31. 12. 2012
Státní a veřejné instituce nemají valný zájem o
vozidla přátelská k životnímu prostředí, tedy auta na stlačený
zemní plyn, biopaliva nebo na klasický benzin a naftu s přísnou
emisní normou Euro 5.

Volkswagen Passat TSI EcoFuel
s pohonem na zemní plyn s kombinovanou spotřebu 4,3 litru na
100 km zamořuje ovzduší pouhými 119 g CO2 na jeden kilometr. Ve
státní správě je podobných "ekologicky přátelských" automobilů
minimum a zdá se, že ani v nejbližší budoucnosti se situace
nezmění
Vyplývá to z průběžných údajů o plnění vládního programu obměny
vozového parku veřejné správy za "ekologicky přátelská" vozidla.
Ministerstvo životního prostředí chce tento program zcela zrušit.
Úřady šetří a část z nich nákup těchto - většinou dražších - vozů
vůbec neplánuje.
Přesně před čtyřmi lety - v prosinci 2008 - přitom rozhodla vláda
z podnětu ministerstva životního prostředí, že do konce roku 2013
má činit podíl ekologických osobních a lehkých nákladních
automobilů na celkovém vozovém parku státní správy 25 procent.
Podle posledního zjištění činí dosud tento podíl v průměru jen 10
procent. Ekologicky přátelská vozidla šetří vypouštěním nízkých
emisí životní prostředí a státní správa měla jít podle vládního
usnesení příkladem v jejich pořizování.
Podle mluvčího ministerstva Matyáše Vitíka se ukazuje, že tento
program je nejméně efektivním nástrojem pro zlepšení kvality
ovzduší a je příliš administrativně složitý. "Jedním z důvodů
nynějšího stavu programu je současná hospodářská krize, kdy
ministerstva neobměňují z ekonomických důvodů vozový park tak
rychle, jak se předpokládalo. Tím pádem se automaticky snižuje
podíl nových vozidel, která by byla z velké míry ekologicky
přátelská," popisuje Vitík současný stav.
Poslední údaje o postupu plnění tohoto programu předložilo
ministerstvo vládě letos v létě. Další hlášení dostane kabinet v
březnu příštího roku. Do té doby má padnout definitivní ortel nad
existencí programu.
Část veřejných institucí splnila požadovaný podíl už letos.
Například ministerstvo průmyslu a obchodu, Energetický regulační
úřad, Kancelář Poslanecké sněmovny nebo Český statistický úřad.
Dalším pak chybí ke splnění čtvrtinového podílu jen malá
část.
Většina má však ekologicky přátelských vozů ve výbavě jen minimum
nebo žádné. To se podle zprávy ministerstva týká například
Kanceláře prezidenta republiky, ministerstva vnitra, Úřadu pro
ochranu osobních údajů, Kanceláře Senátu nebo ministerstva práce a
sociálních věcí. Z případného nesplnění vládního usnesení
nevyplývají žádné sankce, a tak úřady s plněním programu
nespěchají.
"V současné době nevlastníme žádný vůz na alternativní pohon. A o
žádné jiné variantě pořízení ekologických vozů v současné době
neuvažujeme," reaguje mluvčí ministerstva práce Štěpánka
Filipová.
Vozy splňující nejpřísnější ekologické normy jsou nejen dražší,
ale často je jejich tankování výrazně složitější. To se týká
například vozů na stlačený zemní plyn CNG nebo na paliva s vysokým
obsahem biosložek, jako je například lihový benzin E 85 s podílem
85 procent etanolu. Počet pump, které nabízejí tato paliva, sice
roste, ale pomaleji, než si vládní úředníci i dodavatelé paliva
původně představovali.
V případě CNG, na něž dnes v tuzemsku jezdí 4300 osobních aut,
dodávek, autobusů a komunálních vozů, je v Česku nyní k dispozici
45 veřejných plnicích stanic.
"Palivo CNG je nejen u nás, ale i ve světě stále populárnější,"
tvrdí Markéta Schauhuberová z České plynárenské unie, která
sdružuje největší tuzemské dodavatele plynu. V roce 2008 ale unie
předpokládala, že ke konci roku 2011 bude v Česku jezdit na 5500
vozů na palivo CNG a budou mít k dispozici 70 plnicích
stanic.
Podle mluvčího ministerstva životního prostředí Vitíka se ukazuje,
že lepší motivací k rozšíření ekologických aut než zmíněný vládní
program je například zavádění nízkoemisních zón ve městech, kam
mohou vjíždět jen vozidla splňující nejnovější parametry na
vypouštění škodlivých látek.
U kamionů zase velmi úspěšně funguje sleva na mýtném, kterou mohou
uplatnit jen vozy využívající emisní normu Euro 5 a vyšší. Toho
využívá od loňského roku velká část dopravců, kteří nakupují ve
velkém nákladní vozy s těmito ekologickými motory na naftu.
Ekologické vozy ve státních
službách
25 % z celého vozového parku ministerstev
a dalších státních institucí má ke konci roku 2013 splňovat
nejpřísnější ekologické limity (klasické spalovací motory s normou
Euro 5, na stlačený zemní plyn CNG nebo biopaliva).
2979 osobních aut a dodávek tvořilo začátkem
letošního roku (poslední dostupný údaj) celkový vozový park všech
ministerstev. Z toho 7 % připadalo na "ekologicky přátelské" vozy.
Hranici 25 % překročilo pouze ministerstvo průmyslu.
1020 osobních aut a dodávek tvořilo celkový
vozový park ostatních státních úřadů a institucí (tedy kromě
ministerstev). Podíl ekologických vozidel činil 13 %. Hranici 25 %
už překročil například Nejvyšší kontrolní úřad, Český statistický
úřad nebo Energetický regulační úřad.
525 osobních aut a dodávek provozovaly celkem
krajské úřady. Z toho 17 % činily ekologicky přátelské vozy. Vládou
požadovanou hranici už překročily krajské úřady Zlínského a
Libereckého kraje.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia