Hyundai ix35: první vodíkový automobil, který půjde do sériové výroby

Jihokorejská automobilka  Hyundai oznámila, že v prosinci roku 2012 začne se sériovou výrobou svého prvního auta na vodík v podobě modelu Hyundai ix35. Stane se tak první automobilkou na světě, která spustí sériovou výrobu aut na vodík.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Auta se budou vyrábět v továrně v Ulsanu v Jižní Koreji. Cílem je vyrobit do roku 2015 celkem 1000 kusů. Auta budou určena k prodeji a pronájmu. Hyundai už má uzavřené kontrakty s některými městy v Dánsku a Švédsku, které neváhají za čistou dopravu utrácet významné sumy.
Pro samotnou Kodaň, hlavní město Dánska, vyrobí Hyundai 15 kusů svého FCEV , ostatně Kodaň se chce do roku 2025 stát městem zcela bez emisí. Po roce 2015 chce Hyundai rozjet omezenou sériovou výrobu s cílem 10 000 kusů.
Hyundai ix35 má být "výstavním" vozem nesoucím značku Hyundai Blue Drive, která označuje nejšetrnější vozy jihokorejského strojírenského giganta. Auto bude možné doplnit vodíkem během pár minut, podobně jako klasické benzinové auto. Z 0 na 100 km/h zrychlí během 12,5 vteřin, max. rychlost je omezena na 160 km/h a dojezd je 588 km.
Už dnes, především v Evropě a v Kalifornii, funguje několik desítek čerpacích stanic na vodík. Do budoucna mají přibývat. V této oblasti se angažují v Evropě především Německo a skandinávské země - Norsko, Švédsko, Dánsko. Také Hyundai sází na zákazníky z těchto zemí.
Novinka je výsledkem 14 let práce stovek inženýrů z výzkumného centra Hyundai v Mabuku. Najeto má již  3,2 milionu kilometrů v reálných podmínkách v Evropě, USA v Koreji. Například začátkem letošního roku Hyundai ix35 Fuel Cell přejel z Osla do Monaka s využitím pouze existujících čerpacích stanic na vodík. Kromě vodíkových palivových článků obsahuje automobil také lithium-polymerovou baterii, jejíž energii lze rekuperovat. V automobilu najdeme také systém Stop & Start, který vypíná palivový článek a přepíná na pohon na baterii když automobil stojí. Tím se minimalizuje spotřeba energie z palivového článku při pohybu ve městě. Podle manažerů značky Hyundai budou automobily na vodík cenově konkurovat elektromobilům na baterie někdy v letech 2020-2025.


Specifikace vozu Hyundai ix35 FCEV:

Délka: 4410 mm
Šířka: 1820 mm
Výška: 1655 mm
Dojezd: 588 km
Spotřeba: 0,96 kg/100 km
Max. rychlost 160 km/h
Zrychlení: 12,5 vteřin pro 0-100 km/h
Výkon palivového článku: 100 kW
Baterie: 24 kWh
Palivo: 5,6 kg (700 bar) vodík

 

 

Autor: Jan Horčík, Zdroj: Hybrid.cz

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek