19. 12. 2012
Přesunem tankování kamionů k lacinějším pumpám v
zahraničí přichází ročně český stát o miliardy korun na daních z
prodeje zhruba 800 milionů litrů nafty. Vládní argumentace
slovenským příkladem snížení daně je zavádějící.
Přestože Česká republika patří
mezi největší dopravní křižovatky v Evropě, tuzemští zahraniční
dopravci přesunuli kvůli vysokým cenám tankování do sousedních
států
Dopravci v Česku tankují už jen třetinu
nafty
O miliardy korun na daních z prodeje zhruba 800 milionů litrů
nafty (pětina celkové roční spotřeby!) přichází ročně český stát
přesunem tankování kamionů k lacinějším pumpám v zahraničí. Z toho
přibližně polovinu natankovali čeští dopravci v cizině a o druhou
polovinu přišlo Česko tím, že zahraniční dopravci, a to především
ti ze Slovenska, omezili u nás tankování na minimum.
Analýzy statistik tankování v síti více než 600 čerpacích stanic
společnosti AS 24, kde nakupují autodopravci naftu po celé Evropě,
popisují situaci za poslední tři roky. Zejména od roku 2010, kdy
stát zvedl spotřební daň o deset procent a hodnotou necelých 11
korun z litru nafty převýšila průměr v Evropské unii. Úměrně tomu
zdražilo i palivo a nafta je u nás nyní dražší než v okolních
zemích s výjimkou Německa.
Odliv kamionů od českých pump dokládají i další čísla. V roce 2009
před zvýšením daně tankovali tuzemští dopravci v Česku 55 procent
nafty a 45 procent nafty tankovali v cizině. Letos doma tankují
pouze 37 procent své spotřeby nafty (v podstatě jen v rámci
vnitrostátní přepravy) a větší část, tzn. 63 procent nafty tankují
v cizině. Přestože stát daň z paliv zvýšil, kleslo její celkové
inkaso od roku 2009 o 1,5 miliardy korun. Jde jednoznačně o
důsledek vyšší daně a stát se tím výsledně připravil o
miliardy.
Česko má přitom výhodné podmínky k tomu, aby dopravce ke zdejším
pumpám lákalo. Praha patří mezi největší dopravní křižovatky
v Evropě a republikou projíždí stále více kamionů (výběr
mýtného vzrostl letos zatím o 400 milionů respektive 7
%).
Jednoduchý (?) slovenský příklad
Ministerstvo financí často argumentuje snížením spotřební daně
na Slovensku. Přitom ale záměrně říká pouze to, že na Slovensku se
propad výběru spotřební daně vyšším prodejem nenahradil. Ale bez
uvádění dalších souvislostí a to vrhá celý problém do jiného
světla. Slovenská vláda tehdy rozhodla pod nátlakem dopravců
(kamionová blokáda Bratislavy) a bylo to výhradně politické
rozhodnutí 6 měsíců před volbami - bez podrobné analýzy situace
v okolních zemích. Snížení bylo ze 481 €/t na 368 €/t, což
v přepočtu dělá 2,85 Kč. Toto snížení bylo příliš velké
vzhledem ke struktuře spotřeby na slovenském trhu, kdy celkový
podíl tankování dopravců je nižší než v Čechách (odhaduji
pouze 40 % na celkové spotřebě nafty, zatímco v Čechách se
odhaduje až 60% podíl z důvodu tranzitního charakteru České
republiky). Slovensko však na rozdíl od Česka není tranzitní zemí
na cestě přes celou Evropu, ale jen tranzitní zemí pro část
dopravců jedoucích ze severu na jih (Poláci a Litevci) a pro opačný
směr z jihu na sever (Bulhaři, Rumuni). V obou případech
se jedná o přepravy přes země, kde je ještě nižší cena než na
Slovensku, tzn. Polsko nahoře, případně Rumunsko a Bulharsko dole.
Tento tranzit tedy na Slovensku netankoval ani před snížením, ani
po snížení SPD. Tranzit ze západu jedoucí až na Slovensko je zcela
marginální, stejně jako přepravy českých dopravců na Slovensku.
Z toho vyplývá, že předpokládaný nárůst prodeje nafty pro
vykrytí vysokého propadu SPD při zvolené výši snížení 2,85 Kč
nemohl pokrýt absolutní propad SPD. Vláda to ani nikdy
nepředpokládala a netajila, původní výpočet byl, že by se prodeje
nafty včetně osobních aut musely zvýšit o 31 %! To, že nakonec
došlo k navýšení spotřeby nafty o 25 % z převážně
"domácích" zdrojů včetně osobních aut, ukazuje, že to byl vlastně
velký úspěch. Problém byl pouze v primárním nastavení výše
snížené spotřební daně.
Paradoxy Kalouskova NE! snížení spotřební
daně
Podle vyjádření ministerstva financí se tedy spotřební daň na
naftu v Česku jen tak snižovat nebude. V úvahu by připadla pouze
cenová regulace ze strany státu, ale i to jen v případě, pokud by
se ceny benzinu nebo nafty dostaly v Česku vysoko nad 40 korun za
litr. Vyplývá to z nově představené Analýzy nárůstu cen
pohonných hmot, kterou si nechala vypracovat ministerstva financí a
průmyslu a obchodu, a ministr financí Miroslav Kalousek se s ní
ztotožňuje.
Analýza mimo jiné vypočítává dopad snížení spotřební daně na
příjmy státního rozpočtu. Snížení ministerstvo financí ale považuje
za příliš rizikové. Obává se výpadku příjmů ve státním rozpočtu a
dalším argumentem je také to, že by snížení sazby mohli využít
prodejci k navýšení marží. Pokud by tedy došlo ke snížení sazby
spotřební daně například o 1 korunu na litr PHM, při nezměněné
spotřebě by stát přišel o 4,4 miliardy korun. Do plusu by se dostal
až při zvýšení poptávky o více než 10 %.
Problém snížení spotřební daně je v Čechách po celkem dlouhé
a částečně již i odborné diskuzi (Liberální institut, data
poskytovatelů karet atd.) překonán a také jsme se v této
odborné diskuzi shodli na snížení SD mezi 1,40 a 1,70 Kč, což by
neznamenalo zdaleka tak dramatický propad ve výběru spotřební daně
jako na Slovensku. Naše čísla navíc dokazují, že předpokládané
navýšení prodejů by činilo 20 % jenom u kamionů - tedy ještě nižší,
než byl růst celého trhu na Slovensku! To by propad zcela nahradilo
a výsledný efekt snížení a výběru daní by byl neutrální, případně
pozitivní. Paradoxně k podobnému závěru konvergují i trendy
uvedené v ministerské analýze. Uvidíme, jak silná bude
argumentace vlády a ministra financí půl roku před volbami. Možná
se do té doby ledy pohnou. Jako na Slovensku…
Ing. Josef Paumer je ředitelem české pobočky
společnosti AS 24
Autor: Josef Paumer, Zdroj: PETROLmedia