29. 8. 2012
Letní sezóna vrcholí a čerpací stanice se stávají
opěrným bodem pro migrující turisty. Ti zde doplňují nejen pohonné
hmoty, jídlo a pití, ale často je využívají jako informační
centrum, místo nákupu důležitých věcí pro cestu i pobyt a někdy i
jako zprostředkovatelnu pomoci v nouzi.
Pokud jako cestovatelé navštívíme v sezóně čerpací stanici
v centru turistické oblasti, nepřijde nám divné, že se zde
zejména v prosluněných dnech dveře se zákazníky netrhnou a
v shopu je velmi živo. Kromě tankování a běžných nákupů pití a
občerstvení se zde prodá prakticky vše, co cestovatelé
k příjemnému pobytu potřebují. Standardem se již stala nabídka
potřeb pro dnes velmi populární grilování, pro zapomnětlivé
cestovatele nesmí chybět opalovací krémy, potřeby denní hygieny,
zejména mýdla, zubní kartáčky s pastou, pro rodiče s miminky
dětské pleny, pro pejsky a kočičky žrádlo, a pro děti kromě
tradičních cukrovinek se vyplatí sortiment hraček rozšířit o různé
nafukovací plováky či lodičky a stříkací pistole. Poptávka je i po
turistických mapách okolí, které často mizí z regálu jako
první v pořadí. V turisticky atraktivních destinacích
v sezóně přesáhne masa turistů spolu s chataři a
chalupáři počet stálých obyvatel mnohdy desetinásobně. Prodeje
v mimosezónním období dramaticky poklesnou, a proto u tohoto
druhu čerpacích stanic nesmírně záleží, jak vyjde z hlediska
prodejů letní, popřípadě zimní sezóna. Turistický ruch v každé
oblasti je nepředvídatelná veličina, kterou prodejce na čerpacích
stanicích jen stěží ovlivní. Záleží na tom, jak se vydaří či
nevydaří počasí, jaká je propagace lokality, jak konkurenceschopná
je kvalita a nabídka rekreační infrastruktury, penzionů, kempů,
hotelů, koupališť, relaxačních wellness zařízení, jaká je
popularita historických památek, jaké jsou možnosti sportovního či
kulturního a společenského vyžití, jaké další turistické a
rekreační atrakce daná oblast nabízí. Provozovatel čerpací stanice,
která nepochybně je součástí turistické infrastruktury, má sice jen
okrajový vliv na to, zda zesílí či oslábne zájem turistů navštívit
danou oblast. Ale musí si být vědom, že i jeho čerpací stanice
spoluutváří konečný dojem u turistů. Pokud odjedou domů spokojeni,
určitě se pak budou rozhodovat, zda se zase za rok vrátí nebo
přinejmenším danou oblast doporučí známým.
Abychom zjistili, jak se žije provozovatelům čerpacích stanic
závislých na této velmi specifické klientele, vyjeli jsme hned do
dvou turisticky velmi přitažlivých a tradičních destinací - do
krkonošského Harrachova, na čerpací stanici RobinOil a na velice
populární jih republiky, na čerpací stanice u Vranovské
přehrady - EuroOil ve Vranově a v Bítově.
RobinOil Harrachov
Nebýt velikého totemu těsně u hlavní silnice z Prahy do
Harrachova, řada motoristů by poměrně velikou čerpací stanici
minula. Je totiž trochu schovaná "za rohem" a vjíždí se k ní
až těsně za křižovatkou z odbočky na Rokytnici. Čerpací
stanice hned za pohodlným vjezdem disponuje rozměrnou výdejní
plochou s dostatečně velkým parkovištěm, umožňujícím odstavení
osobních i nákladních aut a autobusů, aniž by překážely ostatním
zákazníkům. Výdejní plocha pod rozložitým přestřešením poskytuje
zákazníkům velice komfortní tankování i v krajně nepříznivém
počasí. Při bližším pohledu je vidět, že stanice prošla nedávno
komplexní rekonstrukcí, vše svítí novotou, ale zároveň je vidět, že
zde hodně dbají na čistotu a pořádek. Nové stojany přijíždějící
motoristy lákají, velmi pozorná a ochotná je také obsluha uvnitř
shopu. Návštěvníci v rozlehlé prodejně najdou vysoký standard
nabídky tradičního sortimentu prémiových stanic včetně občerstvení
s odděleným prostorem pro konzumaci. V regálech nalezneme
i krajové speciality, které cestovatelé a rekreanti často a rádi
nakupují. I když čerpací stanice neleží v intravilánu horského
městečka, nabízí v nové myčce vysoce kvalitní služby mytí.
Pomyslnou třešničkou na dortu v nabídce komplexních služeb
stanice je penzion se třemi nově rekonstruovanými a poměrně luxusně
vybavenými apartmány v prvním patře obslužného kiosku.
Luxusní apartmány
Počet zákazníků této čerpací stanice se během roku pochopitelně
mění, z 90 procent se totiž jedná hlavně o turisty, kteří tudy
projíždějí do obou krkonošských středisek. V zimě zde zastavují
lyžaři, v létě pak hlavně cyklisti. "Našimi zákazníky jsou
Češi, ale i Němci a Holanďané. Hlavní sezóna je od Vánoc do března,
v lednu je to trochu slabší. O něco menší zájem o naše služby
je v létě, ale vyloženě hluchým obdobím bývá jaro a podzim," říká
Tomáš Kyncl, provozovatel této čerpací stanice, kterou využívají i
motoristé mířící na hraniční přechod v Harrachově. A právě ti
by občas mohli mít zájem o ubytování nebo teplé jídlo, přestože
v okolí je řada penzionů, hotelů, privátů či restaurací.
Luxusně zařízené apartmány se sociálním zařízením a kuchyňkou
nevyužívají jen turisté, tu a tam zde zastaví na jednu či dvě noci
i obchodní cestující, který se snaží prodat své zboží v obou
horských střediscích. "Ubytování bohužel tak moc dobře nejde. Naše
hosty odrazuje vědomí, že budou spát na čerpací stanici. Když si to
však prohlédnou, tak to všichni chválí," vysvětluje Kyncl a dodává:
"Lidi sem láká slušná a usměvavá obsluha i levné a rychlé
občerstvení. Máme točené pivo a kofolu, což na pumpách není příliš
obvyklé, ale turisté to ocení stejně jako možnost snadno
zaparkovat. V zimě nás to ale stojí hodně úsilí." Sortiment
čerpací stanice je bohatý, nechybí ani tolik diskutované dálniční
známky. Jen málokdy se stane, že zákazník obsluhu čerpací stanice
něčím zaskočí. "Nestává se, že bychom něco neměli. Když se něco
rychle vyprodá, máme dodavatele, kteří do druhého dne po zavolání
dovezou zboží," říká Kyncl. V sortimentu každé čerpací stanice
by pochopitelně neměla chybět kvalitní káva. RobinOil
v Harrachově má v nabídce celkem luxusní značku Dallmayr,
která však zároveň nepatří mezi nejlevnější. "Lidi jsou na kafe,
které tady máme, zvyklí. Byl by nesmysl zkoušet je nějak ošidit,
aby na to přišli a přestali se zde stavovat. Kafe naše prodeje
hodně drží."
Česky, německy, anglicky…
Obsluha nemá problém ani při komunikaci se zahraničními hosty,
domluví se německy i anglicky, s Poláky pak pochopitelně
česky. Jestliže Němci a Holanďané utrácejí hodně peněz za cigarety,
Poláci mají zájem zejména o dálniční známky. Když bylo mistrovství
Evropy ve fotbale, táhli přes Harrachov na Polsko pro změnu čeští
fanoušci. Ti zase kupovali hlavně pivo a bagety. "Chovali se
slušně. Nakoupili, chvíli poseděli, občerstvili se, a pak zase
pokračovali na zápas," dodává Kyncl.
Čerpací stanice se prezentuje například v harrachovských
novinách, motoristé například rychle zjistili, že zde funguje
kvalitní myčka a často zastavují pouze kvůli ní. Svůj automobil si
zde nechávají umýt i turisté.
Stanice je otevřena nonstop a její obsluhu tvoří dva pánové a
čtyři děvčata. Přes drsnější podmínky v zimních měsících to
nepředstavuje žádný problém. "Holky jsou pracovité, poradí si
v zimě i s lopatou. Vždyť jsou z hor," pochvaluje si
Kyncl, který se společně se svým otcem v zimě stará o to, aby
byly prostory čerpací stanice stejně jako přilehlé parkoviště vždy
perfektně uklizené. "Táta má traktor a nakladač, tak se snažíme,
aby nás sníh v zimě moc neutlačoval."
Tomáš Kyncl působí spokojeným dojmem, a přestože je vždy co
zlepšovat, žádné novinky v nejbližší době nechystá: "Máme
novou kvalitní myčku, krásné apartmány. Budu rád, pokud nás
navštíví co nejvíce spokojených motoristů, kteří zde natankují,
nakoupí nebo si nechají umýt auto a rádi se sem zase někdy
vrátí."
EuroOil Bítov a Vranov nad Dyjí
Obě čerpací stanice stojí na místě původních stařičkých stanic
státního podniku Benzina. Vranovská čerpací stanice svojí dispozicí
kopíruje původní pumpu, která zde byla otevřena před desítkami let,
možná již za první republiky. Zabírá opravdu miniaturní plochu,
tankování nafty pro nákladní i osobní automobily probíhá odděleně
na jednom výdejním stání pod kioskem, na druhou, uzounkou výdejní
plochu před kioskem se vejdou jen osobní vozy. Výdejní stojany na
benzin jsou na malém chodníku těsně přimknuty ke kiosku. Bítovská
čerpací stanice, která byla před pár lety zcela nově postavena na
místě červené Benziny, pak co do pojezdových ploch a výdejní plochy
poskytuje zákazníkům komfortní tankování. Kiosek i přestřešení jsou
sice miniaturní, ale o to více je zde cítit, s jakou péčí se
obsluha o svoji čerpací stanici stará. Obě malé pumpy EuroOilu
svojí čistotou a upraveností dokonale zapadnou do malebného
Vranovského podhradí, respektive mezi moderní hotely a upravená
venkovská stavení nedaleko středověkého hradu Bítova.
Jestliže ve Vranově je podíl rekreantů a turistů okolo 60-70
procent a zbytek tvoří místní obyvatelé, kteří čerpací stanici
navštěvují po celý rok, bítovskou pumpu navštěvují v sezoně
z 80 procent pouze turisté. "Jezdili sem Holanďané, ale
najednou přestali. Loni jich tu bylo hrozně málo. Letos je vidět,
že se pomalu vrací," říká Miroslav Weidenthaler, který je již pátým
rokem vedoucím a současně i provozovatelem obou čerpacích stanic.
Sezóna zde začíná přesně se začátkem prázdnin, provoz pak začíná
viditelně řídnout po 25. srpnu. Bítov má pouze 150 stálých
obyvatel, zbytek tvoří dočasní obyvatelé kempů a penzionů nebo
chataři, kteří sem občas zajedou i v zimě zkontrolovat své
sezónní příbytky. Bítovská čerpací stanice nestojí ani na hlavní
silnici, kterou by využívali hromadně autodopravci. "Pravidelně tu
nikdo nejezdí. V sezóně je zde docela rušno, ale v zimě
sem zajíždění pouze domorodci, kteří dojíždějí za prací do Znojma,"
vysvětluje Weidenthaler. "Většina tankuje právě tady v Bítově
nebo ve Vranově u EuroOilu."
Shop-malý,ale dostačující
Čerpací stanice na malé obci je zároveň i prodejnou, která má
nejdéle otevřeno. Díky tomu představuje pro chataře a rekreanty
opěrný bod, kde si mohou dokoupit i zboží (třeba hygienické
potřeby), které jim došlo nebo jej třeba zapomněli do svých
zavazadel přibalit. "Ale jo, staví se tu třeba pro uhlí nebo
brikety na grilování, nakoupí cukrovinky, nějaký ten alkohol,
popřípadě náhradní žárovku. Jsme v této oblasti nejblíže,
takže určitě berou v potaz, že tu benzinka funguje a takové
zboží nabízí," říká Weidenthaler a dodává: "Je to spíše na
vranovské pumpě, kde je prodejní doba do 20 hodin a občas se tu
někdo staví pro cigarety nebo shání bonboniéru, když jede na
návštěvu. Bítovská pumpa má jenom do šesti, tam je to trochu jiné.
Místní spíše využívají obchodu nebo si nakoupí v supermarketu
ve Znojmě."
To pochopitelně souvisí i s obecným vědomím, že zboží na
čerpací stanici bývá o něco dražší než v normálním obchodě.
"Já se na Vranově i na Bítově snažím držet ceny v rozumné
výši. Na ceny supermarketů se samozřejmě dostat nedokážu, ale když
si někdo přijde koupit dvě tatranky, tak ho to rozhodně nepoloží,"
říká Weidenthaler.
Obě čerpací stanice mají jen velice malý obchod, ale na malém
prostoru je k dispozici sortiment, který zákazníky většinou
uspokojí. Zboží je navíc pravidelně doplňováno a vkusně nabídnuto
bez tradičních českých nešvarů v podobě pyramid na vrcholu
regálů či nevzhledných hromad na podlaze a parapetech oken.
Miroslav Weidenthaler si myslí, že prodej doplňkového zboží je
v této podobě dostačující: "Necítím potřebu obchod dále
rozšiřovat. Obě pumpy jsou menší a také v sezóně je nabídka
doplňkového sortimentu dostačující. Za těch pět let už vím, co obě
pumpy uživí. Dnes máme sortiment, o kterém víme, že ho zákazník
chce. Někdy je toho zboží až moc a zákazník ho možná vůbec
neobjeví, takže ho musíte doslova navést, aby ho našel."
Obě čerpací stanice mají tři zaměstnance, všechno jsou to ženy.
V Bítově se střídá Miroslav Weidenthaler se svou maminkou, ve
Vranově zase obsluhuje pumpu jeho tchýně, takže se v podstatě
jedná o rodinný podnik. Za základ úspěchu považuje Miroslav
Weidenthaler především vstřícnost obsluhy stanice vůči zákazníkovi:
"Pokud se chováte příjemně, zákazník se rád vrátí, když ho
odpálkujete, řekne i ostatním: sem nejezdi! Já lpím na tom, aby
byla obsluha taktní, profesionální, aby dokázala nabídnout co
nejvíce."
Pumpa jako bankomat
Mnoho turistů je zde poprvé a čerpací stanice pro ně často
představuje místo poslední záchrany nebo jakési informační
středisko, které třeba v Bítově vůbec není a ve Vranově na
náměstí má omezenou otevírací dobu. Motoristé se zastaví třeba jen
kvůli tomu, že se potřebují zeptat na cestu nebo hledají nějaký
obchod, penzion, restauraci popřípadě službu. "Tyto informace
samozřejmě podáváme, občas si připadáme jako nějaké turistické
infocentrum. Ale rádi vyhovíme. Vždy se zákazníkovi snažíme vyjít
vstříc, jak tady na Bítově, tak na Vranově," přikyvuje Weidenthaler
a dodává, že se snaží také spolupracovat s místními
provozovateli kempů nebo penzionů. "Kluci z kempu přijedou a
řeknou, máme takový a takový plán, co vy na to. A tak domluvíme
nějakou nadstandardní věc, která pomůže mně i jim. Rekreační oblast
musí nabídnou hlavně kvalitní služby, teprve potom se sem budou
lidé vracet třeba i několikrát za sebou."
Kromě kvalitních služeb a dobrého sortimentu je ovšem třeba
nabídnout také čisté a kultivované prostředí. V tomto ohledu
se obě malé pumpy rozhodně nemají za co stydět. "Myslím si, že když
potenciální zákazník pojede okolo a vidí pumpu, na které je,
s prominutím, čurbes, tak zde nezastaví. Koště, smeták,
sekačka, i to jsou důležité nástroje obsluhy... Vždyť já tou
benzinkou žiji. I když mám volno, stejně ráno vstanu a hned se jedu
jako první podívat na pumpu. Zkontroluji situaci, řeknu, co je
třeba, a domluvím se na zboží. Dnes musíte pro zákazníky dělat
všechno, hlavně tady v rekreační oblasti je sezóna hrozně
krátká."
Čerpací stanice v Bítově nabízí i jednu netradiční službu,
tzv. cashback. "Bankomat je v Moravských Budějovicích, ve
Znojmě nebo ve Vranově, ale u nás, když natankujete za 300 korun,
je možnost si u nás vybrat hotovost do výše 1500 korun. Pokud
potřebujete více, tak dvakrát natankujete za 300 a máte 3000,"
vysvětluje Weidenthaler a dodává, že na tuto službu upozorní
rekreanty i v blízkém kempu či restauraci, když se ptají na
bankomat.
Mezi velmi žádané zboží dnes patří v rekreační oblasti určitě
mapy pro turisty nebo cyklisty. "Máme mapy od EuroOilu, i když dnes
už jsou vyprodané. Problém je, že firma Marco Polo nemá Podyjí
v nabídce vůbec, a tak máme povoleno od vedení Čepra, že zde
můžeme prodávat produkt jiné firmy. Jsme ostatně jediní, kdo má
tady tuhle mapu k dispozici. Během týdne jich prodáme
minimálně 20…"
Tomio Okamura: Role čerpacích stanic v cestovním
ruchu
V loňském roce 2011 uskutečnili Češi celkem 11,47 mil.
dovolených (4 a více přenocování v ČR i v zahraničí). Z toho v ČR
uskutečnili 7,22 mil. cest a do zahraničí 4,25 mil. Téměř 67 %
Čechů se dopravovalo na svou dovolenou automobilem.
V poslední době jsme zaznamenali silný vliv stoupající ceny
pohonných hmot na rozhodování klientů cestovních kanceláří o
způsobu dopravy do destinace. Především do Chorvatska a Itálie Češi
častěji volí přepravu autobusem od cestovní kanceláře než vlastním
automobilem, neboť vědí, že tak ušetří. Cestovní kanceláře mají
možnost nasmlouvat nižší hromadné ceny za dopravu, proto se ve
většině případů vlastní doprava nevyplatí.
Autor: Tomáš Mikšovský, Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia