Nenechte se mystifikovat kódem čistoty nafty!

Výrobci vozidel se v některých situacích snaží zbavit odpovědnosti poukazováním na špatnou kvalitu paliva. Kód čistoty ISO 18/16/14 není závazná charakteristika čistoty prodávané motorové nafty. Jakákoliv jeho hodnota nemůže být proto důvodem pro uplatnění reklamace kvality paliva u čerpací stanice!

Platí ČSN EN 590 i pro naftu směsnou a bionaftu

V poslední době je v souvislosti s hledáním příčin poruch prvků vstřikovacích soustav vznětových motorů rozšiřována informace, , že palivo plněné do nádrže vozidla z výdejní pistole čerpací stanice musí splňovat požadavek na kód čistoty max. 18/16/13m který znamená třídu celkového znečištění dle celosvětové normy ISO 4406:99 o čistotě motorové nafty.
Tato formulace vypadá pro provozovatele vozidla podrobně nezasvěceného do problematiky požadavků na čistotu nafty, že je prodejce povinen kód čistoty paliva 18/16/13 zajišťovat. To je ale naprostá mystifikace, Při výdeji nafty do nádrže vozidla má právní platnost pouze kritérium čistoty obsažené v normě ČSN EN 590, max. 24 mg nečistot na jeden kg. Kritérium platí i pro směsnou motorovou naftu SMN30 a bionaftu.

Nejde o závaznou normu, ale program harmonizace

Pro plnění stále rostoucích požadavků na ochranu životního prostředí musely být vyvinuty nové technologie motorů, aby mohl automobilový průmysl zajišťovat plnění stále přísnějších emisních limitů. Stejným procesem se vyvíjí i vznětové motory sloužící jako pohonné jednotky zemědělských strojů. Jedná se o konkrétní ekologické cíle pro výrobce motorů, stanovené zákonnými předpisy, které by nebylo možné splnit bez přizpůsobení vlastností paliv požadavkům těchto "čistých" motorů. Proto paliva musela projít dlouhodobým procesem zlepšování.
Představy automobilového průmyslu o vlastnostiech paliv pro moderní motory, byly ve snaze podporovat harmonizaci kvality paliv v globálním měřítku publikovány pod titulem Worldwide Fuel Charter (dále WWFC). Nejedná se o závaznou normu, ale pouze o program harmonizace. I přes existenci tohoto programu se zákonné požadavky na kvalitu v Evropské unii řídí evropskými normami, resp. v českých podmínkách národními verzemi evropských norem ČSN EN 228 pro benziny a ČSN EN 590 pro motorovou naftu a také normami pro směsnou motorovou naftu 30 ČSN 656508 a pro metylestery (bionaftu) ČSN EN 14214.

Výrobci svádí vinu na špatnou kvalitu paliva

Několikaleté zkušenosti ukazují, že komponenty vysokotlakých vstřikovacích systémů jsou ještě náročnější na přesnost výrobní technologie, než se původně předpokládalo, a nemají dostatečnou odolnost proti různým vlivům a také, že např. životnost vstřikovačů nemusí být stejná jako životnost ostatních částí motoru, jak to konstruktéři původně tvrdili, ale třeba jen poloviční. Ve výjimečných případech nepřežijí ani záruční dobu. Pak nastává situace, že se výrobce snaží zbavit odpovědnosti poukazováním na špatnou kvalitu paliva. Řadu let to byl běžný postup některých servisů, které si obstarávaly prohlášení zahraničního výrobce vstřikovačů, že příčinou poškození byla nevyhovující kvalita paliva, aniž byl odebrán vzorek paliva a ověřeny jeho vlastnosti.

Nafta většinou požadavek na čistotu splňuje

Uvedenou úroveň čistoty definovanou kódovým číslem 18/16/13 nelze vždy zaručit u cisternových dodávek paliv ani na výstupu z výdejní pistole stojanu čerpací stanice, ze které sice palivo vytéká filtrované, ale nafta jen 30mikronovým filtrem a v zimě někdy jen 60mikronovým, aby se doba tankování příliš neprotahovala. Pro typ filtru není vydán žádný právní předpis, volí se filtr, který je schopen chránit objemové měřidlo výdejního stojanu. Právně závazný je jen požadavek, aby vydané palivo obsahovalo max. 24 mg/kg nečistot, stanovených v laboratoři filtrační metodou.
Filosofie je tedy taková, že obsah nečistot v tankovaném palivu musí být dostatečně malý, aby nedošlo k úplnému zanesení palivového filtru motoru během jeho doporučované životnosti, ale požadovanou čistotu paliva zaručující, že nedojde k poškození čerpadel, vstřikovačů, redukčních ventilů atd. nečistotami, musí zajistit palivový filtr nebo soustava filtrů motoru, určená k jeho ochraně. Měřit kódová čísla paliva má proto význam ve vzorku paliva odebraném až po průchodu palivovým filtrem motoru, což v podstatě znamená hodnotit schopnost palivového filtru (nebo soustavy filtrů) zachytit škodlivé nečistoty před vstupem do dalších částí palivové soustavy. Podle dosavadní zkušenosti prodávaná nafta většinou požadavek WWFC na čistotu splňuje, ale je třeba upozornit, že počítač částic zahrne do výsledku nejen typické zadírající mechanické nečistoty, jako je rez a prach z atmosféry, ale výsledek výrazně zhorší i malá kontaminace paliva olejem z motoru, obsahujícím jemné, černé částice sazí a jakýkoliv zákal (např. i zákal způsobený jemně rozptýlenými kapičkami vody).
Protože kód čistoty není závazná charakteristika čistoty paliva, jakákoliv jeho hodnota nemůže být v záruční době důvodem pro zamítnutí reklamace poškození hydraulického prvku palivové soustavy servisní opravnou nebo pro uplatnění reklamace kvality paliva u čerpací stanice. Rozhodující je, zda palivo při výdeji splňovalo požadavek max. 24 mg nečistot v 1 kg.

PR PREOL

Autor: Vladimír Matějovský PR PREOL, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

  • Petr, 12. 6. 2012 08:19: Nejdůležitější je poslední odtavec, jinak je to celkem nezajímavé. Fakt ale, že servis vypustí naftu, ta je tmavá vlivem cirkulace ( zpátečkou do nádrže) a řekne - špatná nafta. To ale není možné takto určit . V ČSN _ EN 590 není údaj, jakou nafta má mít barvu. Nesmí být pouze záměnná s ELTO, který je barvený, ale to je obsahem jiného předpisu. Tedy pokud by byla pochybnost o kvalitě nafty, servis musí odebrat vzorek z nádrže vozidla ihned při přijímání do opravy, za přítomnosti majitele, do čisté, certifikované nádoby a sepsat o tom protokol. Také je dobré se před odesláním vzorku domluvit, do které ( certifikované) laboratoře se vzorek předá, je dobré miít i B- vzorek pro případné porovnání a hlavně počítat s tím, že rozbor je třeba uhradit. A i rozbor základních parametryů je za částku 4-5000 Kč.
    • DieselMax, 23. 10. 2012 13:06: Naproti tomu zkouskaaserovym citacem dle normy ISO stoji od 300 do 600 Kc, at si kazdy porovna sam. A ve clanku, ktery hovori o mystifikaci, je spousta dalsich mystifikaci. Autor se zrejme domniva, ze nebezpecne castice jsou pouze ty, ktere se nameri filtracni zkouskou dle normy EN590. Opak je pravdou. Skodi vsechny druhy castic, a proto taky norma ISO existuje. Proto vsechny musi zajimat, co natankovali, jakkoli problem prvoplanove urcite neni u cerpacich stanic, kontaminace nastava pozdeji pri mnohonasobne distribuci nafty a benzinu a primo v nadrzich vozidel diky pouzivani nekvalitnich nahrazek puvodne montovanych filtru paliva.
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2025/02 Téma číslaJak rychle a za kolik dobijete v Česku elektromobil
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek