Mezi pumpaři panuje cenová válka

Cenovou válkou, případně drsným konkurenčním bojem označují petrolejáři současnou situaci v prodeji benzinu a nafty v Česku.

Vysoké ceny a klesající odbyt paliv totiž přiměly pumpaře k dlouho nevídanému snížení vlastních marží. Paradoxně je k tomu přinutili i podvodníci, kteří ve velkém prodávají prostřednictvím vybraných čerpacích stanic nezdaněné pohonné hmoty. Ty jsou u stojanů k mání za velmi nízké ceny, kterým solidní daňoví plátci těžko konkurují. A aby u nich vůbec někdo nakoupil, musejí prodávat s téměř nulovým ziskem.
Vydělají na tom řidiči. Ale kromě pumpařů, kteří řádně platí daně, prodělává i stát. Ten přijde ročně na ošizené dani z přidané hodnoty a spotřební dani z pohonných hmot odhadem o téměř osm miliard korun. Načerno dovezená paliva musejí překupníci prodat co nejrychleji a nejlaciněji, aby snížili riziko kontroly. A řada pump jim v tom pomáhá - jejich obsluha leckdy ani nemusí (či spíše nechce) vědět, že za dodaný a záhadně laciný benzin "zapomněl" někdo v řetězci mnoha dodavatelů zaplatit daň.
"V podstatě je to cenová válka. Tihle pochybní dodavatelé a jejich prodejci jednoznačně a hodně ovlivňují konkurenci na celém trhu," říká Jan Duspěva, obchodní ředitel státem ovládaného distributora paliv, firmy Čepro.
Částku, o kterou přicházejí poctiví prodejci úbytkem zákazníků nebo vynuceně sníženou marží, lze těžko vyčíslit. Řádově jde o desítky milionů korun. Duspěva odhaduje, že čerpací stanice, které leží v blízkosti nápadně laciných pump, přicházejí zhruba o sedmdesát haléřů až korunu na jediném litru paliv. Průměrná pumpa prodá v Česku měsíčně 150 až 200 tisíc litrů.
Opatření státu proti podvodům selhávají, a tak petrolejáři zkusili vzít spravedlnost - a také vlastní tenčící se zisky - do svých rukou. Duspěva je šéfem skupiny největších petrolejářských firem včetně takových, jako jsou Shell, OMV, Česká rafinérská a Unipetrol s dceřinou Benzinou, které s pomocí právníků a analytiků vyhodnotily situaci a navrhly poslancům účinnější změny zákonů proti daňovým podvodům.
Marže se při aktuální průměrné ceně 35,60 koruny za litr benzinu pohybuje kolem 1,5 koruny z prodaného litru. U dálnic nebo velkých měst zůstává pumpařům částka vyšší, v mnoha regionech jde ale vlivem dumpingové konkurence spíše o desetníky. Přitom před lety byla běžná marže dvě koruny a více. Z ní se platí náklady na přepravu, poplatky za využití bankovních nebo CCS karet, mzdy, energie.
Z velkých sítí se nedávno pustil problematickým způsobem do boje s extrémně levnou konkurencí třeba Shell. V blízkosti pump, jako jsou třeba laciné Tank Ono, zlevnil na jejich úroveň. Cenu svých prémiovýchpaliv snížil až o dvě koruny oproti průměru - na hodnotu, která je nižší než běžné nákupní ceny ostatních pump. Menší prodejci v okolí zuří. "Shell si to může dovolit. Zdejší bídnou nebo nulovou marži si vynahradí někde jinde. U dálnice si přihodí klidně i čtyři koruny a projde mu to. My tady ale tak nízké ceně konkurujeme těžko. Ještě chvíli a můžeme to zabalit," říká Jaroslav Bůžek z jedné z menších čerpacích stanic na Plzeňsku.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: economia

Diskuse

  • Petr, 11. 7. 2012 17:36: Proč se nikde nepíše, které pumpy prodávají nezdaněné PHM? Třeba v tom jede i Kradousek.
      Reagovat na komentář
    • Petr, 11. 7. 2012 17:45: Daňové podvody - to je už stará písnička. Všichni, tedy pumpaři, velkoobchodníci s PHM, celníci, FÚ, kriminálka, ministerstvo dávno vědí vše. Tedy kdo a jak. Kdy se hledá těžko. Jenže naši páni , ministra nevyjímaje nečiní žádné opatření, které by účinně pomohlo proti těmto podvodům. Jen další zatížení poctivých prodejců horami papírů, které je třeba vypsat a předat na FÚ. tam ale málokdo ví, co tím mají dělat a tak to jen ukládají. Fakt dobré řešení. Proč to neudělat tak, jak už to bylo ? Tedy každá cisterna, co by chtěla dovézt PHM ze zahraničí by musela mít na naprosto každý jednotlivý dovoz "finanční jistinu" na účtu FÚ, nebo celníků. Tato jistina by byla součtem DPH a SD na plnou cisternu benzínu ( má vyšší SPD). Po složení by dovozce navštívil příslušný úřad, doložil by, že přivezl tolik a tolik litrů nafty a benzínu a do 30 dnů by mu úřad zbytek peněz vrátil. Pokud by chtěl jet znova, musel by mít další připravené peníze. Vyjímkou by byly společnosti,které v předcházejícím roce přivezly PHM v objemu větším, než např. 10000000 litrů ( deset milionů) a zároveň mají základní jmění větší, než např. 200 M Kč. Tím by se zabránilo tomu, aby velcí, poctiví dovozci měli "pakárnu". A ti podvodníci by si museli najít jiný podfuk. Pane ministře, konejte !!!!
        Reagovat na komentář
      • Petr, 12. 7. 2012 23:51: Bohužel to je věc, která se dá jen tušit. Například by to mohlo být v síti ONo, nebo u jiných s "velmi dobrými" cenami, ale prokázat, že věděli o tom, jak se někde v řetězu dodavatelů ztrácí DPH je téměř nemožné.Vždyť stačí mít Ono za zády ( do 15 km) a pak je o přežití, ne o výdělku , jestli majitel sežene lepší ceny. Jinak je za pár týdnů na kolenou a rád prodá svou čs do sítě ONO.
          Reagovat na komentář
        • PetrX, 13. 7. 2012 23:09: Tank ONO levné ceny má už přes desetiletí - tak pokud je v tom podvod tak snad už by celá síť neměla fungoval. Obecně je benzínek jak nas...o myslím, že redukce na polovinu by mohla fungovat. V DE na dálnicích jsou čerpací stanice po 50-70 km u nás ani ne po 20 km.
            Reagovat na komentář
          • Petr, 16. 7. 2012 15:42: Pumpy krachujou a prodávají se onu.Ono bude silný až je skoupí tak na něj nebude moc už nikdo...
              Reagovat na komentář
            • Alexander, 16. 7. 2012 22:01: Proto ze stat s toho ma svuj prijem. Udelal svuj jeden rozpocet. Po perve. Rocni rozpocet na rok 2012 statu je 105mlrd korun. Jestli spocitat kolik zaplati SD jedna stanice za rok pri prodeje 150t litru nafty - tak to vychazi na 10.9Kc *12*150 000 = 19 620 000 Kc za rok. To znamena ze 6551 stanic v cesku musi zaplatit 128mlrd korun, a to vic nez statni rozpocet. S toho ne odectena jeste dph, clo. Tak proc cesko kazdy rok dlouzi??? Dal otazka zni nasledujici, proc nafta tak levna? cena na burze za 1t asi 870 usd nebo 17400 kc za 1t, nebo 14,8 korun za 1l. k tomu musime dodat 10.9kc SD a 20% dph, to je 30.8kc, k tomu clo cini 6,5% a take dopravu s rafineri (doprava cini asi 100 dolaru na 1t nafty) vychazi na 35,22kc. Tak proc nafta prodava se od nekoho za 34,5?
                Reagovat na komentář
              • Alexander, 17. 7. 2012 00:53: Proto ze stat s toho ma svuj prijem. Udelal svuj jeden rozpocet. Po perve. Rocni rozpocet na rok 2012 statu je 105mlrd korun. Jestli spocitat kolik zaplati SD jedna stanice za rok pri prodeje 150t litru nafty - tak to vychazi na 10.9Kc *12*150 000 = 19 620 000 Kc za rok. To znamena ze 6551 stanic v cesku musi zaplatit 128mlrd korun, a to vic nez statni rozpocet. S toho ne odectena jeste dph, clo. Tak proc cesko kazdy rok dlouzi??? Dal otazka zni nasledujici, proc nafta tak levna? cena na burze za 1t asi 870 usd nebo 17400 kc za 1t, nebo 14,8 korun za 1l. k tomu musime dodat 10.9kc SD a 20% dph, to je 30.8kc, k tomu clo cini 6,5% a take dopravu s rafineri (doprava cini asi 100 dolaru na 1t nafty) vychazi na 35,22kc. Tak proc nafta prodava se od nekoho za 34,5?
                  Reagovat na komentář
                • Alexander, 17. 7. 2012 00:55: Proto ze stat s toho ma svuj prijem. Udelal svuj jeden rozpocet. Po perve. Rocni rozpocet na rok 2012 statu je 105mlrd korun. Jestli spocitat kolik zaplati SD jedna stanice za rok pri prodeje 150t litru nafty - tak to vychazi na 10.9Kc *12*150 000 = 19 620 000 Kc za rok. To znamena ze 6551 stanic v cesku musi zaplatit 128mlrd korun, a to vic nez statni rozpocet. S toho ne odectena jeste dph, clo. Tak proc cesko kazdy rok dlouzi??? Dal otazka zni nasledujici, proc nafta tak levna? cena na burze za 1t asi 870 usd nebo 17400 kc za 1t, nebo 14,8 korun za 1l. k tomu musime dodat 10.9kc SD a 20% dph, to je 30.8kc, k tomu clo cini 6,5% a take dopravu s rafineri (doprava cini asi 100 dolaru na 1t nafty) vychazi na 35,22kc. Tak proc nafta prodava se od nekoho za 34,5?
                    Reagovat na komentář
                  Přidat nový komentář

                  Petrol Magazín

                  Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
                  Aktuální číslo

                  Přihlašte se k odběru novinek