Vize činnosti ČAPPO po roce 2012

Letos na podzim uplyne 20 let od založení ČAPPO. V sérii článků jsme vzpomněli na založení asociace a přiblížili její historii, popsali významné ekonomické a ekologické přínosy z její činnosti. V posledním článku série přinášíme prezentaci činnosti ČAPPO v období po roce 2012.

Změna vnitřní organizace

Nejvýznamnější změnou, kterou ČAPPO projde  na počátku dvacetileté existence, bude od roku 2013 změna vnitřní organizace. Ta spočívá s ohledem na členskou základnu v úpravě počtu členů představenstva ze sedmi členů se dvěma místopředsedy na pět členů s jedním místopředsedou. Významně se změní organizační struktura sekretariátu. K 1. 1. 2013 bude zrušena funkce generálního sekretáře a nahrazena bude novou funkcí - výkonný ředitel. Ten bude mít k ruce dvoučlenný sekretariát zajišťující technické, organizační a administrativní stránky činnosti asociace.
Smyslem uvedené změny je posílení vyjednávací funkce asociace jako zástupce a koordinátora společných a oprávněných legislativních a ostatních požadavků členů. Bude také mediálně asociaci zastupovat.

Programové priority

Programové priority asociace navážou na stávající trend zaměřený na legislativu. Legislativně přesné, spravedlivé a provázané právní předpisy považujeme za zcela rozhodující pro efektivní činnost našich členů a všech podnikatelských firem. Domníváme se, že není možné dále trpět dnešní situaci, kdy předpisy jsou neprovázané, nespravedlivé, zatížené zbytečnou regulací a nakonec nevymahatelné v celé řadě případů.
Velmi důrazně se proto zaměříme na již před dvěma lety zahájenou intenzivní činnost potírání daňových podvodů při obchodování s pohonnými hmotami především nápravou legislativy. Vidíme zde dvojí efekt, a to jak pro stát ve výběru daní, tak pro firmy v očištění trhu od nekalé konkurence. Vždyť jen oficiálně uváděná čísla konstatují ztrátu ve výběru nepřímých daní na palivech ve výši 5 miliard korun za rok. Prostě šedý trh bují a tratí na tom stát, firmy i občan. Vedle standardních paliv chceme řešit i rozmáhající se podvody při obchodování s biopalivy a budeme požadovat rovnoměrné a spravedlivé daňové podmínky pro standardní i alternativní paliva.
Budeme se připravovat i na změny v evropské legislativě zaměřené na nový systém spotřebních daní, uhlíkovou daň a další.

Inovace motorových paliv

Nepolevíme ani v otázce našich aktivit zaměřených na vývoj sortimentu a kvality prodávaných motorových paliv a služeb. Trvale bude pro nás platit priorita inovace a zlepšování (ekologických i užitných) vlastností paliv. Budeme proto prosazovat větší počty kontrol jakosti paliv u čerpacích stanic, a to jak u veřejných, tak i neveřejných, včasné a diferenciované zveřejňování zjištěných odchylek včetně zveřejnění "pachatele" a pranýřování hrubých provinění. Budeme navrhovat legislativní pravidla pro podnikání v petrolejářském oboru a při jejich porušení důsledné legislativní postihy až po odebrání živnostenského oprávnění. Chceme dosáhnout i toho, aby pro všechny druhy čerpacích stanic a distribučních zařízení platily stejné předpisy a normy. Nelze se přece smiřovat s "dvojím metrem" pro nebezpečná zařízení. Mohlo by se nám to jednou vymstít ztrátami na životech a majetku a dnes již existujícím ohrožování životního prostředí.

Životní prostředí

Společně chceme legislativně a technicky vyřešit stěžejní povinnost stanovenou petrolejářskému průmyslu Evropským parlamentem a Radou do roku 2020 snížit emise skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot v celém životním cyklu těchto paliv. Jedná se o velmi náročný úkol rozvržený do třech časových etap. Snížit emise o 10 % proti základu v roce 2010 bude vyžadovat užití biopaliv vyšších generací a možná i změny v rafinérských technologiích. Prvořadým úkolem pro nás bude prosadit spravedlivou legislativu, která bude vycházet z evropských směrnic a nastolí pro výrobce pohonných hmot možnost vhodné a optimální volby všech technických možností, jak úspor dosáhnout. Chceme také v předstihu zvládnout a ovlivnit administrativu s tím spojenou, zejména zpracování a kontrolu zprávy o emisích skleníkových plynů.

Legislativa a normy

Budeme pokračovat ve sběru a třídění technických informací o petrolejářském průmyslu s cílem zkvalitnění a zajištění správnosti dat. Na tom budeme spolupracovat s mezinárodními petrolejářskými organizacemi, ministerstvem průmyslu a obchodu a Českým statistickým úřadem. Pozornost zaměříme především na data o dovozu z okolních zemí. Vedle informačního efektu pro naše členy přínos spatřujeme i ve zlepšení legislativního prostředí.
Zaměříme se i normotvornou činnost. Vedle standardního připomínkování technických norem a účasti v Technické normalizační komisi 118 budeme iniciovat tvorbu nových norem. Začneme normou pro revizi velkých nádrží na skladování ropy a ropných produktů. Zintenzivníme i spolupráci s Úřadem pro technickou normalizaci a státní zkušebnictví.

Budování dobrého jména na veřejnosti

V dalším období nebudeme a nechceme opomíjet ani osvětovou činnost určenou pro členy a odbornou veřejnost. Budeme k tomu využívat již zavedené a dobře fungující spolupráce se společností PETROLmedia, organizací osvědčených odborných konferencí a seminářů a zlepšování informací na našich internetových stránkách.
Tak jako dosud se budeme intenzivně hlásit ke spolupráci se státními orgány zejména ministerstvem průmyslu a obchodu, financí, životního prostředí a dalších orgánů, jako je Generální ředitelství cel, Česká daňová správa, Česká obchodní inspekce, Český metrologický institut, Český statistický úřad, Správa státních hmotných rezerv a další. Z nestátních organizací pak chceme spolupracovat s Vysokou školou chemicko-technologickou, společností SGS divize paliv a maziv, Centrem dopravního výzkumu v Brně a dalšími organizacemi, které se dotýkají předmětu podnikání našich členů.
Vedle tuzemské spolupráce budeme pokračovat v odborné komunikaci s petrolejářským sdružením EVROPIA a sesterskými evropskými asociacemi petrolejářského průmyslu, jež považujeme za výbornou platformu pro výměnu zkušeností a nových poznatků.

Prognózy trhu a průřezové projekty

Budeme intenzivně pokračovat v prognózování trhu motorových paliv jak fosilních, tak alternativních v horizontu dalších dvaceti let za spolupráce především s automobilovým průmyslem.
Zapojíme se i do řešení průřezových projektů, jako jsou technologické platformy pro energetiku, dopravu a pro alternativní paliva a projekty zaměřené na zlepšování vzdělanosti, jako je například program Vzdělanost pro konkurenceschopnost financovaný evropskými sociálními fondy a MŠMT. V rámci činnosti platforem budeme iniciovat i nové výzkumné a vývojové úkoly z oblasti paliv.
Za velmi důležité budeme v dalším období považovat i doplnění našeho profesního potenciálu o mladé odborníky.
Věříme, že společným úsilím členů se nám podaří naše programové cíle splnit a posunout ČAPPO k vyšší profesní úrovni. Budeme situaci pravidelně a veřejně hodnotit.


Autor: PR, Zdroj: ČAPPO

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek