28. 8. 2012
Na Slapech zahájila provoz první čerpací stanice pro
rekreační a výletní lodě. Je zatím jedinou moderní a komplexně
vybavenou pumpou na Vltavě. Díky unikátnímu technickému řešení
splňuje nejvyšší nároky na ochranu životního
prostředí.
Dne 26. července 2012 byl na Staré Živohošti, ve
zcela novém přístavišti u Hotelu Atlantida slavnostně zahájen
provoz první čerpací stanice pohonných hmot pro rekreační a výletní
lodě na Vltavě. Je zatím jedinou moderní a komplexně vybavenou
pumpou splňující nejvyšší nároky na ochranu životního prostředí na
splavné částiod Českých Budějovic po Mělník.
Projektové práce byly zahájeny již v roce 2008, stavební
povolení bylo vydáno v lednu 2011. Následně byla zahájena
spodní stavba, vrchní část byla realizována během letošního března
až června. Čerpací stanice bude letos v provozu do 30. září, příští
roky bude její činnost zahájena vždy s počátkem plavební
sezóny. Předpokládaná výtoč pohonných hmot za sezónu se předpokládá
přibližně 20 tisíc litrů benzinu a poloviční objem nafty.
Čerpací stanice byla podmínkou
"Musím říci, že jsem vybudování čerpací stanice pro lodní
dopravu ani původně neplánoval, ale dopadlo to ve víru dějin
jinak," vzpomíná její investor Jiří Kvasnička, který je zároveň
majitelem jedné z největších taxislužeb v Praze AAA
radiotaxi. Rekreační areál s hotelem Atlantida před léty
koupil pro školení řidičů taxi. Se změnou legislativy se ale objem
školení výrazně omezil a na zdejší poměry poměrně velký hotel se dá
jen těžko udržet jako sezónní sám o sobě. "Dospěli jsme
k tomu, že jedinou cestou je navázat hotel víc na vodu a
nevybudovat k němu jen kotviště lodí, ale regulérní přístav,"
vzpomíná Kvasnička. Nutnou podmínkou pro vybudování mariny bylo
její kompletní vybavení včetně čerpací stanice pro lodní dopravu.
Přístav dnes tvoří kotviště s kapacitou 80 lodí, náplavka pro
spouštění lodí na vodu a plně vybavená čerpací stanice odpovídající
současným standardům.
Návratnost investice do přístavu s čerpací stanicí se bude jen
velice obtížně vracet. Podle Jiřího Kvasničky je v současné
době v marině proinvestováno zhruba 25 milionů, i když to není
na první pohled vidět, dominantami přístavu je pevné molo s čerpací
stanicí a plovoucí přístaviště, ostatní části jsou oku běžného
návštěvníka ukryty pod vodou nebo na břehu pod zemí: skladovací
technologie čerpací stanice, náročné byly práce na vybudování
náplavky, zpevnění břehu a srovnání dna přístavu. Čerpací stanice
vyšla zhruba na deset milionů.
Budování chybějící infrastruktury
Návratnost investice do čerpací stanice je v současné době
nepředvídatelnou veličinou. "Na Živohošti máme bydlení, já sem
jezdím od poloviny 70 let, a když jsem viděl, jak tu tankují lodě,
jak to každý cmrndá z kanystrů, jak se tady nakládá
s odpadovými vodami a se splašky, chtěl jsem vždy něco pro tu
Vltavu udělat," říká Kvasnička.
Počet lodí, kteří využijí přístav s čerpací stanicí na
Živohošti, bude mít nepochybně stoupající trend, ale jeho progrese
záleží na faktorech zcela mimo vliv provozovatelů přístavu.
Pozitivem je, že se u nás v posledních letech lodní turistika
a říční doprava rozvíjí, ale ve srovnání s vyspělými státy,
Německem a Francií, je zhruba na desetinové úrovni. Na Vltavě
především chybí potřebná infrastruktura a největší překážkou je
její splavnost. Lodě s turisty mohou dnes projet díky soustavě
kanálů, zdymadel a zdviží až z obou jmenovaných zemí po Vltavě
až pod slapskou přehradu. Ta je pro další plavbu velkou překážkou,
uvážíme-li, že Vltava je dále splavná až do Českých Budějovic.
Plavební správa sice zajistila pro menší lodě možnost přepravy
prostřednictvím traktorového valníku přes hráz Slapské přehrady.
Blýská se ale na lepší časy. Překonání 55 metrů vysoké slapské
přehrady by mělo do roku 2020 i větším lodím umožnit obří
zdvihadlo. Na pravém břehu jej ve svahu před hrází hodlá za 2,5
miliardy korun vybudovat Ředitelství vodních cest (ŘVC). Stavba má
již územní rozhodnutí.
"Na západě je obdobná infrastruktura dostatečně hustá, u nás se
teprve začíná budovat. V tomto ohledu musím pochválit aktivitu
ministerstva dopravy při jejím budování. Pokud zvládne na jejím
rozvoji pracovat i nadále se současným nasazením, dostaneme se
na srovnatelnou úroveň velmi brzy," věří Jiří Kvasnička. Zatím však
jeho pumpa bude jako jediná obsluhovat oblast prakticky celé
Vltavské kaskády.
Komfortní tankování, prodej vody, odsávání
odpadů
Z lodě plující okolo živohošťského poloostrova lodní
čerpací stanici nemohou přehlédnout. Na okraji přístaviště, vedle
náplavky nad hladinu vybíhá z břehu na ocelových pilotech
betonové molo s celodřevěným zastřešeným objektem. V něm
je za řadou dveří ukryta veškerá nadzemní technologie. Dva
standardní stojany Gilbarco jsou určeny pro tankování benzinu a
nafty do nádrží menších privátních lodí, třetí, rychlovýdejový
stojan je pro výdej nedaněné nafty do větších lodí profesionální
lodní dopravy. Komfortní a pohodlné tankování do lodi jakékoli
velikosti. Pod střechou vedle každého stojanu je zavěšen mechanický
pérový naviják pro 12m hadici s pistolí. Protože z lodí
při tankování není od hrdla nádrže vidět na stojan, je na každé
pistoli umístěno speciální orientační počítadlo.
Čerpací stanice pro lodě pak obsahuje další speciality, které na
běžné silniční čerpací stanici neuvidíme. První z nich je
čerpadlo pro ropnými produkty znečištěné - nádní - vody, které se
drží v podpalubí lodí. Tyto se přečerpají do bezodtokové jímky
na břehu v tankovišti. Jejich odvoz a likvidaci pak již
standardně zajistí specializovaná firma. Vedle nádního čerpadla
nelze přehlédnout vakuové odsávací zařízení s tlakovým
zásobníkem pro odsávání splašků a fekálií z lodí. Posledním
specialitou je výdej pitné vody do lodí. Podobně jako
v případě výdeje pohonných hmot jsou příslušné hadice umístěny
na navijácích umožňujících pohodlnou obsluhu. Protože odsávání i
výdej vody jsou zpoplatněny, jsou do systému umístěny elektronické
průtokoměry. Veškeré výdeje pohonných hmot i objemy jímaných odpadů
jsou zpracovávány řídicím pokladním systémem, umístěným ve vedlejší
místnosti na čerpací stanici.
Unikátní technické dílo
Velmi tvrdým oříškem pro společnost PSK TUZAR, která celou akci
od začátku do konce zajišťovala kompletně, projekčně a inženýrsky,
a také pro dodavatele čerpací stanice, specializovanou firmu PH
GIA, bylo její technické řešení vzhledem k dodržení přísných
požadavků ochrany životního prostředí a také vzhledem
k náročnému terénnímu profilu.
Z důvodu obslužnosti cisternovými vozy je podzemní
35m3 nádrž pro uskladnění pohonných hmot umístěna nad
strmým břehem nad parkovišti za hotelem Atlantida. To je ale
poměrně daleko od vody. Potrubní rozvod tak zdolává značnou
vzdálenost 150 m od čerpací stanice, navíc s převýšením 12 m.
Proto je použit tlakový systém se třemi čerpadly Red Jacket
umístěnými v komorách nádrže. Přestože se vydávají na stanici
jen dva produkty, nedaněná nafta pro lodní dopravu kvůli kontrole
celní správy musí být skladována odděleně.
Dálkový dvouplášťový potrubní rozvod je realizován kompletně z
bezešvého systému plastového potrubí KPS, které je oproti
svařovaným ocelovým trubkám mnohem bezpečnější z hlediska
narušení jeho těsnosti a celistvosti. Plastové roury díky své
flexibilitě lépe reagují na teplotní rozdíly a případné pohyby
podloží, navíc každá větev potrubí je v celé délce
z jediného kusu se svarovými spoji pouze na koncích
v zabezpečených šachtách.
Celý systém je vzhledem k bezprostřednímu umístění u vodního
toku několikastupňově zabezpečen. Technologie je řízena dvěma
průmyslovými počítači, kdy jeden je umístěn nahoře u nádrže a druhý
je dole v rozvaděči čerpací stanice. Kromě standardu, kdy
těsnost meziplášťových prostor nádrže i potrubí je nepřetržitě
monitorována, jsou navíc ve všech šachtách rozmístěna čidla
detekující ropné látky. Pokud čidla ohlásí jakoukoli chybu, systém
čerpací stanici odstaví.
Také výdejní prostor mola je důmyslně zabezpečen proti úniku
ropných látek do vody. Každý stojan má pod sebou bezpečnostní
šachtu, betonová manipulační plocha mola s penetrací zabezpečující
nepropustnost ropným látkám je vyspádovaná do odvodů, odkud jsou
případné úkapy svedeny do bezpečnostní nádrže jímky. Jakmile řídicí
počítač zjistí přítomnost nějaké kapaliny v bezpečnostní
nádrži, automaticky se její obsah přečerpá do bezodtokové jímky
umístěné nahoře vedle nádrže.
I když při tankování se pistole přenáší mezi lodí a molem v
ochranném obalu, aby nedošlo k jakémukoli úniku pohonných hmot
do vody, jsou navíc výdejní pistole vybaveny funkcí dripstop, kdy
uvnitř hrdla pistole je instalována zpětná klapka. Tímto způsobem
je případný úkap omezen prakticky na absolutní minimum.
Zásadní ekologický rozměr projektu
Skutečně zásadní je ekologický rozměr projektu. Jak se opakovaně
pochvalně při otevíracím ceremoniálu vyjádřili zástupci státní
správy i místní samosprávy, konečně je realizováno řešení, kdy se
do lodí nemusí nosit pohonné hmoty v kanystrech, přičemž
nekontrolované plnění nádrží vede k úkapům benzinu a nafty do vody.
Velmi podstatné je i odčerpání nádních vod z podpalubí
kontaminovaných ropnými produkty z lodních motorů a splašků z
lodní kuchyně a sociálních zařízení. Odpadní látky z velké
části dnes končí v řece. "Tato zažitá praxe se ale hned tak
neodstraní jen tím, že se zprovoznila čerpací stanice
s vybavením na odsávání odpadů z lodí. Je nutno tuto
problematiku do budoucna ošetřit i legislativně tak, aby loďaři
byli motivováni zajistit ekologickou likvidaci těchto odpadních
látek a nevypouštěli je již volně do řeky," uzavírá Jiří
Kvasnička.
Čerpací stanice děkuje za spolupráci majiteli a provozovateli
mariny s čerpací stanicí na Staré Živohošti Jiřímu Kvasničkovi
a dodavateli technologie lodní čerpací stanice, společnosti PH
GIA.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia