12. 11. 2012
V posledních letech se čím dál tím více
společností, možná i v důsledku ekonomické krize, snaží nalézt
způsob, jak odbavit co nejvíce zákazníků při využití minima
personálu. To má za důsledek zvýšení poptávek po tzv.
samoobslužných technologiích, které dovolují zákazníkům zaplatit za
zboží či službu bez přítomnosti jakéhokoliv personálu.

Samoobslužná technologie v posledních letech umožňuje
nahradit personál v podstatě v každém odvětví. Velmi
rozšířenými jsou bezobslužné technologie na parkovištích,
benzinových stanicích. V posledních letech stoupá poptávka po
tzv. multifunkčních zařízeních, která zákazníkovi umožní zaplatit
na jednom místě více služeb (např. složenky, dobít si kredit,
nakoupit jízdenky atd.). Taková zařízení jsou umísťována
např. v nákupních centrech nebo na jiných frekventovaných
místech. Jako první společnost, která "vsadila" na plně
samoobslužné řešení, byla společnost Benzina, jež v letošním
roce nainstalovala čerpací stanici Expres 24, kde je zajištěn
24hodinový provoz bez přítomnosti personálu. U velké populace lidí
však stále přetrvává nedůvěra v takovéto řešení. My se vám
pokusíme přiblížit funkčnost tohoto zařízení a tím vás zbavit obav
z jeho použití. Celý případ si budeme demonstrovat na případě,
kdy zákazník platí platební kartou, ale i platba v hotovosti
je možná.
Tankautomat je zařízení, které je složené z více komponent.
Základem je tzv. řídicí jednotka, se kterou komunikují další
periferie, tyto jsou kombinovatelné. Mezi periferie patří: výdejní
stojany, samoobslužný platební terminál, akceptor mincí a bankovek
a další (v případě, že jsou žádoucí).
V případě, že si zákazník vybere tankování na plně
bezobslužné čerpací stanici, musí po zaparkování u vybraného
výdejního stojanu navolit na řídicí jednotce výdejní stojan, u
kterého bude tankovat, a zadat částku tankování. Tankautomat vyzve
zákazníka k platbě, a ten si vybírá platbu v hotovosti
nebo platební kartou. V případě, že jde o platební kartu, je
zákazník vyzván ke vložení karty, odsouhlasení částky a zadání
PIN. Provede se tzv. předautorizační platba, na jejímž základě je
zákazníkovi povoleno tankování. Předautorizační platba slouží
zejména k:
- Ověření zůstatku na
kartě
- Blokování stanovené
částky na účtu zákazníka, jež je i bezpečnostním opatřením pro
provozovatele, že za zboží dostane zaplaceno.
Výdejní stojan automaticky sám ukončí tankování po dosažení
stanoveného finančního limitu, který byl zadán na začátku.
V případě, že zákazník požaduje účtenku, přichází znova
k řídicí jednotce, která mu účtenku vytiskne. V opačném
případě zákazník z čerpací stanice odjíždí.
Proč je tedy ale takové placení bezpečné? Celé řešení musí
odpovídat vysokým bezpečnostním standardům kladeným jak na HW, tak
na SW část zařízení. Veškerá komunikace s autorizačními centry
je šifrovaná, to znamená, že vaše data, která jsou vyměňována
elektronicky, jsou chráněna.
Řešení naší společnosti je modulární. Jak po HW, tak po SW
stránce. Provozovateli to tedy umožňuje vybrat si kombinaci
odpovídající jeho potřebám, možností je víc. Kromě vnitřního
propojení samoobslužného platebního terminálu a řídicí jednotky je
potřeba správně nastavit průběh platby, jazykové mutace a
v neposlední řadě i volitelné služby, jako jsou například
možnosti platby v cizích měnách. Způsoby různého připojení
jsou dnes již samozřejmostí. Proto si provozovatelé mohou vybrat
připojení přes internet, GPRS nebo pevnou linku.
Vývoj na poli platebních karet nás v současné době vrhl do
oblasti bezkontaktních technologií (u nás známé pod názvem
contactless nebo NFC). A proto se v následujícím roce mohou
naši zákazníci setkat s tímto způsobem platby i na našich
samoobslužných řešeních.
Autor: PR Sonet, Zdroj: PETROLmedia