4. 6. 2012
Ropovod Družba dal Rusku možnost politického vydírání
uzavřením nebo alespoň přiškrcením kohoutků s ropou proudící
do jeho satelitů. Rusové čas od času k takové akci skutečně
přikročili. A to i v případě České republiky.

Družba - nástroj poslušnosti
Kupodivu žádné palcové titulky v dobovém stranickém tisku
neprovázely první litry ropy, které před padesáti lety
přitekly ropovodem Družba do tehdejší Československé
socialistické republiky. Rudé právo této jistě převratné události
věnovalo jen šestnáctiřádkovou zprávu převzatou z ČTK, v níž mimo
jiné konstatuje, že: "V sobotu večer (4. 2.) protekla
sovětská ropa, vytěžená v oblasti Volhy, potrubím přes naši
hranici. V tomto slavnostním okamžiku se na hranicích sešli
zástupci pracovníků ropovodu Družba ze sovětské a
československé strany, aby si navzájem blahopřáli k úspěchu." A
dozvěděli jsme se ještě, že tím končí překládání ropy
z železničních vagonů. V případě ropovodu Družba
nešlo samozřejmě jen o technickou novinku, ale především o
politikum. A to hned ze dvou pohledů. První, tehdy prorežimní,
poukazoval na spolupráci (Družbu) zemí RVHP, které byly
na ropovod dřív nebo později připojeny. Ten druhý,
skutečnější, dokládá závislost tehdejších sovětských satelitů na
své rudé velké planetě, a tedy i možnost politického vydírání
uzavřením nebo alespoň přiškrcením kohoutků s tekutinou
životodárnou pro průmysl. Už jenom samotná hrozba byla dostatečnou
výzvou k poslušnosti, nehledě na to, že Rusové čas od času k takové
akci skutečně přikročili. A to i v případě České republiky.

Odveta za radar
V červenci 2008 Rusko bez toho, že by sdělilo nějaké závažnější
důvody, začalo dodávat do Česka pouze polovinu nasmlouvaného
množství ropy, přičemž do okolních zemí proudily dodávky bez
omezení. Do médií tehdy začalo z různých zdrojů prosakovat, že se
mohlo jednat o odvetu za česká jednání o stavbě amerického
radaru.
Dodávky ropy z ruské strany byly totiž v naší
polistopadové historii omezeny již několikrát. Začátkem
devadesátých let Moskva objem snížila, aby donutila tehdejší
československou vládu k placení ve volně směnitelné měně. V roce
1994 byly na čtyři dny dodávky zastaveny zcela, jelikož ruská vláda
zdržovala jednání o rozdělení kvót a licencí pro vývoz a
těžbu ropy.
To všechno je jen slabý odvar proti tomu, co zažívaly a vlastně
ještě zažívají jiné země. Asi nejznámějším a nejtvrdším nátlakem z
ruské strany je případ litevské rafinerie Mažeikiu. Ta se
po odstátnění dostala v roce 1999 do rukou ruské společnosti Jukos,
kterou vlastnil známý oligarcha Michail Chodorkovskij. Po jeho
uvěznění ji zahraniční majitelé Jukosu v roce 2006 prodali, i přes
silný odpor Kremlu, polskému koncernu PKN Orlen. Pouhý měsíc po
této transakci Rusko zcela uzavřelo kohouty ropovodu Družba
směrem do Pobaltí. Rafinerie je tak dodnes závislá na
mnohem dražší přepravě po železnici či tankery do terminálu v
Butinge. Ruská strana zastavení dodávek zdůvodnila technickými
potížemi ropovodu na rusko-běloruské hranici. Litevská
vláda tehdy dokonce nabídla spolufinancování oprav potrubí, ale ani
to ruskou vládu nepřesvědčilo. Znovuobnovení dodávek do Litvy
prostřednictvím ropovodu Družba je i po více než pěti
letech stále ve hvězdách.
Jako velmi prozíravé se tak ukázalo rozhodnutí české vlády v
devadesátých letech vybudovat ropovod Ingolstadt. Naše
jednostranná závislost na Rusku tak v roce 1996 definitivně padla.
Díky Ingolstadtu jsme napojeni na západoevropskou zásobovací
soustavu TAL přepravující ropu z italského přístavu
Terst. Samotný ropovod Ingolstadt je schopen ročně
přepravit více než jedenáct milionů tun. V současnosti jím k nám
proudí asi čtyřicet procent současné spotřeby ČR. Proč tedy
nedovážíme ropu pouze "ze západu"? Jedním z hlavních
důvodů je cena. Nahrazení veškerých dodávek z Ruska by znamenalo
pro české rafinerie navýšení o miliardy korun ročně. Cena
však není jediný problém. Ropovod začínající v Terstu
přepravuje ropu dováženou tankery z celého světa (zejména ze
severní Afriky, Venezuely, Saúdské Arábie, Norska a Ruska). Tedy i
skrze tento ropovod k nám proudí ruská ropa, na
celkové přepravě se podílí asi jednou pětinou. Ropovod TAL
však zásobuje rakouské a německé rafinerie, díky nimž je nyní
využívána jeho kapacita prakticky na sto procent.
V posledních letech se uvažuje o vybudování
třetího ropovodu, který by propojil Českou republiku s
Rakouskem. Hovoří se hlavně o variantě spojení jižní Moravy
s rafinerií OMV v rakouském Schwechatu. Původně měla být
tato rafinerie propojena se Slovenskem přes Žitný ostrov,
idea se však setkala se silným odporem ochránců životního
prostředí. Nicméně hlavním cílem tohoto projektu by bylo provázání
rakouské rafinerie s ropovodem Družba. Plány na
vybudování třetího ropovodu mají ovšem také řadu kritiků,
kteří tvrdí, že současné přepravní kapacity jsou pro Českou
republiku dostačující a budování nového ropovodu by bylo
zbytečně nákladné.
Důležitou úlohu v rozhodování tak bude hrát
budoucnost ropovodu Družba. Podle řady odborníků je jeho
osud nejistý. Technický stav potrubí je s výjimkou běloruského
úseku velmi špatný, několik desetiletí se do něj neinvestovalo a
také politická vůle prodloužit životnost ropovodu je čím
dál menší. Zprávy o jeho uzavření se v médiích začaly objevovat už
před několika lety. Rusko se chce soustředit zejména na větší trhy
a rozvoj distribuce ropy tankery. Z tohoto pohledu jsou
země napojené na nejdelší ropovod světa spíše
okrajové.
Petr Patočka, František
Marčík jsou analytiky centra Glopolis.
Zdroj: Economia
Autor: Petr Patočka, František Marčík, Zdroj: PETROLmagazín