5. 11. 2012
To, že se na českém trhu pohybuje ohromné množství
nezdaněného zboží, není nic nového. Po letech přesvědčování tomu
věří i daňová správa a dokonce dokáže odhadnout jeho
objem.

To, že toto zboží si umí nalézt své odběratele, z nichž někteří
se stali skutečně odběrateli tradičními, také není nic nového.
Možná to už dnes ani není o tom, že zboží si nalezne odběratele,
ale že "tradiční" odběratel si takové zboží cíleně
"vyhledává".
Na to, že tito tradiční odběratelé nezdaněného zboží (a je jedno,
jestli se bavíme o úniku DPH, spotřební daně, o pančování…) se
solidárně dělí s konečnými zákazníky, jsme si pomalu zvykli. A ono
jde v podstatě o velmi pozitivní přístup k zákazníkům, ne
všichni se takto chovají.
První pokusy, jak si to s čerpacími stanicemi - prodejci
nezdaněného zboží "vyřídit osobně", proběhly někdy před deseti
lety. Ukázala se však stará pravda, totiž že souboj lze vyhrát (a
nebo o výhře alespoň uvažovat), pouze když mají oba soupeři k
dispozici srovnatelné zbraně. Jestliže však temná strana disponuje
nějakým tím "halířem navíc", jde o bitvu předem ztracenou. To
tehdejší bojovníci pochopili a s vírou, že boj za ně rozhodne ten,
který má zbraně ze všech nejsilnější (protože on disponuje policií
a kriminály), ten, který by měl mít i nejsilnější motivaci (protože
to je on, kdo je primárně okrádán), vložili svou budoucnost do
rukou státu.
Státu to trvalo hodně let, než pochopil, že výrazné cenové rozdíly
na trhu nejsou způsobeny tím, že si většina pumpařů mastí kapsy a
jen těch pár "lidumilů" se snaží vyjít vstříc zákazníkům. Troufám
si říci, že to ani dlouho pochopit nechtěl. A konec konců ani dnes
není těžké se potkat s úředníkem státní správy, který je skálopevně
přesvědčen, že chyba se nenalézá u těch nejlevnějších.
S ubíhajícím časem přichází zapomnění. A tak není divu, že po
letech marného čekání, že onu nerovnou hru rozhodne k tomu
příslušný rozhodčí, se společnost Shell rozhodla vzít spravedlnost
do svých rukou. Za její odhodlání a nesmiřitelnost s lumpárnami jí
patří náš obdiv. Ale obávám se, že tímto konstatováním musí
pochvala skončit.
Cenová válka, kterou Shell na trhu jednorázovým snížením cen na
vybraných čerpacích stanicích vyvolal koncem března (a postupně
rozšířil na celkem asi 20 svých pump), totiž přinesla několik
výsledků, z nichž ani jeden nelze nazvat výhrou. Nevím, jaký
"stratég" stál za rozhodnutím pustit se do této cenové války. Mám
za to, že to byl člověk, který toho věděl málo o českém trhu.
Protože byl-li o něm dobře informován, a přesto takto rozhodl,
nerozumím tomu, proč jej zaměstnává Shell, který je jinak -
z mé vlastní zkušenosti - plný velmi inteligentních a
rozumných lidí. Totiž naprosto vše, co se následkem cenové války
událo a pořád děje, bylo možné velmi snadno odhadnout.
Pojďme si shrnout dosavadní skóre:
1. Zhoršení jména všech poctivých pumpařů na
veřejnosti
Dokud nezačala válka, vnímala veřejnost "dvojí ceny" na trhu
jako fakt. Ano, jsou tu pumpy, které prodávají levněji. Možná mají
zboží nezdaněné, ale co, stát by stejně ty daně někde prošustroval,
bližší košile než kabát, budu tankovat u levných.… Na druhé straně
cenového spektra stojí pumpy, které jsou prostě dražší, protože
nabízejí nadstandardní služby, vysoce aditivovaná paliva, kdo chce
"značkové zboží", zastaví se u nich.
Ale ve chvíli, kdy Shell, dlouhodobě budující pověst prémiové
značky a také tak veřejností vnímaný, svou prodejní cenu snížil až
na nákupní ceny ostatních poctivých hráčů, v podstatě oznámil
veřejnosti, že prémiové palivo lze prodávat i za velmi nízké ceny.
Nikdo, naprosto nikdo, neinformovanou veřejností počínaje a
například mnohými poměrně znalými novináři konče, si nepřipouští,
že by snad Shell mohl prodávat s nulovou marží. Výsledek?
Shell není žádný hrdina, na pár pumpách prodává se svou obvyklou
marží, na zbytku dře veřejnost s marží ještě o 5 korun vyšší.
A všichni ostatní pumpaři jsou lumpové, protože přeci není normální
prodávat o 2 koruny dráž než "obecně drahý" Shell. Shellu se tedy
povedlo "legalizovat" cenovou úroveň nezdaněného zboží. Nu,
gratuluji!
2. Zvýšení odbytu nezdaněného zboží
Copak asi může dělat pumpař, který má to štěstí, že už sedmým
měsícem prodává v trychtýři, který svou akcí vytvořil Shell?
Hovořím samozřejmě o pumpaři, který dosud kupuje poctivé zboží a
provozuje právě tuto jednu jedinou pumpu. Má v zásadě dvě
možnosti. Může pumpu prodat. Shell ji asi nekoupí, reálným
kupujícím je dnes ten, kdo má našetřeno z prodeje nezdaněného
zboží a rád si vytvoří další kanál pro odbyt. Druhou možností je
vzdát se své "hloupé" poctivosti a začít brát ze zdrojů, které mu
umožní cenově přežít, ze zdrojů, které dosud z principu
odmítal.
Ptáme se, jak zlikvidovat to množství firem, které zaplevelily
registr distributorů pohonných hmot a které jsou důsledkem snahy
dostat na trh co největší množství nezdaněného zboží. Každá ruka,
která nabízí, je dobrá. Už si s tím hlavu lámat nemusíme,
stačí jedna "dobře míněná" akce Shellu a pumpy se na dodavatele
nezdaněného zboží obrátí rády samy.
3. Snížení spotřebních daní je
v nedohlednu
O konkurenceneschopné ceně českých pohonných hmot nemá smysl
hovořit, téměř všichni pumpaři si propad prodejů po zvýšení
spotřební daně prožili na vlastní kůži. Obvyklým argumentem
zastánců vysoké daně je tvrzení, že si za vše mohou pumpaři sami,
protože uplatňují příliš vysoké marže. Kdyby zlevnili, zákazníci se
jim ze zahraničí sami vrátí. Dlouhé dva roky trvalo, než jsme
státní správu i média "naučili", jak vysoká je asi průměrná marže a
že pumpa je to poslední místo, které se dnes může ještě o svou
marži s někým dělit.
Ale hele, najednou tu máme před očima důkaz, že když se chce, tak
to jde. Proč se bavit o snižování spotřební daně o 1,80 Kč, když
Shell umí na pumpách snížit cenu rovnou o dvě koruny? To nás, milí
pumpaři, pěkně vodíte za nos!
Až se mi chce někomu vystavit fakturu za dva roky ztraceného
času.

Ing. Ivan Indráček
je od roku 2000 předsedou Sdružení čerpacích stanic České
republiky
Autor: Ivan Indráček , Zdroj: PETROLmedia