Ministerstvo zvažuje nižší daň z benzinu. Chce ale kompenzaci

Tuzemským řidičům svitla naděje na zlevnění benzinu a nafty. Ministerstvo financí oficiálně připustilo, že za určitých podmínek lze uvažovat o snížení spotřební daně z pohonných hmot. Právě dnes vláda projednává návrh skupiny poslanců na snížení sazby o 2,50 korun z litru nafty a o 1,50 koruny z litru benzinu.

Benzin zdražuje

Tomu náměstek ministra financí Ladislav Minčič sice nedává velkou šanci. Ale připouští, že po diskusi s ministerstvy dopravy, průmyslu i některými ekonomy by stát daň snížit mohl. Ovšem výměnou za pojistku proti případnému poklesu daňového inkasa - třeba ve formě vyššího mýta nebo menších slev na silniční dani.
Minčič považuje za nutné nějakým způsobem zajistit ve státním rozpočtu kompenzaci pro případ, že by snížení spotřební daně a ceny paliv ještě víc snížilo daňové inkaso státní pokladny. Zastánci nižší daně tvrdí s odkazem na ekonomické analýzy (například z Národohospodářské fakulty VŠE v Praze), že zlevnění nafty o částku 1,50 až 2 koruny by vrátilo k českým pumpám kamiony. Ty dnes kvůli drahé české naftě tankují za hranicemi, a zvýšený objem prodeje by zastavil pokles daňového inkasa.
Tomu na ministerstvu financí příliš nevěří. Bojí se, že samotnou redukcí daně přijde stát o další miliardy. Zvýšení mýta nebo omezení slev ze silniční daně by prý ale mohlo riziko zčásti eliminovat. "Sleva ze silniční daně je sporná konkrétně třeba u vozů osm či devět let starých, na které se dosud také vztahuje. Je třeba o tom ale ještě diskutovat," uvedl Minčič.
Zdá se, že u rezortních kolegů by mohl nápad projít. "Snížit daň při současném zdražení mýta je možná varianta," reaguje ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. "Netvrdíme, že nutně musí dojít ke snížení spotřební daně, ale za určitých podmínek by se o tom dalo uvažovat," přidává se mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Ať vláda rozhodne o nynějším poslaneckém návrhu jakkoliv, bude se jím zabývat i Parlament. Ve Sněmovně už několik takových pokusů zkrachovalo. Teď je podle jednoho z navrhovatelů Milana Urbana z ČSSD ale reálná šance na úspěch. "Cena benzinu už mezitím leckde vylezla ke 40 korunám, a to je pro mnohé tragédie. Věřím, že návrh teď projde do druhého čtení, má větší podporu než ty dřívější. A samozřejmě lze pak diskutovat také o těch případných podmínkách," tvrdí Urban.
Jedná se hlavně o spotřební daň z nafty, která tvoří zhruba dvě třetiny celkové spotřeby pohonných hmot v Česku a daňové inkaso (loni klesl výběr petrolejové daně o 300 milionů na 83,4 miliardy korun) ovlivňuje nejvíc.
Podle aktualizované statistiky Evropské komise má Česko částkou 10,95 koruny z litru devátou nejvyšší daň z nafty z 27 členských států. Kromě Německa mají nižší daň, a tedy i nižší ceny nafty, všechny naše sousední státy. Zatímco u benzinu je česká daň 12,84 koruny na evropském průměru.
Ministerstvo financí se kromě poklesu daňového inkasa obává i toho, že pumpaři by své nižší nákupní ceny nepromítli do cen, ale jen by si zvýšili marže a řidiči a státní pokladna by neušetřili nic. "To lze jednoznačně vyloučit," říká ekonom Aleš Rod z Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze. "Ceny čerpacích stanic důsledně kopírují všechny výkyvy jejich nákupních cen, a to nahoru i dolů. V rámci naší studie jsme srovnávali za tři roky zpátky ceny ropy a nákupní ceny pump s cenami pro řidiče. Ukázalo se, že se ty křivky nijak neodchylují, tedy že marže zůstávají zhruba stejné i při zlevnění velkoobchodních cen," říká Rod, který společně s děkanem fakulty Miroslavem Ševčíkem dokončuje analýzu vlivu nižší daně na příjem státního rozpočtu.
"Snížení daně je příležitost k oživení českého průmyslu. Je zbytečné se bát, že by si pumpy jen vylepšily marže. U nás je největší hustota čerpacích stanic v Evropě a doslova přepumpováno. Tak obrovská konkurence je zárukou, že se pumpy předbíhají v co nejnižší možné ceně," tvrdí šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Ivan Ottis.


Spotřební daň v EU

10,95 kč Z LITRU NAFTY inkasuje český stát. Průměrná daň v EU činí 10,20 Kč (411 eur). Česko má v EU devátou nejvyšší daň. U benzinu (12,84) je Česká republika na průměru EU.
37,17 kč ZA LITR NAFTY se dnes platí v průměru u pump v České republice. Benzin stojí 38,49 Kč. Spotřební daň spolu s DPH tvoří necelou polovinu ceny nafty a polovinu ceny benzinu. Zhruba 17 Kč je cena paliva z rafinerie, dvě koruny je průměrná marže pumpy.


Spotřební daně z nafty

1. Velká Británie

16,71 Kč/litr

2. Itálie

14,70 Kč/litr

4. Německo

12,10 Kč/litr

6. Finsko

11,65 Kč/litr

9. Česko

10,95 Kč/litr

13. Rakousko

9,84 Kč/litr

15. Slovensko

9,58 Kč/litr

16. Maďarsko

9,56 Kč/litr

21. Španělsko

8,21 Kč/litr

22. Polsko

8,18 Kč/litr

27. Litva

7,49 Kč/litr


Poznámka: Přepočteno kurzem 24,80 Kč/Euro, zdroj EK

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek