MERO ČR získává vlastnický podíl na ropovodu TAL

MERO ČR a Shell Deutschland Oil podepsaly 25. září 2012 smlouvu o nákupu akcií, na jejímž základě nabude skupina MERO 5% podíl ve společnostech vlastních a provozujících ropovod TAL (The Transalpine Pipeline). Bližší podrobnosti k uzavřeným smlouvám, včetně ceny transakce a dalších obchodních podmínek, žádná ze zúčastněných stran s ohledem na uzavřené dohody o důvěrnosti informací nezveřejnila.

Dalšími účastníky společného podniku velkých evropských rafinerií a přepravců ropy vlastnícími ropovod TAL jsou ÖMV, Shell, Exxon Mobile, Ruhr Öl, ENI, BP, Conoco Philips, Petroplus a Total.
Z italského přístavu Terst je ropa dopravována potrubím přes Alpy do zpracovatelských závodů na území Rakouska a Německa, kde se v bavorském městě Vohburg napojuje na ropovod IKL, který vede až na Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi.
Úspěšná transakce, jejímž výsledkem je vlastnický podíl na ropovodu TAL, představujícím pro ČR klíčovou alternativu v oblasti dodávek ropy, má řadu pozitivních důsledků. Jde především o to, že:

- se posílí energetická bezpečnost České republiky v oblasti zásobování ropou,
- se zvýší hodnoty aktiv společnosti MERO, jejímž vlastníkem je český stát,
- MERO nepotřebuje pro vypořádání této transakce využít zdroje externího financování, ani žádné prostředky z veřejných rozpočtů.

Výhodnost propojení ropovodů IKL a TAL se prokázala již několikrát, když se z nejrůznějších důvodů snížil objem dodávek ropy pro české rafinérie ropovodem Družba.
V letošním roce bylo poprvé v historii přepraveno ropovody TAL a IKL více ropy než ropovodem Družba. Postavení MERO ČR se nyní zásadně mění a v případě jakýchkoli výpadků dodávek ropovodem Družba lze uspokojovat potřeby českých rafinérií prostřednictvím ropovodu TAL - IKL v závislosti na volné přepravní kapacitě ropovodu TAL.

Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek