Monitor kvality

Tématem číslo jedna se v průběhu letošního jara bylo opakované zjištění síry v naftě. Inspektoři ČOI totiž objevili její častý výskyt v nadlimitním množství u značkových sítí čerpacích stanic. U vzorku z čerpací stanice na Šumpersku se jednalo o jiný případ - cílem bylo obrat stát o daně s nebezpečím poškození vozidel zákazníků.

Poplach na ČOI

Na přelomu března a dubna a v dubnu byli kontroloři České obchodní inspekce (ČOI) v pohotovosti. U čerpacích stanic - včetně těch značkových, které byly dříve, co do jakosti pohonných hmot, takřka bezproblémové - totiž objevili vyšší obsah síry. Inspekce kvůli tomu přistoupila i k mimořádným odběrům a ty potvrdily podezření, že na trhu se objevila nafta s obsahem síry nad 10 mg/kg (tj. 0,001 %), které stanovuje vyhláška o jakosti nafty. Zvýšený obsah síry inspekce zjistila celkem u deseti vzorků motorové nafty, a to zejména ve Středočeském kraji, na Plzeňsku, Ústecku, na jihu Čech a severu Moravy. Zjištěné množství síry se pohybovalo od 13,4 mg/kg do 35,9 mg/kg. Nejistota měření je 12 mg/kg.
Největší prohřešek však inspekce zjistila na konci dubna u jedné čerpací stanice na Šumpersku, kde byl obsah síry v naftě překročen 40krát (obsah síry byl 402 mg/kg). "To představuje především poškození zájmů spotřebitelů, ale také vysoké riziko poškození životního prostředí," uvedl ředitel ČOI Jan Štěpánek. Inspekce poté informovalo jí nadřízené ministerstvo průmyslu, které vydalo pokyn k mimořádným odběrům vzorků nafty u dalších čerpacích stanic a inspekce přistoupila i k odběrům vzorků u výrobců pohonných hmot.
Výsledky rozborů odebraných vzorků u výrobců doposud neznáme a inspekce je zveřejní za několik týdnů - až bude ukončeno správní řízení. Nicméně už těsně po tiskové konferenci, na které se závažnými zjištěními vystoupili zástupci inspekce a ministerstva, se ozvala společnost Benzina, že kontrola zjistila vyšší obsah síry i u této značkové sítě a že palivo bylo nekvalitní už od dodavatele - České rafinérské.

Pochybila kralupská rafinerie

Ve stejný den večer pak přišla s vysvětlením důvodů nejakostní nafty právě Česká rafinérská. Ve své tiskové zprávě uvedla, že v souvislosti s modernizací kralupské rafinerie došlo ke změně potrubního výdejního systému. Během jedné chvíle byla čerpána motorová nafta do autocisteren a lehký cyklový olej (LCO) do železničních cisteren jedním potrubím odděleným armaturou. V potrubí však zřejmě vznikl vyšší tlak, který způsobil drobnou kontaminaci nafty oleje, který má jinak velice podobné složení jako nafta, avšak vyšší obsah síry. "Z provozních záznamů rafinerie Kralupy vyplývá, že toto paralelní čerpání bylo prováděno jen dvakrát a to na konci měsíce března a na přelomu měsíců března a dubna. O vzniklé situaci byli obchodní partneři České rafinérské bez prodlení informováni," uvedlo tiskové oddělení provozovatele rafinerií v Litvínově a Kralupech.
Česká rafinérská se prostřednictvím tiskové zprávy motoristům omluvila a ujistila, že "přijala veškerá opatření, aby se takové situace neopakovaly". A zároveň uvedla, že "velmi nízká úroveň kontaminace motorové nafty v kombinaci s velmi omezeným objemem hmoty, který mohl motorovou naftu v daném období kontaminovat, nemohou mít vliv na funkčnost motorů (síra zvyšuje mazivost motorové nafty) ani na životní prostředí".

Závadu zjistila až Benzina

Otázka je, proč rafinerie a objednavatelé, kteří věděli o pochybení, neučinili potřebná opatření, aby naftu, která neodpovídá normám, neprodávali. "Právě naše společnost na tuto závadu upozornila a rychle vyřešila novými dodávkami nafty," uvedl za síť Benzina Václav Loula, ředitel Benziny pro jakost. Zvýšený obsah síry v naftě totiž nelze snadno odstranit, a tak se musí rozředit naftou, která obsahuje nižší množství síry. "Nádrže jsme zavezli okamžitě naftou s obsahem síry 6-8 mg/kg," pokračuje Loula. Kdyby byl obsah síry v naftě několikrát vyšší, už by nešla síra naředit novou dodávkou paliva a taková nafta by se musela odvézt zpět do rafinerie k přepracování.
Žádné další značkové firmy se neozvaly a tak ani nevíme, v jakých dalších sítích se nafta s vyšším obsahem síry objevila. O jediné Benzině víme, že měla jeden vzorek nafty obsahující 19 mg/kg síry a druhý vzorek obsahující 16,8 mg/kg síry. Výsledky testů, které u nich provádí ČOI totiž jako jediná velká, značková síť vyvěšuje na svých stránkách. Lze ale předpokládat, že se vyšší obsah síry v naftě objevil i u dalších akcionářů České rafinérské - tedy u Agipu a Shellu - nebo u dalších značkových čerpacích stanic. Jména a adresy konkrétních stanic se dozvíme až po ukončení správního řízení. Kontrolovaným firmám hrozí pokuta ve výši několika desítek tisíc korun, pokutu si však nechají proplatit od České rafinérské. Pokud budou argumentovat rychlou nápravou, může jim inspekce pokutu snížit.

Co způsobí vyšší obsah síry?

Vyšší obsah síry až do 50 mg/kg podle odborníků skutečně provoz automobilů nijak neohrozil. Pokud se odchylka síry zvýší výrazně nad tuto hranici, může to kromě zvýšených emisí oxidů síry znamenat riziko poškození katalyzátorů a filtru pevných částic. Filtrem jsou vybaveny nové automobily splňující emisní normu Euro 5, tedy zhruba od roku 2010. Podle odborníků však poškození příliš nehrozí, pokud není zvýšený obsah síry doprovázen zhoršením jiného parametru - což nebylo. "Vzhledem k malé koncentraci síry a ojedinělosti případu je riziko poškození motoru nebo negativního působení na životní prostředí zanedbatelné," uvedl Daniel Maxa z Ústavu technologie ropy a alternativních paliv VŠCHT. "Množství síry v naftě zjištěné na našich stanicích nijak neohrozilo funkčnost katalytických systémů automobilů," potvrzuje Loula. Při spalování nafty s mírně vyšším obsahem síry dojde podle Maxy pouze ke zvýšení emisí oxidů síry a také sulfátů v pevných částicích.
Obsah síry v množství 400 mg/kg zjištěném na Šumpersku by už vedl k většímu poškození. Vysoký obsah síry navíc nebyl jediné pochybení - laboratoř u dotyčného vzorku zjistila rovněž neshodu v průběhu destilační křivky a nedostatečnou oxidační stabilitu. "Vzhledem k uvedeným odchylkám mohlo dojít k odlišnému spalování paliva v motoru a poškození katalytického systému. Tento fakt by v důsledku mohl způsobit nedostatečnou akceleraci a problémy třeba při předjíždění. Následkem neočekávaných odlišných jízdních vlastností vozidla by mohla být například srážka s protijedoucím vozidlem," upozornila na potenciálně velké nebezpečí použití takového paliva inspekce. Provozovateli čerpací stanice, která tuto závadnou naftu prodávala, hrozí od ČOI pokuta až ve výši pěti milionů korun.

Místo nafty prodávali olej

Přitom ještě před sedmi lety by takový vzorek, jaký odebrali kontroloři na Šumpersku, kontrole vyhověl. Ještě na začátku minulého desetiletí totiž české rafinerie vyráběly naftu a benzin, které mohly obsahovat síru až v množství 500 mg/kg paliva. Ke zpřísnění obsahu síry došlo až v roce 2005. Obsah síry v pohonných hmotách se snižoval hlavně kvůli omezování emisí oxidu siřičitého, jenž způsobuje tzv. kyselé deště. Síra v benzinu a naftě přitom pomáhá lepšímu mazání motoru, avšak s přimícháváním biosložky do nafty není už potřeba síru do nafty přidávat. Pokud nafta metylestery neobsahuje, tak se do ní přidávají mazivostní přísady. "V případě benzinu se spolu s etanolem do něj začaly přidávat přísady zlepšující mazivost," uvedl Vladimír Třebický ze společnosti SGS, která dělá rozbory kvality paliv.
Rovněž množství síry až do výše 50 mg/kg se v pohonných hmotách před několika málo lety běžně objevovalo. Ještě na konci roku 2008 vyráběly české rafinerie naftu s obsahem síry 50 mg/kg, až v následujícím roce začaly vyrábět takzvanou bezsirnou naftu. Už tehdy přitom jezdily moderní, zvláště dieselové automobily, které jsou náročné na kvalitu pohonných hmot. Pokud by tedy tenkrát inspekce naměřila stejně vysoký obsah síry jako letos v březnu a dubnu u značkových sítí, nafta by normě vyhověla s rezervou.
V případě nafty objevené inspekcí na Šumpersku lze vyloučit, že by tak nekvalitní motorové palivo bylo z rafinerie. Jednalo se spíše o úmyslné přimíchání nějakého typu oleje, který je osvobozený od spotřební daně, do nafty s cílem vydělat na jednom litru i více jak 13 korun (výše spotřební daně + DPH ze spotřební daně). "Mohlo se jednat o nízkoviskózní mazací olej, topný olej nebo i o některý druh použitého oleje," myslí si Třebický. Takové oleje se do České republiky dováží hlavně z Polska - přes hranice putují ještě jako oleje a nepodléhají tak kontrole celníků jako zboží se spotřební daní. Na českém území se z nich však rázem stane motorová nafta. Zjištěný případ ze Šumperska není zcela jistě jediný - je jen špičkou ledovce.

Počet případů s falešnou naftou přibývá

Jak čelit dovážením olejů a jejich následnou "zázračnou" proměnou v naftu? Podle odborníků by pomohlo barvení či značkování olejů nebo jejich daňové zatížení. Stát by tímto způsobem mohl získat zpět stovky milionů korun. Jen loni přišel kvůli daňovým podvodům s fiktivním dovozem technických olejů přibližně o půl miliardy korun. Letos zaznamenali celníci případy podvodníků s dovezeným olejem na Zlínsku, Olomoucku a v jižních Čechách. Jen v tomto případě bylo takto do Česka dovezeno v plastových kontejnerech 1,3 milionu litrů. "Podobné případy přibývají," potvrzuje mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták.
Pomohlo by i zařazení olejů do evropského monitorovacího systému EMCS (Excise Movement and Control System), do nějž musí zadávat údaje každý, kdo přepravuje spotřební daní zatížené komodity. "Podvodníci využívají toho, že dopravu oleje, na rozdíl od nafty, ze které se platí spotřební daň, systém EMCS nesleduje," vysvětluje Barták. Ministerstvo financí už začalo jednat s Evropskou komisí o začlenění olejů do evropského monitorovacího systému. "Z pohledu státu a dopadu na trh se zatím jedná o relativně menší ztráty. Ale pokud se to nezastaví, problém se rozroste. Zavedení olejů do systému sledování přepravy EMCS je to nejúčinnější opatření," říká předseda Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček, který za rozšíření EMCS vyjednává i v roli viceprezidenta Unie evropských nezávislých petrolejářů (UPEI).

ČOI zvýší počet kontrol

Ministr průmyslu Martin Kuba letos přislíbil navýšení rozpočtu obchodní inspekce, aby i letos došlo k navýšení počtu odebraných vzorků pohonných hmot. "Hledám další prostředky, aby se počet kontrol mohl ještě letos zvýšit," uvedl ministr Kuba. V letošním roce má ČOI rozpočet na kontrolu kvality paliv ve výši 50 milionů korun, což je více jak dvojnásobek částky, kterou měla k dispozici před dvěma třemi roky. Během uplynulého roku ČOI zkontrolovala celkem 2299 vzorků pohonných hmot, což je o 23 procent více než v roce 2010. Letos plánuje inspekce odebrat 2700 vzorků.
Podle některých lidí z branže je však počet vzorků nadále nedostatečný. Na jednu čerpací stanici totiž připadá kontrola zhruba jednou za tři roky nebo i déle. Na druhou stranu mají v některých zemích Evropské unie ještě delší průměrné intervaly kontroly připadající na jednu čerpací stanici a s kvalitou pohonných hmot problém nemají.

Autor: Michal Roškanin, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek