27. 12. 2012
Česko je po skandálech s lihovinami stále ještě
v šoku. S trochou cynismu lze konstatovat, že za dané
situace se zákazníci rozhlížejí místo po lahvích tvrdého alkoholu
častěji u regálu či vinotéky s víny a sekty. Zajímalo nás, co
musí prodej vína u čerpacích stanic splňovat, aby se dobře
prodávalo.
Převažuje ambulantní prodej
Rozhodnutí koupit láhev vína "někde po cestě" vznikají za
volantem každodenně stovky. Většinou je na výběr jiného dárku
příliš pozdě, ostatní prodejny jsou stranou nebo už zavřené. Tak
jako mnohokrát se čerpací stanice stává poslední nadějí a spásou.
To je i okamžik, kdy se "láme chleba": Zákazník je ochoten zaplatit
o něco více než v prodejně, ale nechce být zklamán
v kvalitě. Pokud nákup obstál u konzumentů, je to výhra i pro
prodejce, protože zpětná vazba se v tomto případě projeví
opakovanými nákupy. Některá, často dobrá vína, se prodávají hůře,
než je běžný průměr. Je dobré si jejich prodejnost v množství
často jen několika lahví odzkoušet než udělat naráz větší
objednávku. Stejně špatné ovšem je, když dobře prodejné víno je
najednou vyprodané a následně se stane delší dobu nedostupné, což
se stává například při nákupu od menších domácích producentů. Tak
tomu může být i letos, kdy domácí úroda není velká, ale dle vinařů
zřejmě nejlepší za posledních deset let, což se potvrdí až dozráním
letošních vín v lahvích někdy na jaře, kdy může výrazně
stoupnout i jejich cena.
Spojené nádoby jistot a rizik
Z odpovědí dovozců a obchodníků s vínem vyplynulo, že
pro prodej u čerpacích stanic je důležité spolehnout se na výběr a
nákup nejfrekventovanějších vín a následně je nabízet za férovou
cenu.
Je to celá skupina stále oblíbenějších originálních domácích vín a
například i většina vín z Nového světa. Jsou převážně průmyslová a
z mezinárodních odrůd, takže si jsou vzájemně víc podobná, než je
tomu u vesměs dražší evropské klasiky. Není divu, že jejich prodej
rok co rok stabilně stoupá - nabízí se tu hodně vína za poměrně
málo peněz. To ovšem za předpokladu, že majitel či nájemce ČS
nepřežene nastavení marže. On sám by měl mít maximální zájem na
nabídce za nepřemrštěnou cenu! Hodně provozovatelů ČS a přilehlých
bister a restaurací nakupuje ta nejlevnější vína, která se sice
tváří, ale kvalita tam není. To sice umožňuje prodejci nastavit co
nejvyšší marži a na cenovce to není až tak zlé, ale kupující nemusí
být žádný velký znalec, aby nepoznal rozdíl mezi opravdu kvalitním
a nekvalitním vínem. Poškozený zákazník se tu pro "láhvinku" již
nikdy nezastaví a naopak - kdo rozumí "kšeftu", dobře ví, že
nejcennější jsou zákazníci, kteří se vracejí! Také z těchto
důvodů obchodníci s vínem doporučují svým zákazníkům různé
marže na vína podle výše nákupní ceny, či spíše nominální přirážku
na vína. Průměrné obraty prodeje vín stagnují a klesají nejčastěji
tam, kde k němu přistupují stejně jako k běžnému
sortimentu limonád či piva. Jedině připojením "něčeho navíc",
hledáním důležitých drobností na celém putování láhve vína od
dobrého nákupu přes jeho vhodné uložení, vystavení, správné
nastavení ceny až po šikovného prodavače, který jej dokáže i
prezentovat - v tom lze vidět klíč k úspěšnému prodeji
vína. Prodejci na pumpách dobře vědí, že 100% marže je v
restauracích samozřejmostí. U levnějších vín může vyšplhat i na
trojnásobek. Velkoobchodní dodavatelé ovšem tvrdí, že samotný
prodej bez jakéhokoliv dalšího servisu nemůže jít touto cestou.
Mělo by platit, že všichni - od majitele až posledního prodavače -
musejí kvalitní víno chtít prodávat za slušné, akceptovatelné ceny.
Jinak se nelze udržet. Zákazník má totiž jednoduchou možnost
porovnání cen na internetu, a tak se může stát, že příště bude
raději volit internetový nákup. Například Milo Miškay, dovozce vína
to mj. na adresu prodejců říká po lopatě: "Ať si na vodu nechají
stovky procent, ale na víno je 100 % moc. Ať nabídnou nejenom
značky, ale také "neznámou" kvalitu za dobrou cenu. A
nejdůležitější: ať o těch vínech něco vědí a ať je umí nabídnout -
tady platí pravidlo: jaký majitel, takový personál!"
Pro prodej u čerpacích stanic je
důležité spolehnout se na výběr a nákup nejfrekventovanějších vín a
následně je nabízet za férovou cenu
Znalosti napomáhají prodej
Alespoň jeden člověk z personálu ČS by měl vínu rozumět.
Pokud jde o vyzkoušený produkt jak po chuťové, tak prodejní
stránce, má při verbální nabídce ulehčenou úlohu. Je-li o kvalitě
nabízeného vína sám přesvědčen, může se znalostí a klidným svědomím
víno doporučit, popřípadě zákazníka přesvědčit. Je to cesta, kterou
se řadu let snaží jít u ČS Agip s nabídkou italských vín a to
nejen těch z věrnostního programu. Provozovatelé ČS se často
orientují jen na minimální počet dodavatelů. Pro vlastní provoz je
to samozřejmě jednodušší, ale takový přístup vede k unifikaci
nabídky vína, nelze očekávat žádné překvapení a žádné zpestření
nabídky, co by kupující nenašel v běžných marketech či u
konkurenčních pump. I když například společnosti Makro a Lekkerland
mají slušnou paletu nabízených vín, je třeba se v ní účelně
orientovat a využívat i nabízený servis. Není od věci, když
například v nabídkovém katalogu vín Lekkerlandu pro rok 2012
uvádějí pro nákupčí a provozní čerpacích stanic základní třídění
vín podle vinařského zákona. Pár znalostí o jakostních třídách - od
stolních přes jakostní (odrůdová, známková) až po jakostní
s přívlastkem, jako jsou pozdní sběr, výběr z bobulí,
slámová, ledová… a stejně tak základní znalosti z třídění vín
šumivých, perlivých, aromatických a likérových vín se vždycky mohou
hodit. Jinými slovy - pouhé výrazy "bílé, červené a šampáňo"
z úst prodavače by dnes už k prezentaci rozhodně
nestačily. Makro čas od času zve své zákazníky - prodejce vína - ke
školením, návštěvám vinoték, vinných sklepů, seznamuje je s vinaři
a jejich sortimentem i s nabízeným servisem a specifickým
merchandisingem.
Víno uložené v dřevěném regálu
vypadá mnohem lákavěji než v regálu
Víno na regálu?
Kvalitní víno není tuctovým zbožím, není ani nejlevnějším a mělo
by se tak s ním při prodeji i poměrně krátkém skladování
zacházet. Vyrovnané řady vína "na stojáka" jako v běžném
marketu se do podmínek ČS nehodí. V prvé řadě tu nejsou
dosahovány tak velké obraty a naopak, mimořádný zisk se očekává
z každé láhve. Lákavý může být "vinný koutek", s pár
listy vinné révy či hroznů, se speciálním regálem pro láhve, které
je možné prezentovat "naležato", kdy důvodem je zalití korku vínem
a zamezení jeho vysychání. Samozřejmě, že stále větší část
prodávaných vín je v láhvích s kovovým uzávěrem, skleněné
láhve bývají výrazně odlehčené, nebo jsou nahrazovány plastovými i
papírovými obaly. V Česku ovšem stále ještě převládá názor, že
jde o ambaláž jen pro nejlevnější vína a tak je lépe zůstat
z důvodů lepší prodejnosti u konzervativní tradice. Vyplácí se
rovněž nakupovat vína, která jsou již dodávána v exoticky
"koloniálně" a "hand made" vyhlížejících dřevěných bedýnkách,
buď´solitérně, nebo v trojicích, s vypáleným či jiným
výrazným označením druhu vína, vinařství či země původu… Zákazník
má rázem na očích parádní dárek! Dárkové papíry i schopnost láhev
pěkně zabalit, a rovněž tak dárkové tašky jsou samozřejmostí a
"lepší" pumpa je už do konečné ceny nezapočítává. Pokud se na
některé z čerpacích stanic vínu věnují na vyšší úrovni, neměla
by chybět ani dobře nasvícená - a tedy dobře na očích pro personál
i zákazníky - prosklená, klimatizovaná vinotéka s dražšími
značkami vín. Bývá uzamykatelná, což snižuje možnost krádeží.
Oblíbené jsou i menší termochladicí vinotéky a prosklené lednicové
boxy, kde se vychlazují především bílá a šumivá vína pro zákazníky,
kteří počítají s jejich brzkou konzumací.
Doprovodní pochutiny po ruce
Spolu s nabídkou vína se v jejich okolí umisťují i
typické doprovodné pochutiny, jako jsou chipsy, slané oříšky,
tyčinky atp. Pokud si jich zákazník sám nevšimne, neuškodí trochu
prodejní aktivity, kdy se na takové zboží upozorní. Vždy by ale měl
prodavač upozornit na nějakou "mimořádnou" a "ojedinělou" nabídku
samotných vín. Je to stejná prodejní taktika, kdy je vedle dražších
značek "akčně" a krátkodobě nabízeno kvalitní zboží v mírně
nižší cenové hladině, které má za úkol hlavně probouzet zájem
zákazníků a chuť je nakupovat právě tady, v tomto prodejním
kanálu. V případech, kdy je personál schopen popovídat si se
zákazníkem i trochu o vínu, se vinotéka instaluje blíže
k pokladně a kávovému baru, kde se hovor vždy přirozeně a
snáze navazuje.
Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia