Podvodníci mají 15procentní podíl na trhu

Dlouhodobě neřešená situace okolo extrémně levných čerpacích stanic v ČR vyvolala v některých lokalitách u maloobchodního prodeje pohonných hmot cenovou válku.

Totem Tank ONO

Klesá marže, snižuje se počet zákazníků

Ceny pohonných hmot neustále rostou, spolu s tím však klesá jejich odbyt, lidé se snaží šetřit, firmy krachují. Obchodníky tato situace nutí snížit vlastní marže. Nemalým dílem však k tomu přispívají i podvodníci, kteří ve velkém prodávají prostřednictvím některých čerpacích stanic pohonné hmoty, které nebyly řádně nebo dokonce vůbec zdaněny. Díky tomu ovšem poctiví obchodníci nemají šanci na prodeji pohonných hmot vydělat. I když motoristé jsou s nízkou cenou spokojeni a nepoctiví prodejci si mnou ruce, ti poctiví buď balancují na hraně zákona, nebo rovnou krachují. A prodělává na tom i stát. Odhaduje se, že ročně přichází státní rozpočet na ošizené dani z přidané hodnoty i spotřební dani z pohonných hmot o 5 miliard korun, podle odhadu petrolejářů to dělá dokonce 8 miliard.
Dnešní standardní marže na litru paliva je při ceně okolo 35,50 Kč asi 1,50 Kč, Přitom před lety byla běžná marže dvě koruny a více. Jestliže průměrná pumpa prodá ročně okolo 150-200 tisíc litrů paliva. Když v blízkosti stojí některá z extrémně laciných pump, seriozní prodejci jsou nuceni kvůli odlivu zákazníků snížit marži až o korunu a celková částka jejich ztrát se odhaduje na desítky milionů korun. "I tohle je klidně možné nazvat cenovou válkou: "Pochybní dodavatelé a jejich prodejci tím ovlivňují konkurenci na celém trhu," říká Jan Duspěva, obchodní ředitel státní distribuční firmy Čepro."

Velcí se brání, malí krachují

Jestliže opatření státu jsou neúčinná, zkusili vzít petrolejáři spravedlnost do vlastních rukou. Velké firmy sdružené v ČAPPO pověřily své právníky analýzou, z níž by vyplynuly možnosti, jak se proti takové "konkurenci" a daňovým únikům obecně bránit. Z těchto analýz by pak měly vzniknout návrhy zákonů, které by s větší účinností a pod hrozbou vyšších trestů nepoctivé obchodníky postihovaly. Petrolejáři již nyní například požadují, aby prodej paliv nebyl volnou živností, ale aby každý obchodník musel splnit určité profesní předpoklady a také by měly být pro obchodníky zavedeny vysoké, mnohamilionové kauce, z nichž by se případně hradily způsobené škody včetně nezaplacených daní.
Současně s tím začaly velké firmy s extrémně levnou konkurencí bojovat po svém. Společnost Shell, se rozhodla u svých čerpacích stanic, které se nacházejí v blízkosti pump Tank ONO, zlevnit na jejich úroveň. To samozřejmě přilákalo na "shellky" zákazníky, kteří sem předtím kvůli nejvyšším cenám v lokalitě vůbec nejezdili. Jenže okolní prodejci na to doplácí. Pokud chtějí svou pumpu udržet při životě, musí na vzniklou situaci rovněž reagovat snížením cen, jenže v tom případě se dostanou na nulovou marži a peníze na provoz pumpy i výplaty zaměstnanců není z čeho brát. "Tohle je poprava slušných podnikatelů. Cenám, za které zde v místě prodává Shell, se bez ztrát nedá konkurovat," nechala se slyšet majitelka tří menších čerpacích stanic na Táborsku Drahomíra Wágnerová. Shell s více než 100 čerpacích stanic v ČR, si takový krok pochopitelně na čas dovolit může, protože v dosahu stanic Tank ONO stojí jen zlomek jejich čerpacích stanic. Shell ztráty bez problémů sanuje ze zisku ostatních pump ve své síti.
Provozovatelé menších čerpacích stanic v okolí pump Shell a Tank ONO se do cenové války původně vůbec míchat nechtěli, ale na vzniklou situaci pochopitelně musejí reagovat. Na jejich ochranu ostatně podalo Společenství čerpacích stanic podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který se nyní bude aktivitami firmy Shell ohledně marží na zmíněných čerpacích stanicích zabývat.

Dílčí úspěchy státu, ale…

Začátkem roku byl v Pardubicích zadržen vlak s dvaceti vagóny, v nichž bylo celkem 1,4 milionu litrů nafty, v červnu letošního roku se daňové správě společně s celníky podařilo zabavit skupině obchodníků 1,5 milionu litrů příměsi do bionafty a téměř 200 milionů korun na bankovních účtech. I když se jedná o historický úspěch ohledně množství zajištěného zboží i peněz, stále je to jen zlomek celkové částky, o kterou stát přichází. Černý trh údajně tvoří celkem 15 procent reálné spotřeby pohonných hmot v ČR a dílčí úspěchy celníků, finančních úřadů či policie jsou zatím jenom kapkou v moři. "Stát sice umí podvody dobře odhalovat, ale daňové úniky se tím nezmenšují. Chybí účinnější legislativa," myslí si Jiří Borovec, generální ředitel státního Čepra.
Součástí podvodného podnikání v prodeji a distribuci pohonných hmot je také pančování paliva. Zde stát chrání spotřebitele i poctivé obchodníky prostřednictvím zvýšené aktivity pracovníků České obchodní inspekce (ČOI), která v loňském roce zvýšila odběry vzorků. Přesto to nestačí, počet kontrol je totiž s ohledem na počet čerpacích stanic stále spíše namátkový. Například v období od ledna do června 2012 zkontrolovala ČOI jakost celkem 1377 odebraných vzorků paliv. Podíváme-li se na počet veřejných čerpacích stanic (3702 na konci prvního pololetí 2012) a aktuální kapacity ČOI (na jedné pumpě se odebírají minimálně dva vzorky), nelze očekávat, že se to v dohledné době nějak zázračně zlepší.
Cenová válka v jiných oborech většinou vedla k tomu, že na tom vydělal především zákazník, neboť celoplošně snížila úroveň cen a všichni se museli přizpůsobit. Jenže tahle "cenová válka" se bohužel neodehrává v rovnocenném konkurenčním prostředí. Pokud se zde stát účinnější legislativou a tvrdšími postihy nepostará o to, aby tržní mechanismy nenarušovali podvodní podnikatelé, budou ti menší krachovat a ti větší následně vytvoří monopol. A z toho již běžný motorista určitě radost mít nebude.

Autor: Jiří Kaloč, Zdroj: Economia, ČOI

Diskuse

  • Michal, 24. 8. 2012 09:57: Taková blbost, pane bože.Pročpa asi by to nemohla bejt volná živnost a ti co maj nový pumpy tak co mají asi dělat.Monopoli si živnost udělaj jakoukoliv ale malej poctivej soukromníček co má volnou živnost a najednou to změní tak to je podrážení nohou a ne vyrovnanej boj.A další kravina už vidím jak budeme dávat mnoha milionové rezervy haha.Kdopa to má asi.Zase jen řetězce.Stímto jděte doprdele.Vytvoříte pouze monopoly a až bude benzín za 100 tak se nedivte...
      Reagovat na komentář
    • Michal, 24. 8. 2012 09:58: Tak Aď nepoctivý pumpy pozavíraj jakožto majitele i distributory aď spřísní postihy a nikdo do toho nepůjde ale ne buzerace poctivích ty vole jak krávy už...
        Reagovat na komentář
      • Alexandr, 24. 8. 2012 10:53: A proc bych stat ne chcel umenšit SD? vi o tom ze s toho jdou danove podvody a vubec ne chci smensit dan. To je divne. Trati milliardy, kdy bych prost moh pridelat. Podle me, nekdo s toho ma svuj prijem, a take EU ne chci to, spíš němci. Zakonem s kauce, zustanou jenom cizi spolecnosti, a cechi budou platit stejen jako nemcy, s platem niszim nez nemci.
        • Michal, 24. 8. 2012 13:37: souhlas.Proč se serou do čerpaček když úniky jsou někde jinde.Dopravci dělaj úniky...A kdyby smenšili spotřebku tak každej kupuje z čepra a je to ok.
        Reagovat na komentář
      • Jan, 27. 8. 2012 10:55: tak to je snad na žalobu....v headline článku je info o podvodnících a hned vedle fotka totemu čerpací stanice ONO............již delší dobu mám pocit, že tento server funguje jen díky sponzoringu firem Shell, Benzina a podobných.....
        • Jan, 27. 8. 2012 11:11: a ještě jedna technická....prodejci brečí, že mají při malé výtoči ztráty.....tak ať to zavřou....proč musí být v CZ na každých 5 km čerpací stanice....je to nesmysl.... ať je jich méně, každé se tím pádem zvýší výtoč, a odpadnou náklady za lidi, odpisy, energie atd....a budou moci operovat i s nižší marží.....a to neberu jen dálnice..... příklad město Boskovice cca 11 000 obyvatel... v okruhu 200m od sebe jsou 3 čerpací stanice....je to nutné? když jednu z Boskovice do Brna po 43ce, jsou tam hlavním tahu na 25 km 4 benzinky.....to počítám jen pumpy ny kraj Brna a nepočítám pumpy v obcích okolo tohoto silničního tahu....je to nutné ? pak se nedivte, že pumpaři brečí..je jich zbytečně moc a výnosy těžko pokryjí fixní náklady + lidi, energie atd.....
        • daf, 28. 8. 2012 11:00: Honzo souhlasím, ve všech odvětvích - ať je to maloobchod třeba spotravinami, elektronikou nebo jiným zbožím funguje prostě tržní prostředí, prostě to neumíme, tak končíme, Electrocity, Mediahall, Carrefour, Julius Meinl. V oblasti pump mi ale přijde situace taková, že se pořád staví a pak se spousta pumpařů diví, že to prostě nejde. Ad Tank Ono - buď Ondry zavřete, nebo je nechte bejt, je to ale trapnej kolotoč. Stejné nebo ještě těžší je to např. v oblasti prodeje elektroniky, kde prostě např. Electroworld naseká za rok ztrátu několik desítek až stovek milionů a ty mu následně pošle vlastník ze zahraničí, to si např. čeká firma dovolit nemůže - je to legální, ale možnost kam hejbat s cenou je někde jinde... daf
        Reagovat na komentář
      • Petr, 29. 8. 2012 07:55: Podle češtiny soudím, že příspěvky mají jednotný zdroj. Ono je to tak, že bohužel platí pravidlo o tom, že slušní vždy doplácejí na podvodníky. Lékem by bylo, kdyby se všechny dovozy musely hlásit na celnici, kde by prošly kontrolou následně , po zaplacení daní ( SD a DPH) , by mohlo jít zboží na trh. Pak by se vidělo, zdali by všichni levní vydrželina cenách
          Reagovat na komentář
        Přidat nový komentář

        Petrol Magazín

        Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
        Aktuální číslo

        Přihlašte se k odběru novinek