23. 10. 2012
Britská firma vyrábí benzín ze vzduchu. Zní to
neuvěřitelně, ale je to doopravdy tak. Pokud by se to podařilo
dělat za rozumné náklady ve velkém, vyřešilo by se tím spousta
problémů, které trápí současný svět...
Malá britská firma vyrábí paliva doslova ze vzduchu. Revoluční
technologie by prý mohla řešit současnou krizi v nedostatku
energetických surovin. Pomoci může také ve snaze zmírnit změny
klimatu, protože odstraňuje oxid uhličitý z ovzduší, píše deník
Independent.
Firma Air Fuel Synthesis (AFS) vyprodukovala od srpna ve své malé
rafinérii pět litrů "vzdušného benzínu" z oxidu uhličitého a
vodní páry.
Firma si plánuje, že do dvou let vybuduje zařízení, které bude
schopné pracovat v komerčním měřítku. To by prý mohlo vyrábět tunu
paliva denně. Firma plánuje vyrábět také letecký benzín, který by
byl více uhlíkově neutrální.
"Zní to snad až příliš dobře na to, aby to byla pravda. Ale je to
pravda," komentoval pro Independent výrobu Tim Fox z londýnské
Institution of Mechanical Engineers. Podle něj firma využívá již
dříve vyzkoušené postupy, ale její inovační přínos je v tom, jak je
celý proces nastaven.
Zatím je ale celá výroba jen v laboratorním stádiu, které navíc
využívá elektrickou energii dodávanou z běžné distribuční sítě.
Nicméně podle britských inženýrů by rafinérie mohla využívat
energii z obnovitelných zdrojů.
"Vzali jsme oxid uhličitý ze vzduchu a vodík z vody a tyto prvky
jsme přeměnili v palivo," vysvětluje základní princip Peter
Harrison z AFS. Podle něj nikdo takovou technologii ani v Británii,
ani v jiné zemi na světě, neprovozuje. Výsledný produkt prý vypadá
i voní jako benzín , ale je mnohem čistší a jasnější
než benzín vyráběný z fosilní ropy.
"Nejsou v něm žádné přidané látky nebo zbytky, které se nacházejí
v konvenčním benzínu. Vyrobené palivo se také dá bez problémů
použít ve stávajících motorech," řekl Harrison Independentu. Lidé
prý mohou použít vzdušný benzín rovnou ve svých autech, aniž by
museli instalovat jakákoli přídavná zařízení. To znamená, že
zachycený oxid uhličitý se použije na výrobu paliva, které se
může skladovat, přepravovat a využívat naprosto stejně jako
současný benzín.
Schopnost zachycovat hlavní průmyslový skleníkový plyn oxid
uhličitý z ovzduší a efektivně ho dále využívat by se mohla stát
skutečně klíčovým procesem při přechodu k zelené ekonomice, píše
britský deník.
Podle Harrisona firma pracuje na tom, aby se k výrobě využívala
obnovitelná elektřina. Výroba vzdušného benzínu by podle něj
mohla pomoci plně využít potenciál obnovitelných zdrojů. Ty jsou na
mnoha místech schopné vyrábět velké množství energie, ale mají jen
velmi malou schopnost vyrobenou energii skladovat.
Podle jeho názoru by komerční výroba s pomocí obnovitelné
elektřiny mohla začít fungovat v roce 2014. Do patnácti let by pak
měla být vybudována regulérní rafinérie. Nicméně otázkou zůstává
komerční potenciál. "Pohybujeme se v tržním prostředí. Jediná cesta
je dosáhnout konkurenceschopné ceny vůči palivům z ropy a ceny
ještě nižší," řekl Harrison.
Současná výroba je ovšem natolik neefektivní, že o komerčním
provozu nemůže být řeč. Technologie zatím využívá oxid
uhličitý z ovzduší, ale pracuje i na využívání oxidu
uhličitého z průmyslových procesů. Tato cesta by měla vést ke
zlepšení technologie zachycování uhlíu (CCS).
Na zlepšování technologie zachycování a ukládání oxidu
uhličitého pracují i další firmy. Nicméně ani jejich technologie
nejsou na dohled levné a komerčně využitelné, protože jejich
náklady se překračují 12 000 korun za uložení jedné tuny oxidu
uhličitého.
Nicméně, jak připomíná Klaus Lackner z Columbia University, vysoká
cena nových technologií časem dramaticky klesá. "Když jsem si
koupil první cédéčko stálo dvacet dolarů, zatímco dnes můžete mít
jedno za méně než deset centů," říká Lackner.
Autor: jk, Zdroj: AFS