19. 9. 2012
Tuzemským řidičům svitla naděje na zlevnění benzinu a
nafty. Ministerstvo financí oficiálně připustilo, že za určitých
podmínek lze uvažovat o snížení spotřební daně z pohonných hmot.
Právě dnes vláda projednává návrh skupiny poslanců na snížení sazby
o 2,50 korun z litru nafty a o 1,50 koruny z litru
benzinu.
Tomu náměstek ministra financí Ladislav Minčič sice nedává
velkou šanci. Ale připouští, že po diskusi s ministerstvy dopravy,
průmyslu i některými ekonomy by stát daň snížit mohl. Ovšem výměnou
za pojistku proti případnému poklesu daňového inkasa - třeba ve
formě vyššího mýta nebo menších slev na silniční dani.
Minčič považuje za nutné nějakým způsobem zajistit ve státním
rozpočtu kompenzaci pro případ, že by snížení spotřební daně a ceny
paliv ještě víc snížilo daňové inkaso státní pokladny. Zastánci
nižší daně tvrdí s odkazem na ekonomické analýzy (například z
Národohospodářské fakulty VŠE v Praze), že zlevnění nafty o částku
1,50 až 2 koruny by vrátilo k českým pumpám kamiony. Ty dnes kvůli
drahé české naftě tankují za hranicemi, a zvýšený objem prodeje by
zastavil pokles daňového inkasa.
Tomu na ministerstvu financí příliš nevěří. Bojí se, že samotnou
redukcí daně přijde stát o další miliardy. Zvýšení mýta nebo
omezení slev ze silniční daně by prý ale mohlo riziko zčásti
eliminovat. "Sleva ze silniční daně je sporná konkrétně třeba u
vozů osm či devět let starých, na které se dosud také vztahuje. Je
třeba o tom ale ještě diskutovat," uvedl Minčič.
Zdá se, že u rezortních kolegů by mohl nápad projít. "Snížit daň
při současném zdražení mýta je možná varianta," reaguje ministr
průmyslu a obchodu Martin Kuba. "Netvrdíme, že nutně musí dojít ke
snížení spotřební daně, ale za určitých podmínek by se o tom dalo
uvažovat," přidává se mluvčí ministerstva dopravy Martin
Novák.
Ať vláda rozhodne o nynějším poslaneckém návrhu jakkoliv, bude se
jím zabývat i Parlament. Ve Sněmovně už několik takových pokusů
zkrachovalo. Teď je podle jednoho z navrhovatelů Milana Urbana z
ČSSD ale reálná šance na úspěch. "Cena benzinu už mezitím leckde
vylezla ke 40 korunám, a to je pro mnohé tragédie. Věřím, že návrh
teď projde do druhého čtení, má větší podporu než ty dřívější. A
samozřejmě lze pak diskutovat také o těch případných podmínkách,"
tvrdí Urban.
Jedná se hlavně o spotřební daň z nafty, která tvoří zhruba dvě
třetiny celkové spotřeby pohonných hmot v Česku a daňové inkaso
(loni klesl výběr petrolejové daně o 300 milionů na 83,4 miliardy
korun) ovlivňuje nejvíc.
Podle aktualizované statistiky Evropské komise má Česko částkou
10,95 koruny z litru devátou nejvyšší daň z nafty z 27 členských
států. Kromě Německa mají nižší daň, a tedy i nižší ceny nafty,
všechny naše sousední státy. Zatímco u benzinu je česká daň 12,84
koruny na evropském průměru.
Ministerstvo financí se kromě poklesu daňového inkasa obává i
toho, že pumpaři by své nižší nákupní ceny nepromítli do cen, ale
jen by si zvýšili marže a řidiči a státní pokladna by neušetřili
nic. "To lze jednoznačně vyloučit," říká ekonom Aleš Rod z
Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. "Ceny
čerpacích stanic důsledně kopírují všechny výkyvy jejich nákupních
cen, a to nahoru i dolů. V rámci naší studie jsme srovnávali za tři
roky zpátky ceny ropy a nákupní ceny pump s cenami pro řidiče.
Ukázalo se, že se ty křivky nijak neodchylují, tedy že marže
zůstávají zhruba stejné i při zlevnění velkoobchodních cen," říká
Rod, který společně s děkanem fakulty Miroslavem Ševčíkem dokončuje
analýzu vlivu nižší daně na příjem státního rozpočtu.
"Snížení daně je příležitost k oživení českého průmyslu. Je
zbytečné se bát, že by si pumpy jen vylepšily marže. U nás je
největší hustota čerpacích stanic v Evropě a doslova přepumpováno.
Tak obrovská konkurence je zárukou, že se pumpy předbíhají v co
nejnižší možné ceně," tvrdí šéf České asociace petrolejářského
průmyslu a obchodu Ivan Ottis.
Spotřební daň v EU
10,95 kč Z LITRU NAFTY inkasuje český stát.
Průměrná daň v EU činí 10,20 Kč (411 eur). Česko má v EU devátou
nejvyšší daň. U benzinu (12,84) je Česká republika na průměru
EU.
37,17 kč ZA LITR NAFTY se dnes platí v průměru u
pump v České republice. Benzin stojí 38,49 Kč. Spotřební daň spolu
s DPH tvoří necelou polovinu ceny nafty a polovinu ceny benzinu.
Zhruba 17 Kč je cena paliva z rafinerie, dvě koruny je průměrná
marže pumpy.
Spotřební daně z nafty
1. Velká Británie
|
16,71 Kč/litr
|
2. Itálie
|
14,70 Kč/litr
|
4. Německo
|
12,10 Kč/litr
|
6. Finsko
|
11,65 Kč/litr
|
9. Česko
|
10,95 Kč/litr
|
13. Rakousko
|
9,84 Kč/litr
|
15. Slovensko
|
9,58 Kč/litr
|
16. Maďarsko
|
9,56 Kč/litr
|
21. Španělsko
|
8,21 Kč/litr
|
22. Polsko
|
8,18 Kč/litr
|
27. Litva
|
7,49 Kč/litr
|
Poznámka: Přepočteno kurzem 24,80
Kč/Euro, zdroj EK
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia