Ropovod TAL všechny problémy Česka nevyřeší

V Česku nekončí debaty, jak zajistit dostatečný přísun strategické ropypro zdejší rafinerie. Nedávný vstup státní firmy MERO mezi podílníky Transalpinského ropovodu TAL má sice garantovat státu snadnější odběr suroviny do našeho ropovodu IKL, připojeného v německém Ingolstadtu, ale problém může nastat u nás doma.

MERO Nelahozeves

V Nelahozevci má MERO centrální tankoviště ke skladování nouzových zásob ropy i jako krátkodobý mezisklad pro ropu přepravovanou rovody Družba a IKL

MERO jako provozovatel českých ropovodů totiž - na rozdíl od ostatních vlastníků TAL - není majitelem rafinerií. A musí se při objednávkách ropy pro přepravu v TAL (ten dopravuje ropu pro naše rafinerie z přístavu v italském Terstu do Ingolstadtu) nejprve domlouvat s Českou rafinérskou, zejména Unipetrolem, který ji ovládá.
Vztahy MERO a Unipetrolu přitom komplikují dlouhodobé spory o cenu za přepravu ropy. Unipetrol se totiž zatím marně snaží vyjednat nižší tarif, podal letos i podnět k antimonopolnímu úřadu kvůli údajnému zneužití monopolního postavení firmy MERO, ale úřad výhrady rafinérie neuznal. Není ani jisté, kolik ropy bude Unipetrol potřebovat pro následující roky.

I ti, co mají přednost, se poperou

V ropovodu TAL, který přepravuje ropu pro rafinerie v Rakousku a Německu, zbývala v roce 2011 ještě volná kapacita z celkových 42 milionů tun, které Transalpinský ropovod dokáže přepravit. Jenže to se letos změnilo a TAL byl plně vytížen.
Česko se po dlouhém vyjednávaní stalo letos prostřednictvím firmy MERO jedním z podílníků. To nám sice umožňuje přednostní čerpání ropy nad rámec původně objednávaného množství, přesto se ale dá v licitaci o využití potrubí čekat ostrý boj.
"Dodávky pro příští rok jsou už pro Českou republiku zajištěné. Ale jak to bude v roce 2014, nevíme. To se bude řešit až v polovině příštího roku. Potřebujeme však od rafinerií výhled jejich spotřeby ropy na tři roky," říká za MERO ředitel pro strategický rozvoj a správu společnosti Libor Lukášek.
S tím má však Unipetrol problém. Dramaticky klesá spotřeba pohonných hmot, nižší je i odbyt ropy. Jaká bude situace v nejbližších letech, nikdo neví.

Dlouhodobé plány jsou těžké

"Plánovat s větší přesností, kolik ropy do tří let bude potřeba, je v současných podmínkách na trhu skoro nemožné," reaguje mluvčí společnosti Unipetrol Martin Pavlíček.
O potřebě dlouhodobých kontraktů mluví i ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Už dřív kvůli tomu kritizoval většinového majitele Unipetrolu polský koncern PKN Orlen.
Právě ten zajišťuje pro Unipetrol obchody s ropou (v Česku zpracovává většinu z celkové roční spotřeby sedmi milionů tun ropy - menší díl připadá na další akcionáře České rafinérské - Agip a Shell)) a přesouvá nákupy této suroviny z dříve vytíženého ropovodu Družba a ruských nalezišť víc na lacinější přepravu tankery do Terstu. Tedy přes TAL do našeho ropovodu IKL.
Družba se tak letos stane poprvé v historii menšinovým zdrojem ropy, poprvé rafinerie nakoupí větší množství suroviny ze západu přes Ingolstadt.
Na plném vytížení kapacity TAL mají vliv především rafinerie v Německu. Tu v Ingolstadtu letos po krachu švýcarského koncernu Petroplus získala společnost Gunvor, ovládaná ruským ropným magnátem Gennadijem Timčenkem.
V ropovodu TAL získal po Petroplusu jeho desetiprocentní podíl a provoz v Ingolstadtu ihned rozjel na plný výkon. Větší množství začala odebírat i další z německých rafinerií, napojených na TAL - v Karlsruhe na hranici s Francií. Česko má v TAL pětiprocentní podíl, a nemusí tak mít v jednání o požadavcích na množství přepravené ropy lehkou pozici.
"Události posledních měsíců naznačují, že jen na IKL-TAL se spoléhat nelze a že stávající situace, kdy v Družbě dramaticky klesají přepravené objemy, je pro český rafinérský sektor dlouhodobě neudržitelná," komentuje situaci Václav Trejbal ze serveru Patria Online.

Unipetrol Kralupy

Už v říjnu musel Unipetrol v rafinerii v Kralupech udělat kvůli nedostatku ropy odstávku na pravidlenou udržbu, která byla plánovamá až na listopad


TAL v číslech

42 MILIONŮ TUN ropy je kapacita ropovodu TAL. Loni přepravil 34,1 milionu tun (do Terstu je přivezlo 410 tankerů), letos už byla kapacita využita plně.
5 PROCENT AKCIÍ vlastní v ropovodu TAL Česká republika. Dalšími podílníky Transalpinského ropovodu jsou OMV (25 %), Shell (19 %), Ruhr Oel (11 %), ENI (10 %), Gunvor (10 %), BP (9 %), ExxonMobil (6 %), ConocoPhillips (3 %) a Total S.A. (2 %).
11,5 MIL. TUN ropy je kapacita českéhoropovodu IKL, který se do Česka připojuje od TAL v bavorském Ingolstadtu. Kapacita stačí na celou roční spotřeburopy v ČR, je využita zatím z jedné třetiny.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • jirka, 11. 12. 2012 20:02: To je jednoduché, jestliže má Mero 5% podíl v celkové kapacitě 42 milionů tun to je ročně maximálně 2,1 milionů tun ropy. Pokud dovezlo méně, bez problémů si může za svůj podíl dovoz navýšit až na tuto úroveň. Ovšem pokud dovezlo více než 2,1 mil. tun (a o tom čísle by se v tomto článku mělo psát především) tak je 5% podíl nedostačující a při plném vytížení ropovodu TAL od ostatních odběratelů nemusí pro Mero zbýt vůbec nic
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek