14. 9. 2012
Až se v úterý fotbalový fanoušek celý natěšený
posadí před televizor, lhostejno zda v Hanoji, Montevideu nebo v
Kardašově Řečici, může na něj před začátkem přenosu z nového
ročníku Ligy mistrů vykouknout azbuka. Reklamní spoty Gazpromu
často končívají záběrem na benzinovou pumpu opatřenou názvem
ruského koncernu. Ten letos rozšířil sponzorské portfolio
milionářské soutěže, i když ještě před rokem to její marketing
odmítl.
V evropském fotbalu se Gazprom
projevoval dosud jen jako sponzor týmů Zenit Petrohrad a Schalke
O4
Gazprom je nepochybně schopen nabídnout i reklamu s
latinkou, navíc může prostřednictvím fotbalu celosvětově propagovat
i jiné své aktivity než petrochemii či plynárenství, například
vlastní banku.
Tříletá smlouva s evropskou fotbalovou asociací UEFA o finanční
podpoře Champions League, ale také tří ročníků Superpoháru (2012,
2013, 2014), je dosavadním vrcholem fotbalové expanze loni
nejziskovější firmy na světě (podle žebříčku Forbes z června tohoto
roku). Až dosud se soustředila na jednotlivé kluby, i tam ale své
portfolio výrazně posílila.
Dosáhla toho sponzorskou smlouvou s FC Chelsea, uzavřenou rovněž
na tři roky. Výše kontraktu nebyla zveřejněna, jasné je jen to, že
jsou jejím předmětem i dodávky plynu a elektřiny. "Naše
fanouškovská základna po celém světě pomůže Gazpromu k růstu na
klíčových trzích v Evropě a Asii," komentoval to šéf Chelsea Ron
Gourlay.
Londýnský klub vyhrál poslední ročník Ligy mistrů a pravidelně
patří k účastníkům závěrečných kol. Jeho majitelem je Roman
Abramovič, jenž před sedmi lety prodal Gazpromu svou naftařskou
společnost Sibněfť za 13 miliard dolarů.
Ruský koncern posílá od roku 2006 peníze i na konto Schalke 04,
loni toto partnerství prodloužil až do roku 2017. Německý trh je
pro Rusy stále ještě ne zcela dobytým územím. Před dvěma lety
začali logo s modrým plamínkem v názvu nosit i hráči Crvene Zvezdy
Bělehrad, která má v Srbsku a Bosně na čtyři miliony fanoušků.
Gazprom na Balkáně provozuje na 500 čerpacích stanic.
To Zenit Petrohrad společnosti přímo patří. V letním přestupním
termínu to byl právě ruský klub, kdo předčil mnohé západoevropské
konkurenty. Nejenže některým přetáhl hráče, o něž měli zájem, ale
investoval do nákupu posil 95 milionů eur, což ho řadí na třetí
místo v žebříčku nejutrácivějších klubů světa. Letos opět "vyhrál"
Paris St. Germain (147 milionů), financovaný z Kataru. Druhé místo
patří se sto miliony... Chelsea.
Nejdražší hráč letošního léta, Brazilec Hulk z FC Porto, zakotvil
v severoruském přístavu za 48,5 milionu, což nezaplatila ani
Chelsea. Jednu z vyhlédnutých posil tak klubu paradoxně "vyfoukl"
jeho nový sponzor.
Majitelé Gazpromu si Zenit hýčkají. Po vítězství v Evropské lize v
roce 2008 vyhlásili útok na přední pozice i v Lize mistrů. A na
příští rok se chystá otevření nového stadionu pro 62 tisíc diváků,
ačkoli od jeho financování firma upustila.
Tato událost vyvolala v roce 2009 řadu spekulací, protože projekt
"Létající talíř" japonského architekta Kiša Kurokawy na Krestovském
ostrově plně převzalo město, avšak víceméně výměnou za to, že
Gazprom realizuje dlouho chystanou stavbu největšího mrakodrapu v
Evropě (463 metrů) v Lachta centru při ústí řeky Něvy.
Za hranice Ruska
Rozsáhlým sportovním sponzoringem se Gazprom zařadil do
top 10 značek, které se kolem světových sportovních událostí
angažují nejvíc, jako jsou Coca-cola a McDonald's, Adidas a Nike,
Hyundai a BMW, některé banky a instituce v Číně a na Arabském
poloostrově. Rusové platí krajanskou profesionální cyklistickou
stáj Kaťuša, závody Mezinárodní biatlonové unie, boxerské zápasy,
Ruskou šachovou unii a turnaj Grand Master v Moskvě i hokejové týmy
SKA Petrohrad a Avangard Omsk. Výčet drobných příspěvku na sport
rekreační, dětský a firemní by byl mnohem delší.
To jsou projekty na území Ruska. Spojením s prestižní značkou UEFA
Champions League se však firma etabluje celoplanetárně. Počet
diváků, kteří ji sledují, jsou rekordní. Loňské a letošní finále
sledovalo přes 100 milionů diváků a alespoň na chvíli se na přenos
podívalo více než 200 milionů lidí. A skutečně po celém světě, což
je velká devíza soutěže, jejíž zápas o titul už ve sledovanosti
předčil finále ligy amerického fotbalu Super Bowl, který je z velmi
podstatné části jen americkou záležitostí.
Ještě loni švýcarská společnost T.E.A.M. Marketing, externí
servisní firma zajišťující pro UEFA prodej televizních práv a
veškerý marketing, kolem Gazpromu mlžila. Zabývala se úkolem oživit
sestavu sponzorů. Před dvěma lety řekl jeden z jejích manažerů
Thomas Klooz pro agenturu AP: "Ekonomická situace je stále složitá
a někteří z našich partnerů procházejí velmi krušnými časy. Ale
vědí, že když investují do Ligy mistrů, budou mít
sledovanost."
Ruská nabídka přišla za této situace vhod, i když podle toho, co
bylo možné vyzvědět u zasvěcených osob v neformálních rozhovorech
během letošního evropského šampionátu, jednání byla mnohem
složitější než se zástupci jiných globálních značek, s nimiž je
UEFA smluvně svázaná. Gazprom údajně nabízel i větší peníze, ale
chtěl také větší prostor a vliv.
Spojení ruského gigantu a Evropské fotbalové unie má proto i své
kritiky. Své názory opírají o zprávu Transparency International,
která ve své letošní zprávě o průhlednosti účetnictví snížila
Gazpromu jako jediné ruské společností hodnocení a zařadila ji až
na 98. místo, což je v ostrém kontrastu se zmíněným žebříčkem
Forbesu.
Naopak ve Velké Británii prošel kontrakt s Chelsea bez větších
potíží - například podle BBC je doba, kdy firmu provázela
korupčnická a tajnůstkářská pověst dávno pryč. Tedy pokud se
nepočítá výsměch fanoušků konkurenčních klubů či kritika klubu od
aktivistů z Greenpeace, kterým se nelíbí plány Gazpromu na těžbu
ropy v Arktidě.
Putin to zařídí
Nové peníze evropskému fotbalu pomohou, ovšem je otázka,
co propojení na východ udělá s jeho pověstí. Ruský obchodník a
producent Sergej Fursenko vydržel ve funkci prezidenta národního
fotbalového svazu jen dva roky - k rezignaci byl přinucen po
neúspěchu reprezentace na Euru. Nicméně mezitím udělal raketovou
kariéru a hned napoprvé byl zvolen do výkonného výboru UEFA, kde
zůstává a míní kandidovat na další volební období.
Fursenko je zároveň generálním ředitelem Lentransgazu, tedy
petrohradské dceřiné firmy Gazpromu, a stojí v čele Zenitu
Petrohrad. Jeho bratr je ruský ministr školství a vědy za
nejsilnější stranu Jednotné Rusko prezidenta Vladimira
Putina.
Vliv hlavy státu na sport a fotbal v zemi je nepřehlédnutelný.
Dokládá to případ z roku 2007, kdy se v ruské lize rozhořely spory
o televizní práva. Za 655 milionů rublů (tehdy přes půl miliardy
korun) je koupila soukromá společnost NTV-Plus patřící do skupiny
Gazprom-média. Problém byl, že satelitní televizi přijímalo zhruba
jedno procento domácností a fanoušci se bouřili.
Ruský deník Kommersant napsal, že tehdejší vicepremiér Dmitrij
Medveděv dostal od Putina za úkol záležitost vyřídit. NTV-Plus byla
donucena postoupit sublicenci státnímu a volně dostupnému kanálu
Sport a podle domácích analytiků tím na kontraktu prodělala. Což,
jak dodal Alexandr Malis ze společnosti Korbiny Telecom, běžná
soukromá firma nedopustí. Ředitel NTV-Plus Dmitrij Samochin nicméně
přišel s vysvětlením, že chtějí hlavně pomoci ruskému
fotbalu.
Putin sám v letošní předvolební kampani zajistil sponzorskou
podporu dvěma krachujícím klubům. Křídlům Sovětů Samara dohodil
největší ruskou leteckou společnost Aeroflot a Tom Tomsk zachránil
před bankrotem tím, že mu zařídil splacení dluhů z kont společností
Rosněfť a právě Gazprom.
Počty v desítkách milionů eur
Takový svět nyní vstupuje na platformu Ligy mistrů. Výši
jednotlivých sponzorských příspěvků Evropská fotbalová unie
nezveřejňuje, avšak souhrnně přináší šest partnerských firem spolu
s prodejem vysílacích práv na konto soutěže přes miliardu
eur.
Podle německých médií dostane Schalke od Gazpromu za jeho logo na
dresech během pěti let zhruba 100 milionů eur. V případě Chelsea to
bude méně, neboť u londýnského klubu si právo na umístění svého
loga na hrudích hráčů už dříve předplatil Samsung za 15 milionů
liber ročně.
Jedno je jisté - v případném reklamním spotu, který bude provázet
četné přímé přenosy z Champions League, nebude vystupovat Andrej
Aršavin. Hvězdný ruský fotbalista, který se po angažmá v londýnském
Arsenalu na začátku letošního roku vrátil do Zenitu, byl jednou z
tváří Gazpromu a pomáhal mu podporovat například projekt na rozvoj
mládežnickému fotbalu v zemi.
Když ale po vyřazení reprezentace v základní skupině letošního
Eura vztekle prohlásil, že ho fanoušci nezajímají, místopředseda
správní rady Gazpromu Valerij Golubjev navrhl jeho deportaci ze
země. "Jak něco takového může vůbec Rus říci?" rozčílil se. Gazprom
je globální firma, ale nezapře zemi, kde sídlí.
SPONZOREM fotbalové Ligy mistrů se
Gazprom stal letos v červenci. Doplnil pětici oficiálních partnerů
- Heineken, UniCredit Bank, Ford, MasterCard a Sony Computer
Entertainment. Vybavení pro soutěž dodává Adidas.Podle deníku
Vědomosti věnuje Gazprom 180 miliard rublů (asi 108 miliard korun)
na organizaci a výstavbu objektů pro zimní hry v Soči.
Gazprom je hlavním hybatelem dění v Kontinentální hokejové lize.
Šéfem soutěže, která úspěšně expanduje i mimo postsovětské země, je
náměstek generálního ředitele Gazpromu Alexander Medveděv. Logo
firmy tak už je i na ledě v pražské Tipsport Areně, kde hraje
nováček KHL Lev Praha.
Autor: Josef Káninský, Zdroj: Economia