4. 1. 2013
Aditivace paliv, jako prostředku pro plnění stále se
zvyšujících kvalitativních požadavků, které nelze procesním
způsobem zajistit, nabývá na významu. Očekává se, že tento trend
bude i nadále pokračovat.
Uspokojit poptávku po vyšší kvalitě
Současné trendy ve vývoji automobilových motorů,
charakterizované snahou o dosahování velkého výkonu z malého
motoru, o snižování spotřeby paliva a tím i snižování emisí CO2 i
ostatních emisí, se nutně promítají do požadavků na kvalitu a
užitné vlastnosti automobilových paliv. Výrobci motorů musí
zajišťovat nízkou hladinu emisí nejen u nového a čistého motoru,
ale i po dlouhé době provozu, pokud možno po celou dobu jeho
životnosti. Pro dosažení tohoto cíle má kvalita paliva zásadní
význam. Zlepšování kvality paliv technologickou cestou naráží na
omezené možnosti rafinérského průmyslu a situaci komplikuje i
povinné přidávání biosložek, které mají v důsledku obsahu kyslíku
menší výhřevnost a mění některé vlastnosti paliv. Za této situace
nabývá na významu aditivace paliv, která se stala prostředkem pro
plnění stále se zvyšujících požadavků na kvalitu, zejména takových,
které nelze procesním způsobem zajistit, a očekává se, že tento
trend bude i nadále pokračovat. Jedná se především o detergentní
vlastnosti paliv, protože udržení čistoty a tím správné funkce
palivové soustavy je jedna z podmínek udržení nízké spotřeby paliva
a hladiny emisí. Z toho důvodu by měla všechna kapalná automobilová
paliva mít alespoň základní aditivaci. Benzin by měl obsahovat
detergentní přísadu a také mazivostní přísadu, která snižuje
spotřebu paliva a emise CO2, nafta rovněž detergent a alespoň ještě
zvyšovač cetanového čísla a stabilizátor biosložek.
Online aditivace
Nyní je situace taková, že se aditivuje jen malá část
spotřebovávaných paliv a z toho je ještě určitý podíl tzv.
korektivní aditivace při výrobě prováděná v případech nedosažení
některých vlastností procesními, tj. rafinačními způsoby. Typickým
příkladem je mazivost a filtrovatelnost zimní nafty. Tato aditivace
pochopitelně nepřináší pro motor žádné výhody, pouze zajišťuje
dosažení hranice standardu. Za skutečný nadstandard lze pak
považovat prémiová paliva s několika vylepšenými vlastnostmi, někdy
dokonce velkými dávkami aditiv, která si značkové firmy nechávají
do dodávek pro své čerpací stanice přidávat systémem online při
plnění autocisteren v rafinérských nebo velkoskladových
terminálech. Zde je třeba upozornit, že není prémiové každé palivo,
které je za prémiové vydáváno, ale to už je téma, kterým se čas od
času zabývají motoristické časopisy.
Spotřebitelská aditivace - bez norem
Mezi těmito extrémy se pak nachází segment neaditivovaných paliv
a paliv ošetřovaných tzv. spotřebitelskou aditivací prováděnou buď
permanentně skupinou motoristů, výjimečně i podnikatelskými
subjekty, kteří více pečují o motory svých vozidel, nebo jen
periodicky, zejména před zimním obdobím, před dovolenou, aby měli
větší pocit jistoty, že během ní bude vozidlo v optimální kondici a
nevyskytnou se žádné poruchy. I při tomto způsobu aditivace je
třeba obezřetnosti při výběru přípravku, protože na jejich kvalitu,
tj. složení a skutečnou účinnost neexistují žádné závazné normy.
Letáky nebo údaje na obalech mohou přehánět a slibovat mnohem více,
než přípravek dokáže. Po zkušenostech lze prohlásit, že přípravkům
slibujícím příliš mnoho nelze bezvýhradně věřit, poněvadž se
většinou jedná o špatný a neodborný překlad z cizího jazyka
nebo o prostý marketingový tah, kde se výrobek ozdobí až
fantastickými výhodami, které si spotřebitel nemůže ověřit.
Tento segment poskytuje z obchodně podnikatelského hlediska
příležitost pro malé sítě a soukromé jednotlivé čerpací stanice,
aby nabídly zákazníkům paliva s EE-aditivací (ekologicko
ekonomickou), kterou lze provádět poměrně levně privátním
postprodukčním způsobem, jaký používají některé čerpací stanice,
když chtějí pokračovat v nabídce benzinu BA91 Special, jehož výroba
byla zastavena, tj. přidáváním aditiva při stáčení do nádrže
čerpací stanice. Pro odlišení od běžného neaditivovaného paliva
může pak čerpací stanice takový produkt prodávat pod vlastní
značkou, která zdůrazňuje, jakou má palivo výhodu před
neaditivovanou verzí, a tím přitáhnout zákazníky. Příkladů značky
může být celá řada, např. Speed 95N nebo Speedy 95N nebo Protect
95N nebo Select 95N, ale také Favorit, Winner, Champion, může to
být i Brisk, i když už označuje svíčky aj. Značku se vyplatí
chránit registrací u Úřadu průmyslového vlastnictví.
Zavedení takové aditivace může být jednoduché a levné, stačí k
tomu minimální výbava, když zájemce využije naše zkušenosti, které
rádi předáme a doporučíme aditiv, který norma dovoluje používat a
prodejce se nevystavuje nebezpečí postihu kontrolními orgány za
přidávání nedovolené látky do paliva.
Školení a podpora výrobce se vyplatí
Druhou cestou může být intenzivnější nabídka přípravků
zákazníkům, kterými si mohou sami připravovat aditivované
palivo.
Jednou ze známých a osvědčených aditivářských firem je VIF
poskytující své výrobky jak výrobcům, tak i významným prodejcům
motorových paliv, působící na našem trhu již od roku 1990. Jejich
aditiva pokrývají celý sortiment nabízených motorových paliv, u
nafty v zimní i letní verzi. Jedním z jejich
nejznámějších produktů je SUPER DIESEL ADITIV, který je určen také
pro individuální použití.
Na podporu zavádění aditivovaných paliv může VIF pracovníky
čerpacích stanic odborně proškolit. Např. vysvětlit, která značková
paliva není třeba doaditivovávat, ve kterém ročním období je
aditivace nutná, jaká má být příprava na zimu atd. Tyto znalosti
personálu čerpacích stanic poklesly v některých případech až k nule
a za pokladnou stojí jen pokladní, nikoliv prodavačka nebo
prodavač, který by nebyl zaskočen jakoukoliv otázkou zákazníka z
oblasti kvality a aplikace paliv a přísad.
Doporučujeme otevřít webovou stránku www.vif.cz s
podrobnostmi nebo přímo kontaktovat společnost.

ing. Vladimír
Matějovský
Autor: Vladimír Matějovský, Zdroj: PETROLmedia