Jak řešit situaci v rafinérském průmyslu

V rámci celoevropského trhu s ropnými produkty dochází k poklesu poptávky, jež vyúsťujev uzavírání rafinerií zejména v Německu nebo Francii. Místo finanční dotace udržení výroby by měla EU přijmout taková opatření, kterávyčistí trh od nepoctivých hráčů.

Pokles poptávky, záporné marže

V květnu se z podnětu petrolejářské asociace Europia konalo jednání zástupců evropských petrolejářských firem a členských států EU na téma Jak řešit situaci v rafinérském průmyslu v Evropě. Schůze byla iniciována především v souvislosti s poklesem poptávky po palivech a naopak přebytečných kapacitách, které vyúsťují k uzavírání rafinerií zejména v Německu nebo Francii.
Slovnaft vnímá situaci v evropském rafinérském odvětví stejně komplikovaně, jako bylo diskutováno na zmiňované schůzi. Situaci vnímáme jako trend (nikoli přechodný aktuální stav), který už trvá několik roků, a zdá se, že bude pokračovat i v budoucnu.
Je skutečně pravda, že odvětví zpracování ropy a petrochemie je v Evropě neatraktivním byznysem s nulovými a velmi často i zápornými maržemi.
V rámci celoevropského trhu s ropnými produkty dochází k poklesu poptávky (a to i v rámci regionu Čech, Slovenska a dalších států), přičemž příčin je několik.
Kromě samotné stagnace příjmů konečných spotřebitelů, celkově utlumené ekonomické aktivitě v průmyslu, stavebnictví, mezinárodním obchodu a transportu, jsou významnými činiteli i zvyšující se podíl povinně přimíchávané biosložky do fosilních paliv a výrazný pokrok ve výkonu motorů moderních automobilů. Pokrok ve zlepšení ekonomiky spotřeby automobilů vnímáme jako přirozený vzhledem k rozvoji poznatků a nových technologií. Krok k zmenšování trhu s ropnými produkty díky přimíchávání biosložek ale vnímáme jako nevhodný. Studie Evropské unie naznačují spornost tohoto nahrazení fosilních motorových paliv, kdy biopaliva nepřinášejí zlepšení klimatických podmínek, nezlepšují nezávislost unie na dodávkách z jiných zemí, nepřímo zvyšují konečné ceny potravin, zvyšují ceny motorových paliv a v konečném důsledku negenerují takové množství nových pracovních míst, jako je v odvětví zpracování ropy ohroženo.

Klesající spotřeba benzinu

Stejně tak považujeme situaci za vážnou i v případě trendu klesající spotřeby benzinu v Evropě, přičemž spotřeba nafty neklesá nebo klesá pouze mírně. Je to až neřešitelná technologická výzva pro rafinerie, protože ty dnes už nejsou schopné vyrobit víc nafty na úkor benzinu. Tento vývoj má negativní vliv na to, že Evropa jako celek má problém prodat benzin na domácím trhu, přičemž exportní možnosti se jí stále zužují, protože k poklesu dovozu dochází už delší dobu i u největšího světového spotřebitele - USA.
Naopak závislost na dovozu nafty z mimoevropských zemí neklesá. Tato disparita dělá z Evropy svým způsobem rukojmí, a to nejen na trhu se surovou ropou, kterou z velké části dováží, ale i na trhu s ropnými produkty, kde je závislá na exportních spotřebitelích benzinu i na dodavatelích nafty.
Z tohoto pohledu je srovnání daní na obě paliva správná věc, která sníží, resp. odstraní, cenový rozdíl mezi oběma palivy na čerpacích stanicích. V dlouhodobém horizontu pak může znovu otočit poptávku po benzinu, a tak pomoct evropskému rafinérskému průmyslu.

Efektivní řešení místo dotace

Myslíme si, že místo finanční dotace udržení výroby by měla EU přijmout taková opatření, která vyčistí trh od nepoctivých hráčů, kteří různými daňovými úniky poškozují spravedlivou soutěž na ropném trhu v členských zemích. Dále by EU měla řešit daňovou disparitu mezi motorovými palivy a rovněž přestat na evropské úrovni s jistou formou neustálého tlaku elit, které obviňují rafinerie z vysokých cen paliv.
Vývoj hospodářských výsledků společností za poslední roky, neexistující zpracovatelské marže, jakož i odstavené rafinerie v celé Evropě dokazují reálnou situaci, a sice že toto odvětví není zodpovědné za to, kolik stojí litr nafty či benzinu na čerpací stanici, ale že příčiny je třeba hledat jinde.


Adamec

Igor Adamec, Slovnaft Česká republika, spol. s r.o.

Igor Adamec absolvoval slovenskou Vysokou školu technickou, obor ekonomika a řízení chemického průmyslu. Poté od roku 1990 ve společnosti Slovnaft působil nejdříve v produkci, v obchodních a vedoucích pozicích na Slovensku a Polsku, než v roce 2009 nastoupil do Slovnaftu Česká republika na pozici jednatele.

Autor: Igor Adamec, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek