29. 1. 2013
Komisař Evropské unie pro dopravu Siim Kallas
z Estonsko řekl, že evropské státy nedostatečně podporují
rozvoj elektromobility. To se to musí změnit, pokud se má splnit
cíl roku 2020, kdy by mělo fungovat alespoň 10 procent dopravy na
obnovitelné zdroje energie.

Dobíjecí stanice ČEZ a Škoda
Octavia Green E-line
Podle Kallase spočívá hlavní problém v tom, že pro
elektromobily a hybridy nemají napříč Evropou dobíjecích
stanic. EK odhaduje, že denní náklady na PHM v celé EU
dosahují miliardy euro. Problém je, že většina těchto pohonných
hmot jsou fosilní paliva, která se musí dovážet.
Více dobíjecích stanic více elektromobilů
Právě tuto závislost vidí EK jako zásadní nebezpečí pro
svou budoucí energetickou bezpečnost a stabilitu. Proto chce uvalit
přísná pravidla na počet dobíjecích stanic v jednotlivých zemích a
tím podpořit prodej elektrických vozů. V roce 2020 chce mít EU na
silnicích kolem 10 milionů elektromobilů. Např.
Německo bude muset mít v té době kolem 150 000 dobíjecích
stanic. Momentálně jich má asi 200. Samotné Německo si už dříve
vytyčilo jasný cíl: chce, aby se na jejich silnicích prohánělo
milion elektromobilů do roku 2020.
Podpora, nebo zdržování?
Některé evropské státy mají přitom ještě dnes pouze
jednotky dobíjecích stanic. Patří sem například Slovensko,
Maďarsko, Lucembursko, v ČR jich je asi 50. Dalším problémem
je potřeba jednotného evropského standardu pro dobíjecí zásuvku.
Automobilový tuto skutečnost dlouhodobě řeší. I když se
nedávno přední světové automobilky (VW, BMW, Daimler, Ford, GM)
dohodly na využití konektoru Combo 2, situace v oblasti standardů
dobíjecích konektorů zůstává i přesto poněkud zmatečná. I z toho
důvodu, že jednoznačně nejrozšířenějším standardem konektorupro
rychlodobíjení, a to i v Evropě, je dnes japonský CHAdeMO, jejichž
počet ve světě navíc neustále roste.
Všechna ta zdánlivá "podpora" ze strany EU nám často připadá spíš
jako úplný opak. Místo, aby z tržního prostředí přirozeně
vykrystalizovali vítězové a poražení, regulační zákony se snaží
vytvářet větší a větší chaos. Někdy to dokonce vypadá tak, jako by
to někdo dělal schválně...
Zdroj: Hybrid.cz