Koupit a zbourat. Benzinka za 300 milionů zajímá policii

Dlouho se ve stavební branži říkalo: kdo podepíše tuhle dohodu, může si být jistý, že u něj brzo zazvoní policisté. Stalo se - smlouvu, že stát za 300 milionů vyvlastní a zbourá benzinku na trase důležitého Pražského okruhu, loni stvrdil Jiří Švorc, bývalý šéf Ředitelství silnic a dálnic. A dnes je pro protikorupční detektivy jedním z hlavních podezřelých.

Shell pražský okruh

Ředitel Švorc totiž dohodu s majiteli čerpací stanice odsouhlasil, ačkoli se mohl proti neobvykle vysoké ceně bránit u soudu. Jenže kdyby se Švorc soudil, ohrozil by tím zřejmě provoz na okruhu i financování z evropských peněz.
A dostupné dokumenty a svědectví zároveň ukazují, že základ kauzy se zrodil už před čtyřmi lety. Tehdejší manažeři Ředitelství silnic změnili plány. Okruh, který se měl původně benzince vyhnout, tak stanici protnul. A kvůli dalším sporným rozhodnutím ztratil stát šanci o ceně tvrdě licitovat. Jestli to byl nevyhnutelný krok, hrubá chyba, nebo dokonce úmysl, teď musejí vypátrat detektivové.

Jako rozjetá fabrika na peníze

Benzinka v místech, kde se Pražský okruh kříží s dálnicí D1, patřila firmě Greyhound Company, kterou vlastní Zdeněk Grondol. Úspěšný podnikatel - před lety prodal svou spediční firmu za půl miliardy - a milovník chrtích závodů o svém sporu se státem napřímo mluvit nechce. Jedině přes právníka.
Podle Grondolova advokáta Viktora Bradáče šlo o jednu z nejvýnosnějších benzinek v Česku: ročně majitelům přinesla třicet až čtyřicet milionů. "Prostě jela. Taková tiskárna na peníze," shrnuje Bradáč.
Takže když před třemi lety došlo na vyjednávání o ceně za vyvlastnění, firma Greyhound se na čerpačku dívala jako na prosperující podnik - ne jen jako na soubor nemovitostí, ale na šlapající továrnu. A její znalci benzinku odhadli na půl miliardy. "Cit získaný léty praxe mi říkal, že je to moc," uznává dnes advokát Bradáč.
Přemrštěná byla cena i pro Ředitelství silnic a dálnic, které mělo svůj posudek na 64 milionů. Nakonec Greyhound přišel s levnější expertizou - přesně 299 milionů. A šéf Ředitelství silnic Švorc loni v červnu souhlasil. "Vyvlastnitel bere na vědomí, že žádná další jednání se nebudou vést," stojí v rozhodnutí, jímž Stavební úřad v Říčanech u Prahy odsouhlasil vyvlastnění.
Autor 64milionového posudku pro ŘSD Bedřich Malý jen kroutí hlavou. "Ještě se nestalo, že by někdo ocenil benzinku jako výrobní podnik," tvrdí. "Doložili jsme srovnání s řadou jiných pump, že naše metodika je správná," dodává Malý.
A cena zarazila i auditory z Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), kteří prověrku okruhu dokončili letos na jaře. "Rozptyl posudků se nám zdál neobvyklý. A také nás zarazilo, jak rychle se strany najednou dohodly," líčí Jiří Adámek, člen kolegia NKÚ.

"Rizika v rozporu s normami"

Dokument o vyvlastnění ještě nemusel být definitivní. Ředitelství silnic se mohlo o finální cenu soudit. A soud by tak mohl určit, který posudek je férovější. "Hrozila řada problémů," vysvětluje Švorc, proč žalobu nepodal.
Jakých problémů? Pro odpověď je nutný návrat do roku 2007, kdy na ŘSD nastoupil Alfred Brunclík. Jak zjistili i pracovníci NKÚ, do té doby projektanti se zbouráním benzinky nepočítali. Pak ale přišli na blíž neupřesněná "bezpečnostní rizika v rozporu s normami". Přes stanici bylo najednou potřeba potřeba vést dvě větve křižovatky. Chtít po bývalém řediteli Brunclíkovi vysvětlení je složité - pracuje v zahraniční a český mobil nezvedá.
V roce 2008 navíc ředitelství zahájilo stavbu, i když mu ještě pozemky nepatřily. A firma Greyhound podala žaloby a hrozila, že nechá stavbu soudně zaplombovat. A v téhle situaci se měl stát dohadovat o ceně... "Věděli jsme, že jsme ve výhodě," přiznává i advokát Greyhoundu Bradáč.
"Pokud by společnost Greyhound uspěla u soudu, bylo by třeba uzavřít Pražský okruh, tedy investici za 23 miliard korun, a převést dopravu zpět do centra," nabízí Švorc nejdramatičtější vyústění sporu. Něco podobného se ostatně stalo loni v Brně: soud na tři měsíce zastavil stavbu městského okruhu, protože stavbaři neměli vyřešeno, jak okolí ochrání před nadměrným hlukem.
Nadto by soudní tahanice mohly vyústit v problém s proplacením některých nákladů z evropských fondů. Tak se ŘSD raději s firmou dohodlo nejen na 300 milionech, ale i na smíru ohledně dalších žalob.
Policisté zatím nikoho kvůli budování okruhu neobvinili, zatím hlavně analyzují posudky a další dokumenty, které si vyžádali například i od znalce Malého, autora původního, mnohem levnějšího posudku. Že se ale plýtvalo, si myslí i kontroloři NKÚ, kteří už v dubnu podali trestní oznámení.


Jak se vyvlastňovalo na okruhu

Benzinka ať stojí, řekli původně projektanti
Čerpací stanici Shell na křížení Pražského okruhu a dálnice D1 chtěli původně projektanti zachovat: nová křižovatka ji měla pohodlně obtéct. To bylo v roce 2007. V roce následujícím ale tehdejší vedení Ředitelství silnic a dálnic změnilo názor. A počítalo, že benzinku vyvlastní a povede přes ni dvě větve křižovatky.

Odškodnění 64, nebo 300 milionů?
Majitel benzinky, firma Greyhound, nesouhlasila s vyvlastněním za 64 milionů, což byla částka, k níž došel znalec najatý ŘSD. Objednala si svůj posudek s cenou tři sta milionů. A loni v létě ji tehdejší ředitel Švorc odsouhlasil.

Firma měla v rukou všechny trumfy
Bývalý ředitel Švorc dnes říká, že ŘSD bylo v nevýhodě: už dříve se totiž na pozemcích kolem benzinky začalo stavět a firma hrozila žalobami na zastavení prací. A po otevření okruhu v roce 2010 i tím, že soudně nový obchvat úplně zavře. Švorc pak na 300 milionů kývl výměnou za ukončení všech sporů.

Autor: Vojtěch Blažek, Petr Weikert, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek