Trendem je jednoduchost a spolehlivost

Česká společnost GEMA na letošním frankfurtském veletrhu Automechanika 2012 představila řadu inovací v zobrazovací technice a osvětlení pro cenové totemy a atiky čerpacích stanic. O novinkách a trendech v tomto oboru jsme hovořili přímo ve firemní expozici s ředitelem společnosti Miloslavem Šedivým.

PR Gema Automechanika P9110473

Jaké novinky a inovace uvedla Vaše společnost Gema ve Frankfurtu na Automechanice 2012?
Letos zásadní novinky nejsou, nicméně máme několik dílčích inovací. Jednou z nich je vystavený totem osazený extrémně tenkými panely s LED zobrazovači. Tyto panely se dají použít ideálně na rekonstrukce starších totemů, jako náhrada za mechanické panely. Substituce se provádí velmi jednoduše montáží zvenku, bez drastického zásahu do konstrukce totemu, kdy se dají tyto ultratenké panely na starý totem zavěsit. Důležitou vlastností je jejich účinné chlazení - alfa omega spolehlivého provozu elektronických LED zobrazovačů. Na řešení chlazení je konstrukce tenkých zobrazovačů postavena, podařilo se nalézt a ověřit způsob chlazení a odvodu tepla vznikajícího v elektronice při přeměně elektřiny na světlo a zároveň tepla od slunečního osvitu.

Led diody jsou umístěny na povrchovém plášti panelu bez tradičního překrytí ochranným plexisklem, a musí tak čelit povětrnostním vlivům…
Máme oboje řešení, s krytem i bez krytu. Plexi kryt snižuje kontrast, a čitelnost při oslunění je výrazně lepší. Desky s diodami se ale zalévají do umělé hmoty, jsou v podstatě vodotěsné. Na rozdíl od Česka se v Německu provedení bez krytu zatím neprosadilo, němečtí zákazníci jsou velmi konzervativní. Musíme ale pochopitelně nabízet obě řešení.
Další inovací je využití moderních SMD diod. Používáme je v MDL (překlápěcích) zobrazovačích už delší dobu, například na čerpacích stanicích Benzina. SMD diody nyní aplikujeme i do klasických LED totemů. Má to samozřejmě své výhody, výroba je automatizovaná, montáž je rychlejší.

Co byste doporučil zákazníkům, kteří uvažují o tom, že by změnili a zmodernizovali tvář své pumpy, a pochopitelně by měli začít od totemu?
Měli by si ujasnit celkovou koncepci čerpací stanice, aby nepoužívali u totemu a atiky různé typy osvětlení a materiálů. Čerpací stanice by měla mít jednotnou fazónu, měla by být v jednom designu. Dnes je trendem jednoduchost - lépe se vyrábí, je levnější, lépe se udržuje. Rozhodně vypadá lépe atika jednoduchá, čistá a funkční než složitá, plná různých spár, mezer, vlnovek, která jde špatně udržovat, časem se zašpiní, postupem doby na ní vyniknou různé vady atd.

Jaký je zájem o další inovace - dynamické zobrazovače - běžící texty a velkoplošné LED panely, na kterých se mění animované reklamy?
Běžící texty se v Německu a v Rakousku používají poměrně hodně, v Česku méně, prakticky vůbec. Velkoplošné zobrazovací panely se zatím na čerpací stanice nerozšířily ani u nás, ani v Evropě. Důvodů je několik - pokud je to evropský výrobek, je to stále drahé, cena panelu může přesáhnout cenu samotného totemu. Dá se samozřejmé pořídit mnohem levněji z Číny. Myslím si ovšem, že čerpadláři nechtějí ani u nás, ani v Německu, ani v Rakousku investovat do čínských řešení, která nemají garantovanou kvalitu a není na servis. Než by kupovali levně, tak si to nekoupí vůbec a na evropské řešení nemají, to víme i od konkurence.
Dalším důvodem je fakt, že aby se investice rychleji vrátila, museli by na panelu prodávat prostor pro cizí reklamu. Ale provozovatelé čerpacích stanic pochopitelně nechtějí na svých prodejních místech propagovat jiné výrobky a služby než ty, které sami prodávají. Pokud já vím, tak velkoplošné LED panely používá v Česku zatím jediná firma - F1, která je má na 5 čerpacích stanicích.

Jaký je potenciál pro vaše výrobky na českém trhu?
Na českém trhu už moc prostoru není. Víme, kolik čerpacích stanic se dnes rekonstruuje, a co se týká nových, tak výstavba je prakticky nulová nebo to jsou jednotky stanic ročně. Čerpací stanice má průměrně životnost 15 let. Po 15 letech by se měla minimálně provést rekonstrukce a ta by rozhodně měla zahrnovat obměnu reklamních prvků. Myslím si, že většina čerpacích stanic byla postavena právě plus minus před patnácti lety, což dokládá, že se rekonstrukce v současné době odkládají. Potenciál na obměny totemů, atik a dalších reklamních prvků vzhledem k počtu čerpacích stanic u nás je dostatečný.

Jaké trendy ve vašem oboru sledujete zde na Automechanice, největší evropské přehlídce toho nejlepšího z oboru technologií a vybavení čerpacích stanic v Evropě?
Trendem je jednoznačně důraz na cenu. Přitom zákazníci nechtějí polevovat z kvality. Nechtějí se o zařízení starat, nechtějí do něho dále investovat. To znamená, že si chtějí zařízení jednou pořídit a pokud možno o něm dále nevědět. Je to logické, je třeba si uvědomit, kolik všelijakých technických zařízení na čerpací stanici se obecně používá a každé zařízení ale vyžaduje pravidelnou údržbu. Požadavek současné doby je jednoduché, bezúdržbové, levné zařízení se servisem v rámci prodloužené garance. Zákazník si na začátku raději připlatí a koupí si zařízení, na které nemusí 6 let sahat, servis mu zajišťuje výrobce. Po 6 letech zařízení obmění, prakticky za úplně nové.

Důležitý parametr dneška je i spotřeba elektrické energie.
Ano,
krom toho, že se pro veškeré osvětlení používají LED diody, tak se také šetří hlavně na sofistikované regulaci. V Česku o takto vybavené čerpací stanici nevím, ale v Německu, v Rakousku je vybavení sofistikovaným systémem regulace běžné. Zde spolu s použitím úsporných zdrojů světla je čerpací stanice vybavena senzory, pokud na ní není v noci zákazník, osvětlení se ztlumí nebo úplně vypne nebo se vypnou určité sekce. Takto se dá výrazně ušetřit na nákladech za energie, rozhodně více než prostou náhradou světelných zdrojů.

Kam GEMA dnes kráčí?
Na trhu si myslím, že jsme dostatečně etablovaní, aspoň ve střední Evropě. Snažíme se vyjít zákazníkům maximálně vstříc a na druhou stranu bychom se rádi dostali na další trhy mimo střední Evropu, kde máme prostoru poměrně dost, to se týká zejména Beneluxu, severských zemí, Španělska, Portugalska. Tam bychom se rádi v budoucnu prosadili.

Autor: PR GEMA, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek