19. 11. 2012
Dlouho se ve stavební branži říkalo: kdo podepíše tuhle
dohodu, může si být jistý, že u něj brzo zazvoní policisté. Stalo
se - smlouvu, že stát za 300 milionů vyvlastní a zbourá benzinku na
trase důležitého Pražského okruhu, loni stvrdil Jiří Švorc, bývalý
šéf Ředitelství silnic a dálnic. A dnes je pro protikorupční
detektivy jedním z hlavních podezřelých.

Ředitel Švorc totiž dohodu s majiteli čerpací stanice
odsouhlasil, ačkoli se mohl proti neobvykle vysoké ceně bránit u
soudu. Jenže kdyby se Švorc soudil, ohrozil by tím zřejmě provoz na
okruhu i financování z evropských peněz.
A dostupné dokumenty a svědectví zároveň ukazují, že základ kauzy
se zrodil už před čtyřmi lety. Tehdejší manažeři Ředitelství silnic
změnili plány. Okruh, který se měl původně benzince vyhnout, tak
stanici protnul. A kvůli dalším sporným rozhodnutím ztratil stát
šanci o ceně tvrdě licitovat. Jestli to byl nevyhnutelný krok,
hrubá chyba, nebo dokonce úmysl, teď musejí vypátrat
detektivové.
Jako rozjetá fabrika na peníze
Benzinka v místech, kde se Pražský okruh kříží s dálnicí D1,
patřila firmě Greyhound Company, kterou vlastní Zdeněk Grondol.
Úspěšný podnikatel - před lety prodal svou spediční firmu za půl
miliardy - a milovník chrtích závodů o svém sporu se státem napřímo
mluvit nechce. Jedině přes právníka.
Podle Grondolova advokáta Viktora Bradáče šlo o jednu z
nejvýnosnějších benzinek v Česku: ročně majitelům přinesla třicet
až čtyřicet milionů. "Prostě jela. Taková tiskárna na peníze,"
shrnuje Bradáč.
Takže když před třemi lety došlo na vyjednávání o ceně za
vyvlastnění, firma Greyhound se na čerpačku dívala jako na
prosperující podnik - ne jen jako na soubor nemovitostí, ale na
šlapající továrnu. A její znalci benzinku odhadli na půl miliardy.
"Cit získaný léty praxe mi říkal, že je to moc," uznává dnes
advokát Bradáč.
Přemrštěná byla cena i pro Ředitelství silnic a dálnic, které mělo
svůj posudek na 64 milionů. Nakonec Greyhound přišel s levnější
expertizou - přesně 299 milionů. A šéf Ředitelství silnic Švorc
loni v červnu souhlasil. "Vyvlastnitel bere na vědomí, že žádná
další jednání se nebudou vést," stojí v rozhodnutí, jímž Stavební
úřad v Říčanech u Prahy odsouhlasil vyvlastnění.
Autor 64milionového posudku pro ŘSD Bedřich Malý jen kroutí
hlavou. "Ještě se nestalo, že by někdo ocenil benzinku jako výrobní
podnik," tvrdí. "Doložili jsme srovnání s řadou jiných pump, že
naše metodika je správná," dodává Malý.
A cena zarazila i auditory z Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ),
kteří prověrku okruhu dokončili letos na jaře. "Rozptyl posudků se
nám zdál neobvyklý. A také nás zarazilo, jak rychle se strany
najednou dohodly," líčí Jiří Adámek, člen kolegia NKÚ.
"Rizika v rozporu s normami"
Dokument o vyvlastnění ještě nemusel být definitivní.
Ředitelství silnic se mohlo o finální cenu soudit. A soud by tak
mohl určit, který posudek je férovější. "Hrozila řada problémů,"
vysvětluje Švorc, proč žalobu nepodal.
Jakých problémů? Pro odpověď je nutný návrat do roku 2007, kdy na
ŘSD nastoupil Alfred Brunclík. Jak zjistili i pracovníci NKÚ, do té
doby projektanti se zbouráním benzinky nepočítali. Pak ale přišli
na blíž neupřesněná "bezpečnostní rizika v rozporu s normami". Přes
stanici bylo najednou potřeba potřeba vést dvě větve křižovatky.
Chtít po bývalém řediteli Brunclíkovi vysvětlení je složité -
pracuje v zahraniční a český mobil nezvedá.
V roce 2008 navíc ředitelství zahájilo stavbu, i když mu ještě
pozemky nepatřily. A firma Greyhound podala žaloby a hrozila, že
nechá stavbu soudně zaplombovat. A v téhle situaci se měl stát
dohadovat o ceně... "Věděli jsme, že jsme ve výhodě," přiznává i
advokát Greyhoundu Bradáč.
"Pokud by společnost Greyhound uspěla u soudu, bylo by třeba
uzavřít Pražský okruh, tedy investici za 23 miliard korun, a
převést dopravu zpět do centra," nabízí Švorc nejdramatičtější
vyústění sporu. Něco podobného se ostatně stalo loni v Brně: soud
na tři měsíce zastavil stavbu městského okruhu, protože stavbaři
neměli vyřešeno, jak okolí ochrání před nadměrným hlukem.
Nadto by soudní tahanice mohly vyústit v problém s proplacením
některých nákladů z evropských fondů. Tak se ŘSD raději s firmou
dohodlo nejen na 300 milionech, ale i na smíru ohledně dalších
žalob.
Policisté zatím nikoho kvůli budování okruhu neobvinili, zatím
hlavně analyzují posudky a další dokumenty, které si vyžádali
například i od znalce Malého, autora původního, mnohem levnějšího
posudku. Že se ale plýtvalo, si myslí i kontroloři NKÚ, kteří už v
dubnu podali trestní oznámení.
Jak se vyvlastňovalo na okruhu
Benzinka ať stojí, řekli původně
projektanti
Čerpací stanici Shell na křížení Pražského okruhu a dálnice D1
chtěli původně projektanti zachovat: nová křižovatka ji měla
pohodlně obtéct. To bylo v roce 2007. V roce následujícím ale
tehdejší vedení Ředitelství silnic a dálnic změnilo názor. A
počítalo, že benzinku vyvlastní a povede přes ni dvě větve
křižovatky.
Odškodnění 64, nebo 300 milionů?
Majitel benzinky, firma Greyhound, nesouhlasila s vyvlastněním za
64 milionů, což byla částka, k níž došel znalec najatý ŘSD.
Objednala si svůj posudek s cenou tři sta milionů. A loni v létě ji
tehdejší ředitel Švorc odsouhlasil.
Firma měla v rukou všechny trumfy
Bývalý ředitel Švorc dnes říká, že ŘSD bylo v nevýhodě: už dříve
se totiž na pozemcích kolem benzinky začalo stavět a firma hrozila
žalobami na zastavení prací. A po otevření okruhu v roce 2010 i
tím, že soudně nový obchvat úplně zavře. Švorc pak na 300 milionů
kývl výměnou za ukončení všech sporů.
Autor: Vojtěch Blažek, Petr Weikert, Zdroj: Economia