Vítězí komplexní služby

Současný trh samoobslužného vysokotlakého mytí v Česku je na vzestupu. Podle odborníků je základem úspěšného provozu vhodná lokalita s dostatečným zákaznickým potenciálem. Dlouhodobou konkurenceschopnost a návratnost investice provozu ručního mytí zaručí kvalita technologie mytí, rozsah nabízených služeb, čistota a slušnost.

MYT 1 

Ruční mytí je v ČR na vzestupu
Protože se u nás během 22 let rozšiřovala především síť portálových mycích linek, samoobslužné ruční vysokotlaké mytí je v Česku v současnosti na velkém vzestupu. Shodují se na tom všichni dotázaní odborníci z oboru mytí vozidel. Vedle již tradičních značek, jako kyjovská společnost Šebesta, Nilfisk-ALTO (Wap), Kärcher, vstupuje na trh ručního mytí řada dalších renomovaných i méně známých dodavatelů jako Christ, WashTec, Ehrle, Wampsley (Automax), AWT servis a další. Na trhu se tak stále rozšiřuje nabídka technologií ručního mytí, různých chemických mycích přípravků a doprovodných služeb.

Jedním z důvodů prudkého rozvoje ručního mytí jsou podle Stanislava Trněného z firmy Šebesta násobně nižší investiční a provozní náklady oproti provozům portálových mycích linek, což umožňuje úspěšně nabízet službu mytí vozidel i v lokalitách s předpokládanou nižší četností mytí, která by již nezaručila efektivitu provozu portálu. "Investoři vkládající prostředky do podnikání v oblasti mytí aut mohou žádat o dotace z prostředků EU," doplňuje jej Natálie Makarenko z firmy Ehrle. "Ve srovnání s okolními státy ale stále Česká republika zaostává," upozorňuje Jan Bauer ze společnosti WashTec. Podle něj rozvoji nahrává současná ekonomická situace, kdy zákazník, který počítá každou investovanou korunu, pořád umyje vozidlo touto formou levněji než v automatické mycí lince. "Trend ovlivňuje především móda přicházející ze sousedních zemí. Nevidím však rozdíl v kvalitě nebo šetrnosti mytí ve srovnání s portálovou nebo tunelovou myčkou s textilními kartáči," doplňuje Zbyněk Otáhal ze společnosti Otto Christ.

Silný rozvojový potenciál
Stále častěji dochází k budování mycích center, kde je nutností nabídnout komplexní nabídku mytí a péče o automobil. Zde je nutností portálová mycí linka nebo průtahová mycí linka, několik boxů samoobslužného vysokotlakového mytí a několik míst pro samoobslužné vysavače, nabídka občerstvení pro zákazníky a další služby. "Obecně platí: čím vyšší investice do mycího parku, tím vyšší zisk," tvrdí Zbyněk Otáhal.
Podle Dalibora Šenkypla ze společnosti Kärcher potvrzují rostoucí trend v posledních dvou letech poptávky zájemců, kteří chtějí postavit jak malé provozy ručního mytí s 1-2 boxy, tak i velká centra s až 8 boxy včetně samoobslužných vysavačů, které jsou nezbytností při ručním mytí. Rostoucí počet objednávek konstatuje také Jiří Boček z Automaxu: "Ovlivňuje to samozřejmě akutní nedostatek mycí kapacity a celoevropský trend, který k nám míří s cca dvouletým zpožděním." Shoda mezi odborníky panuje i v názoru na budoucí trend vývoje ručního mytí u nás. Český trh má silnou tendenci konvergovat k vývoji v Německu a z tohoto pohledu Česko disponuje velice silným rozvojovým potenciálem. "Za poslední tři, čtyři, roky se poptávka v tuzemsku po samoobslužných mycích boxech zvyšuje a zvyšovat se bude. Nebude to jen zájem provozovatelů vzhledem k menší investici, ale je a bude hlavně větší zájem ze strany zákazníků o tento druh mytí," říká Vladimír Šlehofer z firmy AWT servis.

Vysoce efektivní mycí komplexy
Ruční vysokotlaké mytí může být vhodným doplňkem k automatické portálové myčce a spolu se samoobslužnými vysavači vytváří profesionální samoobslužná mycí centra. "Takové ruční samoobslužné mytí není pouze vhodný doplněk k automatické portálové mycí lince. Je to jiný způsob mytí automobilů než mycím portálem a rozhodně má své příznivce, proto ruční mytí je svébytnou ucelenou kompletní službou," tvrdí Stanislav Trněný. Za pravdu mu dává oblíbenost mycích center s ručním samoobslužným mytím v zemích západní Evropy.
Ruční mytí a portálová mycí linka si moc nekonkurují - každá má svoji cílovou skupinu. Záleží, jak se celá investice uchopí. "Jsou zákazníci, kteří používají k mytí vozidel výhradně portálové myčky, a nikdy by si ručně auto neumívali. Ale stejně tak jsou tací, kteří by nikdy nevjeli do kartáčů," dodává Jiří Boček.
Z pohledu provozovatele se jedná většinou o jednoduché provozy s nízkými investičními a provozními náklady s dlouhou životností. I z těchto důvodů jsou samoobslužné mycí boxy provozně vysoce efektní. V kombinaci s portálovou mycí linkou, kdy se využije jedna technologie ČOV včetně příslušenství, jsou stavby ručních samoobslužných boxů velmi zajímavou investicí.

Trend určuje zákazník
Příčin, proč zákazník vyhledává samoobslužný mycí box, je několik. Z pohledu zákazníka se jedná o levnější způsob umytí vozidla, kde si ovšem musí zákazník umýt své auto sám a kde si samotnou kvalitu umytí určuje v poměru cena/rozsah/kvalita také sám. Proti současným provozům ručního mytí s obsluhou mluví jednoznačně cena za mytí a rychlost mytí. Konečná cena za mytí je pro zákazníka v globále nižší než v portálové myčce. Osobní automobil lze při běžném zašpinění umýt za cca 60-80 Kč během 8-10 minut.
V portálové mycí lince trvá mytí také v průměru 8-10 minut, ale při více mycích místech se čas čekání zkracuje. Dalším důvodem, proč zákazník vyhledává mycí box, je možnost umýt si auto sám, protože to "nikdo lépe neudělá".
U přívrženců ručního mytí převládá subjektivní pocit, že vyloučili možnost poškození laku vozu portálovou myčkou. Nespornou výhodou tohoto způsobu mytí je možnost umytí obtížně přístupných míst na vozidle, např. podběhy a mytí pickupů a vozidel s různými střešními nástavbami.

Rozhodující je lokalita a vybavení
Aby provoz myčky byl dostatečně efektivní a zaručil nejrychlejší návratnost investice, je nezbytné před realizací splnit řadu úkonů. Návratnost investice je zaručena za předpokladu důkladné analýzy před započetím projektu. Solidní dodavatelé mají pro tuto analýzu zpracované dotazníky, ve kterých se hodnotí celá řada ukazatelů. Na základě výsledku této analýzy je stanovena předpokládaná návratnost investice. Konečné rozhodnutí je věcí investora mycího centra. Odborníci se shodují, že nakonec rozhoduje především schopnost provozovatele se marketingově prosadit.
Výběr správné lokality mycího centra je z hlediska jeho komerčního úspěchu zásadním faktorem. Proto se doporučuje lokalizace s přímou vazbou na místo s vysokou frekvencí automobilů - čerpací stanici, parkoviště supermarketu či většího sídliště. Neméně důležitou podmínkou pro vybudování úspěšného mycího centra se samoobslužnou technologií je dostupnost inženýrských sítí (el. energie, voda, plyn a možnost odvodu odpadní vody do kanalizace). Dle Natálie Makarenko je nesmírně důležité soustředit se na výběr kvalitní a inovativní technologie, zaručující vysokou konkurenceschopnost provozu do budoucna.
Pokud tvoří ruční mytí doplněk k portálové myčce, stačí standardní výbava mycích boxů, protože hlavní příjmy plynou právě z portálu. Pokud ovšem chceme koncipovat mycí centrum jako ruční, samoobslužné, nebo dokonce bezdotykové, je potřeba tomu přizpůsobit i výbavu technologie. Např. filtraci a změkčení vody, ohřev vody, systém "prášek", který nahrazuje mycí účinek kartáče, osmotickou vodu pro oplach beze šmouh nebo aplikaci nanovosku.
Chybou by bylo šetřit na kapacitě provozu ručního mytí. Vybavení a kapacita totiž spolu úzce souvisí. V případě provozování samostatného mycího boxu se návratnost investice urychlí pří provozu min. dvou a více mycích stání. "Pokud budeme chtít, aby se ruční mytí stalo ziskovou investicí, musíme postavit dostatečné množství mycích boxů s odpovídající kvalitou výbavy a komfortu," říká Jiří Boček. Je důležité, aby nám žádný zákazník neodjel a nezačal pravidelně mýt u konkurence.

Inovace posilují konkurenceschopnost
Řada předních firem průběžně přichází s řadou inovací. Samostatné ruční mytí doporučuje Jan Bauer vybavit protimrazovou ochranou, aby se udrželo v provozu i při mírných mrazech. Taktéž je výhodou vytápění podlahy v mycím prostoru ze stejného důvodu. Velkou výhodou je možnost ohřevu mycí vody, který je většinou elektrický, dnes již s možností v kombinaci s využitím alternativních možností ohřevu, jako je tepelné čerpadlo nebo solární články. Novinkou je možnost sušení vozidel s využitím ruční sušicí dýzy. Dále jsou k dispozici aplikace různých předmycích produktů (např. kola, mouchy). V současné době se nabízí také doplňky pro komfort provozovatele a větší autonomii mycích boxů, jako např. odsávání žetonů od mincovníků, výdejní automat na mince, sledování statistik a dat na dálku přes internet nebo rychlé chybové hlášení pomocí SMS.
Zajímavé řešení přináší technologie Nilfisk (Wap). Ta v různých kombinacích používá čtyři druhy čisté vody: změkčená voda horká, studená voda tvrdá, změkčená voda studená a tzv. osmotická voda na závěr k poslednímu oplachu po voskování. Tato voda zajistí, že auto uschne a bude bez fleků. Princip této vody je totiž zcela jednoduchý. Reverzní osmotická jednotka, do které je přiváděna měkká voda (0 ° pH), zbaví tuto vodu minerálů, které do sebe tato voda při posledním oplachu opět nasbírá.
Kromě dobrého a kvalitního vybavení, dostatečně velké kapacity jsou atraktivní design a vysoká kvalita mytí dalšími faktory, které velkou měrou napomáhají k dobré rentabilitě projektu. V posledních letech je podle Jiřího Bočka obrovský tlak právě na design staveb a technologie mycích boxů. Design se ukazuje jako stěžejní, protože si jeho prostřednictvím dělá mycí centrum reklamu. Zákazníci jsou poslední dobou čím dál více citliví na provedení, vzhled, kvalitu a čistotu, než tomu bylo v minulých letech.

Čistota, účinnost a kvalita mytí
Uvedením ručního mytí do provozu totiž sama o sobě ani v lukrativní lokalitě automaticky nemusí přinést kýžený úspěch. "Základní podmínkou pro úspěšný provoz je vždy čistota," zdůrazňuje Vladimír Šlehofer. Podle jeho zkušeností v mnoha případech je mycí box jen šedá a zaprášená díra, ve které zákazník má strach vystoupit z auta, které bude po umytí sice možná čisté, ale kalhoty či boty budou určitě špinavé. "Záměrně říkám, že auto bude možná čisté, protože v mnoha případech je agregát pro ruční mycí box v takovém stavu, že zákazník nedostane při mytí žádný šampon a při voskování žádný vosk," vysvětluje Boček.
V případě mycí chemie je v ČR velké množství kvalitních produktů ale podle Vladimíra Šlehofera je málo provozovatelů, kteří si nechají poradit a v mnoha případech používají to, co není pro mytí automobilů doporučeno.
Tak jako u portálových mycích linek i v provozech ručního mytí se většinou používá mytí čtyřmi mycími programy - vysokotlaké předmytí, mytí kontaktní šamponem, oplach a voskování. Kontaktní mytí u těchto provozů je velice šetrné, pro mytí se používají kartáče z přírodních žíní s trvalým průtokem mycí vody při mytí přes tento kartáč umístěný na mycí pistoli. Samozřejmostí je využití recirkulace vody pro vlastní mytí a čisté vody pro programy oplachů a voskování. "Naše firma Nilfisk-ALTO používá tekutou, životnímu prostředí neškodnou a odbouratelnou chemii, která je chemickými čerpadly přesně dávkována v takovém množství, které splňuje veškeré požadavky vodoprávních orgánů."


Faktory stoupajícího trendu ručního tlakového mytí:

  • příznivé pořizovací náklady v poměru cena/užitná hodnota,
  • investice do 3-4 mycích boxů je nižší, než celková investice do portálové myčky,
  • nízké provozní náklady,
  • minimální poruchovost a náklady na servis,
  • obliba samoobslužného provozu u významného segmentu zákazníků,
  • nízká cena základního umytí aut,
  • minimální čekací doby proti portálové mycí lince,
  • v jednom momentu může myčku používat více zákazníků.

Příklady úspěšných projektů

Natálie Makarenko, Ehrle: Vzhledem k tomu, že značka Ehrle nedávno vstoupila na český trh, nemůžeme zatím uvést více úspěšných projektů. Nyní v Česku připravujeme ke spuštění min. 4 myčky. Podle naší zkušenosti z Polska, kde značka Ehrle působí 6 let, je návratnost investice do 3 až 4 let.

Stanislav Trněný, Šebesta: Na českém trhu i v zahraničí jsme zrealizovali desítky samoobslužných mycích center s technologií ručního mytí, v naprosté většině velmi úspěšných.

Zbyněk Otáhal, Otto Christ: Úspěšných projektů má firma Christ v zahraničí stovky. Jelikož se u nás kvalitní ruční bezdotykové mytí teprve rozvíjí, budeme moci o českých projektech informovat až v některém z příštích čísel.

Dalibor Šenkypl, Kärcher: Máme úspěšné projekty, ale poskytnutí informací, které požadujete, není - s ohledem na jejich důvěrnost - možné.

Jiří Boček, Automax: Mezi naše úspěšné projekty se jednoznačně řadí mycí centra v Sedlčanech a Mníšku pod Brdy. Obě dvě centra jsou vybavena portálovou mycí linkou, dvěma boxy ručního mytí, dvojitým vysavačem, pračkou koberečků a dalším drobným příslušenstvím. Naše dodávka byla včetně kompletní stavby a ČOV. Co se týče poměru zákazníků, kteří navštíví portál a boxy, je to cca půl na půl. Obě dvě mycí centra jsou samoobslužná. Další úspěšnou investicí je mycí centrum v Čeladné, kde je ale odlišná koncepce. Zde je instalován jeden samoobslužný mycí box a ruční čištění interiérů.

Zdeněk Skokan, Nilfisk ALTO CarWash: Úspěšné projekty z poslední doby jsou: mycí boxy CarWash Brno 3+0, Karviná 3+0, Šenov 2+0, Ostrava 4+1, Kysucký Lieskovec 2+0, Kysucké Nové Město 2+0, Bardejov 2+0, Humenné 3+0, Praha 2+0 (3x), Trutnov 2+0, Cheb 2+0 a České Budějovice 2+0. V síti ČS OMV, Aral, Lukoil a Benzina máme instalovány desítky mycích boxů 2+0 a samoobslužných vysavačů. Připravované projekty CarWash: např. Mikulov 2+0, Orlová 2+0, Nový Jičín 3+0, Zvolen 1+0, Ústí nad Labem 1+0, Přerov 1+0, Bratislava 3+1. Zvolené konfigurace mycích boxů odpovídají zhruba daným lokalitám, např. označení 2+0 odpovídá konfiguraci 2 kryté mycí boxy + 1 volné mycí místo pro vyšší automobily, bez zastřešení.
U všech zmiňovaných lokalit jsou v blízkosti další mycí místa, která mají také své zákazníky. My je lákáme na kvalitu mytí, tzn. že jim nabízíme mytí pro 21. století, s možností mytí automobilů bez kartáče. Toto mytí je pak určeno především starším lidem a hlavně také ženám, kde odpadá namáhavé mytí a drhnutí automobilu kartáčem. Při správném provozu zaručujeme stejnou kvalitu mytí jako s kartáčem. Teoretická návratnost investice, která je výrazně nižší než u portálových myček, je závislá na výše popsaných podmínkách, zhruba činí 3-5 let.

Vladimír Šlehofer, AWT servis: (bez vyjádření)

Jan Bauer, WashTec: (bez vyjádření)

Redakce děkuje výše uvedeným odborníkům za spolupráci.

Autor: a foto: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmagazín

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek