2. 11. 2012
Methanolová aféra rozpoutala
diskuzi také okolo českého trhu s pohonnými hmotami. Úvahy nad
tím, jak velký je zde "černý" trh, a o kolik miliard korun přichází
stát ročně na daních, neberou konce. Zatím se ale neděje nic a
světlo na konci tunelu není ani v otázce úprav legislativy,
která by měla být hlavní hybnou silou v boji
s nepoctivými obchodníky.
V posledních dvou letech se
podíl černého obchodu s pohonnými hmotami zvyšuje s tím,
jak rostou ceny pohonných hmot, neboť i zákazníci o ceně přemýšlí.
Tam, kde je cena nízká, tvoří se fronty, a tak se obchodníci
s pohonnými hmotami snaží minimalizovat své marže. Jenže bez
zisku se obchodovat nedá. Kde je cena extrémně nízká a pumpy přesto
prosperují, začíná to být podezřelé. V této ekonomicky
nepříliš šťastné době každá taková nekalost vynikne, neboť poctiví
obchodníci drží svou živnost jen tak tak nad vodou. Někteří tomu
říkají cenová válka, ale v pravdě se jedná o sprostý
podvod.
Pančování nebo daňový únik?
Pokud se podíváme na strukturu ceny
benzínu a nabídku českých rafinerií, nelze se v případě
podezřele levného paliva dopočítat. Konečná cena bývá často nižší
než cenové nabídky rafinerií. Ale na benzinku bylo nutné palivo
dovézt, a vydělat nebo alespoň neprodělat, aby na tom měl nějakou
marži také distributor a dopravce. A tak vznikají spekulace o
pančování látkami, které nemají tak velkou spotřební daň jako
benzín nebo nafta, ale mnohem pravděpodobnější je zde možnost
daňovém úniku. Pančování je dnes poměrně riskantní. I když systém
kontrol je přes zvýšenou četnost stále v podstatě namátkový,
veřejné pranýřování čerpacích stanic, u nichž byly odhaleny
nedostatky v kvalitě prodávaných pohonných hmot, komplikuje
těm nepoctivým život. A proto je druhá varianta mnohem
pravděpodobnější, i když se jedná o poměrně komplikovaný
proces.
Přiznat se není trestné
Jak dnes funguje "podsvětí" na trhu
paliv? Nehledejte v tom žádné mafiánské bosse v černých
limuzínách a jejich pohunky se samopaly v rukou. Skutečnost je
mnohem prozaičtější. K 30. červnu 2012 bylo v ČR
registrováno 6728 čerpacích stanic, z toho okolo 3702 byly
veřejné, 2576 neveřejné a 450 s vymezeným přístupem. Na tomto
trhu se pak v průměru pohybuje okolo 1500 distributorů, kteří
čerpacím stanicím nabízejí své služby. Pokud tyto firmy nakupují
palivo u českých rafinerií nebo v českých distribučních
skladech, daň je již do ceny započítána, a proto ty nepoctivé
raději nakupují "zboží" v zahraničí. Tam je totiž palivo k
dispozici oproštěné od všech daní. Cesta ze skladu na čerpací
stanici je pak v případě daňového podvodu "papírově" poměrně
složitá a vede třeba přes pět firem. Ta první palivo nakoupí
v jednom ze zahraničních skladů (mimo jiné jsou to německé
terminály v Berlíně a Hartmannsdorfu, rakouské v Linci nebo
Lobau a nově se palivo dováží také ze slovinského Mariboru), doveze
jej do ČR a většinou také zaplatí spotřební daň i DPH. Pak zboží
přefakturuje na jinou firmu. A takových překupníků může být hned
několik, než se zboží dostane ke konečnému spotřebiteli (čerpací
stanici). Každá z těchto firem se sice přihlásí jako plátce
DPH i spotřební daně, jenže funguje jen dva nebo tři měsíce. A pak
jde do likvidace nebo na sebe vyhlásí konkurz a daně samozřejmě
nezaplatí. Její majitelé vzápětí založí novou firmu a to samé se
opakuje. Když to tito "byznysmeni" udělají jen jednou, nikdo jim to
nedokáže. Podle českých paragrafů není trestné nezaplatit spotřební
daň či DPH a přiznat se k tomu, pokud se dotyčný vymluví na
druhotnou platební neschopnost. Trestné je pouze nepřiznat ji
vůbec.
Podvod? Dokažte ho!
Celníci a policie po těchto
nepoctivých firmách sice jdou, ale nejdříve musí prokázat úmysl. To
znamená, že také podvodníky musí vystopovat a zjistit celou
historii podvodu, což nějakou dobu trvá, a většinou není snadné
dohledat potřebné důkazy.
Někteří odborníci tvrdí, že 15 procent českého trhu s PHM
proběhne, aniž by dotyčná firma odvedla spotřební daň nebo daň
z přidané hodnoty, jiní to pak odhadují dokonce na 25 procent.
Ve výsledku jsou to každopádně miliardy korun (nejpesimističtější
odhady hovoří až o 10 miliardách), o které přichází český stát na
daních rok co rok. Dalším důsledkem neřešení této situace je
nevyrovnaná hospodářská soutěž mezi čerpacími stanicemi. Zatímco ti
nejsilnější hráči na trhu (Shell, Benzina, OMV nebo EuroOil) si
mohou dovolit snížit ceny na pumpách, které leží v blízkosti
těch podezřele levných, pod hranici rentability a dotovat ztráty
z čerpacích stanic, které leží ve velkých městech nebo na
dálnicích, drobní obchodníci, jimž patří jedna, dvě nebo tři
čerpací stanice, nemají šanci. A tak se buď do řetězce podvodných
distributorů přidají nebo živoří až zkrachují.
Pokud byly na hranicích celnice, neproklouznulo k nám zboží,
z něhož by dotyčný obchodník neodvedl potřebné daně. To však
padlo s bezcelní zónou. Problém je totiž v tom, že celní
správy v Česku, Německu, Rakousku nebo Slovinsku mezi sebou
nedostatečně komunikují, a tak většinou chybí informace o tom,
kolik litrů paliva nakoupily české firmy v zahraničí a kolik
jich oficiálně dovezly na český trh.
Přísnější licence
Částečným lékem na tento problém je
určitě zpřísnění získání licence na prodej pohonných hmot. V
současnosti se totiž v případě distribuce pohonných hmot jedná
o prostou obchodní činnost, na kterou může živnostenský list získat
každý, kdo o to požádá. Další komplikací by bylo, kdyby se daň
z přidané hodnoty musela odvádět každý měsíc a podvodné firmy
by tak měly o hodně kratší dobu na svou nekalou činnost. Zástupy
právníků velkých ropných společností připravují úpravy legislativy
tak, aby se už konečně něco začalo dělat, jenže stát zatím vyčkává.
Černý trh s alkoholem začal všechny zajímat až
v okamžiku, kdy to stálo lidské životy. Co se bude muset stát
na trhu s pohonnými hmotami, aby se situace změnila? Já vím,
řeknete si: Kdyby si všichni zákazníci uvědomili, že nákupem paliva
u zlodějů se sami z morálního hlediska stávají zloději, třeba
by to současné situaci také pomohlo. Jenže takhle to fungovat
nebude. Přiznejte si, že pokud můžete někde legálně nakoupit něco
levněji, uděláte to. Proto se nejdříve o řešení této situace musí
začít starat stát.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: PETROLmedia