23. 8. 2012
Jaké to je řídit elektromobil? Po naší zkušenosti
s vozidlem smart ed (electric drive), zapůjčenému k testování
od energetické společnosti E.ON, už známe odpověď:
snadné.
Svižné auto
Hned první dojem z elektromobilu smart ed je pro motoristu
zvyklého na klasické spalovací motory velmi netradiční. Když totiž
otočíte klíčkem v "zapalování", neozve se žádný zvuk motoru. Zvuk
při rozjezdu připomíná tramvaj, při rychlostech nad 60 km/h pak
slyšíte jen proudící vzduch okolo vozidla.
Smart ed velmi svižně reaguje na sešlápnutí akcelerátoru, točivý
moment elektromotoru 120 N.m je totiž k dispozici v celém
rozsahu otáček. Největší výkon 30 kW je potom srovnatelný
s běžným Smartem ForTwo, který pohání turbodiesel o zdvihovém
objemu 0,8 litru a výkonu 33 kW. Klasickou hodnotu zrychlení
z klidu na 100 km/h výrobce neudává, protože tato rychlost je
zároveň také maximální, nicméně zrychlení z klidu na 60 km/h
smartu ed trvá pouhých 6,5 s. Od semaforu tedy ujedete úplně všem,
nicméně po dosažení rychlosti 50 km/h začíná síla elektromotoru
slábnout a na zmíněných 100 km/h se pak dotáhnete jen
s vypětím všech sil. Jelikož se ale jedná o automobil určený
do města, nelze mu to mít za zlé.
Přestože elektromotor nepotřebuje převodovku (stála by za úvahu
pouze ve vyšších otáčkách, kdy klesá jeho účinnost z 95 až na
60 %), k ovládání se zde nabízí podobný konvenční volič jako u
automobilu se samočinnou převodovkou. Jeho kulisa s režimy
P-R-N-D je vševypovídající: do polohy "P" dáte volič při odstavení
vozidla, v poloze "R" pojedete dozadu, "N" neboli neutrál
odpojí pohonné ústrojí od kol a v poloze "D" můžete vyrazit
vpřed. Za volantem smartu vás proto zajímají jen pedály brzdy a
akcelerátoru. O nic dalšího se starat nemusíte, a tak je možné se
plně soustředit na okolní provoz.
Ideální do města
Z provozních údajů je zřejmé, že smart ed není určen pro
dálnice a rychlou jízdu, ale představuje ideální dopravní
prostředek do hustého provozu měst. Jeho přednosti jistě oceníte i
při hledání parkovacího místa. Leckde by se totiž dalo při jeho
celkové délce 2695 mm zaparkovat mezi podélně stojící automobily
napříč, takže vhodnou mezeru na zaparkování řidič smartu
v řadě stojících automobilů zpravidla vždy nějakou
najde.
Největším omezením však bude zřejmě pro řadu motoristů akční
rádius elektrického smartu. Podle údajů výrobce je dojezd podle
standardizovaného evropského testovacího cyklu 135 kilometrů, jenže
realita je trochu jiná. Záleží na tom, jak, kdy a kam jedete.
Snížení nebo prodloužení dojezdu způsobí používání topení nebo
klimatizace, kopcovitý profil trasy, ale také silný vítr nebo
extrémní teploty. V městském provozu při vypnuté klimatizaci,
zavřených oknech, maximální rychlosti 80 km/h a obsazení pouze
řidičem se nám podařilo na jedno nabití ujet dokonce 150 kilometrů,
v zimě ale i v horkém létě je však dojezd nižší. Když
jsme byli v tropických letních dnech nuceni používat
klimatizaci, ručička ukazatele nabití baterie se hned pohnula.
Ještě horší to bylo, když jsme zkoušeli zapnout v autě topení.
Ručička okamžitě změnila svou polohu o cca 15 stupňů. Z toho
usuzujeme, že v zimě musí dojezd výrazně klesat i vlivem nízké
teploty, která jakékoliv baterii nesvědčí. Dojezd v teplotách
pod bodem mrazu proto může klesnout i pod 100 kilometrů. Byl by
ještě mnohem menší nebýt systému rekuperace energie, který se
aktivuje vždy, když sundáte nohu z akcelerátoru nebo při
brzdění.
Nutno dodat, že dojezd okolo 100 kilometrů by měl na denní potřeby
stačit. Při našich zkušebních jízdách jsme denně ujeli 40 kilometrů
a akumulátor byl stále ze dvou třetin nabitý. Akumulátor smartu ed
je lithium-iontový a pochází od americké firmy Tesla Motors,
v níž má koncern Daimler desetiprocentní podíl. Jeho kapacita
je 16,5 kWh a na 100 procent se nabije za cca 8 hodin, to znamená
přes noc nebo během pracovní doby. Pokud tolik času nemáte, je
dobré vědět, že na přibližně 80 procent své kapacity to zvládne
z běžné elektrické sítě 230 V za necelé čtyři hodiny.
Pokud si na to dokážete zvyknout a přizpůsobit tomu svůj denní
režim, nepřijde vám to na obtíž. V našem případě jsme
například museli dobíjet elektromobil až každý třetí den.
Pod korunu za kilometr
Největší předností elektromobilů jsou jejich provozní náklady,
pokud počítáme pouze náklady za energii, která slouží k pohonu
vozidla. Jestliže u běžného automobilu kompaktní třídy se vznětovým
motorem vás kilometr jízdy přijde na přibližně 2 Kč, kilometr
smartu ed i při nabíjení v nejdražším tarifu stojí pouze 0,97
Kč. Pokud naopak využíváte nejlevnější tarif, sníží se tato hodnota
na 0,50 Kč. Reálně lze provozní náklady ještě snížit, neboť
například společnost E.ON provozuje celkem pět veřejných dobíjecích
stanic v České republice (dvě v Brně a tři
v Praze), které mohou zákazníci využívat bezplatně.
S dobíjením elektromobilu je spojeno i jedno nepříjemné
dilema. Problém "kam si ještě mohu dovolit jet bez nabití"
motoristé jezdící automobilem se spalovacím motorem řeší jen tehdy,
když jim začne svítit kontrolka nouzového dojezdu na rezervu. U
elektromobilu nastává tento stav od chvíle, kdy je akumulátor jen z
poloviny vybitý. Benzin nebo naftu přitom natankujete kdekoliv za
krátkou chvilku, zatímco elektromobilu trvá získání další energie
pro jízdu hned několik hodin… Když si ale uvědomíte, že vás
cestování elektromobilem vyjde až čtyřikrát levněji než s tím
nejúspornějším dieselem, velmi rádi se přes tento pocit přenesete a
budete si užívat svižnou jízdu bez hluku motoru a škodlivých emisí
z výfuku.
Autor: redakce, Zdroj: PETROLmedia