7. 11. 2012
Česká společnost GEMA na letošním
frankfurtském veletrhu Automechanika 2012 představila řadu inovací
v zobrazovací technice a osvětlení pro cenové totemy a atiky
čerpacích stanic. O novinkách a trendech v tomto oboru jsme
hovořili přímo ve firemní expozici s ředitelem společnosti
Miloslavem Šedivým.
Jaké novinky a inovace uvedla Vaše
společnost Gema ve Frankfurtu na Automechanice
2012?
Letos zásadní novinky nejsou, nicméně máme několik dílčích
inovací. Jednou z nich je vystavený totem osazený extrémně
tenkými panely s LED zobrazovači. Tyto panely se dají použít
ideálně na rekonstrukce starších totemů, jako náhrada za mechanické
panely. Substituce se provádí velmi jednoduše montáží zvenku, bez
drastického zásahu do konstrukce totemu, kdy se dají tyto
ultratenké panely na starý totem zavěsit. Důležitou vlastností je
jejich účinné chlazení - alfa omega spolehlivého provozu
elektronických LED zobrazovačů. Na řešení chlazení je konstrukce
tenkých zobrazovačů postavena, podařilo se nalézt a ověřit způsob
chlazení a odvodu tepla vznikajícího v elektronice při přeměně
elektřiny na světlo a zároveň tepla od slunečního
osvitu.
Led diody jsou umístěny na povrchovém
plášti panelu bez tradičního překrytí ochranným plexisklem, a musí
tak čelit povětrnostním vlivům…
Máme oboje řešení, s krytem i bez krytu. Plexi kryt snižuje
kontrast, a čitelnost při oslunění je výrazně lepší. Desky
s diodami se ale zalévají do umělé hmoty, jsou v podstatě
vodotěsné. Na rozdíl od Česka se v Německu provedení bez krytu
zatím neprosadilo, němečtí zákazníci jsou velmi konzervativní.
Musíme ale pochopitelně nabízet obě řešení.
Další inovací je využití moderních SMD diod. Používáme je
v MDL (překlápěcích) zobrazovačích už delší dobu, například na
čerpacích stanicích Benzina. SMD diody nyní aplikujeme i do
klasických LED totemů. Má to samozřejmě své výhody, výroba je
automatizovaná, montáž je rychlejší.
Co byste doporučil zákazníkům, kteří
uvažují o tom, že by změnili a zmodernizovali tvář své pumpy, a
pochopitelně by měli začít od totemu?
Měli by si ujasnit celkovou koncepci čerpací stanice, aby
nepoužívali u totemu a atiky různé typy osvětlení a materiálů.
Čerpací stanice by měla mít jednotnou fazónu, měla by být
v jednom designu. Dnes je trendem jednoduchost - lépe se
vyrábí, je levnější, lépe se udržuje. Rozhodně vypadá lépe atika
jednoduchá, čistá a funkční než složitá, plná různých spár, mezer,
vlnovek, která jde špatně udržovat, časem se zašpiní, postupem doby
na ní vyniknou různé vady atd.
Jaký je zájem o další inovace -
dynamické zobrazovače - běžící texty a velkoplošné LED panely, na
kterých se mění animované reklamy?
Běžící texty se v Německu a v Rakousku používají poměrně
hodně, v Česku méně, prakticky vůbec. Velkoplošné zobrazovací
panely se zatím na čerpací stanice nerozšířily ani u nás, ani
v Evropě. Důvodů je několik - pokud je to evropský výrobek, je
to stále drahé, cena panelu může přesáhnout cenu samotného totemu.
Dá se samozřejmé pořídit mnohem levněji z Číny. Myslím si
ovšem, že čerpadláři nechtějí ani u nás, ani v Německu, ani
v Rakousku investovat do čínských řešení, která nemají
garantovanou kvalitu a není na servis. Než by kupovali levně, tak
si to nekoupí vůbec a na evropské řešení nemají, to víme i od
konkurence.
Dalším důvodem je fakt, že aby se investice rychleji vrátila,
museli by na panelu prodávat prostor pro cizí reklamu. Ale
provozovatelé čerpacích stanic pochopitelně nechtějí na svých
prodejních místech propagovat jiné výrobky a služby než ty, které
sami prodávají. Pokud já vím, tak velkoplošné LED panely používá
v Česku zatím jediná firma - F1, která je má na 5 čerpacích
stanicích.
Jaký je potenciál pro vaše výrobky na
českém trhu?
Na českém trhu už moc prostoru není. Víme, kolik čerpacích stanic
se dnes rekonstruuje, a co se týká nových, tak výstavba je
prakticky nulová nebo to jsou jednotky stanic ročně. Čerpací
stanice má průměrně životnost 15 let. Po 15 letech by se měla
minimálně provést rekonstrukce a ta by rozhodně měla zahrnovat
obměnu reklamních prvků. Myslím si, že většina čerpacích stanic
byla postavena právě plus minus před patnácti lety, což dokládá, že
se rekonstrukce v současné době odkládají. Potenciál na obměny
totemů, atik a dalších reklamních prvků vzhledem k počtu
čerpacích stanic u nás je dostatečný.
Jaké trendy ve vašem oboru sledujete zde
na Automechanice, největší evropské přehlídce toho nejlepšího
z oboru technologií a vybavení čerpacích stanic v
Evropě?
Trendem je jednoznačně důraz na cenu. Přitom zákazníci nechtějí
polevovat z kvality. Nechtějí se o zařízení starat, nechtějí
do něho dále investovat. To znamená, že si chtějí zařízení jednou
pořídit a pokud možno o něm dále nevědět. Je to logické, je třeba
si uvědomit, kolik všelijakých technických zařízení na čerpací
stanici se obecně používá a každé zařízení ale vyžaduje pravidelnou
údržbu. Požadavek současné doby je jednoduché, bezúdržbové, levné
zařízení se servisem v rámci prodloužené garance. Zákazník si
na začátku raději připlatí a koupí si zařízení, na které nemusí 6
let sahat, servis mu zajišťuje výrobce. Po 6 letech zařízení
obmění, prakticky za úplně nové.
Důležitý parametr dneška je
i spotřeba elektrické energie.
Ano,krom toho, že se pro veškeré
osvětlení používají LED diody, tak se také šetří hlavně na
sofistikované regulaci. V Česku o takto vybavené čerpací
stanici nevím, ale v Německu, v Rakousku je vybavení
sofistikovaným systémem regulace běžné. Zde spolu s použitím
úsporných zdrojů světla je čerpací stanice vybavena senzory, pokud
na ní není v noci zákazník, osvětlení se ztlumí nebo úplně
vypne nebo se vypnou určité sekce. Takto se dá výrazně ušetřit na
nákladech za energie, rozhodně více než prostou náhradou světelných
zdrojů.
Kam GEMA dnes
kráčí?
Na trhu si myslím, že jsme dostatečně etablovaní, aspoň ve střední
Evropě. Snažíme se vyjít zákazníkům maximálně vstříc a na druhou
stranu bychom se rádi dostali na další trhy mimo střední Evropu,
kde máme prostoru poměrně dost, to se týká zejména Beneluxu,
severských zemí, Španělska, Portugalska. Tam bychom se rádi
v budoucnu prosadili.
Autor: PR GEMA, Zdroj: PETROLmedia