2. 1. 2013
Dlouhodobé projekty společnosti PREOL zaměřené na
praktické nasazení biopaliv v dopravě přinášejí provozovatelům
významné úspory nákladů.

Úspěšné nasazení biopaliv v praxi
Projekt společnosti PREOL "Sledování vlivu alternativního
paliva Ekodiesel B100 na provoz autobusů MHD", který zvítězil
v letošní soutěži PETROLawards 12 jako projekt roku, pomáhá
uspořit dopravním podnikům náklady při nákupu pohonných hmot. Další
projekt v řadě je testování paliva Ekodiesel B100 při provozu
lokomotiv ve společnosti Lovochemie přináší finanční úspory
provozovateli vozidel, tentokrát v jiné oblasti dopravy.
Výrobce bionafty, společnost PREOL, ve snaze rozšířit používání
vysokoprocentní směsi bionafty na silničních vozidlech v rámci
dceřiných společností AGROFERT HOLDING, úspěšně odzkoušel a
doporučil široké nahrazení standardní motorové nafty nejprve
Směsnou motorovou naftou 30 (SMN 30), prodávanou pod obchodním
názvem Ekodiesel B30, a tam, kde to podmínky dovolují, čistou
bionaftou, tedy Ekodieselem B100.
Hlavním přínosem pro provozovatele vozidel při použití těchto
alternativních paliv je úspora nákladů na pohonné hmoty. Prvním
velkým provozovatelem vozidel, který přešel kompletně na
vysokoprocentní bionaftu již v roce 2010, byla
Lovochemie. A to nejen při provozu svých nákladních vozidel a
manipulační techniky, ale i osobních vozidel. Hlavně ovšem začal
používat bionaftu ve svém největším spotřebiči PHM, tedy v
železniční dopravě.
V tomto dopravním odvětví se Lovochemie chopila komplexní
propagace výrobků PREOL jako první ve skupině AGFH! Všechny
lokomotivy v Lovosicích již téměř tři roky jezdí výhradně na
Ekodiesel B30, u jedné z nich se již přes rok úspěšně testuje
100% bionafta, tedy Ekodiesel B100. Přes počáteční potíže s
těsností palivového systému se postupně podařilo odladit všechny
komponenty tak, aby i provoz na 100% bionaftu byl úspěšný.
Výsledkem ročního testování je podložené konstatování, že
lokomotivy řady 740 je možné provozovat na 100% bionaftu a požívat
tím benefit úspory nákladů na pohonné hmoty. Úspory jsou to nemalé,
vezmeme-li v potaz spotřebu paliva u těchto strojů a rozdíl
nákupní ceny motorové nafty a Ekodieselu B100. Ve srovnání
s náklady na motorovou naftu bylo při provozu jedné lokomotivy
po dobu 11 měsíců testování dosaženo úspory nákladů za palivo ve
výši 149 912 Kč a to i při zohlednění výsledků nižšího výkonu
paliva B100 o 7 %.
Ekodiesel B100 na železnici
Předpokladem bezproblémového provozování lokomotiv této řady na
100% bionaftu je nahrazení některých pryžových dílů palivového
systému díly kompatibilními s moderními biopalivy. Tyto výměny
byly v rámci testu v Lovochemii prováděny individuálně, ovšem
s dnešními znalostmi je možné tyto výměny pryžových dílů
provést v rámci pravidelných plánovaných oprav s minimálními
náklady. Že rozdílná charakteristika bionafty klade odlišné nároky
na materiály těsnění zvláště u velmi starých motorů, je známo.
Tento fakt byl i v tomto případě očekáván a nakonec i
potvrzen, neboť tyto více jak 30 roků staré motory byly vyrobeny
v době, kdy nikdo biopaliva neznal. Výrobce motorů, firma ČKD
Praha v devadesátých letech přestala existovat, a proto
chybějící doporučení výrobce pro přechod na biopaliva bylo nutné
nahradit provozním odzkoušením.
Výsledkem snahy vedené Lovochemií v testování moderních
alternativních paliv je jednak zmiňovaná finanční úspora při
přepravě surovin a výrobků na její vlečce a zároveň také získané
cenné informace o vlivu paliva EKODIESEL B100 na provoz těchto
specifických vozidel. Získané poznatky z provozu lokomotiv
budou sloužit ostatním provozovatelům lokomotiv jako nástroj ke
svým vlastním úsporám. Velké poděkování k dosažení
prokazatelných úspor patří všem pracovníkům železniční dopravy,
především pak její údržbě, strojvedoucím, dále pak technikům
společnosti CZ LOKO a v neposlední řadě pracovníkům
PREOLu, díky nimž testovaná lokomotiva bezproblémově jezdí, a
nároky testovacího provozu zdárně zvládá.
Příklady táhnou
Příklady táhnou, to platí obecně všude a vždy. Věřme, že úspěšná
práce kolektivu pracovníků na tomto společném projektu bude
výzvou i pro další využití paliva Ekodiesel B100 a to nejen ve
skupině AGrofert holding.
Podrobné informace a závěry testování budou součástí závěrečné
zprávy, která bude ke stažení na webových stránkách
www.preol.cz.
Autor: PR PREOL, Zdroj: PETROLmedia