Gazprom bude nová území dobývat přes Ligu mistrů

Až se v úterý fotbalový fanoušek celý natěšený posadí před televizor, lhostejno zda v Hanoji, Montevideu nebo v Kardašově Řečici, může na něj před začátkem přenosu z nového ročníku Ligy mistrů vykouknout azbuka. Reklamní spoty Gazpromu často končívají záběrem na benzinovou pumpu opatřenou názvem ruského koncernu. Ten letos rozšířil sponzorské portfolio milionářské soutěže, i když ještě před rokem to její marketing odmítl.

Gazprom a LM

V evropském fotbalu se Gazprom projevoval dosud jen jako sponzor týmů Zenit Petrohrad a Schalke O4

Gazprom je nepochybně schopen nabídnout i reklamu s latinkou, navíc může prostřednictvím fotbalu celosvětově propagovat i jiné své aktivity než petrochemii či plynárenství, například vlastní banku.
Tříletá smlouva s evropskou fotbalovou asociací UEFA o finanční podpoře Champions League, ale také tří ročníků Superpoháru (2012, 2013, 2014), je dosavadním vrcholem fotbalové expanze loni nejziskovější firmy na světě (podle žebříčku Forbes z června tohoto roku). Až dosud se soustředila na jednotlivé kluby, i tam ale své portfolio výrazně posílila.
Dosáhla toho sponzorskou smlouvou s FC Chelsea, uzavřenou rovněž na tři roky. Výše kontraktu nebyla zveřejněna, jasné je jen to, že jsou jejím předmětem i dodávky plynu a elektřiny. "Naše fanouškovská základna po celém světě pomůže Gazpromu k růstu na klíčových trzích v Evropě a Asii," komentoval to šéf Chelsea Ron Gourlay.
Londýnský klub vyhrál poslední ročník Ligy mistrů a pravidelně patří k účastníkům závěrečných kol. Jeho majitelem je Roman Abramovič, jenž před sedmi lety prodal Gazpromu svou naftařskou společnost Sibněfť za 13 miliard dolarů.
Ruský koncern posílá od roku 2006 peníze i na konto Schalke 04, loni toto partnerství prodloužil až do roku 2017. Německý trh je pro Rusy stále ještě ne zcela dobytým územím. Před dvěma lety začali logo s modrým plamínkem v názvu nosit i hráči Crvene Zvezdy Bělehrad, která má v Srbsku a Bosně na čtyři miliony fanoušků. Gazprom na Balkáně provozuje na 500 čerpacích stanic.
To Zenit Petrohrad společnosti přímo patří. V letním přestupním termínu to byl právě ruský klub, kdo předčil mnohé západoevropské konkurenty. Nejenže některým přetáhl hráče, o něž měli zájem, ale investoval do nákupu posil 95 milionů eur, což ho řadí na třetí místo v žebříčku nejutrácivějších klubů světa. Letos opět "vyhrál" Paris St. Germain (147 milionů), financovaný z Kataru. Druhé místo patří se sto miliony... Chelsea.
Nejdražší hráč letošního léta, Brazilec Hulk z FC Porto, zakotvil v severoruském přístavu za 48,5 milionu, což nezaplatila ani Chelsea. Jednu z vyhlédnutých posil tak klubu paradoxně "vyfoukl" jeho nový sponzor.
Majitelé Gazpromu si Zenit hýčkají. Po vítězství v Evropské lize v roce 2008 vyhlásili útok na přední pozice i v Lize mistrů. A na příští rok se chystá otevření nového stadionu pro 62 tisíc diváků, ačkoli od jeho financování firma upustila.
Tato událost vyvolala v roce 2009 řadu spekulací, protože projekt "Létající talíř" japonského architekta Kiša Kurokawy na Krestovském ostrově plně převzalo město, avšak víceméně výměnou za to, že Gazprom realizuje dlouho chystanou stavbu největšího mrakodrapu v Evropě (463 metrů) v Lachta centru při ústí řeky Něvy.

Za hranice Ruska

Rozsáhlým sportovním sponzoringem se Gazprom zařadil do top 10 značek, které se kolem světových sportovních událostí angažují nejvíc, jako jsou Coca-cola a McDonald's, Adidas a Nike, Hyundai a BMW, některé banky a instituce v Číně a na Arabském poloostrově. Rusové platí krajanskou profesionální cyklistickou stáj Kaťuša, závody Mezinárodní biatlonové unie, boxerské zápasy, Ruskou šachovou unii a turnaj Grand Master v Moskvě i hokejové týmy SKA Petrohrad a Avangard Omsk. Výčet drobných příspěvku na sport rekreační, dětský a firemní by byl mnohem delší.
To jsou projekty na území Ruska. Spojením s prestižní značkou UEFA Champions League se však firma etabluje celoplanetárně. Počet diváků, kteří ji sledují, jsou rekordní. Loňské a letošní finále sledovalo přes 100 milionů diváků a alespoň na chvíli se na přenos podívalo více než 200 milionů lidí. A skutečně po celém světě, což je velká devíza soutěže, jejíž zápas o titul už ve sledovanosti předčil finále ligy amerického fotbalu Super Bowl, který je z velmi podstatné části jen americkou záležitostí.
Ještě loni švýcarská společnost T.E.A.M. Marketing, externí servisní firma zajišťující pro UEFA prodej televizních práv a veškerý marketing, kolem Gazpromu mlžila. Zabývala se úkolem oživit sestavu sponzorů. Před dvěma lety řekl jeden z jejích manažerů Thomas Klooz pro agenturu AP: "Ekonomická situace je stále složitá a někteří z našich partnerů procházejí velmi krušnými časy. Ale vědí, že když investují do Ligy mistrů, budou mít sledovanost."
Ruská nabídka přišla za této situace vhod, i když podle toho, co bylo možné vyzvědět u zasvěcených osob v neformálních rozhovorech během letošního evropského šampionátu, jednání byla mnohem složitější než se zástupci jiných globálních značek, s nimiž je UEFA smluvně svázaná. Gazprom údajně nabízel i větší peníze, ale chtěl také větší prostor a vliv.
Spojení ruského gigantu a Evropské fotbalové unie má proto i své kritiky. Své názory opírají o zprávu Transparency International, která ve své letošní zprávě o průhlednosti účetnictví snížila Gazpromu jako jediné ruské společností hodnocení a zařadila ji až na 98. místo, což je v ostrém kontrastu se zmíněným žebříčkem Forbesu.
Naopak ve Velké Británii prošel kontrakt s Chelsea bez větších potíží - například podle BBC je doba, kdy firmu provázela korupčnická a tajnůstkářská pověst dávno pryč. Tedy pokud se nepočítá výsměch fanoušků konkurenčních klubů či kritika klubu od aktivistů z Greenpeace, kterým se nelíbí plány Gazpromu na těžbu ropy v Arktidě.

Putin to zařídí

Nové peníze evropskému fotbalu pomohou, ovšem je otázka, co propojení na východ udělá s jeho pověstí. Ruský obchodník a producent Sergej Fursenko vydržel ve funkci prezidenta národního fotbalového svazu jen dva roky - k rezignaci byl přinucen po neúspěchu reprezentace na Euru. Nicméně mezitím udělal raketovou kariéru a hned napoprvé byl zvolen do výkonného výboru UEFA, kde zůstává a míní kandidovat na další volební období.
Fursenko je zároveň generálním ředitelem Lentransgazu, tedy petrohradské dceřiné firmy Gazpromu, a stojí v čele Zenitu Petrohrad. Jeho bratr je ruský ministr školství a vědy za nejsilnější stranu Jednotné Rusko prezidenta Vladimira Putina.
Vliv hlavy státu na sport a fotbal v zemi je nepřehlédnutelný. Dokládá to případ z roku 2007, kdy se v ruské lize rozhořely spory o televizní práva. Za 655 milionů rublů (tehdy přes půl miliardy korun) je koupila soukromá společnost NTV-Plus patřící do skupiny Gazprom-média. Problém byl, že satelitní televizi přijímalo zhruba jedno procento domácností a fanoušci se bouřili.
Ruský deník Kommersant napsal, že tehdejší vicepremiér Dmitrij Medveděv dostal od Putina za úkol záležitost vyřídit. NTV-Plus byla donucena postoupit sublicenci státnímu a volně dostupnému kanálu Sport a podle domácích analytiků tím na kontraktu prodělala. Což, jak dodal Alexandr Malis ze společnosti Korbiny Telecom, běžná soukromá firma nedopustí. Ředitel NTV-Plus Dmitrij Samochin nicméně přišel s vysvětlením, že chtějí hlavně pomoci ruskému fotbalu.
Putin sám v letošní předvolební kampani zajistil sponzorskou podporu dvěma krachujícím klubům. Křídlům Sovětů Samara dohodil největší ruskou leteckou společnost Aeroflot a Tom Tomsk zachránil před bankrotem tím, že mu zařídil splacení dluhů z kont společností Rosněfť a právě Gazprom.

Počty v desítkách milionů eur

Takový svět nyní vstupuje na platformu Ligy mistrů. Výši jednotlivých sponzorských příspěvků Evropská fotbalová unie nezveřejňuje, avšak souhrnně přináší šest partnerských firem spolu s prodejem vysílacích práv na konto soutěže přes miliardu eur.
Podle německých médií dostane Schalke od Gazpromu za jeho logo na dresech během pěti let zhruba 100 milionů eur. V případě Chelsea to bude méně, neboť u londýnského klubu si právo na umístění svého loga na hrudích hráčů už dříve předplatil Samsung za 15 milionů liber ročně.
Jedno je jisté - v případném reklamním spotu, který bude provázet četné přímé přenosy z Champions League, nebude vystupovat Andrej Aršavin. Hvězdný ruský fotbalista, který se po angažmá v londýnském Arsenalu na začátku letošního roku vrátil do Zenitu, byl jednou z tváří Gazpromu a pomáhal mu podporovat například projekt na rozvoj mládežnickému fotbalu v zemi.
Když ale po vyřazení reprezentace v základní skupině letošního Eura vztekle prohlásil, že ho fanoušci nezajímají, místopředseda správní rady Gazpromu Valerij Golubjev navrhl jeho deportaci ze země. "Jak něco takového může vůbec Rus říci?" rozčílil se. Gazprom je globální firma, ale nezapře zemi, kde sídlí.


SPONZOREM fotbalové Ligy mistrů se Gazprom stal letos v červenci. Doplnil pětici oficiálních partnerů - Heineken, UniCredit Bank, Ford, MasterCard a Sony Computer Entertainment. Vybavení pro soutěž dodává Adidas.Podle deníku Vědomosti věnuje Gazprom 180 miliard rublů (asi 108 miliard korun) na organizaci a výstavbu objektů pro zimní hry v Soči.
Gazprom je hlavním hybatelem dění v Kontinentální hokejové lize. Šéfem soutěže, která úspěšně expanduje i mimo postsovětské země, je náměstek generálního ředitele Gazpromu Alexander Medveděv. Logo firmy tak už je i na ledě v pražské Tipsport Areně, kde hraje nováček KHL Lev Praha.

Autor: Josef Káninský, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek