Unikátní čerpací stanice pro lodě

Na Slapech zahájila provoz první čerpací stanice pro rekreační a výletní lodě. Je zatím jedinou moderní a komplexně vybavenou pumpou na Vltavě. Díky unikátnímu technickému řešení splňuje nejvyšší nároky na ochranu životního prostředí.

Marina Slapy 1

Dne 26. července 2012 byl na Staré Živohošti, ve zcela novém přístavišti u Hotelu Atlantida slavnostně zahájen provoz první čerpací stanice pohonných hmot pro rekreační a výletní lodě na Vltavě. Je zatím jedinou moderní a komplexně vybavenou pumpou splňující nejvyšší nároky na ochranu životního prostředí na splavné částiod Českých Budějovic po Mělník.
Projektové práce byly zahájeny již v roce 2008, stavební povolení bylo vydáno v lednu 2011. Následně byla zahájena spodní stavba, vrchní část byla realizována během letošního března až června. Čerpací stanice bude letos v provozu do 30. září, příští roky bude její činnost zahájena vždy s počátkem plavební sezóny. Předpokládaná výtoč pohonných hmot za sezónu se předpokládá přibližně 20 tisíc litrů benzinu a poloviční objem nafty.

Čerpací stanice byla podmínkou

"Musím říci, že jsem vybudování čerpací stanice pro lodní dopravu ani původně neplánoval, ale dopadlo to ve víru dějin jinak," vzpomíná její investor Jiří Kvasnička, který je zároveň majitelem jedné z největších taxislužeb v Praze AAA radiotaxi. Rekreační areál s hotelem Atlantida před léty koupil pro školení řidičů taxi. Se změnou legislativy se ale objem školení výrazně omezil a na zdejší poměry poměrně velký hotel se dá jen těžko udržet jako sezónní sám o sobě. "Dospěli jsme k tomu, že jedinou cestou je navázat hotel víc na vodu a nevybudovat k němu jen kotviště lodí, ale regulérní přístav," vzpomíná Kvasnička. Nutnou podmínkou pro vybudování mariny bylo její kompletní vybavení včetně čerpací stanice pro lodní dopravu. Přístav dnes tvoří kotviště s kapacitou 80 lodí, náplavka pro spouštění lodí na vodu a plně vybavená čerpací stanice odpovídající současným standardům.
Návratnost investice do přístavu s čerpací stanicí se bude jen velice obtížně vracet. Podle Jiřího Kvasničky je v současné době v marině proinvestováno zhruba 25 milionů, i když to není na první pohled vidět, dominantami přístavu je pevné molo s čerpací stanicí a plovoucí přístaviště, ostatní části jsou oku běžného návštěvníka ukryty pod vodou nebo na břehu pod zemí: skladovací technologie čerpací stanice, náročné byly práce na vybudování náplavky, zpevnění břehu a srovnání dna přístavu. Čerpací stanice vyšla zhruba na deset milionů.

Marina Slapy 2

Budování chybějící infrastruktury

Návratnost investice do čerpací stanice je v současné době nepředvídatelnou veličinou. "Na Živohošti máme bydlení, já sem jezdím od poloviny 70 let, a když jsem viděl, jak tu tankují lodě, jak to každý cmrndá z kanystrů, jak se tady nakládá s odpadovými vodami a se splašky, chtěl jsem vždy něco pro tu Vltavu udělat," říká Kvasnička.
Počet lodí, kteří využijí přístav s čerpací stanicí na Živohošti, bude mít nepochybně stoupající trend, ale jeho progrese záleží na faktorech zcela mimo vliv provozovatelů přístavu. Pozitivem je, že se u nás v posledních letech lodní turistika a říční doprava rozvíjí, ale ve srovnání s vyspělými státy, Německem a Francií, je zhruba na desetinové úrovni. Na Vltavě především chybí potřebná infrastruktura a největší překážkou je její splavnost. Lodě s turisty mohou dnes projet díky soustavě kanálů, zdymadel a zdviží až z obou jmenovaných zemí po Vltavě až pod slapskou přehradu. Ta je pro další plavbu velkou překážkou, uvážíme-li, že Vltava je dále splavná až do Českých Budějovic. Plavební správa sice zajistila pro menší lodě možnost přepravy prostřednictvím traktorového valníku přes hráz Slapské přehrady. Blýská se ale na lepší časy. Překonání 55 metrů vysoké slapské přehrady by mělo do roku 2020 i větším lodím umožnit obří zdvihadlo. Na pravém břehu jej ve svahu před hrází hodlá za 2,5 miliardy korun vybudovat Ředitelství vodních cest (ŘVC). Stavba má již územní rozhodnutí.
"Na západě je obdobná infrastruktura dostatečně hustá, u nás se teprve začíná budovat. V tomto ohledu musím pochválit aktivitu ministerstva dopravy při jejím budování. Pokud zvládne na jejím rozvoji pracovat i nadále se současným nasazením, dostaneme se na srovnatelnou úroveň velmi brzy," věří Jiří Kvasnička. Zatím však jeho pumpa bude jako jediná obsluhovat oblast prakticky celé Vltavské kaskády.

Marina Slapy 3  Marina Slapy 4

Komfortní tankování, prodej vody, odsávání odpadů

Z lodě plující okolo živohošťského poloostrova lodní čerpací stanici nemohou přehlédnout. Na okraji přístaviště, vedle náplavky nad hladinu vybíhá z břehu na ocelových pilotech betonové molo s celodřevěným zastřešeným objektem. V něm je za řadou dveří ukryta veškerá nadzemní technologie. Dva standardní stojany Gilbarco jsou určeny pro tankování benzinu a nafty do nádrží menších privátních lodí, třetí, rychlovýdejový stojan je pro výdej nedaněné nafty do větších lodí profesionální lodní dopravy. Komfortní a pohodlné tankování do lodi jakékoli velikosti. Pod střechou vedle každého stojanu je zavěšen mechanický pérový naviják pro 12m hadici s pistolí. Protože z lodí při tankování není od hrdla nádrže vidět na stojan, je na každé pistoli umístěno speciální orientační počítadlo.
Čerpací stanice pro lodě pak obsahuje další speciality, které na běžné silniční čerpací stanici neuvidíme. První z nich je čerpadlo pro ropnými produkty znečištěné - nádní - vody, které se drží v podpalubí lodí. Tyto se přečerpají do bezodtokové jímky na břehu v tankovišti. Jejich odvoz a likvidaci pak již standardně zajistí specializovaná firma. Vedle nádního čerpadla nelze přehlédnout vakuové odsávací zařízení s tlakovým zásobníkem pro odsávání splašků a fekálií z lodí. Posledním specialitou je výdej pitné vody do lodí. Podobně jako v případě výdeje pohonných hmot jsou příslušné hadice umístěny na navijácích umožňujících pohodlnou obsluhu. Protože odsávání i výdej vody jsou zpoplatněny, jsou do systému umístěny elektronické průtokoměry. Veškeré výdeje pohonných hmot i objemy jímaných odpadů jsou zpracovávány řídicím pokladním systémem, umístěným ve vedlejší místnosti na čerpací stanici.

Marina Slapy 5  Marina Slapy 4b

Unikátní technické dílo

Velmi tvrdým oříškem pro společnost PSK TUZAR, která celou akci od začátku do konce zajišťovala kompletně, projekčně a inženýrsky, a také pro dodavatele čerpací stanice, specializovanou firmu PH GIA, bylo její technické řešení vzhledem k dodržení přísných požadavků ochrany životního prostředí a také vzhledem k náročnému terénnímu profilu.
Z důvodu obslužnosti cisternovými vozy je podzemní 35m3 nádrž pro uskladnění pohonných hmot umístěna nad strmým břehem nad parkovišti za hotelem Atlantida. To je ale poměrně daleko od vody. Potrubní rozvod tak zdolává značnou vzdálenost 150 m od čerpací stanice, navíc s převýšením 12 m. Proto je použit tlakový systém se třemi čerpadly Red Jacket umístěnými v komorách nádrže. Přestože se vydávají na stanici jen dva produkty, nedaněná nafta pro lodní dopravu kvůli kontrole celní správy musí být skladována odděleně.
Dálkový dvouplášťový potrubní rozvod je realizován kompletně z bezešvého systému plastového potrubí KPS, které je oproti svařovaným ocelovým trubkám mnohem bezpečnější z hlediska narušení jeho těsnosti a celistvosti. Plastové roury díky své flexibilitě lépe reagují na teplotní rozdíly a případné pohyby podloží, navíc každá větev potrubí je v celé délce z jediného kusu se svarovými spoji pouze na koncích v zabezpečených šachtách.
Celý systém je vzhledem k bezprostřednímu umístění u vodního toku několikastupňově zabezpečen. Technologie je řízena dvěma průmyslovými počítači, kdy jeden je umístěn nahoře u nádrže a druhý je dole v rozvaděči čerpací stanice. Kromě standardu, kdy těsnost meziplášťových prostor nádrže i potrubí je nepřetržitě monitorována, jsou navíc ve všech šachtách rozmístěna čidla detekující ropné látky. Pokud čidla ohlásí jakoukoli chybu, systém čerpací stanici odstaví.
Také výdejní prostor mola je důmyslně zabezpečen proti úniku ropných látek do vody. Každý stojan má pod sebou bezpečnostní šachtu, betonová manipulační plocha mola s penetrací zabezpečující nepropustnost ropným látkám je vyspádovaná do odvodů, odkud jsou případné úkapy svedeny do bezpečnostní nádrže jímky. Jakmile řídicí počítač zjistí přítomnost nějaké kapaliny v bezpečnostní nádrži, automaticky se její obsah přečerpá do bezodtokové jímky umístěné nahoře vedle nádrže.
I když při tankování se pistole přenáší mezi lodí a molem v ochranném obalu, aby nedošlo k jakémukoli úniku pohonných hmot do vody, jsou navíc výdejní pistole vybaveny funkcí dripstop, kdy uvnitř hrdla pistole je instalována zpětná klapka. Tímto způsobem je případný úkap omezen prakticky na absolutní minimum.

Zásadní ekologický rozměr projektu

Skutečně zásadní je ekologický rozměr projektu. Jak se opakovaně pochvalně při otevíracím ceremoniálu vyjádřili zástupci státní správy i místní samosprávy, konečně je realizováno řešení, kdy se do lodí nemusí nosit pohonné hmoty v kanystrech, přičemž nekontrolované plnění nádrží vede k úkapům benzinu a nafty do vody. Velmi podstatné je i odčerpání nádních vod z podpalubí kontaminovaných ropnými produkty z lodních motorů a splašků z lodní kuchyně a sociálních zařízení. Odpadní látky z velké části dnes končí v řece. "Tato zažitá praxe se ale hned tak neodstraní jen tím, že se zprovoznila čerpací stanice s vybavením na odsávání odpadů z lodí. Je nutno tuto problematiku do budoucna ošetřit i legislativně tak, aby loďaři byli motivováni zajistit ekologickou likvidaci těchto odpadních látek a nevypouštěli je již volně do řeky," uzavírá Jiří Kvasnička.


Čerpací stanice děkuje za spolupráci majiteli a provozovateli mariny s čerpací stanicí na Staré Živohošti Jiřímu Kvasničkovi a dodavateli technologie lodní čerpací stanice, společnosti PH GIA.

PR PH GIA logo nové aktuální

Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek