24. 8. 2012
Dlouhodobě neřešená situace okolo extrémně levných
čerpacích stanic v ČR vyvolala v některých lokalitách u
maloobchodního prodeje pohonných hmot cenovou válku.
Klesá marže, snižuje se počet zákazníků
Ceny pohonných hmot neustále rostou, spolu s tím však klesá
jejich odbyt, lidé se snaží šetřit, firmy krachují. Obchodníky tato
situace nutí snížit vlastní marže. Nemalým dílem však k tomu
přispívají i podvodníci, kteří ve velkém prodávají prostřednictvím
některých čerpacích stanic pohonné hmoty, které nebyly řádně nebo
dokonce vůbec zdaněny. Díky tomu ovšem poctiví obchodníci nemají
šanci na prodeji pohonných hmot vydělat. I když motoristé jsou
s nízkou cenou spokojeni a nepoctiví prodejci si mnou ruce, ti
poctiví buď balancují na hraně zákona, nebo rovnou krachují. A
prodělává na tom i stát. Odhaduje se, že ročně přichází státní
rozpočet na ošizené dani z přidané hodnoty i spotřební dani z
pohonných hmot o 5 miliard korun, podle odhadu petrolejářů to dělá
dokonce 8 miliard.
Dnešní standardní marže na litru paliva je při ceně okolo 35,50 Kč
asi 1,50 Kč, Přitom před lety byla běžná marže dvě koruny a více.
Jestliže průměrná pumpa prodá ročně okolo 150-200 tisíc litrů
paliva. Když v blízkosti stojí některá z extrémně laciných
pump, seriozní prodejci jsou nuceni kvůli odlivu zákazníků snížit
marži až o korunu a celková částka jejich ztrát se odhaduje na
desítky milionů korun. "I tohle je klidně možné nazvat cenovou
válkou: "Pochybní dodavatelé a jejich prodejci tím ovlivňují
konkurenci na celém trhu," říká Jan Duspěva, obchodní ředitel
státní distribuční firmy Čepro."
Velcí se brání, malí krachují
Jestliže opatření státu jsou neúčinná, zkusili vzít petrolejáři
spravedlnost do vlastních rukou. Velké firmy sdružené v ČAPPO
pověřily své právníky analýzou, z níž by vyplynuly možnosti,
jak se proti takové "konkurenci" a daňovým únikům obecně bránit.
Z těchto analýz by pak měly vzniknout návrhy zákonů, které by
s větší účinností a pod hrozbou vyšších trestů nepoctivé
obchodníky postihovaly. Petrolejáři již nyní například požadují,
aby prodej paliv nebyl volnou živností, ale aby každý
obchodník musel splnit určité profesní předpoklady a také by měly
být pro obchodníky zavedeny vysoké, mnohamilionové kauce, z nichž
by se případně hradily způsobené škody včetně nezaplacených
daní.
Současně s tím začaly velké firmy s extrémně levnou
konkurencí bojovat po svém. Společnost Shell, se rozhodla u svých
čerpacích stanic, které se nacházejí v blízkosti pump Tank
ONO, zlevnit na jejich úroveň. To samozřejmě přilákalo na "shellky"
zákazníky, kteří sem předtím kvůli nejvyšším cenám v lokalitě
vůbec nejezdili. Jenže okolní prodejci na to doplácí. Pokud chtějí
svou pumpu udržet při životě, musí na vzniklou situaci rovněž
reagovat snížením cen, jenže v tom případě se dostanou na
nulovou marži a peníze na provoz pumpy i výplaty zaměstnanců není
z čeho brát. "Tohle je poprava slušných podnikatelů. Cenám, za
které zde v místě prodává Shell, se bez ztrát nedá konkurovat,"
nechala se slyšet majitelka tří menších čerpacích stanic na
Táborsku Drahomíra Wágnerová. Shell s více než 100 čerpacích stanic
v ČR, si takový krok pochopitelně na čas dovolit může, protože
v dosahu stanic Tank ONO stojí jen zlomek jejich čerpacích stanic.
Shell ztráty bez problémů sanuje ze zisku ostatních pump ve své
síti.
Provozovatelé menších čerpacích stanic v okolí pump Shell a
Tank ONO se do cenové války původně vůbec míchat nechtěli, ale na
vzniklou situaci pochopitelně musejí reagovat. Na jejich ochranu
ostatně podalo Společenství čerpacích stanic podnět Úřadu pro
ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který se nyní bude aktivitami
firmy Shell ohledně marží na zmíněných čerpacích stanicích
zabývat.
Dílčí úspěchy státu, ale…
Začátkem roku byl v Pardubicích zadržen vlak s dvaceti
vagóny, v nichž bylo celkem 1,4 milionu litrů nafty,
v červnu letošního roku se daňové správě společně
s celníky podařilo zabavit skupině obchodníků 1,5 milionu
litrů příměsi do bionafty a téměř 200 milionů korun na
bankovních účtech. I když se jedná o historický úspěch ohledně
množství zajištěného zboží i peněz, stále je to jen zlomek celkové
částky, o kterou stát přichází. Černý trh údajně tvoří celkem 15
procent reálné spotřeby pohonných hmot v ČR a dílčí úspěchy
celníků, finančních úřadů či policie jsou zatím jenom kapkou
v moři. "Stát sice umí podvody dobře odhalovat, ale daňové
úniky se tím nezmenšují. Chybí účinnější legislativa," myslí si
Jiří Borovec, generální ředitel státního Čepra.
Součástí podvodného podnikání v prodeji a distribuci
pohonných hmot je také pančování paliva. Zde stát chrání
spotřebitele i poctivé obchodníky prostřednictvím zvýšené aktivity
pracovníků České obchodní inspekce (ČOI), která v loňském roce
zvýšila odběry vzorků. Přesto to nestačí, počet kontrol je totiž
s ohledem na počet čerpacích stanic stále spíše namátkový.
Například v období od ledna do června 2012 zkontrolovala ČOI
jakost celkem 1377 odebraných vzorků paliv. Podíváme-li se na počet
veřejných čerpacích stanic (3702 na konci prvního pololetí 2012) a
aktuální kapacity ČOI (na jedné pumpě se odebírají minimálně dva
vzorky), nelze očekávat, že se to v dohledné době nějak
zázračně zlepší.
Cenová válka v jiných oborech většinou vedla k tomu, že
na tom vydělal především zákazník, neboť celoplošně snížila úroveň
cen a všichni se museli přizpůsobit. Jenže tahle "cenová válka" se
bohužel neodehrává v rovnocenném konkurenčním prostředí. Pokud se
zde stát účinnější legislativou a tvrdšími postihy nepostará o to,
aby tržní mechanismy nenarušovali podvodní podnikatelé, budou ti
menší krachovat a ti větší následně vytvoří monopol. A z toho
již běžný motorista určitě radost mít nebude.
Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Economia, ČOI