Kde mýt, kde nemýt, to je, oč tu běží…

V zemi, kde se narodil William Shakespeare, se pumpaři, kterým se neustále snižuje zisk, naštvali a prostřednictvím svého zájmového sdružení bombardují vládu požadavky, aby zakázala umývat automobily na ulici, což je ve Spojeném království stejně jako jinde po celé Evropě i Americe celkem oblíbená kratochvíle obce motoristické.

MYT 1 125

Boj britských provozovatelů mycích linek má celkem správný základ. Každý asi tušíme, že mytí automobilu není příliš ekologický proces. Na silnici zvláště v zimním období je spousta nečistot, které ani do kanálu nepatří. Další "dobroty" jsou pak součástí saponátů, čistidel, leštěnek a další chemie, která má za úkol zažrané nečistoty z ropných látek od automobilů oddělit a nechat lak rozzářit v celé jeho kráse. Pumpaři, kteří chtějí mít mycí linky, musí proto splňovat mnoho přepisů a vyhlášek ohledně čistoty odpadních vod. Zajištění ekologicky čistého provozu je pochopitelně nákladné, takže si každý rozmyslí, zda pro něho bude automatický mycí box přínosem do pokladny, nebo naopak přítěží, kterou budou muset zaplatit jiné podnikatelské aktivity.
Tohle všechno se týká také českých motoristů a provozovatelů čerpacích stanic, respektive mycích linek. V českých zemích se v době před více než 20 lety umývaly automobily v přírodě, u řeky, rybníků nebo ve městě před domy. Jejich majitelé mnohdy nosili kýble vody na parkoviště před panelákem třeba i z 8. patra a špinavou vodu po mytí pak chrstli do nejbližšího kanálu. Tuto péči měl i náš rodinný žigulík, i když jednou za dva až tři měsíce si vyrazil také do mycí linky. Byla to jediná myčka široko daleko a my jsme si vždy museli vystát patřičně dlouhou frontu. Ale byl to pro mě zážitek sledovat zevnitř automobilu cákající kartáče po sklech okolo… Po revoluci se situace radikálně změnila. Po celé republice začaly vyrůstat nové značkové čerpací stanice jako houby po dešti a ty ve městě současně s tím začaly nabízet i služby automatizovaných mycích boxů či linek. Když dnes třeba v Praze chcete umýt automobil, máte opravdu netušené možnosti, a tak je člověk u chodníku s kýblem a houbou stále větší vzácností. Pokud si dnes chce motorista nechat umýt automobil od profesionálů, musí si nejdříve odpovědět na tři otázky: jak, kde a za kolik.

Nadbíhat, nebo šetřit?

Mycích linek a boxů je dnes nadbytek zejména ve velkých městech a mnozí jejich provozovatelé se musí hodně snažit, aby do nich vůbec nalákali dostatečný počet zákazníků. Někde jsou myčky kartáčové jedno- nebo dvouportálové, někde kartáčové tunelové s hnacím nebo tažným řemenem. Stále poměrně vzácné jsou bezkontaktní myčky s mikrogranulemi a osmoticky demineralizovanou vodou. Cena takového mytí je ale o něco dražší. Pokud někde odpovídá kartáčovému mytí, musí zákazník nutně počítat s tím, že jeho automobil po výjezdu z myčky rozhodně nebude dokonale čistý, jak slibuje reklama před myčkou.
Někteří nabízejí mycí programy jako bonus za nákup pohonných hmot, jiní se snaží o atraktivní cenu a slevy v případě dražších programů. Někde vylepšují úroveň služeb o zaměstnance, který automobil před vjezdem do myčky předmyje nahrubo vysokotlakým čističem. Zákazník není hloupý a nenechá si umýt automobil tam, kde automatická myčka dělá svou práci napůl. Vedle těch "fungl" nových a "vyvoněných" narazíte také na myčky, z nichž na automobil kape rezavá voda, jejichž kartáče se díky nesprávnému nastavení skoro vrývají do laku a pak jsou i myčky, kde hned po vjezdu zákazník vytuší, jak se na něm snaží provozovatel mycí linky ušetřit. Nejen, že kartáče objedou automobil v rekordně krátkém čase, ale také při sušení si jen tak odfouknou a výsledek potom samozřejmě vypadá podle starého vojenského motta "co je mokré, to je čisté". Komu není jedno, jak špinavý má svůj automobil, ví moc dobře, že ono vojenské pravidlo zde rozhodně neplatí. Když totiž voda uschne, zůstane na povrchu vozidla nehezká mapa, kterou po uschnutí ničím nevyleštíte.

Splněná očekávání zákazníků

Očekávání zákazníků využívajících strojní mytí dnes v drtivé většině odpovídá úrovni kvality mytí, kterou mycí portály za předpokladu jejich správného nastavení včetně ČOV dnes jsou schopny dosáhnout. Určitý nesoulad mezi nárokem zákazníka a výsledkem mytí nastává v případě extrémního zašpinění vozidla. Zkušený provozovatel, resp. obsluha by měly vědět, jaké možnosti jejich mycí stroj poskytuje a jakého mycího výsledky je schopen docílit, a většinou případnou reklamaci v takovém případě lze vyřešit nabídkou ještě jednoho mytí "na účet podniku".
V drtivé většině zákazníci využívající automatické mycí linky pochopitelně počítají s tím, že úplně dokonalého umytí nelze dosáhnout nikdy. I ty nejmodernější linky nechají zvláště u složitě tvarovaných karoserií a kol z lehkých slitin ještě spoustu neumytých míst například v místě zadní registrační značky nebo záďových spojlerů. Cena kvalitního a komfortního mytí okolo 100 až 150 korun je dnes akceptovatelná většinou řidičů, kteří samozřejmě vědí, že automobil nikdy nebude vypadat jako z autosalonu a s výslednou kvalitou mytí jsou zpravidla spokojení. Ti nejnáročnější si jej po výjezdu z boxu ještě láskyplně přeleští měkkou jelenicí. Každý majitel vozidla dobře ví, jak vypadá jeho vůz po kvalitním mytí zpravidla v jeho "domovské" mycí lince. Ale když si po umytí bude muset ještě jednou celý vůz přetřít mokrým hadrem, raději příště zavítá jinam…
Majitelé terénních automobilů s rezervním kolem zavěšeným na zadních dveřích nebo s efektním chromovaným rámem a stupačkami většinou již zjistili, co kartáčové myčky zvládají a kam prostě kartáče nedosáhnou. Pak přichází na řadu ruční domytí míst, kam kartáče nedosáhly. Pokud majitel offroadu narazí na striktní zákaz mytí takto vybavených vozidel v příslušné portálové myčce, zpravidla jej respektuje (i když výjimka potvrzuje pravidlo) a neriskuje poškození výbavy či karoserie. Pak je jedinou alternativou umýt vozidlo ručně celé.

Stoupá obliba ručního mytí

Stále silnější je segment zákazníků, kteří dávají přednost ručnímu mytí před automatickou mycí linkou. Jednak je stále více majitelů vozidel, které kvůli tvaru či členitosti karoserie (offroady, pickupy) a nebo vysokému zašpinění (kdy je nutno umýt třeba i podběhy) nelze mýt v automatických myčkách. Sílí ale i podíl zákazníků, kteří dávají ručnímu mytí přednost před strojním mytím. Ti se dělí do dvou výrazně odlišných táborů. První skupinu tvoří méně nároční majitelé vozů, kteří zpravidla považují mytí v myčce za zbytečně nákladné, neváhají péči o vozidlo věnovat určitý díl svého volného času a rádi přiloží ruku k dílu. Výsledně se spokojí s tím, že svůj vůz mají za nějakých 40-60 Kč relativně dokonale umytý.
Druhá část klientely je pro poskytovatele mycích služeb daleko zajímavější a tvoří jí zpravidla velmi nároční zákazníci, očekávající maximálně dokonalý výsledek mytí svého vozidla. Patří sem i čím dál více majitelů vozidel, kteří se obávají poškození laku karoserie kartáči mycího portálu.
Poptávka po kvalitním a vysoce účinném ručním mytí v Česku stoupá. U čerpacích stanic jsou poměrně často k dispozici boxy ručního vysokotlakého mytí, zdaleka ne všechny ale vyhoví současným požadavkům zákazníků. Náročnější zákazník je ochoten za kvalitní a dokonalé mytí zaplatit i více než 100 korun.

Obrovské rozdíly v úrovni

Díky poměrně slušnému počtu boxů ručního mytí dnes zkušenější zákazníci podle pracnosti a účinnosti mytí velice dobře umí porovnat úroveň a kvalitu poskytovaných služeb a tady lze najít obrovské rozdíly. Někdy jedna desetikoruna nevyjde ani na vystříkání dvou podběhů, jinde vystačí na důkladné opláchnutí celého automobilu. A často se šetří i na chemii. Stačí nastavit dávkování, po aplikaci přípravek sice hezky pění, ale špínu z karoserie tzv. aktivní pěna dolů nedostane. Pokud není box vybaven ohříváním mycí vody, neaplikuje speciální chemii či prášek zvyšující účinnost při odstranění pevně ulpěných nečistot (například z disků či hmyzu z přední části kapoty) pak mytí probíhá pomalu. Pokud náročnější zákazník chce docílit mycího výsledku, na který je běžně zvyklý, prodlužuje proces mytí a to ho stojí peníze navíc. Vrcholem pak je, když výsledně není dosaženo kvalitního umytí a na karoserii po osušení zůstanou špinavé šmouhy mastné špíny. Pak zákazník považuje čas a úsilí věnované snaze o umytí svého auta za zbytečně promarněné a peníze postupně nastrkané do mincovníku jako by vyhodil z okna.
V Česku roste počet mycích center a komplexů ručního mytí mimo čerpací stanice, které nabízejí vysokou úroveň služeb. Současná stoupající popularita samostatných komplexů mytí u zákazníků je dána i tím, že většina mycích boxů u čerpacích stanic z hlediska zmíněných parametrů za mycími centry poměrně výrazně zaostává. Ve srovnání s mycími boxy u čerpacích stanic poskytují specializované komplexy ručního mytí zřetelně vyšší poměr kvalita/cena a navíc díky jejich vyšší kapacitě (zpravidla jsou k dispozici 4 mycí místa) se podstatně snižují čekací doby v provozních špičkách. Specializované ruční myčky jsou pak schopny generovat vyšší počet věrných zákazníků, které mycí boxy u čerpacích stanic ztrácejí v důsledku jejich nízké konkurenceschopnosti
Vzhledem k tomu, že v případě ručního mytí je v současnosti převažujícím požadavkem kvalita a účinnost mytí, měli by se provozovatelé čerpacích stanic nad úrovní a vybavením svých boxů ručního mytí vážně zamyslet a zároveň se třeba i nechat inspirovat u specialistů.

Nejlepší kvalita z rukou profesionálů

Boom především ve městech, kde je dostatečně silná náročná klientela, zažívá ruční mytí obsluhou. Někteří výrobci autokosmetiky dokonce poskytují silné marketingové koncepty pro zavedení této služby provozovatelům mycích boxů s patřičným vyškolením obsluhy. Cena akceptovaná zákazníkem je od 350 korun výše a v průměru v Praze podle šíře služeb se pohybuje okolo 1000 a více korun. To sice není málo peněz, ale výsledek většinou stojí za to. V rámci takovéto péče zavedení poskytovatelé komplexní péče o automobil zákazníkovi nabídnou hned celou škálu úkonů: automobil nejen velmi šetrně umyjí, vyčistí, ale také oživí materiály exteriéru karoserie, pokud začíná být jejich povrch matný, a také jej na nějakou dobu ochrání před vnějšími vlivy speciální vrstvou vosku. Sebelepší automatická mycí linka nikdy nedostane vosk do povrchu automobilu tak důkladně jako zkušená ruka profesionála.


Tip pro čerpací stanice bez myčky

Zajímavostí je možnost ekologického mytí bez vody v rozvíjející se síti ručního čištění vozidel firmy Ecoshine, která nabízí spolupráci čerpacím stanicím či autoservisům. Koncept služby mytí bez vody je založen na použití unikátního patentovaného přípravku, se kterým dokáží dva šikovní vyškolení pracovníci standardně ušpiněný automobil během půl hodiny bez použití vody zbavit všech nečistot. Přípravek po nanesení na zašpiněné plochy má jedinečnou schopnost zapouzdřit a emulgovat nečistoty a zvednout je z povrchu. Poté se špína šetrně setře hadrem a následně se vyleští vosk, který zůstane na karoserii i po setření špíny. K mytí auta není třeba přívod vody ani odpad, ani žádný autošampon. Cena, kterou zákazníci za tento způsob čištění akceptují, je cca 400 korun.


Autor: Jiří Kaloč, Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • musí být vyplněné, 6. 7. 2014 09:44: Lobby zasahla i u nas. Myti auta venku je zakazano, myslim podle vodniho zakona (nejsem ale pravnik)
      Reagovat na komentář
    • MartinFlígr, 19. 3. 2015 23:29: Ja si ručně myja auto sám a bez vody. Je to pro mě relax i když jen na 30 min, víc času tím nestrávím. Používám Eco clean shine a nejradši mám tenhle přípravek http://www.e-cs.cz/PROFESSIONAL-Freedom-ONE-lestenka-na-nove-laky-500ml-d49.htm. 1.nepoškrábu si ho 2.neplatím horentní sumy 3.nemám na sídlišti ani na chatě vodu
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek