31. 7. 2012
Ceny benzinu a nafty se od začátku prázdnin pohybují jen
směrem nahoru. Nejvíc z celé země na to doplácejí řidiči na
Brněnsku, kde je už měsíce nejdražší palivo v Česku. Stížnosti na
vysoké ceny pohonných hmot už prošetřuje i antimonopolní úřad.
Podle něj chybí konkurence.
"Ano, nedávno jsme se cenami pohonných hmot na Brněnsku
zabývali," potvrdil předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže
Petr Rafaj.
Nafta přijde v průměru na 36,87 koruny, za litr benzinu zaplatí
šofér 37,38 koruny. Brňané ve městě však tankují litr až za 38,04
koruny. Levněji je všude jinde. Na Blanensku nebo Hodonínsku je
cena až o dvě koruny nižší. Stejné to je v Olomouckém kraji,
na Vysočině nebo na Zlínsku.
"Výjimkou je cena benzinu na slovenských pumpách, kde je litr
zhruba o dvě koruny dražší," upozornil Petr Čermák ze společnosti
Colosseum, která ceny pohonných hmot dlouhodobě sleduje.
"Jsou to otřesné ceny. Kdykoliv jedeme domů z chalupy, natankujeme
si u Velké Bíteše. V Brně se tedy majitelé benzinek nestydí,"
srovnává ceny Jana Poláková z Lesné.
Nejdražší výpadovka v zemi
Analytici mluví o jediném důvodu. Jižní Morava je krajem,
přes který vedou důležité dopravní tepny. Na nich si pak majitelé
benzinových pump nasazují až nesmyslně vysoké ceny. A zákazník je
musí platit.
Jenže stejně frekventované jsou třeba výpadovky do Německa v
Plzeňském či Ústeckém kraji, kde je benzin levnější. "Druhým
důvodem může být vyšší kupní síla spotřebitelů," míní Rafaj. Ta je
v obou krajích nižší než na jižní Moravě.
"Regionální rozdíly v České republice existují. Řada oblastí v
západních a severních Čechách se vyznačuje nižší kupní silou
obyvatelstva. V místech, kde je více čerpacích stanic, se tak tlačí
ceny paliva dolů," říká Rafaj.
Na venkově se však rozdíly v platech stírají. Například na
Znojemsku, které dlouhodobě figuruje na předních příčkách
nezaměstnanosti, se přesto ceny benzinu pohonných hmot drží nad 36
korunami za litr, benzin přijde na téměř 37 korun. V obcích na
Ústecku je v obou případech o korunu na litr levněji.
"Jinak je tomu však v těch oblastech, kde je pro většinu místních
obyvatel dostupná pouze jedna čerpací stanice, tam se projevuje
takzvaná neelasticita poptávky a cena se může udržovat ve vyšších
úrovních," vidí příčiny Rafaj.
Za kolik má naftu soused?
Jižní Moravě tak chybí podle analytiků nejvíc soutěž. "Například
aktuálně tlačí výrazně ceny paliva dolů konkurenční boj mezi sítí
Tank Ono a dalšími prodejci pohonných hmot, z čehož výrazně
profitují spotřebitelé," tvrdí Rafaj.'
Podle antimonopolního úřadu si řada majitelů pump hlídá své
bezprostřední okolí. "Trh je rozkolísaný a vše může být za
několik dní jinak," míní analytik Jan Procházka ze společnosti
Cyrrus.
Na druhou stranu existují případy, kdy se cena dvou nejbližších
pump téměř neliší. "Na lokální úrovni je pro maloobchodní prodej
typické takzvané cenové následování. Jednotliví majitelé a nájemci
čerpacích stanic několikrát denně monitorují ceny konkurence a
přizpůsobují cenovou politiku vlastní prodejny či prodejní sítě,"
říká Rafaj.
Své konkurenty sledují především ty značkové stanice. Jejich
pracovníci musí bedlivě sledovat sousední konkurenci a hlásit
centrále každý pohyb o haléře. "Poté teprve modelují cenu pro
každou pumpu zvlášť podle daných podmínek," říká předseda
společenství čerpacích stanic Ivan Indráček.
Stejně jako čerpací stanice sledují konkurenty, tak se o digitální
tabule s cenami u čerpacích stanic zajímá i antimonopolní úřad.
"Trhem pohonných hmot se zabýváme nepřetržitě již řadu let a
situaci na něm monitorujeme. Uvítáme, když se na nás řidiči obrátí
s podobnými podněty," dodává Petr Rafaj z Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže.
Autor: Bohdana Jarošová, Zdroj: iDnes.cz