28. 8. 2012
Zvýšení cen pohonných hmot je vždy vítaným
prostředkem pro politiky, jak se zviditelnit. Ve Francii byla
regulace jejich cen volebním tématem a vláda jedná o snížení
spotřební daně. To samé požadují po svých představitelích Britové i
Němci, kteří to zatím odmítají, neb prý jde o populismus bez
reálných dopadů.
V Česku se trvale diskutuje. Místo snížení spotřební daň v
roce 2010 stoupla o korunu na litr. Spotřeba klesla, příjmy do
rozpočtu také, ale ministr financí je spokojen.
Návrhy na snížení spotřební daně v parlamentu zatím neprošly. Což
nebrání tvorbě dalších - ten poslední chystá ČSSD. Ministr průmyslu
Kuba míní bojovat proti zdražování povinností zveřejňovat marže
pump. To by možná nebyl až tak úplně špatný nápad, pokud by k tomu
mohl donutit víc čerpacích stanic než jen ty, co patří státnímu
Čepru. A těch je 191 z celkového počtu bezmála sedmi tisíc v celé
republice.
Regulace či omezení růstu cen benzinu není jen specifikem
národních politiků. EU už na počátku krize měla v úmyslu regulovat
ceny "shora", přímo u obchodníků s ropou. Vycházela z údajů
americké Komise pro termínové obchody, podle níž 81 procent
celkového objemu ropného obchodu tvoří spekulativní nákupy a
prodeje. Záměr EU (kromě množství jednání) ovšem nikam nevedl.
Možná i proto, že studií na téma vliv regulace na ceny je málo a že
jediným opravdu (vědecky) ověřeným faktem je, že zatímco na
zvyšování cen ropy prodejci reagují okamžitě, na snižování se
značným zpožděním.
Přesto by snížení spotřební daně v Česku nemuselo být tak úplně
kontraproduktivní. Minimálně o tu korunu, o niž se před dvěma lety
zvyšovala. A pokud by se k tomu podařilo zprůzračnit cenotvorbu na
trhu, byl by to bonus. Daleko reálnější ale budou dlouhé diskuse,
které potrvají do té doby, než klesne cena ve světě. Pak už snížení
spotřební daně nebude politicky tak atraktivní, takže se zas bude
diskutovat o něčem jiném.
Autor: Julie Hrstková, Zdroj: Economia