Nový distribuční sklad pohonných hmot v Hořovicích

Společnost Terminal Oil letos otevřela v Hořovicích- Záluží zcela nový distribuční sklad pohonných hmot, který je zároveň partnerským skladem společnosti Unipetrol.
Terminal oil 3
V roce 2009 dostali majitelé společnosti Silmet Příbram nabídku na koupi provozního skladu pohonných hmot v rámci bývalého areálu podniku ČKD v Hořovicích - Záluží. Nejenže sem vedla nezbytná železniční vlečka, ale hlavně z hlediska logistiky se lokalita poblíž dálnice D5 na půl cesty mezi Prahou a Plzní, ukázala jako na výsost strategické místo pro vybudování distribučního skladu pohonných hmot. Nedaleko je i terminál produktovou Čepro v Třemošné, na druhou stranu je kousek přes 50 km kralupská rafinérie. Po zajištění příslušných povolení byla výstavba zahájena  v polovině roku 2011 a po úspěšné kolaudaci byl sklad 1. 4. 2012 spuštěn do provozu. Správnost volby umístění skladu v této lokalitě, potvrzují objemy vydaného zboží, které se od jeho otevření každý týden zásadním způsobem navyšují.

Oboustranně přínosné partnerství s Unipetrolem

Původní sklad nebyl dlouhá leta provozován a jeho zastaralou technologii za tu dobu značně nahlodal zub času. Kromě několika nádrží stávající technologie skladu nebyla pro rekonstrukci a následný provoz způsobilá a padlo rozhodnutí de-facto na místě původního skladu vybudovat zcela nový.
Společnost Silmet Příbram, která se zabývá distribucí paliv a provozem čerpacích stanic ale s výstavbou a provozem velkokapacitních skladů neměla žádné zkušenosti. Přestože pro projektování skladu byla vybrána firma s velmi dobrými referencemi, u tak technologicky náročné stavby se investor nemůže opírat jen o zkušenosti a rady svých dodavatelů. To že sklad byl realizován výsledně ve všech směrech na nejvyšší současné úrovni, vděčí jeho majitelé odborníkům se společnosti Unipetrol. "Určitě to nebylo jen díky Unipetrolu. Naše společnost se snaží hledat oboustranně výhodná partnerství v oblasti skladování pohonných hmot a také výroby produktů, které nemohou být vyráběny přímo v rafinérii. ," uvádí skromně manažer obchodu Unipetrolu RPA David Mally, Protože v dnešní době náš největší producent pohonných hmot Unipetrol neplánuje výstavbu vlastních skladů, jde cestou spolupráce s partnery osvědčenými několikaletou spoluprací. Partnerské distribuční sklady jsou pro Unipetrol důležité z hlediska efektivity a konkurenceschopnosti odbytu vlastní produkce, stejně tak je úzká spolupráce prospěšná i pro provozovatele skladu. "Podobně jako v Agropodniku Domažlice, což je náš druhý partnerský sklad, jde o další upevnění naší pozice na trhu a rozvoj spolupráce s regionálními distributory a zákazníky v daných regionech. Výhodou těchto externích skladů je plná škála jednotlivých druhů motorových paliv od klasické nafty a benzínu přes benzín Super 98 po výrobu směsné motorové nafty a extra-lehkého topného oleje. V zimních měsících zde také můžeme rozšířit nabídku o výdej arktické nafty., uzavírá David Mally.

Terminal oil 4

Sázka na vysokou technickou úroveň

Zásadním požadavkem investorů bylo, aby jednotlivé technologické strojní komponenty, čerpadla, hustoměry, armatury, atd. byly na současně nejmodernější technické úrovni. "Dá se říci, že jsme použili to nejlepší z hlediska dostupnosti v České republice. Systémy přímého měření přečerpávání na příjmu a výdeji produktů do autocisteren je pak technologickou dodávkou ze Spojených států," uvádí hlavní technolog a vedoucí provozu Martin Muzikář.
Jádrem skladu jsou zásobní tanky, které jsou původní - repasované podzemní a nadzemní válcové, hlavní skladovací kapacitu tvoří moderní velkokapacitní stojaté nádrže. Podzemní nádrže slouží jako mezisklad na příjmu, kam se samospádem z cisteren železničních a i z autocisteren stáčí pohonné hmoty. Odsud pomocí přesných měřících zařízeních se přečerpává do venkovních, ležatých nebo stojících nádrží. Celková kapacita, skladu je 2,5 milionu litrů, z toho je v současnosti vyčleněno zhruba 400 - 500 tisíc pro benziny a 1,5 milionů litrů na naftu a 300 tisíc na metylestery mastných kyselin. V současné době se připravuje plocha pro další velkokapacitní nádrže, které navýší celkové kapacity skladu na více než dvojnásobek a s tím se plánuje další vyvolaná investice rozšíření velmi moderního stáčení z železničních cisteren.
Na výstupu skladu je moderní výdejní lávka, jejíž kapacita čítající tři výdejní místa je zatím dostatečná. Za plotem je pak na sklad přímo napojená čerpací stanice pohonných hmot, u které budou moci v blízké budoucnosti tankovat i běžní motoristé.

Terminal oil 5

Papírová bitva o statut celního skladu

Zatímco sklad přijímá čistou naftu a provádí přimíchání bioložky na normou stanovenou úroveň, mísení biolihu do benzínu se zde neprovádí a benzíny se přijímají na sklad již s příslušným obsahem bioložky. "My jsme v původním návrhu žádali o vydání příslušného povolení, ale protože procedurálně to bylo neadekvátně složité a zdlouhavé museli jsme prozatím od skladování biolihu ustoupit," dodává Muzikář.
Získat statut daňového skladu totiž vůbec nebylo jednoduché  a provozovatelé museli podstoupit čtyřměsíční "papírovou bitvu" s celními úřady,. Terminal Oil podle sídla společnosti spadá pod celní úřad Praha D5 v Rudné , zatímco polohou skladu náleží pod celní úřad Kladno a tak se ocitl mezi mlýnskými kameny. To, co vyžadovali v Kladně, neupřednostňovali v Rudné a zase naopak. Budoucí provozovatelé daňového skladu museli vyhovět dvojím požadavkům a v tom důsledku narůstala administrativa, Markéta Böhmová, která je pozici člena představenstva a zodpovídá za finance a obchod společnosti Terminal Oil, to ale bere jako pozitivum. Podle ní byl Terminal Oil v průběhu získávání celního povolení  celní správou velmi důkladně prověřen a to posiluje jeho důvěryhodnost. "Po měsících administrativy a, možná i byrokracie jsme se dostali do  režimu, který doufejme vyhovuje všem stranám, od obou celních úřadů jsme se mnohému naučili, na oplatku my se snažíme plnit veškeré jejich požadavky s maximální prioritou," pochvaluje si současnou spolupráci s celníky Böhmová.

Terminal oil 6

Individuální povýrobní aditivace

Společnost Terminal Oil je 100 % dceřinou společnosti Silmet Příbram a funguje jako procesor výrobně distribučního skladu nikoli jako velkoobchodník. "Velice obezřetně si vybíráme, kdo zde bude moci skladovat, přičemž výhradní exkluzivitu u nás má Unipetrol, Zbytkovou kapacitu jsme volně nabídli dalším obchodním partnerům, ale při jejich výběru se držíme doporučení našeho hlavního partnera - společností Unipetrol," upozorňuje Böhmová.
Jedním z moderních trendů na trhu pohonných hmot je prodej motoristy stále více preferovaných podvýrobně aditivovaných prémiových paliv. Sklad Terminal Oilu v Hořovicích je vybaven moderním aditivačním zařízením, které umožňuje expedovat individuálně formulované pohonné hmoty. Aditiva ze zásobníků jsou přivedena na výdejní lávku, kde přimíchávání do produktu probíhá přímo ve výdejním rameni. "Jsme schopni na tyto požadavky reagovat, pakliže si odběratel u nás naskladní požadované aditivum, jsme schopni mu příslušné palivo podle jeho požadavků vyrobit. V současnosti pro zákazníky provádíme přimíchávání čtyř druhů aditiv a jednoho barviva," vypočítává Muzikář.

Terminal oil 8

Kvalita rozhoduje

Pro každého dodavatele pohonných hmot je nejdůležitějším  faktorem budování dobrého jména u odběratelů a to je postaveno na jeho serióznosti a dlouhodobé stabilně vysoké kvalitě produktů. Proto se Terminal Oil ještě před  najetím skladu dohodl na doporučení Unipetrolu se společností SGS ČR na provedení nezávislého a velice přísného monitoringu kvality pohonných hmot. V současné době jsou z každé dodávky, která se přijímá do terminálu, odebrány vzorky a odeslány do laboratoři SGS k testům, Zároveň inspektoři SGS minimálně jednou týdně neohlášeně přímo ve skladu provádí odběry vzorků z výdeje do autocisteren. "Přihlásili jsme se do kontinuálního monitorovacího programu, abychom získali Pečeť kvality, tak jako ostatní větší partneři na trhu," tvrdí Böhmová  Již skutečnost,, že hlavním dodavatelem je přímo výrobce produktů Unipetrol, je vysokou zárukou kvality, kdy každou dodávku doprovází příslušné atesty. Vlastní atesty zákazníkům Terminal Oil zatím nevydává, zatím uvádí na dodacím listu základní parametry produktu a na požádání atesty předloží, "O zřízení vlastní laboratoře se uvažuje do budoucna, abychom mohli vydávat své vlastní atesty. Zatím se spoléháme na monitoring kvality SGS a spoléháme na záruky kvality dodavatele," dodává Böhmová.

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: Unipetrol, PETROLmedia

Diskuse

  • Fanfan, 3. 9. 2012 21:23: O úrovni kvality, bezpečnosti a špičkové úrovni svědčí nejspíš i ta fotografie řidiče vybaveného tričkem, krátkými kalhotami a sandály do SNV1 v prostoru spodního plnění cisteren přímo ukázkově. Když už se pokoušíte o PR do odborného časopisu, možná byste se měli alespoň trochu soustředit i na odborný obsah a fotografie, působí to potom poněkud rozpačitě. Do sandálů se přece ponožky nenosí ani v SNV1!
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek