Unipetrol omezí provoz, chybí ropa

Největší zpracovatel ropy v Česku, holding Unipetrol, má problém s nákupem suroviny prostřednictvím ropovodu IKL. Unipetrolu, který je majoritním vlastníkem dvou fungujících českých rafinerií v Litvínově a Kralupech, a částečně i jejich dalším dvěma akcionářům (Shell a ENI-Agip) chybí ropa na několik dnů provozu v Kralupech.

Unipetrol Kralupy

Situace bude od čtvrtka řešena odstávkou, původně plánovanou kvůli pravidelné údržbě až na listopad. Nedostatek ropy však může trvat až do konce roku, a může tak dojít i na omezení provozu v litvínovské rafinerii. To vše by mělo dopad na hospodaření Unipetrolu, pokud by se firmě nepodařilo situaci vyřešit zvýšenou dodávkou z ropovodu Družba, upozorňují někteří analytici. Unipetrol loni prodělal skoro šest miliard korun. Představenstvo firmy odhaduje, že provozní zisk (EBIT) skupiny bude za 3. čtvrtletí činit několik set milionů korun.
Holding ovládaný polským koncernem PKN Orlen doplácí na to, že Transalpinský ropovod (TAL), na který se u německého Ingolstadtu napojuje český ropovod IKL, nemá už volnou kapacitu a nemůže od minulých dnů prostřednictvím IKL dodávat Unipetrolu ropu nad rámec původně objednaného množství. Unipetrol totiž potřebuje více ropy, než kolik si jí pro letošek ze západu objednal. (Ropa se dopravuje tankery, z nichž se přečerpává do ropovodu TAL. Ten vede z italského Terstu přes německý Ingolstadt dále na hranice s Francií.)
"Z důvodu omezených kapacit ropovodů IKL a TAL jsou krátkodobě zastaveny dodávky do rafinerií společnosti Česká rafinérská, konkrétně v termínu od 20. října do konce měsíce," uvedl mluvčí Unipetrolu Mikuláš Duda.
Oba české ropovody - Družba a IKL - provozuje státem vlastněná společnost MERO. Její ředitel Jaroslav Pantůček potvrzuje problémy s kapacitou partnerského ropovodu TAL. "Neprodleně byla informována Česká rafinérská, která ve spolupráci s naší společností hledá možnosti, jak vzniklou situaci vyřešit," uvedl Pantůček.
TAL umožňuje českému provozovateli ropovodů odebrat určité množství suroviny nad rámec závazných objednávek v případě, že to umožňuje kapacita potrubí z Terstu a o navýšení dodávek nemá zájem některý z akcionářů TAL. České rafinerie využívaly letos tuto možnost více než jindy - původní, zřejmě podhodnocené objednávky překročily o milion tun. Za celý loňský rok přitekly do Česka z TAL přes IKL tři miliony tun suroviny. Oproti tomu však výrazně klesá nákup ropy z Ruska dopravované ropovodem Družba, takže celkový český odbyt neroste. Teď ale TAL oznámil, že další ropu nad rámec objednávek už posílat nemůže.
Situaci v plné míře nezachrání ani ropovod Družba. Jím teče do Česka sirnatá ruská ropa, určená spíše pro Litvínov. Kralupy ale vyrábějí benzin z takzvané sladké ropy, dopravované přes IKL.
"Opakovaně jsem polskou stranu upozorňoval na riziko, že nemá dlouhodobé kontrakty na dodávky ropy," reaguje ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba. Nedostatek benzinu však podle něj Česku nehrozí - stát má dostatečné vlastní zásoby na více než sto dnů případného výpadku všech rafinerií.
Ropovod IKL byl vybudován v 90. letech jako alternativa k ruské Družbě, kterou tekla do Česka většina potřebné ropy až do loňska. Letos se poprvé v historii poměr obrátil ve prospěch IKL - rafinerie přestávají Družbu využívat a nakupují více suroviny z ropovodu TAL.

Autor: Miroslav Petr, Zdroj: Economia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek