12. 11. 2012
V zemi, kde se narodil William
Shakespeare, se pumpaři, kterým se neustále snižuje zisk, naštvali
a prostřednictvím svého zájmového sdružení bombardují vládu
požadavky, aby zakázala umývat automobily na ulici, což je ve
Spojeném království stejně jako jinde po celé Evropě i Americe
celkem oblíbená kratochvíle obce motoristické.
Boj britských provozovatelů mycích
linek má celkem správný základ. Každý asi tušíme, že mytí
automobilu není příliš ekologický proces. Na silnici zvláště
v zimním období je spousta nečistot, které ani do kanálu
nepatří. Další "dobroty" jsou pak součástí saponátů, čistidel,
leštěnek a další chemie, která má za úkol zažrané nečistoty
z ropných látek od automobilů oddělit a nechat lak rozzářit
v celé jeho kráse. Pumpaři, kteří chtějí mít mycí linky, musí
proto splňovat mnoho přepisů a vyhlášek ohledně čistoty odpadních
vod. Zajištění ekologicky čistého provozu je pochopitelně nákladné,
takže si každý rozmyslí, zda pro něho bude automatický mycí box
přínosem do pokladny, nebo naopak přítěží, kterou budou muset
zaplatit jiné podnikatelské aktivity.
Tohle všechno se týká také českých motoristů a provozovatelů
čerpacích stanic, respektive mycích linek. V českých zemích se
v době před více než 20 lety umývaly automobily
v přírodě, u řeky, rybníků nebo ve městě před domy. Jejich
majitelé mnohdy nosili kýble vody na parkoviště před panelákem
třeba i z 8. patra a špinavou vodu po mytí pak chrstli do
nejbližšího kanálu. Tuto péči měl i náš rodinný žigulík, i když
jednou za dva až tři měsíce si vyrazil také do mycí linky. Byla to
jediná myčka široko daleko a my jsme si vždy museli vystát patřičně
dlouhou frontu. Ale byl to pro mě zážitek sledovat zevnitř
automobilu cákající kartáče po sklech okolo… Po revoluci se situace
radikálně změnila. Po celé republice začaly vyrůstat nové značkové
čerpací stanice jako houby po dešti a ty ve městě současně
s tím začaly nabízet i služby automatizovaných mycích boxů či
linek. Když dnes třeba v Praze chcete umýt automobil, máte
opravdu netušené možnosti, a tak je člověk u chodníku s kýblem
a houbou stále větší vzácností. Pokud si dnes chce motorista nechat
umýt automobil od profesionálů, musí si nejdříve odpovědět na tři
otázky: jak, kde a za kolik.
Nadbíhat, nebo šetřit?
Mycích linek a boxů je dnes nadbytek
zejména ve velkých městech a mnozí jejich provozovatelé se musí
hodně snažit, aby do nich vůbec nalákali dostatečný počet
zákazníků. Někde jsou myčky kartáčové jedno- nebo dvouportálové,
někde kartáčové tunelové s hnacím nebo tažným řemenem. Stále
poměrně vzácné jsou bezkontaktní myčky s mikrogranulemi a
osmoticky demineralizovanou vodou. Cena takového mytí je ale o něco
dražší. Pokud někde odpovídá kartáčovému mytí, musí zákazník nutně
počítat s tím, že jeho automobil po výjezdu z myčky rozhodně nebude
dokonale čistý, jak slibuje reklama před myčkou.
Někteří nabízejí mycí programy jako bonus za nákup pohonných hmot,
jiní se snaží o atraktivní cenu a slevy v případě dražších
programů. Někde vylepšují úroveň služeb o zaměstnance, který
automobil před vjezdem do myčky předmyje nahrubo vysokotlakým
čističem. Zákazník není hloupý a nenechá si umýt automobil tam, kde
automatická myčka dělá svou práci napůl. Vedle těch "fungl" nových
a "vyvoněných" narazíte také na myčky, z nichž na automobil
kape rezavá voda, jejichž kartáče se díky nesprávnému
nastavení skoro vrývají do laku a pak jsou i myčky, kde hned po
vjezdu zákazník vytuší, jak se na něm snaží provozovatel mycí linky
ušetřit. Nejen, že kartáče objedou automobil v rekordně
krátkém čase, ale také při sušení si jen tak odfouknou a výsledek
potom samozřejmě vypadá podle starého vojenského motta "co je
mokré, to je čisté". Komu není jedno, jak špinavý má svůj
automobil, ví moc dobře, že ono vojenské pravidlo zde rozhodně
neplatí. Když totiž voda uschne, zůstane na povrchu vozidla nehezká
mapa, kterou po uschnutí ničím nevyleštíte.
Splněná očekávání zákazníků
Očekávání zákazníků využívajících
strojní mytí dnes v drtivé většině odpovídá úrovni kvality
mytí, kterou mycí portály za předpokladu jejich správného nastavení
včetně ČOV dnes jsou schopny dosáhnout. Určitý nesoulad mezi
nárokem zákazníka a výsledkem mytí nastává v případě
extrémního zašpinění vozidla. Zkušený provozovatel, resp. obsluha
by měly vědět, jaké možnosti jejich mycí stroj poskytuje a jakého
mycího výsledky je schopen docílit, a většinou případnou reklamaci
v takovém případě lze vyřešit nabídkou ještě jednoho mytí "na
účet podniku".
V drtivé většině zákazníci využívající automatické mycí linky
pochopitelně počítají s tím, že úplně dokonalého umytí nelze
dosáhnout nikdy. I ty nejmodernější linky nechají zvláště u složitě
tvarovaných karoserií a kol z lehkých slitin ještě spoustu
neumytých míst například v místě zadní registrační značky nebo
záďových spojlerů. Cena kvalitního a komfortního mytí okolo 100 až
150 korun je dnes akceptovatelná většinou řidičů, kteří samozřejmě
vědí, že automobil nikdy nebude vypadat jako z autosalonu a
s výslednou kvalitou mytí jsou zpravidla spokojení. Ti
nejnáročnější si jej po výjezdu z boxu ještě láskyplně
přeleští měkkou jelenicí. Každý majitel vozidla dobře ví, jak
vypadá jeho vůz po kvalitním mytí zpravidla v jeho "domovské"
mycí lince. Ale když si po umytí bude muset ještě jednou celý vůz
přetřít mokrým hadrem, raději příště zavítá jinam…
Majitelé terénních automobilů s rezervním kolem zavěšeným na
zadních dveřích nebo s efektním chromovaným rámem a stupačkami
většinou již zjistili, co kartáčové myčky zvládají a kam prostě
kartáče nedosáhnou. Pak přichází na řadu ruční domytí míst, kam
kartáče nedosáhly. Pokud majitel offroadu narazí na striktní zákaz
mytí takto vybavených vozidel v příslušné portálové myčce,
zpravidla jej respektuje (i když výjimka potvrzuje pravidlo) a
neriskuje poškození výbavy či karoserie. Pak je jedinou
alternativou umýt vozidlo ručně celé.
Stoupá obliba ručního mytí
Stále silnější je segment zákazníků,
kteří dávají přednost ručnímu mytí před automatickou mycí linkou.
Jednak je stále více majitelů vozidel, které kvůli tvaru či
členitosti karoserie (offroady, pickupy) a nebo vysokému zašpinění
(kdy je nutno umýt třeba i podběhy) nelze mýt v automatických
myčkách. Sílí ale i podíl zákazníků, kteří dávají ručnímu mytí
přednost před strojním mytím. Ti se dělí do dvou výrazně odlišných
táborů. První skupinu tvoří méně nároční majitelé vozů, kteří
zpravidla považují mytí v myčce za zbytečně nákladné, neváhají
péči o vozidlo věnovat určitý díl svého volného času a rádi přiloží
ruku k dílu. Výsledně se spokojí s tím, že svůj vůz mají
za nějakých 40-60 Kč relativně dokonale umytý.
Druhá část klientely je pro poskytovatele mycích služeb daleko
zajímavější a tvoří jí zpravidla velmi nároční zákazníci,
očekávající maximálně dokonalý výsledek mytí svého vozidla. Patří
sem i čím dál více majitelů vozidel, kteří se obávají poškození
laku karoserie kartáči mycího portálu.
Poptávka po kvalitním a vysoce účinném ručním mytí v Česku
stoupá. U čerpacích stanic jsou poměrně často k dispozici boxy
ručního vysokotlakého mytí, zdaleka ne všechny ale vyhoví současným
požadavkům zákazníků. Náročnější zákazník je ochoten za kvalitní a
dokonalé mytí zaplatit i více než 100 korun.
Obrovské rozdíly
v úrovni
Díky poměrně slušnému počtu boxů
ručního mytí dnes zkušenější zákazníci podle pracnosti a účinnosti
mytí velice dobře umí porovnat úroveň a kvalitu poskytovaných
služeb a tady lze najít obrovské rozdíly. Někdy jedna desetikoruna
nevyjde ani na vystříkání dvou podběhů, jinde vystačí na důkladné
opláchnutí celého automobilu. A často se šetří i na chemii. Stačí
nastavit dávkování, po aplikaci přípravek sice hezky pění, ale
špínu z karoserie tzv. aktivní pěna dolů nedostane. Pokud není
box vybaven ohříváním mycí vody, neaplikuje speciální chemii či
prášek zvyšující účinnost při odstranění pevně ulpěných nečistot
(například z disků či hmyzu z přední části kapoty) pak
mytí probíhá pomalu. Pokud náročnější zákazník chce docílit mycího
výsledku, na který je běžně zvyklý, prodlužuje proces mytí a to ho
stojí peníze navíc. Vrcholem pak je, když výsledně není dosaženo
kvalitního umytí a na karoserii po osušení zůstanou špinavé šmouhy
mastné špíny. Pak zákazník považuje čas a úsilí věnované snaze o
umytí svého auta za zbytečně promarněné a peníze postupně nastrkané
do mincovníku jako by vyhodil z okna.
V Česku roste počet mycích center a komplexů ručního mytí
mimo čerpací stanice, které nabízejí vysokou úroveň služeb.
Současná stoupající popularita samostatných komplexů mytí u
zákazníků je dána i tím, že většina mycích boxů u čerpacích stanic
z hlediska zmíněných parametrů za mycími centry poměrně
výrazně zaostává. Ve srovnání s mycími boxy u čerpacích stanic
poskytují specializované komplexy ručního mytí zřetelně vyšší poměr
kvalita/cena a navíc díky jejich vyšší kapacitě (zpravidla jsou
k dispozici 4 mycí místa) se podstatně snižují čekací doby
v provozních špičkách. Specializované ruční myčky jsou pak
schopny generovat vyšší počet věrných zákazníků, které mycí boxy u
čerpacích stanic ztrácejí v důsledku jejich nízké
konkurenceschopnosti
Vzhledem k tomu, že v případě ručního mytí je
v současnosti převažujícím požadavkem kvalita a účinnost mytí,
měli by se provozovatelé čerpacích stanic nad úrovní a vybavením
svých boxů ručního mytí vážně zamyslet a zároveň se třeba i nechat
inspirovat u specialistů.
Nejlepší kvalita z rukou
profesionálů
Boom především ve městech, kde je
dostatečně silná náročná klientela, zažívá ruční mytí obsluhou.
Někteří výrobci autokosmetiky dokonce poskytují silné marketingové
koncepty pro zavedení této služby provozovatelům mycích boxů
s patřičným vyškolením obsluhy. Cena akceptovaná zákazníkem je
od 350 korun výše a v průměru v Praze podle šíře služeb
se pohybuje okolo 1000 a více korun. To sice není málo peněz, ale
výsledek většinou stojí za to. V rámci takovéto péče zavedení
poskytovatelé komplexní péče o automobil zákazníkovi nabídnou hned
celou škálu úkonů: automobil nejen velmi šetrně umyjí, vyčistí, ale
také oživí materiály exteriéru karoserie, pokud začíná být jejich
povrch matný, a také jej na nějakou dobu ochrání před vnějšími
vlivy speciální vrstvou vosku. Sebelepší automatická mycí linka
nikdy nedostane vosk do povrchu automobilu tak důkladně jako
zkušená ruka profesionála.
Tip pro čerpací stanice bez
myčky
Zajímavostí je možnost ekologického
mytí bez vody v rozvíjející se síti
ručního čištění vozidel firmy
Ecoshine, která nabízí
spolupráci čerpacím stanicím či
autoservisům. Koncept služby mytí
bez vody je založen na použití unikátního patentovaného
přípravku,
se kterým dokáží dva šikovní vyškolení pracovníci
standardně ušpiněný automobil během půl hodiny
bez použití vody zbavit všech
nečistot.
Přípravek po nanesení na zašpiněné plochy má
jedinečnou schopnost zapouzdřit a emulgovat nečistoty a zvednout je
z povrchu. Poté se špína šetrně setře hadrem a následně se
vyleští vosk, který zůstane na karoserii i po setření špíny.
K mytí auta není třeba přívod vody ani odpad, ani žádný
autošampon. Cena, kterou zákazníci za tento způsob čištění
akceptují, je cca 400
korun.
Autor: Jiří Kaloč, Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia