Prodeje elektromobilů zvýší zákon

Komisař Evropské unie pro dopravu Siim Kallas z Estonsko řekl, že evropské státy nedostatečně podporují rozvoj elektromobility. To se to musí změnit, pokud se má splnit cíl roku 2020, kdy by mělo fungovat alespoň 10 procent dopravy na obnovitelné zdroje energie.

Elektrostanice ČEZ

Dobíjecí stanice ČEZ a Škoda Octavia Green E-line

Podle Kallase spočívá hlavní problém v tom, že pro elektromobily a hybridy nemají napříč Evropou dobíjecích stanic. EK odhaduje, že denní náklady na PHM v celé EU dosahují miliardy euro. Problém je, že většina těchto pohonných hmot jsou fosilní paliva, která se musí dovážet.

Více dobíjecích stanic více elektromobilů

Právě tuto závislost vidí EK jako zásadní nebezpečí pro svou budoucí energetickou bezpečnost a stabilitu. Proto chce uvalit přísná pravidla na počet dobíjecích stanic v jednotlivých zemích a tím podpořit prodej elektrických vozů. V roce 2020 chce mít EU na silnicích kolem 10 milionů elektromobilů. Např. Německo bude muset mít v té době kolem 150 000 dobíjecích stanic. Momentálně jich má asi 200. Samotné Německo si už dříve vytyčilo jasný cíl: chce, aby se na jejich silnicích prohánělo milion elektromobilů do roku 2020.

Podpora, nebo zdržování?

Některé evropské státy mají přitom ještě dnes pouze jednotky dobíjecích stanic. Patří sem například Slovensko, Maďarsko, Lucembursko, v ČR jich je asi 50. Dalším problémem je potřeba jednotného evropského standardu pro dobíjecí zásuvku. Automobilový tuto skutečnost dlouhodobě řeší. I když se nedávno přední světové automobilky (VW, BMW, Daimler, Ford, GM) dohodly na využití konektoru Combo 2, situace v oblasti standardů dobíjecích konektorů zůstává i přesto poněkud zmatečná. I z toho důvodu, že jednoznačně nejrozšířenějším standardem konektorupro rychlodobíjení, a to i v Evropě, je dnes japonský CHAdeMO, jejichž počet ve světě navíc neustále roste.
Všechna ta zdánlivá "podpora" ze strany EU nám často připadá spíš jako úplný opak. Místo, aby z tržního prostředí přirozeně vykrystalizovali vítězové a poražení, regulační zákony se snaží vytvářet větší a větší chaos. Někdy to dokonce vypadá tak, jako by to někdo dělal schválně...

 

Zdroj: Hybrid.cz

Diskuse

  • EKOLO, 30. 1. 2013 20:53: Chademo není konektor, ale komunikační protokol pro rychlonabíjení. Elektromobil\ se ale dají nabíjet i pomalu. Auta většinou jezdí cca 2 hodiny denně, zytek dne většinou stojí u záuvky. Zísuvek je dost a lze nabíjet z jakékoli běžné zásuvky. Naše síť se silná a pokud by všechna osobní auta jezdila na elektřinu, spotřebovala by cca 10% vyrobené elektřiny. Nákladní doprava tvoří druhou polovinu, ale tu nahradí dříve či později (u nás) železnice. www.elektromobily-os.cz
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek