28. 8. 2012
Orlen ani Star z Benziny nebude. K tomuto závěru
dospěl prodejce pohonných hmot po roce praktického testování, kdy
několik čerpaček Benzina přebrandoval.
Před rokem síť čerpacích stanic Benzina, která je ve
vlastnictví polské firmy PKN Orlen, "přemalovala" tři své čerpačky
do barev Orlenu a čtyři do barev v zahraničí provozované sítě Star,
aby si mohla v praxi vyzkoušet, jak na změnu zareagují (nejen)
tuzemští řidiči. Pozice Orlenu je stejná jako prémiová část sítě
Benzina Plus, pozice cenově orientovaného Staru odpovídá přibližně
obyčejným stanicím Benzina. Při případném kompletním rebrandingu
bylo v sázce hodně - Benzina je tradiční česká značka, která se
jednak právě svou prémiovou částí Benzina Plus dokázala oprostit od
své nemoderní image, jednak zvlášť mimo velká města měla vždy
loajální spotřebitele, kterým nejsou úplně po chuti nablýskané
čerpačky mezinárodních jmen.
Vedle otázky, zda by motoristé oželeli ztrátu tradiční české
značky, tu navíc ještě byla otázka, zda by dokázali přijmout
polskou značku. Jakou image mají u nás polské výrobky, je všeobecně
známé, a tak risk rebrandingu stovek čerpacích stanic byl evidentně
příliš velký, než aby firma přijala silové řešení a změnu provedla
bez ptaní se zákazníků nebo aby ji provedla jen na základě
marketingového výzkumu (z něj by ale bezpochyby vyšly daleko větší
odsudky takové změny a firma by nezískala reálný obraz
situace).
Rebranding nepřinesl větší zájem řidičů ani lepší prodejní
výsledky, a tak se na základě testu firma rozhodla zachovat
stávající název Benzina a z polské sítě převezme pouze koncept
občerstvení Stop Café.
Na závěr je třeba smeknout před tím, že firma zvolila dlouhodobý
test, ale hlavně ocenit to, že se rozhodla řídit jeho závěry a
upustila od záměru rebrandingu. V České republice věc
nevídaná.
Star ani Orlen z Benziny nebudou. Jedna z výjimek, kdy česká
značka přežila.
Autor: Bohuslav Bohuněk, Zdroj: Economia