Svižná jízda bez hluku z motoru

Jaké to je řídit elektromobil? Po naší zkušenosti s vozidlem smart ed (electric drive), zapůjčenému k testování od energetické společnosti E.ON, už známe odpověď: snadné.

Smart 1 - dobíjení

Svižné auto

Hned první dojem z elektromobilu smart ed je pro motoristu zvyklého na klasické spalovací motory velmi netradiční. Když totiž otočíte klíčkem v "zapalování", neozve se žádný zvuk motoru. Zvuk při rozjezdu připomíná tramvaj, při rychlostech nad 60 km/h pak slyšíte jen proudící vzduch okolo vozidla.
Smart ed velmi svižně reaguje na sešlápnutí akcelerátoru, točivý moment elektromotoru 120 N.m je totiž k dispozici v celém rozsahu otáček. Největší výkon 30 kW je potom srovnatelný s běžným Smartem ForTwo, který pohání turbodiesel o zdvihovém objemu 0,8 litru a výkonu 33 kW. Klasickou hodnotu zrychlení z klidu na 100 km/h výrobce neudává, protože tato rychlost je zároveň také maximální, nicméně zrychlení z klidu na 60 km/h smartu ed trvá pouhých 6,5 s. Od semaforu tedy ujedete úplně všem, nicméně po dosažení rychlosti 50 km/h začíná síla elektromotoru slábnout a na zmíněných 100 km/h se pak dotáhnete jen s vypětím všech sil. Jelikož se ale jedná o automobil určený do města, nelze mu to mít za zlé.
Přestože elektromotor nepotřebuje převodovku (stála by za úvahu pouze ve vyšších otáčkách, kdy klesá jeho účinnost z 95 až na 60 %), k ovládání se zde nabízí podobný konvenční volič jako u automobilu se samočinnou převodovkou. Jeho kulisa s režimy P-R-N-D je vševypovídající: do polohy "P" dáte volič při odstavení vozidla, v poloze "R" pojedete dozadu, "N" neboli neutrál odpojí pohonné ústrojí od kol a v poloze "D" můžete vyrazit vpřed. Za volantem smartu vás proto zajímají jen pedály brzdy a akcelerátoru. O nic dalšího se starat nemusíte, a tak je možné se plně soustředit na okolní provoz.

Ideální do města

Z provozních údajů je zřejmé, že smart ed není určen pro dálnice a rychlou jízdu, ale představuje ideální dopravní prostředek do hustého provozu měst. Jeho přednosti jistě oceníte i při hledání parkovacího místa. Leckde by se totiž dalo při jeho celkové délce 2695 mm zaparkovat mezi podélně stojící automobily napříč, takže vhodnou mezeru na zaparkování řidič smartu v řadě stojících automobilů zpravidla vždy nějakou najde.
Největším omezením však bude zřejmě pro řadu motoristů akční rádius elektrického smartu. Podle údajů výrobce je dojezd podle standardizovaného evropského testovacího cyklu 135 kilometrů, jenže realita je trochu jiná. Záleží na tom, jak, kdy a kam jedete. Snížení nebo prodloužení dojezdu způsobí používání topení nebo klimatizace, kopcovitý profil trasy, ale také silný vítr nebo extrémní teploty. V městském provozu při vypnuté klimatizaci, zavřených oknech, maximální rychlosti 80 km/h a obsazení pouze řidičem se nám podařilo na jedno nabití ujet dokonce 150 kilometrů, v zimě ale i v horkém létě je však dojezd nižší. Když jsme byli v tropických letních dnech nuceni používat klimatizaci, ručička ukazatele nabití baterie se hned pohnula. Ještě horší to bylo, když jsme zkoušeli zapnout v autě topení. Ručička okamžitě změnila svou polohu o cca 15 stupňů. Z toho usuzujeme, že v zimě musí dojezd výrazně klesat i vlivem nízké teploty, která jakékoliv baterii nesvědčí. Dojezd v teplotách pod bodem mrazu proto může klesnout i pod 100 kilometrů. Byl by ještě mnohem menší nebýt systému rekuperace energie, který se aktivuje vždy, když sundáte nohu z akcelerátoru nebo při brzdění.
Nutno dodat, že dojezd okolo 100 kilometrů by měl na denní potřeby stačit. Při našich zkušebních jízdách jsme denně ujeli 40 kilometrů a akumulátor byl stále ze dvou třetin nabitý. Akumulátor smartu ed je lithium-iontový a pochází od americké firmy Tesla Motors, v níž má koncern Daimler desetiprocentní podíl. Jeho kapacita je 16,5 kWh a na 100 procent se nabije za cca 8 hodin, to znamená přes noc nebo během pracovní doby. Pokud tolik času nemáte, je dobré vědět, že na přibližně 80 procent své kapacity to zvládne z běžné elektrické sítě 230 V za necelé čtyři hodiny. Pokud si na to dokážete zvyknout a přizpůsobit tomu svůj denní režim, nepřijde vám to na obtíž. V našem případě jsme například museli dobíjet elektromobil až každý třetí den.

Pod korunu za kilometr

Největší předností elektromobilů jsou jejich provozní náklady, pokud počítáme pouze náklady za energii, která slouží k pohonu vozidla. Jestliže u běžného automobilu kompaktní třídy se vznětovým motorem vás kilometr jízdy přijde na přibližně 2 Kč, kilometr smartu ed i při nabíjení v nejdražším tarifu stojí pouze 0,97 Kč. Pokud naopak využíváte nejlevnější tarif, sníží se tato hodnota na 0,50 Kč. Reálně lze provozní náklady ještě snížit, neboť například společnost E.ON provozuje celkem pět veřejných dobíjecích stanic v České republice (dvě v Brně a tři v Praze), které mohou zákazníci využívat bezplatně.
S dobíjením elektromobilu je spojeno i jedno nepříjemné dilema. Problém "kam si ještě mohu dovolit jet bez nabití" motoristé jezdící automobilem se spalovacím motorem řeší jen tehdy, když jim začne svítit kontrolka nouzového dojezdu na rezervu. U elektromobilu nastává tento stav od chvíle, kdy je akumulátor jen z poloviny vybitý. Benzin nebo naftu přitom natankujete kdekoliv za krátkou chvilku, zatímco elektromobilu trvá získání další energie pro jízdu hned několik hodin… Když si ale uvědomíte, že vás cestování elektromobilem vyjde až čtyřikrát levněji než s tím nejúspornějším dieselem, velmi rádi se přes tento pocit přenesete a budete si užívat svižnou jízdu bez hluku motoru a škodlivých emisí z výfuku.

Autor: redakce, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

  • Roman, 29. 6. 2022 10:06: Právě v tom, jak u nich není prakticky slyšet hluk motoru se mi elektrická auta hrozně líbí. To moje auto bohužel moc dobré odhlučnění nemá, takže motor je v něm neskutečně slyšet. Koukal jsem ale, že třeba na https://www.2din.cz/ se dají koupit přímo takové sety pro odhlučnění auta, tak přemýšlím jestli do toho neinvestovat.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek