27. 7. 2012
V rámci celoevropského trhu s ropnými produkty
dochází k poklesu poptávky, jež vyúsťujev uzavírání
rafinerií zejména v Německu nebo Francii. Místo finanční
dotace udržení výroby by měla EU přijmout taková opatření,
kterávyčistí trh od nepoctivých hráčů.
Pokles poptávky, záporné marže
V květnu se z podnětu petrolejářské asociace Europia
konalo jednání zástupců evropských petrolejářských firem a
členských států EU na téma Jak řešit situaci v rafinérském
průmyslu v Evropě. Schůze byla iniciována především
v souvislosti s poklesem poptávky po palivech a naopak
přebytečných kapacitách, které vyúsťují k uzavírání rafinerií
zejména v Německu nebo Francii.
Slovnaft vnímá situaci v evropském rafinérském odvětví stejně
komplikovaně, jako bylo diskutováno na zmiňované schůzi. Situaci
vnímáme jako trend (nikoli přechodný aktuální stav), který už trvá
několik roků, a zdá se, že bude pokračovat i v budoucnu.
Je skutečně pravda, že odvětví zpracování ropy a petrochemie je
v Evropě neatraktivním byznysem s nulovými a velmi často
i zápornými maržemi.
V rámci celoevropského trhu s ropnými produkty dochází
k poklesu poptávky (a to i v rámci regionu Čech,
Slovenska a dalších států), přičemž příčin je několik.
Kromě samotné stagnace příjmů konečných spotřebitelů, celkově
utlumené ekonomické aktivitě v průmyslu, stavebnictví,
mezinárodním obchodu a transportu, jsou významnými činiteli i
zvyšující se podíl povinně přimíchávané biosložky do fosilních
paliv a výrazný pokrok ve výkonu motorů moderních automobilů.
Pokrok ve zlepšení ekonomiky spotřeby automobilů vnímáme jako
přirozený vzhledem k rozvoji poznatků a nových technologií. Krok k
zmenšování trhu s ropnými produkty díky přimíchávání biosložek ale
vnímáme jako nevhodný. Studie Evropské unie naznačují spornost
tohoto nahrazení fosilních motorových paliv, kdy biopaliva
nepřinášejí zlepšení klimatických podmínek, nezlepšují nezávislost
unie na dodávkách z jiných zemí, nepřímo zvyšují konečné ceny
potravin, zvyšují ceny motorových paliv a v konečném důsledku
negenerují takové množství nových pracovních míst, jako je
v odvětví zpracování ropy ohroženo.
Klesající spotřeba benzinu
Stejně tak považujeme situaci za vážnou i v případě trendu
klesající spotřeby benzinu v Evropě, přičemž spotřeba nafty
neklesá nebo klesá pouze mírně. Je to až neřešitelná technologická
výzva pro rafinerie, protože ty dnes už nejsou schopné vyrobit víc
nafty na úkor benzinu. Tento vývoj má negativní vliv na to, že
Evropa jako celek má problém prodat benzin na domácím trhu, přičemž
exportní možnosti se jí stále zužují, protože k poklesu dovozu
dochází už delší dobu i u největšího světového spotřebitele -
USA.
Naopak závislost na dovozu nafty z mimoevropských zemí
neklesá. Tato disparita dělá z Evropy svým způsobem rukojmí, a
to nejen na trhu se surovou ropou, kterou z velké části
dováží, ale i na trhu s ropnými produkty, kde je závislá na
exportních spotřebitelích benzinu i na dodavatelích nafty.
Z tohoto pohledu je srovnání daní na obě paliva správná věc,
která sníží, resp. odstraní, cenový rozdíl mezi oběma palivy na
čerpacích stanicích. V dlouhodobém horizontu pak může znovu
otočit poptávku po benzinu, a tak pomoct evropskému rafinérskému
průmyslu.
Efektivní řešení místo dotace
Myslíme si, že místo finanční dotace udržení výroby by měla EU
přijmout taková opatření, která vyčistí trh od nepoctivých hráčů,
kteří různými daňovými úniky poškozují spravedlivou soutěž na
ropném trhu v členských zemích. Dále by EU měla řešit daňovou
disparitu mezi motorovými palivy a rovněž přestat na evropské
úrovni s jistou formou neustálého tlaku elit, které obviňují
rafinerie z vysokých cen paliv.
Vývoj hospodářských výsledků společností za poslední roky,
neexistující zpracovatelské marže, jakož i odstavené rafinerie v
celé Evropě dokazují reálnou situaci, a sice že toto odvětví není
zodpovědné za to, kolik stojí litr nafty či benzinu na čerpací
stanici, ale že příčiny je třeba hledat jinde.
Igor Adamec, Slovnaft Česká
republika, spol. s r.o.
Igor Adamec absolvoval slovenskou
Vysokou školu technickou, obor ekonomika a řízení chemického
průmyslu. Poté od roku 1990 ve společnosti Slovnaft působil
nejdříve v produkci, v obchodních a vedoucích pozicích na
Slovensku a Polsku, než v roce 2009 nastoupil do Slovnaftu
Česká republika na pozici jednatele.
Autor: Igor Adamec, Zdroj: PETROLmagazín