20. 6. 2012
Tématem číslo jedna se v posledních několika
měsících stalo opakované zjištění síry v naftě. Inspektoři ČOI
totiž objevili její častý výskyt v nadlimitním množství i u
značkových sítí čerpacích stanic. U vzorku z čerpací stanice na
Šumpersku se jednalo o jiný případ - cílem bylo obrat stát o daně s
nebezpečím poškození vozidel zákazníků.
Poplach na ČOI
Na přelomu března a dubna a v dubnu byli kontroloři České
obchodní inspekce (ČOI) v pohotovosti. U čerpacích stanic -
včetně těch značkových, které byly dříve, co do jakosti pohonných
hmot, takřka bezproblémové - totiž objevili vyšší obsah síry.
Inspekce kvůli tomu přistoupila i k mimořádným odběrům a ty
potvrdily podezření, že na trhu se objevila nafta s obsahem
síry nad 10 mg/kg (tj. 0,001 %), které stanovuje vyhláška o jakosti
nafty. Zvýšený obsah síry inspekce zjistila celkem u deseti vzorků
motorové nafty, a to zejména ve Středočeském kraji, na Plzeňsku,
Ústecku, na jihu Čech a severu Moravy. Zjištěné množství síry se
pohybovalo od 13,4 mg/kg do 35,9 mg/kg. Nejistota měření je 12
mg/kg.
Největší prohřešek však inspekce zjistila na konci dubna u jedné
čerpací stanice na Šumpersku, kde byl obsah síry v naftě
překročen 40krát (obsah síry byl 402 mg/kg). "To představuje
především poškození zájmů spotřebitelů, ale také vysoké riziko
poškození životního prostředí," uvedl ředitel ČOI Jan Štěpánek.
Inspekce poté informovalo jí nadřízené ministerstvo průmyslu, které
vydalo pokyn k mimořádným odběrům vzorků nafty u dalších
čerpacích stanic a inspekce přistoupila i k odběrům vzorků u
výrobců pohonných hmot.
Výsledky rozborů odebraných vzorků u výrobců doposud neznáme a
inspekce je zveřejní za několik týdnů - až bude ukončeno správní
řízení. Nicméně už těsně po tiskové konferenci, na které se
závažnými zjištěními vystoupili zástupci inspekce a ministerstva,
se ozvala společnost Benzina, že kontrola zjistila vyšší obsah síry
i u této značkové sítě a že palivo bylo nekvalitní už od dodavatele
- České rafinérské.
Pochybila kralupská rafinerie
Ve stejný den večer pak přišla s vysvětlením důvodů
nejakostní nafty právě Česká rafinérská. Ve své tiskové zprávě
uvedla, že v souvislosti s modernizací kralupské
rafinerie došlo ke změně potrubního výdejního systému. Během
jedné chvíle byla čerpána motorová nafta do autocisteren a lehký
cyklový olej (LCO) do železničních cisteren jedním potrubím
odděleným armaturou. V potrubí však zřejmě vznikl vyšší tlak,
který způsobil drobnou kontaminaci nafty oleje, který má jinak
velice podobné složení jako nafta, avšak vyšší obsah síry. "Z
provozních záznamů rafinerie Kralupy vyplývá, že toto paralelní
čerpání bylo prováděno jen dvakrát a to na konci měsíce března a na
přelomu měsíců března a dubna. O vzniklé situaci byli obchodní
partneři České rafinérské bez prodlení informováni," uvedlo tiskové
oddělení provozovatele rafinerií v Litvínově a Kralupech.
Česká rafinérská se prostřednictvím tiskové zprávy motoristům
omluvila a ujistila, že "přijala veškerá opatření, aby se takové
situace neopakovaly". A zároveň uvedla, že "velmi nízká úroveň
kontaminace motorové nafty v kombinaci s velmi omezeným objemem
hmoty, který mohl motorovou naftu v daném období kontaminovat,
nemohou mít vliv na funkčnost motorů (síra zvyšuje mazivost
motorové nafty) ani na životní prostředí".
Závadu zjistila až Benzina
Otázka je, proč rafinerie a objednavatelé, kteří věděli o
pochybení, neučinili potřebná opatření, aby naftu, která neodpovídá
normám, neprodávali. "Právě naše společnost na tuto závadu
upozornila a rychle vyřešila novými dodávkami nafty," uvedl za síť
Benzina Václav Loula, ředitel Benziny pro jakost. Zvýšený obsah
síry v naftě totiž nelze snadno odstranit, a tak se musí
rozředit naftou, která obsahuje nižší množství síry. "Nádrže jsme
zavezli okamžitě naftou s obsahem síry 6-8 mg/kg," pokračuje
Loula. Kdyby byl obsah síry v naftě několikrát vyšší, už by
nešla síra naředit novou dodávkou paliva a taková nafta by se
musela odvézt zpět do rafinerie k přepracování.
Žádné další značkové firmy se neozvaly a tak ani nevíme,
v jakých dalších sítích se nafta s vyšším obsahem síry
objevila. O jediné Benzině víme, že měla jeden vzorek nafty
obsahující 19 mg/kg síry a druhý vzorek obsahující 16,8 mg/kg síry.
Výsledky testů, které u nich provádí ČOI totiž jako jediná velká,
značková síť vyvěšuje na svých stránkách. Lze ale předpokládat, že
se vyšší obsah síry v naftě objevil i u dalších akcionářů
České rafinérské - tedy u Agipu a Shellu - nebo u dalších
značkových čerpacích stanic. Jména a adresy konkrétních stanic se
dozvíme až po ukončení správního řízení. Kontrolovaným firmám hrozí
pokuta ve výši několika desítek tisíc korun, pokutu si však nechají
proplatit od České rafinérské. Pokud budou argumentovat rychlou
nápravou, může jim inspekce pokutu snížit.
Co způsobí vyšší obsah síry?
Vyšší obsah síry až do 50 mg/kg podle odborníků skutečně provoz
automobilů nijak neohrozil. Pokud se odchylka síry zvýší výrazně
nad tuto hranici, může to kromě zvýšených emisí oxidů síry znamenat
riziko poškození katalyzátorů a filtru pevných částic. Filtrem jsou
vybaveny nové automobily splňující emisní normu Euro 5, tedy zhruba
od roku 2010. Podle odborníků však poškození příliš nehrozí, pokud
není zvýšený obsah síry doprovázen zhoršením jiného parametru - což
nebylo. "Vzhledem k malé koncentraci síry a ojedinělosti
případu je riziko poškození motoru nebo negativního působení na
životní prostředí zanedbatelné," uvedl Daniel Maxa z Ústavu
technologie ropy a alternativních paliv VŠCHT. "Množství síry
v naftě zjištěné na našich stanicích nijak neohrozilo
funkčnost katalytických systémů automobilů," potvrzuje Loula.
Při spalování nafty s mírně vyšším obsahem síry dojde podle
Maxy pouze ke zvýšení emisí oxidů síry a také sulfátů
v pevných částicích.
Obsah síry v množství 400 mg/kg zjištěném na Šumpersku by
už vedl k většímu poškození. Vysoký obsah síry navíc nebyl
jediné pochybení - laboratoř u dotyčného vzorku zjistila rovněž
neshodu v průběhu destilační křivky a nedostatečnou oxidační
stabilitu. "Vzhledem k uvedeným odchylkám mohlo dojít
k odlišnému spalování paliva v motoru a poškození
katalytického systému. Tento fakt by v důsledku mohl způsobit
nedostatečnou akceleraci a problémy třeba při předjíždění.
Následkem neočekávaných odlišných jízdních vlastností vozidla by
mohla být například srážka s protijedoucím vozidlem,"
upozornila na potenciálně velké nebezpečí použití takového paliva
inspekce. Provozovateli čerpací stanice, která tuto závadnou naftu
prodávala, hrozí od ČOI pokuta až ve výši pěti milionů korun.
Místo nafty prodávali olej
Přitom ještě před sedmi lety by takový vzorek, jaký odebrali
kontroloři na Šumpersku, kontrole vyhověl. Ještě na začátku
minulého desetiletí totiž české rafinerie vyráběly naftu a benzin,
které mohly obsahovat síru až v množství 500 mg/kg paliva. Ke
zpřísnění obsahu síry došlo až v roce 2005. Obsah síry
v pohonných hmotách se snižoval hlavně kvůli omezování emisí
oxidu siřičitého, jenž způsobuje tzv. kyselé deště. Síra
v benzinu a naftě přitom pomáhá lepšímu mazání motoru, avšak
s přimícháváním biosložky do nafty není už potřeba síru do
nafty přidávat. Pokud nafta metylestery neobsahuje, tak se do ní
přidávají mazivostní přísady. "V případě benzinu se spolu
s etanolem do něj začaly přidávat přísady zlepšující
mazivost," uvedl Vladimír Třebický ze společnosti SGS, která dělá
rozbory kvality paliv.
Rovněž množství síry až do výše 50 mg/kg se v pohonných
hmotách před několika málo lety běžně objevovalo. Ještě na konci
roku 2008 vyráběly české rafinerie naftu s obsahem síry 50
mg/kg, až v následujícím roce začaly vyrábět takzvanou
bezsirnou naftu. Už tehdy přitom jezdily moderní, zvláště dieselové
automobily, které jsou náročné na kvalitu pohonných hmot. Pokud by
tedy tenkrát inspekce naměřila stejně vysoký obsah síry jako letos
v březnu a dubnu u značkových sítí, nafta by normě vyhověla
s rezervou.
V případě nafty objevené inspekcí na Šumpersku lze vyloučit,
že by tak nekvalitní motorové palivo bylo z rafinerie. Jednalo
se spíše o úmyslné přimíchání nějakého typu oleje, který je
osvobozený od spotřební daně, do nafty s cílem vydělat na
jednom litru i více jak 13 korun (výše spotřební daně + DPH ze
spotřební daně). "Mohlo se jednat o nízkoviskózní mazací olej,
topný olej nebo i o některý druh použitého oleje," myslí si
Třebický. Takové oleje se do České republiky dováží hlavně
z Polska - přes hranice putují ještě jako oleje a nepodléhají
tak kontrole celníků jako zboží se spotřební daní. Na českém území
se z nich však rázem stane motorová nafta. Zjištěný případ ze
Šumperska není zcela jistě jediný - je jen špičkou ledovce.
Počet případů s falešnou naftou
přibývá
Jak čelit dovážením olejů a jejich následnou "zázračnou"
proměnou v naftu? Podle odborníků by pomohlo barvení či
značkování olejů nebo jejich daňové zatížení. Stát by tímto
způsobem mohl získat zpět stovky milionů korun. Jen loni přišel
kvůli daňovým podvodům s fiktivním dovozem technických olejů
přibližně o půl miliardy korun. Letos zaznamenali celníci případy
podvodníků s dovezeným olejem na Zlínsku, Olomoucku a v jižních
Čechách. Jen v tomto případě bylo takto do Česka dovezeno v
plastových kontejnerech 1,3 milionu litrů. "Podobné případy
přibývají," potvrzuje mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří
Barták.
Pomohlo by i zařazení olejů do evropského monitorovacího systému
EMCS (Excise Movement and Control System), do nějž musí zadávat
údaje každý, kdo přepravuje spotřební daní zatížené komodity.
"Podvodníci využívají toho, že dopravu oleje, na rozdíl od nafty,
ze které se platí spotřební daň, systém EMCS nesleduje," vysvětluje
Barták. Ministerstvo financí už začalo jednat s Evropskou komisí o
začlenění olejů do evropského monitorovacího systému. "Z pohledu
státu a dopadu na trh se zatím jedná o relativně menší ztráty. Ale
pokud se to nezastaví, problém se rozroste. Zavedení olejů do
systému sledování přepravy EMCS je to nejúčinnější opatření," říká
předseda Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček, který za
rozšíření EMCS vyjednává i v roli viceprezidenta Unie evropských
nezávislých petrolejářů (UPEI).

ČOI zvýší počet kontrol
Ministr průmyslu Martin Kuba letos přislíbil navýšení rozpočtu
obchodní inspekce, aby i letos došlo k navýšení počtu
odebraných vzorků pohonných hmot. "Hledám další prostředky, aby se
počet kontrol mohl ještě letos zvýšit," uvedl ministr Kuba.
V letošním roce má ČOI rozpočet na kontrolu kvality paliv ve
výši 50 milionů korun, což je více jak dvojnásobek částky, kterou
měla k dispozici před dvěma třemi roky. Během uplynulého roku
ČOI zkontrolovala celkem 2299 vzorků pohonných hmot, což je o 23
procent více než v roce 2010. Letos plánuje inspekce odebrat
2700 vzorků.
Podle některých lidí z branže je však počet vzorků nadále
nedostatečný. Na jednu čerpací stanici totiž připadá kontrola
zhruba jednou za tři roky nebo i déle. Na druhou stranu mají
v některých zemích Evropské unie ještě delší průměrné
intervaly kontroly připadající na jednu čerpací stanici a
s kvalitou pohonných hmot problém nemají.
Autor: Michal Roškanin, Zdroj: PETROLmagazín