3. 9. 2012
Společnost Terminal Oil letos otevřela v Hořovicích-
Záluží zcela nový distribuční sklad pohonných hmot, který je
zároveň partnerským skladem společnosti Unipetrol.
V roce 2009 dostali majitelé společnosti Silmet Příbram
nabídku na koupi provozního skladu pohonných hmot v rámci
bývalého areálu podniku ČKD v Hořovicích - Záluží. Nejenže sem
vedla nezbytná železniční vlečka, ale hlavně z hlediska
logistiky se lokalita poblíž dálnice D5 na půl cesty mezi Prahou a
Plzní, ukázala jako na výsost strategické místo pro vybudování
distribučního skladu pohonných hmot. Nedaleko je i terminál
produktovou Čepro v Třemošné, na druhou stranu je kousek přes
50 km kralupská rafinérie. Po zajištění příslušných povolení byla
výstavba zahájena v polovině roku 2011 a po úspěšné
kolaudaci byl sklad 1. 4. 2012 spuštěn do provozu. Správnost volby
umístění skladu v této lokalitě, potvrzují objemy vydaného
zboží, které se od jeho otevření každý týden zásadním způsobem
navyšují.
Oboustranně přínosné partnerství
s Unipetrolem
Původní sklad nebyl dlouhá leta provozován a jeho zastaralou
technologii za tu dobu značně nahlodal zub času. Kromě několika
nádrží stávající technologie skladu nebyla pro rekonstrukci a
následný provoz způsobilá a padlo rozhodnutí de-facto na místě
původního skladu vybudovat zcela nový.
Společnost Silmet Příbram, která se zabývá distribucí paliv a
provozem čerpacích stanic ale s výstavbou a provozem
velkokapacitních skladů neměla žádné zkušenosti. Přestože pro
projektování skladu byla vybrána firma s velmi dobrými
referencemi, u tak technologicky náročné stavby se investor nemůže
opírat jen o zkušenosti a rady svých dodavatelů. To že sklad byl
realizován výsledně ve všech směrech na nejvyšší současné úrovni,
vděčí jeho majitelé odborníkům se společnosti Unipetrol. "Určitě to
nebylo jen díky Unipetrolu. Naše společnost se snaží hledat
oboustranně výhodná partnerství v oblasti skladování pohonných
hmot a také výroby produktů, které nemohou být vyráběny přímo
v rafinérii. ," uvádí skromně manažer obchodu Unipetrolu RPA
David Mally, Protože v dnešní době náš největší producent
pohonných hmot Unipetrol neplánuje výstavbu vlastních skladů, jde
cestou spolupráce s partnery osvědčenými několikaletou
spoluprací. Partnerské distribuční sklady jsou pro Unipetrol
důležité z hlediska efektivity a konkurenceschopnosti odbytu
vlastní produkce, stejně tak je úzká spolupráce prospěšná i pro
provozovatele skladu. "Podobně jako v Agropodniku Domažlice, což je
náš druhý partnerský sklad, jde o další upevnění naší pozice na
trhu a rozvoj spolupráce s regionálními distributory a
zákazníky v daných regionech. Výhodou těchto externích skladů
je plná škála jednotlivých druhů motorových paliv od klasické nafty
a benzínu přes benzín Super 98 po výrobu směsné motorové nafty a
extra-lehkého topného oleje. V zimních měsících zde také
můžeme rozšířit nabídku o výdej arktické nafty., uzavírá David
Mally.
Sázka na vysokou technickou úroveň
Zásadním požadavkem investorů bylo, aby jednotlivé technologické
strojní komponenty, čerpadla, hustoměry, armatury, atd. byly na
současně nejmodernější technické úrovni. "Dá se říci, že jsme
použili to nejlepší z hlediska dostupnosti v České
republice. Systémy přímého měření přečerpávání na příjmu a výdeji
produktů do autocisteren je pak technologickou dodávkou ze
Spojených států," uvádí hlavní technolog a vedoucí provozu Martin
Muzikář.
Jádrem skladu jsou zásobní tanky, které jsou původní - repasované
podzemní a nadzemní válcové, hlavní skladovací kapacitu tvoří
moderní velkokapacitní stojaté nádrže. Podzemní nádrže slouží jako
mezisklad na příjmu, kam se samospádem z cisteren železničních
a i z autocisteren stáčí pohonné hmoty. Odsud pomocí přesných
měřících zařízeních se přečerpává do venkovních, ležatých nebo
stojících nádrží. Celková kapacita, skladu je 2,5 milionu litrů,
z toho je v současnosti vyčleněno zhruba 400 - 500 tisíc
pro benziny a 1,5 milionů litrů na naftu a 300 tisíc na metylestery
mastných kyselin. V současné době se připravuje plocha pro
další velkokapacitní nádrže, které navýší celkové kapacity skladu
na více než dvojnásobek a s tím se plánuje další vyvolaná
investice rozšíření velmi moderního stáčení z železničních
cisteren.
Na výstupu skladu je moderní výdejní lávka, jejíž kapacita
čítající tři výdejní místa je zatím dostatečná. Za plotem je pak na
sklad přímo napojená čerpací stanice pohonných hmot, u které budou
moci v blízké budoucnosti tankovat i běžní motoristé.
Papírová bitva o statut celního skladu
Zatímco sklad přijímá čistou naftu a provádí přimíchání bioložky
na normou stanovenou úroveň, mísení biolihu do benzínu se zde
neprovádí a benzíny se přijímají na sklad již s příslušným
obsahem bioložky. "My jsme v původním návrhu žádali o vydání
příslušného povolení, ale protože procedurálně to bylo neadekvátně
složité a zdlouhavé museli jsme prozatím od skladování biolihu
ustoupit," dodává Muzikář.
Získat statut daňového skladu totiž vůbec nebylo jednoduché
a provozovatelé museli podstoupit čtyřměsíční "papírovou
bitvu" s celními úřady,. Terminal Oil podle sídla společnosti
spadá pod celní úřad Praha D5 v Rudné , zatímco polohou skladu
náleží pod celní úřad Kladno a tak se ocitl mezi mlýnskými kameny.
To, co vyžadovali v Kladně, neupřednostňovali v Rudné a
zase naopak. Budoucí provozovatelé daňového skladu museli vyhovět
dvojím požadavkům a v tom důsledku narůstala administrativa,
Markéta Böhmová, která je pozici člena představenstva a zodpovídá
za finance a obchod společnosti Terminal Oil, to ale bere jako
pozitivum. Podle ní byl Terminal Oil v průběhu získávání
celního povolení celní správou velmi důkladně prověřen a to
posiluje jeho důvěryhodnost. "Po měsících administrativy a, možná i
byrokracie jsme se dostali do režimu, který doufejme vyhovuje
všem stranám, od obou celních úřadů jsme se mnohému naučili, na
oplatku my se snažíme plnit veškeré jejich požadavky
s maximální prioritou," pochvaluje si současnou spolupráci
s celníky Böhmová.
Individuální povýrobní aditivace
Společnost Terminal Oil je 100 % dceřinou společnosti Silmet
Příbram a funguje jako procesor výrobně distribučního skladu nikoli
jako velkoobchodník. "Velice obezřetně si vybíráme, kdo zde bude
moci skladovat, přičemž výhradní exkluzivitu u nás má Unipetrol,
Zbytkovou kapacitu jsme volně nabídli dalším obchodním partnerům,
ale při jejich výběru se držíme doporučení našeho hlavního partnera
- společností Unipetrol," upozorňuje Böhmová.
Jedním z moderních trendů na trhu pohonných hmot je prodej
motoristy stále více preferovaných podvýrobně aditivovaných
prémiových paliv. Sklad Terminal Oilu v Hořovicích je vybaven
moderním aditivačním zařízením, které umožňuje expedovat
individuálně formulované pohonné hmoty. Aditiva ze zásobníků jsou
přivedena na výdejní lávku, kde přimíchávání do produktu probíhá
přímo ve výdejním rameni. "Jsme schopni na tyto požadavky reagovat,
pakliže si odběratel u nás naskladní požadované aditivum, jsme
schopni mu příslušné palivo podle jeho požadavků vyrobit.
V současnosti pro zákazníky provádíme přimíchávání čtyř druhů
aditiv a jednoho barviva," vypočítává Muzikář.
Kvalita rozhoduje
Pro každého dodavatele pohonných hmot je nejdůležitějším
faktorem budování dobrého jména u odběratelů a to je
postaveno na jeho serióznosti a dlouhodobé stabilně vysoké kvalitě
produktů. Proto se Terminal Oil ještě před najetím skladu
dohodl na doporučení Unipetrolu se společností SGS ČR na provedení
nezávislého a velice přísného monitoringu kvality pohonných hmot.
V současné době jsou z každé dodávky, která se přijímá do
terminálu, odebrány vzorky a odeslány do laboratoři SGS k
testům, Zároveň inspektoři SGS minimálně jednou týdně neohlášeně
přímo ve skladu provádí odběry vzorků z výdeje do
autocisteren. "Přihlásili jsme se do kontinuálního monitorovacího
programu, abychom získali Pečeť kvality, tak jako ostatní větší
partneři na trhu," tvrdí Böhmová Již skutečnost,, že hlavním
dodavatelem je přímo výrobce produktů Unipetrol, je vysokou zárukou
kvality, kdy každou dodávku doprovází příslušné atesty. Vlastní
atesty zákazníkům Terminal Oil zatím nevydává, zatím uvádí na
dodacím listu základní parametry produktu a na požádání atesty
předloží, "O zřízení vlastní laboratoře se uvažuje do budoucna,
abychom mohli vydávat své vlastní atesty. Zatím se spoléháme na
monitoring kvality SGS a spoléháme na záruky kvality dodavatele,"
dodává Böhmová.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: Unipetrol, PETROLmedia