3. 9. 2012
V následujících řádcích najdete pel-mel nápadů a
poznatků z praxe, kterým chceme připomenout, jak je možné
vidět každodenní provoz shopů v souvislosti s pobytem
dětí na čerpacích stanicích. Všimli jste si také, že jich během
prázdnin a s doznívajícím baby boomem v Česku výrazně
přibylo?
Náš zákazník - Vaše děti!
Zřejmě každý z obsluhy pumpy zbystří, "vtrhnou-li" do shopu
s rodiči děti. Není divu, jsou-li trochu puštění ze řetězu,
protože x hodin právě seděly v autě a teď je to vítaná chvíle
ke změně. Ne všechny děti jsou rodiči "umravněny" natolik, aby
věděly, jak se v prodejně chovat. Nemá cenu v takové
chvíli peskovat děti, ale rodičům či doprovodu je nutné docela
ostře připomenout, že lítat mezi regály, brát bezmyšlenkovitě zboží
bez jejich dozoru a kontroly prostě nejde a že poškozené zboží či
jakoukoliv škodu budou muset uhradit. Dospělí na upozornění o
úhradě a placení reagují lépe než na domluvu o slušném chování. Na
druhou stranu přítomnost dětí v prodejně je ve výsledku téměř
vždy o vyšší tržbě. Počínaje nápoji, rychlým občerstvením,
sladkostmi a nákupem dětského zboží konče. V sezóně hlavních
prázdnin je prostě vyšší výběr zboží spojovaného s dětmi
zákonem i pro shopy čerpacích stanic. Je-li pumpa na trase
k přehradám, koupalištím, jsou v nabídce samozřejmostí
věci k vodě. Jeden nafouknutý člun či plovací kolo zavěšené
jako upoutávka nad regálem s dětským zbožím. Zejména
nafukovací hračky zabírají na regálech minimum místa. Naopak to
bude samozřejmě se sezónním zbožím v zimě na trasách do hor za
sněhem.
V létě se u čerpacích stanic v blízkosti turistických
tras objevuje i spousta cyklistů a pěších turistů s dětmi. Může to
pro ně být místo spásy od hladu i žízně, jen umět takové sezónní
zákazníky podchytit a využít! Stejně tak se místem častějších
nákupů mohou stát shopy čerpacích stanic pro chataře a chalupáře -
opět s dětmi na prázdninách, protože z řady obcí vymizely
i poslední mizerné prodejny bývalé Jednoty a ne všude uzavřené
prodejny nahrazují obchodně zdatní Asiaté.
Trocha statistiky
Je dobré připomenout, že extenzivní rozvoj čerpacích stanic je
minulostí. Protože se prodej pohonných hmot uskutečňuje na
srovnatelné úrovni s nevelkými cenovými rozdíly, začínají se
konkurenční snahy objevovat v přidružených službách - zejména
v prodeji potravinářského zboží, nabídce občerstvení a restauračním
provozu. Vyplývá to i ze statistik: Prodejní plocha shopů zaujímá
pouze 1 % celkové maloobchodní prodejní plochy v ČR, ale
uskutečňuje se na nich přes 2 % českého maloobchodního obratu.
Prodej v shopech se podílí na obratu čerpacích stanic 10 %, ale v
oblasti tvorby zisku až 40 %, u vybraných stanic dokonce až 70 %!
Trvalým trendem je pokles prodeje autodoplňků a potřeb pro
motoristy a naopak vzrůstá prodej potravin a ještě rychleji se
rozšiřuje rychlé občerstvení - třeba jen na letní sezónu. Současný
podíl potravinářského sortimentu je v těchto shopech téměř 60 % ku
40 % zboží z oblasti non-food. Vývoj ukazuje na růst podílu prodeje
potravin až na 70 %. A protože nonstop provoz a stále hodnotnější,
variabilnější a pružnější náhrada ostatních druhů maloobchodních
prodejen zákazníkům vyhovuje, lidé v nich začínají nakupovat i v
případech, že nepotřebují pohonné hmoty. S rostoucí konkurencí
i tady postupně klesají ceny, protože zákazníci obecně mají
hlouběji do kapsy a marže se i u čerpací stanice začínají pohybovat
v mírně nižším rozpětí, což je pro jejich budoucnost podstatná
podmínka. Právě letní sezóna s vyšší frekvencí nákupů na
čerpacích stanicích ukazuje například na potřebu konvenienčních a
akčních úseků. V nich je možné dokoupit všechno, na co se při
velkém, týdenním (prázdninovém) nákupu zapomnělo. Příležitost
k tomu je, vždyť na minimu plochy bývá v nabídce maximum
zboží. Nejsou výjimkou dálniční a příměstské shopy s nabídkou
až 2-2,5 tisíce položek (pro srovnání v diskontních prodejnách
jich nebývá ani tisícovka). Pak není divu, že nechybí ani dětské
zboží od výběru plenek pro nejmenší, přes dětské časopisy, chladivé
osvěžení, nápoje, rychlé občerstvení i dětská jídla až po hračky,
končící třeba u dražší elektroniky.
Program dítku na míru
Alespoň někdo z personálu by se měl naučit vžít do role
cestující matky s dětmi. Na čerpacích stanicích převládají
v obsluze ženy a o to by to mělo být lehčí. Cesty s batoletem
nebo předškolákem jsou vždy pro matky i celou osádku auta
náročnější. Pokud jim při zastávce u pumpy vyjdou vstříc, rozhodně
to zůstane v jejich paměti jako plus! Stačí aktivně nabídnout
dostatečný přísun tekutin, dopřát dítěti i mamince odpočinek a
prostor ke hraní, zejména pokud většinu dne tráví v autosedačce,
kočárku, nosítku nebo v cyklovozíku - včetně možnosti
důkladnějšího opláchnutí v čisté umývárně. Častým přáním
maminek je poskytnutí převařené, vroucí vody z kávového baru
nebo rychlovařiče pro přípravu kojenecké stravy z instantních
směsí. Objevují-li se v našich shopech a bistrech častěji
rodiče s malými dětmi, není od věci zařadit do sortimentu
dětské pleny, vlhčené papírové ubrousky, dětské přesnídávky,
pitíčka a speciální občerstvení, stejně tak další non-food zboží:
vedle dětské základní kosmetiky například tzv. pastičky na jídlo za
jízdy, kdy speciální víčko nedovolí dítku vysypat všechny křupky,
piškoty nebo kousky jablíček na podlahu auta, protože vydá vždy jen
jeden kousek, či plastové bryndáky nebo praktickou cestovní sedačku
do kapsy, kdy odpadne starost, jestli v bistru mají volné
dětské židličky atd. Zejména matky nemluvňat takové věci
vyhledávají a rády kupují. Pro ně také neustále kontrolujeme výbavu
a čistotu přebalovacích koutů! Z hraček a potřeb pro volný čas
se orientujeme na novinky a mezi dětmi oblíbené a dobře prodejné
zboží, což se dá ověřit na "výzvědách" v hračkářských
speciálkách i "průzkumem" u vlastních dětí.
Mami, já se nudím!
Děti na cestách autem nejčastěji zlobí proto, že se nudí. Na
delších trasách, třeba k moři bez četnějších pauz, to bývá
nadlidský úkol. Rodičům už většinou došly nápady, už je nebaví
vymýšlet hádanky a hrát slovní fotbal či jiné jazykové hry a ani se
nechtějí pouštět do větších akcí, jako je zpívání na celé auto.
Tady jim může zachránit nervy třeba cédéčko nebo ještě lépe mini
DVD přehrávač s oblíbenými pohádkami nebo kapesní elektronická hra.
Příslušný sortiment - i když je dražší - bývá u frekventovaných
benzinek k dostání a ani není třeba při jeho nabídce
zdůrazňovat, že se za takových situací určitě vyplatí. DVD
přehrávač je při dlouhých cestách největším přítelem rodičů i
dětí.
Nakonec i někdo z personálu, třeba při placení na závěr
jejich návštěvy čerpacích stanice, by jim měl popřát hezké
prázdniny a hodně zážitků, aby si uvědomili, že o dovolené se zas
tolik nemá spěchat a oni za dva a tři týdny nevezli zpět otrávené
děti ze společné dovolené. Přejeme vám hodně sil i po letních
prázdninách!
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia