14. 6. 2012
Provozovatel ropovodů, státem ovládaná společnost
MERO, a vlastníci největších rafinerií v Česku finišují s přípravou
nového kontraktu na přepravu ropy. Letos - po 15 letech - původní
smlouva končí, jenže nová je v nedohlednu. Rafinerie tvrdě tlačí na
zlevnění příliš drahého tarifu, a to MERO stejně vehementně
odmítá.
MERO si podle informací HN účtuje za přepravu v ropovodech Družba
a IKL z německého Ingolstadtu sumu, která je nad průměrem podobných
poplatků v Evropě. A na tom nechce nic měnit. Rafinerie přitom
nemají jinou alternativu a loni zaplatily za dopravu své suroviny
do Česka víc než miliardu korun.
Státní společnost argumentuje dohodou, kterou uzavřela v roce 1996
s vlastníky České rafinérské (Unipetrol, Shell, ENI a tehdy ještě
také ConocoPhillips). Vyšší poplatky mají zčásti kompenzovat
náklady na stavbu ropovodu IKL, který se stal rezervou pro případ
nejistých dodávek ruské ropy z Východu ropovodem Družba. Na
zprovoznění IKL měli vlastníci České rafinérské sami zájem.
Podle nich už ale není dnes k navyšování tarifů důvod a Česká
rafinérská s předstihem v roce 2009 smlouvu vypověděla. Rafinerie
(v Litvínově a Kralupech) samy o sobě netrpí vysokými poplatky za
dopravu ropy ani její vysokou cenou - Česká rafinérská funguje v
takzvaném přepracovacím systému, kdy dostává od vlastníků stabilní
poplatky za zpracované tuny ropy.
"Důvody, které vedly k vypovězení smlouvy, trvají," uvedl mluvčí
České rafinérské Aleš Soukup. Vzhledem k důvěrnému charakteru
vyjednávání nelze podle něj poskytnout další informace.
Ekonomické ztráty kvůli vysokým nákladům jdou ale především na
vrub akcionářů, kteří sami ropu nakupují a obchodují pak s
produkty. Finanční potíže vlastníků - především majoritního
akcionáře Unipetrolu - zvyšuje drahá ropa a na druhé straně
dramatický propad spotřeby výrobků z ropy, hlavně pohonných hmot,
které vytlačují stále víc nejrůznější alternativní paliva.
Za loňský rok se Unipetrol s ročním obratem 97 miliard korun,
ovládaný polským koncernem PKN Orlen, propadl do ztráty 2,8
miliardy korun. O to víc se snaží ušetřit na jiných nákladech. "V
současné ekonomické situaci a snižující se poptávce ovlivňují
vysoké tarify společnosti MERO schopnost společnosti Unipetrol
vytvářet zisk," vysvětluje snahu o co největší snížení přepravních
poplatků mluvčí Unipetrolu Martin Pavlíček.
Podle generálního ředitele MERO Jaroslava Pantůčka není ke snížení
důvod. Také on ale odmítl s odkazem na obchodní tajemství případ
dál komentovat. MERO však na rozdíl od Unipetrolu vykazuje
stamilionové zisky.
Příjmy z poplatků za přepravu ropy tvoří ale až dvě třetiny
celkových tržeb a jejich výrazné snížení by vedlo i k poklesu
zisku. Loni o deset procent klesla přeprava ropy do Česka na sedm
milionů tun a letos tento trend pokračuje. MERO i při zachování
nynějších poplatků vydělá méně.
Ministerstvo financí, které je akcionářem MERO, pečlivě podle
mluvčího Ondřeje Jakoba celé dohadování o ceně sleduje.
"Předpokládáme, že obě strany naleznou vzájemně přijatelné řešení,"
říká Jakob. Do doby než se MERO a vlastníci České rafinérské nějak
dohodnou, bude podle něj platit současná, tedy pro stát výhodná,
smlouva.
Stejně jak zástupci firem tají okolnosti celého sporu, tají i
částku, za jakou MERO ropu přepravuje. Tarify se v Evropě pohybují
v rozmezí od 3,5 do 10 eur za tunu přepravené ropy. Český tarif se
podle zjištění HN pohybuje kolem sedmi až osmi eur. Například v
roce 2010 utržilo MERO za přepravu 7,8 milionu tun ropy necelých
1,5 miliardy korun.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: HN