejich počet navýšit z 25 na celou stovku! To vše ČEZ plánuje spolupráci při umísťování dobíjecích stanic pro elektromobily v sítích restaurací rychlého občerstvení McDonald´s. V Česku dobíjecí stanice budují také další energetické firmy jako PRE a E.ON. Také ony se soustřeďují buď na nejlépe umístěné stávající čerpací stanice se zázemím rychlého občerstvení, nebo již existující a plánované fastfoodové restaurace u dálnic.

Fastfood KFC 1  Fastfood KFC 3

KFC

Kentucky Fried Chicken je americkou nadnárodní korporací patřící do skupiny American Restaurants (AmRest), zabývající se fast foodem. AmRest kromě KFC provozuje restaurace Pizza Hut, Fresh Point, Rodeo Drive, Starbucks a Burger King ve střední a východní Evropě. U této společnosti také získají informace zájemci o zaměstnání či franšízu. Jejich počet se na tomto území blíží třem stovkám a má samozřejmě mimořádně velký potenciál růstu. V Česku je KFC velmi dobře zavedeno. V prodeji převládá zejména smažené kuřecí maso v různých podobách a úpravách. Kromě městských, nákupních a zábavních center jsou stále častěji vidět i u dálnic a dopravních uzlů a vždy v blízkosti čerpacích stanic.

Začal u své pumpy…

Stejně jako ostatní americké fastfoodové restaurace se i KFC může pochlubit zajímavou "story" svého vzniku: Její zakladatel Harland Sanders začal prodávat svá smažená kuřata v roce 1930 v jídelně Sanders Court & Café, která byla součástí jeho čerpací stanice v Corbinu  v americkém státě Kentucky. Byl úspěšný, a proto mu kentucký guvernér udělil čestný titul Kentucky Colonel jako uznání za přínos kentucké kuchyni. V dalších letech rozšířil svou restauraci na 142 míst k sezení a také koupil motel na protější straně ulice. Původně trvala příprava kuřete na ocelové pánvi přibližně 30 minut, což bylo pro restauraci příliš dlouho. O devět let později v roce 1939 přešel na smažení pod tlakem, které umožnilo přípravu kuřete zkrátit. V roce 1940 také vytvořil směs 11 druhů bylinek a koření nazvanou Original Recipe. Úspěch restaurace tkvěl rovněž v jejím umístění: Sanders Court & Café sloužila především cestujícím, kteří projížděli městem Corbin směrem na Floridu. Když se začal roku 1950 plánovat obchvat Corbinu, rozhodl se Sanders podnik prodat a začal svůj recept a výrobní postup nabízet restauracím napříč dálniční sítí Spojených států. První, kdo jeho postup použil, byl Pete Harman v South Salt Lake v Utahu, společně roku 1952 otevřeli první provozovnu Kentucky Fried Chicken. Na počátku 60. let prodal přes 600 licencí v USA a Kanadě. V roce 1968  fungovalo 638 restaurací KFC a dnes jsou jich tisíce po celém světě. Restaurace KFC nabízejí více než 400 různých produktů (od Chicken Pita v Kuvajtu  přes Lososový sendvič v Japonsku až po Mean Griens v USA), základní nabídku tvoří kousky kuřete připravované podle tajného receptu Colonela Sanderse.

Úspěšný i u našich silnic

Začal samozřejmě v Praze, kde má dnes 26 restaurací, z toho pět jich funguje u dálnic a čerpacích stanic jako "Drive Thru" (DT). Podobně je to i v dalších městech. Brno sedm KFC a 2 s DT, pět v Ostravě a 1 DT, 1 v Opavě, 5 v Plzni a Liberci vždy s jedním DT, zatím po dvou v Olomouci, Hradci Králové a Českých Budějovicích (1 DT) po jedné v Králově Dvoře, u Berouna DT,v Mladé Boleslavi, Zlíně, Ústí n.L., Jihlavě, v Hatích na hraničním přechodu, Pardubicích a Příbrami.

Fastfood Subway 1  Fastfood Subway 2

SUBWAY

V ČR zatím působí ve dvou desítkách franšízových provozoven, ale připraveno je jich do provozu od příštího roku daleko víc. Jak vyplývá z vyjádření SUBWAY, expandovat do menších českých měst se zatím nechystá. Aktuálním cílem jsou větší nákupní střediska a centra měst - a také prostory velkých a nejnavštěvovanějších čerpacích stanic. V šesti zemích střední a východní Evropy otevřeli za první čtvrtletí 25 nových restaurací. Největší nárůst přitom zaznamenalo Polsko, první restauraci otevřel řetězec také na Slovensku. Původně přitom SUBWAY počítal, že za celý letošní rok otevře ve středoevropském a východoevropském regionu na 30 restaurací. Toto číslo určitě překročíme, sdělil tisku představitel společnosti Martin Princ. Nehledě na to, že lidé více šetří, řetězec SUBWAY oznamuje vyšší prodeje na území střední a východní Evropy o 19 procent.

Zákazníkům se na konceptu této franšízy líbí, že při výběru obložených baget mohou skutečně aktivně vybírat ingredience, jakými bude bageta naplněna. Zájemcům o franšízu zase to, že jejich provoz není tak náročný na velké zázemí přípravny i výdejních pultů. Pokud potencionální franšízor - v našem případě majitel či provozovatel čerpací stanice - uspěje ve schvalovacím řízení se svým podnikatelským záměrem, dostává se mu pomoci zejména v oblasti designu bistra, dodávky vybavení od prověřených výrobců a dodavatelů jak do restaurace, tak kulinářské přípravny potravin. Paralelně prochází odborným školením a následně zhruba dvoutýdenním praktickým tréninkem. Nejvíce je pomoc využívána při "ostrém startu" vlastního provozu při odstraňování chyb, získávání pracovních návyků a samozřejmě nechybí permanentní vyhodnocování výkonů, nákladů a příjmů. Momentální cena licence je kolem 7 000 Euro, každá další licence stojí 3 750 eur. Další náklady jsou spojené s výběrem vybavení a označení restaurace, a mohou se pohybovat v desítkách tisíc eur. Mimochodem, téměř do  závěru letošního roku probíhala v České republice i na Slovensku akce "Kick-Start program". Při splnění podmínek, mezi které patří otevření restaurace do 12 měsíců od zakoupení licence, je vráceno 50 % z původní ceny licence. V případě první licence to z původní částky 7 500 eur činí 3 750 eur jako příjemný "bonus" do začátku podnikání.

Koncept stvořený pro stávající čerpací stanice

Bezkonkurenční výhodou konceptu SUBWAY zejména pro provozovatele čerpacích stanic je jeho prostorová flexibilita. V sousedním Polsku je proto u řady čerpacích stanic SUBWAY úspěšný. Díky modulárnímu uspořádání veškerého vybavení lze provozovnu rychlého občerstvení vtěsnat do stávajících prostor větší čerpací stanice. Podmínkou je ale provést remodeling prodejny tak, aby vyhověla novým provozním nárokům a zejména požadavkům hygieniků. Pro zavedení tohoto fastfoodového konceptu na rozdíl od ostatních je zapotřebí mnohonásobně menších investic. V shopu čerpací stanice stačí často jen rozšířit stávající gastrokout, vyčlenit v zázemí místnost pro přípravu a sklad a případně upravit sociální zařízení. SUBWAY dodá kromě projektu provozovny také nezbytné vybavení včetně typického označení prodejny.

Fastfood BK 1

BURGER KING

Burger King je slavný celosvětový řetězec restaurací rychlého občerstvení, v USA je uváděn jako hamburgerová dvojka. První restaurace BK byla otevřena v roce 1954 na Miami v USA. Dnes BK provozuje na 12 tisíc restaurací ve všech 50 státech USA a v 73 dalších zemích světa, od roku 2008 je také v České republice.
Hlavním lákadlem a vlajkovým produktem nabídky BK je hamburger WHOPPER®. Stvořil jej v roce 1957 jeden ze zakladatelů firmy BK James W. McLamore. Whopper je opravdu velký hamburger (v angličtině whopper znamená výstavní kousek, kapitální kus …), zákazníci si jej mohou dopřát v několika velikostních variantách s různým množstvím masa: Junior W., Whopper, Double W. a Triple W. Připravuje se na přímém ohni, díky kterému získává mírnou kouřovou "BBQ" příchuť. Je podáván v housce posypané sezamovým semínkem s majonézou a čerstvou zeleninou. Zákazníci si mohou podle vlastní chuti zvolit druh a složení ingrediencí. V BK je kečup nebo majonéza k hranolkům zdarma. Není proto divu, že na Západě a zejména v Německu je středobodem kamionových truckparků u dálničních čerpacích stanic.

Česko je pro BURGER KING perspektivní

První restauraci v Česku u čerpací stanice Benzina v Horních Počernicích na odpočívadle u dálnice na Hradec Králové si zákazníci hned po jejím otevření rychle oblíbili. Ostatní provozovny jsou zatím výhradně v hlavním městě, kde byly otevřeny tři nové restaurace v Obchodním centru Letňany, dále v nové odbavovací hale autobusového nádraží Florenc a v nově otevřené části revitalizovaného Hlavního nádraží v Praze. Celkem tak jsou v Praze zatím čtyři provozovny, které jsou samozřejmě mnohem náročnější na vybudované zázemí i obsluhu než jednodušší formy fastfoodů typu Subway. Společnost AmRest u žádné ze svých provozovaných fastfoodových značek nový počet ze strategického záměru neuvádí a ani nepotvrzuje, ale dodává že český trh je pro ni jedním z nejdůležitějších v rámci střední a východní Evropy. "V Česku budeme i nadále v růstu pokračovat, nechceme ho však urychlit," říká polská mluvčí společnosti AmRest.

Fastfood BK 2

 

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek