PREOL svými projekty pomáhá podnikům šetřit

Dlouhodobé projekty společnosti PREOL zaměřené na praktické nasazení biopaliv v dopravě přinášejí provozovatelům významné úspory nákladů.

PREOL lokomotiva

Úspěšné nasazení biopaliv v praxi

Projekt společnosti  PREOL "Sledování vlivu alternativního paliva Ekodiesel B100 na provoz autobusů MHD", který zvítězil v letošní soutěži PETROLawards 12 jako projekt roku, pomáhá uspořit dopravním podnikům náklady při nákupu pohonných hmot. Další projekt v řadě je testování paliva Ekodiesel B100 při provozu lokomotiv ve společnosti Lovochemie přináší finanční úspory provozovateli vozidel, tentokrát v jiné oblasti dopravy.
Výrobce bionafty, společnost PREOL, ve snaze rozšířit používání vysokoprocentní směsi bionafty na silničních vozidlech v rámci dceřiných společností AGROFERT HOLDING, úspěšně odzkoušel a doporučil široké nahrazení standardní motorové nafty nejprve Směsnou motorovou naftou 30 (SMN 30), prodávanou pod obchodním názvem Ekodiesel B30, a tam, kde to podmínky dovolují, čistou bionaftou, tedy Ekodieselem B100.
Hlavním přínosem pro provozovatele vozidel při použití těchto alternativních paliv je úspora nákladů na pohonné hmoty. Prvním velkým provozovatelem vozidel, který přešel kompletně na vysokoprocentní bionaftu již v roce  2010, byla Lovochemie. A to nejen při provozu svých nákladních vozidel a manipulační techniky, ale i osobních vozidel. Hlavně ovšem začal používat bionaftu ve svém největším spotřebiči PHM, tedy v železniční dopravě.
V tomto dopravním odvětví se Lovochemie chopila komplexní propagace výrobků PREOL jako první ve skupině AGFH! Všechny lokomotivy v Lovosicích již téměř tři roky jezdí výhradně na Ekodiesel B30, u jedné z nich se již přes rok úspěšně testuje 100% bionafta, tedy Ekodiesel B100. Přes počáteční potíže s těsností palivového systému se postupně podařilo odladit všechny komponenty tak, aby i provoz na 100% bionaftu byl úspěšný.
Výsledkem ročního testování je podložené konstatování, že lokomotivy řady 740 je možné provozovat na 100% bionaftu a požívat tím benefit úspory nákladů na pohonné hmoty. Úspory jsou to nemalé, vezmeme-li v potaz spotřebu paliva u těchto strojů a rozdíl nákupní ceny motorové nafty a Ekodieselu B100. Ve srovnání s náklady na motorovou naftu bylo při provozu jedné lokomotivy po dobu 11 měsíců testování dosaženo úspory nákladů za palivo ve výši 149 912 Kč a to i při zohlednění výsledků nižšího výkonu paliva B100 o 7 %.

Ekodiesel B100 na železnici

Předpokladem bezproblémového provozování lokomotiv této řady na 100% bionaftu je nahrazení některých pryžových dílů palivového systému díly kompatibilními s moderními biopalivy. Tyto výměny byly v rámci testu v Lovochemii prováděny individuálně, ovšem s dnešními znalostmi je možné tyto výměny pryžových dílů provést v rámci pravidelných plánovaných oprav s minimálními náklady. Že rozdílná charakteristika bionafty klade odlišné nároky na materiály těsnění zvláště u velmi starých motorů, je známo. Tento fakt byl i v tomto případě očekáván a nakonec i potvrzen, neboť tyto více jak 30 roků staré motory byly vyrobeny v době, kdy nikdo biopaliva neznal. Výrobce motorů, firma ČKD Praha v devadesátých letech přestala existovat, a proto chybějící doporučení výrobce pro přechod na biopaliva bylo nutné nahradit provozním odzkoušením.
Výsledkem snahy vedené Lovochemií v testování moderních alternativních paliv je jednak zmiňovaná finanční úspora při přepravě surovin a výrobků na její vlečce a zároveň také získané cenné informace o vlivu paliva EKODIESEL B100 na provoz těchto specifických vozidel. Získané poznatky z provozu lokomotiv budou sloužit ostatním provozovatelům lokomotiv jako nástroj ke svým vlastním úsporám. Velké poděkování k dosažení prokazatelných úspor patří všem pracovníkům železniční dopravy, především pak její údržbě, strojvedoucím, dále pak technikům společnosti CZ LOKO a v neposlední řadě pracovníkům PREOLu, díky nimž testovaná lokomotiva bezproblémově jezdí, a nároky testovacího provozu zdárně zvládá.

Příklady táhnou

Příklady táhnou, to platí obecně všude a vždy. Věřme, že úspěšná práce kolektivu pracovníků na  tomto společném projektu bude výzvou i pro další využití paliva Ekodiesel B100 a to nejen ve skupině AGrofert holding.
Podrobné informace a závěry testování budou součástí závěrečné zprávy, která bude ke stažení na webových stránkách www.preol.cz.

 

Autor: PR PREOL, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Petr, 2. 1. 2013 10:15: Reklama, nic jiného. Ale rozumní hospodáři mají raději MN bez MEŘO. proč asi ?
      Reagovat na komentář
    • Michal, 2. 1. 2013 15:53: Kdy shell pustí tu válku už kurva.....
        Reagovat na komentář
      Přidat nový komentář

      Petrol Magazín

      Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
      Aktuální číslo

      Přihlašte se k odběru novinek