Síť čerpacích stanic Ono vydělala loni bratrům Ondrům miliony

Majitelé nejlacinější sítě čerpacích stanic v Česku Tank Ono mohou slavit. Přestože odbyt pohonných hmot v Česku padá dolů a velkým i menším pumpám klesají prodeje, bratři Jiří a Petr Ondrovi hlásí opak. Loni koupili tři benzinky a celou síť tak rozšířili na 31 pump, tržby společnosti vzrostly o miliardu na 13 miliard a zisk vyšplhal k 50 milionům.

Totem Tank ONO  Totem Tank Ono 2

Tank Ono už není malá regionální firma, ale jeden z největších prodejců v zemi, srovnatelný z hlediska prodaného množství s nadnárodními koncerny, které u nás provozují stovky pump. Celá síť totiž podle předběžného odhadu Jiřího Ondry prodala loni srovnatelné množství benzinu a nafty jako v roce 2011, kdy 28 červenožlutých pump s nápisem Ono vykázalo prodej 414 milionů litrů. To znamená, že má mezi stovkami firem zhruba desetiprocentní podíl na českém maloobchodním prodeji u veřejných čerpacích stanic a že s pouhou třicítkou pump se v prodaném množství řadí za giganty jako Benzina, Shell a OMV. Jedna pumpa Ono prodá v průměru měsíčně přes milion litrů paliv - pěti- až šestinásobek toho, co prodá jedna pumpa lídra trhu Benziny.

Kouzlo nízkých marží

Majitelé firmy uvádí, že velký objem prodeje jim umožňuje prodávat s minimální marží pouhých několika desetníků, a tedy i s minimální cenou pro řidiče. A vysoký počet zákazníků zas přináší vysoký prodej. Za růstem tržeb společnosti Tank Ono nestojí ale jen loňské mírně lepší prodeje těchto pump, ale i to, že cena pohonných hmot loni výrazně vzrostla a Tank Ono rozšířilo počet svých pump. "Přesný údaj o celkovém prodaném množství ještě nemám, ale nebude to méně než v předchozím roce. Systém nízkých marží se ukazuje jako fungující. Že lze poctivě prodávat benzin i za nízké ceny, dokládá to, že se k nám loni přidaly i některé další firmy," uvedl Jiří Ondra. Naráží zejména na několik stanic firmy Shell, které loni na jaře vyhlásily Onu cenovou válku a s prakticky nulovými maržemi začaly prodávat za stejně nízkou cenu. Ztrátu si Shell kompenzoval vysokými zisky z jiných svých pump. Vydržel to ale jen do letoška, nedávno pumpy Shell ležící v blízkosti Tank Ono nasadily už opět o něco vyšší ceny.
V Česku zkrátka prodává málokterá pumpa laciněji než Tank Ono. Ceny u jeho stojanů jsou leckdy nižší nebo srovnatelné s nákupní cenou většiny ostatních pumpařů, včetně Benziny, Shellu nebo Agipu, jejichž stanice nakupují z vlastních zdrojů u svých rafinérií.
Pro srovnání - průměrná cena benzinu v celém Česku byla včera 35,23 koruny, nejčastější velkoobchodní cena, kalkulovaná podle burzy paliv v Rotterdamu, vychází zhruba na 33,10 koruny. Marže většiny prodejců je tedy ve výši kolem dvou korun (pět procent celkové ceny pro řidiče). Pumpy Tank Ono ale aktuálně prodávají benzin i naftu za 33,50 koruny. K nákladům za litr prodávaného paliva se však přičítají ještě poplatky za akceptaci bankovních karet a ty činí kolem 60 haléřů na jeden prodaný litr. Z marže také pumpy musejí hradit další náklady jako mzdy nebo spotřebu energií. Tank Ono by tedy bylo v minusu, a z nemalé části tedy využívá kromě domácích rafinérií i dodavatele dovážených lacinějších paliv.

Poctivý obchod, nebo podvod?

Právě v tom je podle konkurentů společnosti Tank Ono riziko podvodu. Policie a daňová správa odhalují stále víc případů nezaplacené DPH při obchodech s dováženými palivy. Jeden a ten samý litr benzinu či nafty změní za jediný den často i několikrát svého majitele a některý z nich se pak po prodeji paliva vyhne platbě daně krachem. Založí novou firmu a podvod se opakuje. Zboží tak putuje "se slevou" přes další obchodníky až k vybraným čerpacím stanicím.
Konkurenti tvrdí, že Tank Ono může v některých případech vědomě či nevědomě nakupovat výhodně laciná paliva právě díky tomu, že některý z řetězce dodavatelů daň nezaplatil. "Můžeme se domnívat, že se jedná o legalizaci zboží nejasného původu. I když Tank Ono jako takové je z pohledu zákona čisté," myslí si někdejší generální ředitel Benziny Martin Durčák, který je dnes v představenstvu mateřského Unipetrolu zodpovědný za celou oblast maloobchodu.
"Tank Ono prodává levně proto, protože má nestandardně levné nákupy," soudí Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic v ČR, které zastupuje menší soukromé prodejce paliv. "Udivuje mne, že při jejich příslovečně nízkých cenách dokážou generovat takový zisk," přidává se Ivan Ottis, šéf Asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, sdružující největší petrolejářské firmy v Česku.
Jejich pochyby ale nepotvrdil dosud jediný důkaz. Jiří Ondra považuje takové podezření za nesmysl. "Za den přijíždí k našim pumpám na 50 cisteren. My sami nemáme možnost a ani čas zjišťovat, jestli některý z dodavatelů nešidí stát na dani. Ale z naší strany je vše v pořádku, za poslední roky jsme nezměnili jediného dodavatele. Finanční úřad o nich má od nás všechny podklady," prohlašuje Ondra.


Tabulka: Počty stanic největších pumpařských sítí v Česku

Tabulka čerpací stanice


Z Plzně až na Moravu
První pumpu otevřeli bratři Ondrové před 18 lety v Plzni. Dnes provozuje jejich firma Tank Ono 31 čerpacích stanic, chystá koupit další a z Čech expandovala i na Moravu. Strategie extrémně nízkých cen vyvolává u konkurence podezření, že Ono nakupuje paliva od podvodníků. Podezření ale dosud nikdo nedokázal.

CS Tank Ono

13 MILIARD KČ utržila loni síť 31 pump Tank Ono. To je o miliardu víc než v roce 2011.
10 PROCENT trhu maloobchodního prodeje pohonných hmot ovládá Tank Ono. Lídr trhu Benzina s 338 pumpami má podíl na celkovém prodeji paliv přes 14 procent.


Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

  • Michal, 11. 1. 2013 12:20: Jak je to možný když já mám čerpačku také v Plzni, a nejde to...Na jejich ceny se nedostanu ani s nákupem... Ondrové budou podvodníci...Natoš takhle vydělávat...
      Reagovat na komentář
    • borec, 11. 1. 2013 12:55: Jsou to holt kluci šikovní a už se to od nich učí i nadnárodní korporace. A až to budou umět naučíme se to od nich všichni a všichni budeme umět všechno a všechno bude všech dohromady a bude tady všem dobře :-) jako Ondrům šikovným. Budeme mít nejlevnější benzín v celé Evropě a budeme vydělávat miliony. A vy co tomu nerozumíte tak sem ani nepište. Obzválště nějaké očerňování poctivých podnikatelů se mi fakt nelíbí nějaké předsudky, když to není pravda, když je tady všechno vpořádku. Vy totiž neumíte podnikat jen se na podnikatele hrajete a oškubáváte celý národ. Je to tak, ano ONO by mělo skoupit konečně všechny pumpy a nastolit tady solidní poctivé podnikání a ne obyčejné okrádání zákazníků :-). Jsem na to přišel, mrkáte co?
        Reagovat na komentář
      • honza, 11. 1. 2013 13:34: mě třeba nový osobák Škoda Octavia na jejich naftu vůbec netáhne a na nádrž najedu při stejných trasách poodstatně méně jak na naftu odjinud
        • kuca, 12. 1. 2013 09:54: Honzo:zkuste vymenit mezikus ,mezi volantem a sedackou:-D
        • PetrX, 20. 1. 2013 21:29: Milý pane Honzo, asi bude něco ve vašem osobáku Škoda Octavia špatné (a palivo to asi nebude) - mě "osobák Škoda Octavia" na jejich naftu táhne jak lokomotiva :-)
        • borec, 28. 1. 2013 11:57: Jestli se za Vámi PetřeX táhne kouř jako za parní lokomotivou tak jo tomu věřím :-)
        Reagovat na komentář
      • vonRichthofen, 11. 1. 2013 19:46: Doufám, že budou i v Brně.....ne kvůli benzínu, ale hlavně kvůli cenové politice.
          Reagovat na komentář
        • Petr, 11. 1. 2013 21:00: Nevíte co je pravdy na tom, že kauce odložili, že zatím být nemusí??
          • Jan, 12. 1. 2013 07:30: Projednávání této záležitosti v parlamentu ještě vůbec neproběhlo. Nejprve se musí předkladatel zákona domluvit s p. Ondrou jak vyokou kauci nastavit, aby položila opravdu všechny poctivé obchodníky.
          • niky, 12. 1. 2013 14:00: ať už jdou všichni do prdele s onem banda podvodníku všichni co spolupracujou s něma všichni se válí v milionech např.firma ledopa borec začal před pár lety dneska neví co dřív kupovat v podvodech jede jen to frčí ať je to dovoz z německa nebo ze slovinska ondrové tvrdi že jim stačí malá marže ale ve finále mají z nás největší marže právě oni
          • Jan, 14. 1. 2013 15:13: ať mají Ondrové marže třeba 100%, hlavně že mají laciná paliva. Je mi úplně jedno, jestli mě okrádá stát nebo někdo...v tomto případě majitelé sítě Ono....mně zajímá,kolik platím u stojanu za palivo....a u Ona platím nejméně. Už takle dotoju dost stát na daních a pokud si kvuli někomu mohu přilepšit a tankvat lacino...jen to uvítám. A Pokud si to stát neumí ohlídfat, jeho blbost........z těch daní jim platíme armády úředníků...tak až je smysluplně použije.......
          Reagovat na komentář
        • Ben, 14. 1. 2013 17:14: a to patří nějakejm bratrům? já myslel že vdově po Lennonovi!
            Reagovat na komentář
          • PetrP., 14. 1. 2013 17:28: Kdyby se autor snížil k tomu, aby napsal pravdu, bylo by to prima. Problém ale je, žebuď nechce, nebo neumí uvést pravé ceny. Tak tedy - V týdnu od úterý 8.1.2013 do pondělí 14.1. byla nafta v Čepru ( bez dopravy na čerpací stanici) k mání za cenu 27,32 bez DPH. Benzín Natural 95 pak tamtéž byl k mání za cenu 27,40 , opět bez DPH a dopravy na místo prodeje. Běžná cena dopravy se pohybuje cca 25 haléřů na litr, bez DPH. Když to sečtu, dojdu k ceně nafty 27,57 bez DPH, což s daní dělá 33,36 . U benzínu N 95 je to podobné - 27,40+0,25 =27,65*1,21 (DPH) =33,45 . Jak autor uvádí ,l prodejní cena je 33,50 a přitom bankovní karty stojí od 50 haléřů na každý litr. I kdyby měli ONO marži jen 10 haléřů, tak jak to vyjde ? Bez karty ( platba v hotovosti ) nákup nafta 33,36 k tomu 0,10 marže a máme 33,46, tedy zbydou 4 haléře. Vydělali je, fajn. Když prodají na kartu, prodělají haléřů 46. A že těch plateb kartou je... . Benzín je také zajímavý - nákup dělá (vč. dopravy) 33,45 , když přidám mařži 0,10 Kč/ litr, mám 33,55. Jenže prodávají za 33,50. Tedy marži za hotové mají 5 haléřů. Při prodeji kartou pak prodělají rovnou 45 haléřů. Dost lidumilové , ne ? Jak to dělají ? Nakupují od firem, které nakupí v zahraničí dobré palivo a přivezou ho na hranice. Tam ho koupí jiná firma, pak další a další.. . Nakonec se toto "daňově ošetřené - rozuměj okradené v neprospěch státu) prodá s doklady, které jsou "OK", tedy mají vyznačenou sazbu daně, číslo daňového sazebníku, vyčíslenou DPH a SPD a odběratel hradí faktury bankou.Ve finále už jen na FÚ pošle výkaz dodavtelů a nezajímá ho, že některá z firem před ním zkrachuje a nezaplatí státu. Pak se díky malému výběru daní musí zvýšit DPH pro všechny a "šikolové " jedou dál. Není pravda, že nákup v Magdeburku, nebo Berlíně je levnější, tam , po zaplaqcení všech poplatků a daní ( vč. českých) a dopravy máte naftu cca o 50-60 haléřů dražší, než v tuzemsku. Dovedové vydělají okolo 2 korun -černých- a motoristy nechalí olíznou jen ty haléře. Bohužel tohle ví i odpovědní ( celníci, FÚ, Ministerstvo financí, PČR) ale nikdo s tím nic smysluplného nedělá. A ti dovedové nebudou mít problém, na kauce si vydělali. POčítejte se mnou. 1 cisterna je cca 32000 litrů, do zahraničí jich denně jezdí okolo 40 ( ale spíš víc), zisk dovedů je 2 koruny měsíc má 30 dní. Kolik vydělali. Spočítejte si to sami, ale vezměte to podle mne : 32000*40*3*2 =76 800 000 za měsíc. A kauce je 20 M. Má to smysl ? Podotýkám, že v oboru se toto děje už cca 5 let, tedy asi mají, kde by brali. Nejsem také začátečník, do toho, jak se to dělá vidím už 21 let.
            • Pepe, 14. 1. 2013 19:02: Jediné, co jim mohou kauce trochu znepříjemnit, je to, že tu kauci musí složit každá z těch firem v řetězci a kauce pak propadá, ale myslím, že nějakou kličku už vymyšlenu mají. Stát to chce navíc ještě trochu zkomplikovat tím, že kauce se nedá složit v hotovosti, ale jen přes bankovní záruku, ale jak píšu, nějaká levá se k tomu vždycky najde. Důležité je, aby stát chtěl opravdu konat, což se mi moc nezdá.
            • PetrX, 20. 1. 2013 21:33: Tak mi pánové vysvětlete jak to Tank ONO dělalo dříve (před těmi 5 lety co se zde dějí daňové podvody) jsou na trhu snad více než 5 let a levné palivo a fronty na něj byli i před tím ?
            • PetrP, 21. 1. 2013 11:45: Stačí se podívat na výsledky kontrol. Jediná firma, která v minulosti dostala pokutu za nekvalitní palivo ve výši 7 milionů korun je ONO. Jezže těch pokut bylo nejméně 10. Shrnu to. Dříve tvrdili kvalitu paliv dobrými ( rozuměj levnějšími) přísadami, které pak mohly zničit motor. Do nafty se dá přidat např. transformátorový, nebo plynový olej, roprná frakce a vysoké procento BIO přísad. Do benzínu se často dával toluen, nebo xylen a podobné látky.
            Reagovat na komentář
          • Valenta, 11. 9. 2013 23:47: Je zajímavé, že když Shell najednou zlevnil, nikdo ho nepodezříval, že má nekvalitní benzin.To v podstatě dokazuje, že kvalita u T-ONO je v podstatě stejná jako u Shellu , ostatně jako i u oné "vládkyně" Benziny.Jenže - spočítejte si úřednický aparát tam a u ONO!
            • jaroslav, 14. 1. 2015 13:20: ono je přísloví málo znamená hodně.
            Reagovat na komentář
          Přidat nový komentář

          Petrol Magazín

          Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
          Aktuální číslo

          Přihlašte se k odběru novinek