7. 11. 2012
Tuzemským rafineriím se nabízí další
alternativní zdroj ropy. Maďarský petrolejářský koncern MOL s
dceřinou společností Slovnaft zahájí modernizaci ropovodu Adria. A
rozšíření jeho dosud nedostatečné kapacity má zajistit nejen
kompletní zásobování Slovenska a Maďarska z chorvatského přístavu
Omišalj, ale podle plánů investora zbude ročně k dispozici zhruba i
1,5 tuny ropy pro Česko.
![ropovod](/media/37652/nadzemni-cast-ropovodu-u-reky-moravy-hodonin-copy_599x402.jpg)
Pro naše
rafineriev Litvínově a
Kralupech, které ročně spotřebují na sedm milionů tun
ropy, by to byl alternativní
zdroj pro případ omezených dodávek ruské
ropyropovodem
Družba nebo ze západu v případě zaplněné kapacity
Transalpinského
ropovoduTAL, na který se v
Německu napojuje český
ropovodIKL
(Ingolstadt).
Právě takový souběh nepříznivých situací nastal v minulých
měsících a provozovatel
rafineriíČeská
rafinérskáteď složitě hledá
způsob, jak chybějící množství
ropydo Česka dopravit.
Slovnaftem nabízená alternativní doprava
ropovodemAdria by měla Česku
v podobných situacích pomoci - dokončení investice v hodnotě 60 až
80 milionů eur se předpokládá v létě 2014.
"Investice skupiny MOL do modernizace a rozšíření
ropovodůna území Maďarska a
Slovenské republiky umožní přepravit
ropui pro potřeby České
republiky, v případě potřeby dokonce i víc jak 1,5 milionu tun
ročně," uvedl mluvčí Slovnaftu Anton Molnár.
České
rafinerieto považují za
zajímavou nabídku. "Jakýkoliv dodatečný zdroj dodávek
ropypovažujeme za pozitivní
příspěvek ke stabilitě a diverzifikaci závislosti," uvedl Martin
Pavlíček, mluvčí společnosti Unipetrol, která je majoritním
akcionářem České
rafinérské. O tom, zda by
Unipetrol
ropupřes Adrii nakupoval, by
podle něj však rozhodovaly konkrétní podrobnosti, například cena za
dopravu.
RopovodAdria
vznikl v sedmdesátých letech jako projekt tehdejšího
Československa, Maďarska a Jugoslávie.
Ropudopravují tankery z
celého světa do chorvatského přístavu, odkud teče do
rafineriív Chorvatsku,
Slovinsku, Srbsku a Bosně a Hercegovině. Maďarská
rafinerieSzázhalombatta,
která propojuje Adrii úzkou rourou s Družbou u slovenského města
Šahy, v posledních letech využívala tuto trasu kvůli omezené
kapacitě minimálně. A je stále závislá na ruské
ropě, která do Maďarska teče
z druhé strany jižní větví Družby. Československo však nikdy Adrii
(její napojení na Družbu) nevyužívalo a neměla o
tento ropovodz
jihu zájem ani Česká republika, která si v devadesátých letech
vybudovala alternativní a dnes stále víc využívaný
ropovodIKL.
Mezi českými
petrolejářise objevují
spekulace, že modernizace a zvýšení kapacity Adrie má posloužit
Maďarům spíš jako argument především při vyjednávání o ceně
ruské ropy, na
které je MOL stále závislý. Vyloučit nelze ani snahu společnosti
MOL o zvýšení vlivu v Česku, kde tento maďarský koncern nedávno
koupil početnou síť
čerpacíchstanic
Pap Oil. "To vše je možné, ale nic to nemění na tom, že
v Evropě obecně chybí větší propojení
ropovodůa každé alternativní
připojení
ropyje pro nás výhodné," míní
zvláštní velvyslanec České republiky pro otázky energetické
bezpečnosti Václav Bartuška.
Podle Jaroslava Pantůčka, generálního ředitele společnosti MERO,
která má na starosti provoz
ropovodův Česku, však nabídka
části kapacity Adrie nemá v podstatě velký význam. "Nemyslím si, že
by to byla výrazná pomoc. Česko
ropuz Adrie nezbytně
nepotřebuje. Dlouhodobě usilujeme o koupi části akcií
ropovoduTAL. To by nám v
případě potřeby umožnilo čerpat přes IKL i zvýšené
množství ropy,"
tvrdí Pantůček.
![Ropovody ve stř. Ev. Mapa](/media/17778/akt_ropovody_st_._evropy.png)
Zdroje ropy
RopovodAdria Česká
republika dosud nevyužívá. Měří zhruba 600 km, vede z chorvatského
přístavu Omišalj do Slovinska, Srbska, Bosny a Maďarska, odkud ho
roura o průměru 40 cm spojuje s Družbou na Slovensku - přes Družbu
by tak mohly kupovat
ropuz Adrie i
české
rafinerie.
RopovodDružba je
nejdelší
ropovodna světě. Česko ho
využívá hned od dokončení v šedesátých letech. Ze Sibiře měří
celkem na 4 tisíce km, na našem území 500 km. Roura o průměru 50 cm
může do ČR ročně dopravit až 9,5 milionu tun
ropy.
RopovodIKL
(zkratka Ingolstadt, Kralupy, Litvínov) byl zprovozněn v roce 1996,
je v českém vlastnictví i na německém území, kde je u Ingolstadtu
připojený na
ropovodTAL vedoucí z přístavu
v Terstu. IKL může ročně dopravit do ČR až 11,5 milionu
tun ropy,
celková délka rour o průměru 70 cm je 350 km.
7 mil. tun
ropy je roční spotřeba
českých
rafinerií. Až do letoška
větší část z toho tekla do ČR přes
ropovodDružba. Letos poprvé
nakoupily
rafinerievíc ze západu
(tankery do Terstu).
RopovodIKL tak letos dopraví
do ČR 4 miliony tun
ropy, Družba 3 miliony
tun ropy.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia