11. 12. 2012
V Česku nekončí debaty, jak zajistit dostatečný přísun
strategické ropypro zdejší rafinerie. Nedávný vstup státní firmy
MERO mezi podílníky Transalpinského ropovodu TAL má sice garantovat
státu snadnější odběr suroviny do našeho ropovodu IKL, připojeného
v německém Ingolstadtu, ale problém může nastat u nás
doma.

V Nelahozevci má MERO centrální
tankoviště ke skladování nouzových zásob ropy i jako krátkodobý
mezisklad pro ropu přepravovanou rovody Družba a IKL
MERO jako provozovatel českých ropovodů totiž - na rozdíl od
ostatních vlastníků TAL - není majitelem rafinerií. A musí se při
objednávkách ropy pro přepravu v TAL (ten dopravuje ropu pro naše
rafinerie z přístavu v italském Terstu do Ingolstadtu) nejprve
domlouvat s Českou rafinérskou, zejména Unipetrolem, který ji
ovládá.
Vztahy MERO a Unipetrolu přitom komplikují dlouhodobé spory o cenu
za přepravu ropy. Unipetrol se totiž zatím marně snaží vyjednat
nižší tarif, podal letos i podnět k antimonopolnímu úřadu kvůli
údajnému zneužití monopolního postavení firmy MERO, ale úřad
výhrady rafinérie neuznal. Není ani jisté, kolik ropy bude
Unipetrol potřebovat pro následující roky.
I ti, co mají přednost, se poperou
V ropovodu TAL, který přepravuje ropu pro rafinerie v Rakousku a
Německu, zbývala v roce 2011 ještě volná kapacita z celkových 42
milionů tun, které Transalpinský ropovod dokáže přepravit. Jenže to
se letos změnilo a TAL byl plně vytížen.
Česko se po dlouhém vyjednávaní stalo letos prostřednictvím firmy
MERO jedním z podílníků. To nám sice umožňuje přednostní čerpání
ropy nad rámec původně objednávaného množství, přesto se ale dá v
licitaci o využití potrubí čekat ostrý boj.
"Dodávky pro příští rok jsou už pro Českou republiku zajištěné.
Ale jak to bude v roce 2014, nevíme. To se bude řešit až v polovině
příštího roku. Potřebujeme však od rafinerií výhled jejich spotřeby
ropy na tři roky," říká za MERO ředitel pro strategický rozvoj a
správu společnosti Libor Lukášek.
S tím má však Unipetrol problém. Dramaticky klesá spotřeba
pohonných hmot, nižší je i odbyt ropy. Jaká bude situace v
nejbližších letech, nikdo neví.
Dlouhodobé plány jsou těžké
"Plánovat s větší přesností, kolik ropy do tří let bude potřeba,
je v současných podmínkách na trhu skoro nemožné," reaguje mluvčí
společnosti Unipetrol Martin Pavlíček.
O potřebě dlouhodobých kontraktů mluví i ministr průmyslu a
obchodu Martin Kuba. Už dřív kvůli tomu kritizoval většinového
majitele Unipetrolu polský koncern PKN Orlen.
Právě ten zajišťuje pro Unipetrol obchody s ropou (v Česku
zpracovává většinu z celkové roční spotřeby sedmi milionů tun ropy
- menší díl připadá na další akcionáře České rafinérské - Agip a
Shell)) a přesouvá nákupy této suroviny z dříve vytíženého ropovodu
Družba a ruských nalezišť víc na lacinější přepravu tankery do
Terstu. Tedy přes TAL do našeho ropovodu IKL.
Družba se tak letos stane poprvé v historii menšinovým zdrojem
ropy, poprvé rafinerie nakoupí větší množství suroviny ze západu
přes Ingolstadt.
Na plném vytížení kapacity TAL mají vliv především rafinerie v
Německu. Tu v Ingolstadtu letos po krachu švýcarského koncernu
Petroplus získala společnost Gunvor, ovládaná ruským ropným
magnátem Gennadijem Timčenkem.
V ropovodu TAL získal po Petroplusu jeho desetiprocentní podíl a
provoz v Ingolstadtu ihned rozjel na plný výkon. Větší množství
začala odebírat i další z německých rafinerií, napojených na TAL -
v Karlsruhe na hranici s Francií. Česko má v TAL pětiprocentní
podíl, a nemusí tak mít v jednání o požadavcích na množství
přepravené ropy lehkou pozici.
"Události posledních měsíců naznačují, že jen na IKL-TAL se
spoléhat nelze a že stávající situace, kdy v Družbě dramaticky
klesají přepravené objemy, je pro český rafinérský sektor
dlouhodobě neudržitelná," komentuje situaci Václav Trejbal ze
serveru Patria Online.

Už v říjnu musel Unipetrol v
rafinerii v Kralupech udělat kvůli nedostatku ropy odstávku na
pravidlenou udržbu, která byla plánovamá až na listopad
TAL v číslech
42 MILIONŮ TUN ropy je kapacita ropovodu TAL.
Loni přepravil 34,1 milionu tun (do Terstu je přivezlo 410
tankerů), letos už byla kapacita využita plně.
5 PROCENT AKCIÍ vlastní v ropovodu TAL Česká
republika. Dalšími podílníky Transalpinského ropovodu jsou OMV (25
%), Shell (19 %), Ruhr Oel (11 %), ENI (10 %), Gunvor (10 %), BP (9
%), ExxonMobil (6 %), ConocoPhillips (3 %) a Total S.A. (2
%).
11,5 MIL. TUN ropy je kapacita českéhoropovodu
IKL, který se do Česka připojuje od TAL v bavorském Ingolstadtu.
Kapacita stačí na celou roční spotřeburopy v ČR, je využita zatím z
jedné třetiny.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia