8. 11. 2012
Letos na podzim uplyne 20 let od
založení ČAPPO. V sérii článků jsme vzpomněli na založení
asociace a přiblížili její historii, popsali významné ekonomické a
ekologické přínosy z její činnosti. V posledním článku
série přinášíme prezentaci činnosti ČAPPO v období po roce
2012.
Změna vnitřní organizace
Nejvýznamnější změnou, kterou ČAPPO
projde na počátku dvacetileté existence, bude od roku 2013
změna vnitřní organizace. Ta spočívá s ohledem na členskou
základnu v úpravě počtu členů představenstva ze sedmi členů se
dvěma místopředsedy na pět členů s jedním místopředsedou. Významně
se změní organizační struktura sekretariátu. K 1. 1. 2013 bude
zrušena funkce generálního sekretáře a nahrazena bude novou funkcí
- výkonný ředitel. Ten bude mít k ruce dvoučlenný sekretariát
zajišťující technické, organizační a administrativní stránky
činnosti asociace.
Smyslem uvedené změny je posílení vyjednávací funkce asociace jako
zástupce a koordinátora společných a oprávněných legislativních a
ostatních požadavků členů. Bude také mediálně asociaci
zastupovat.
Programové priority
Programové priority asociace navážou
na stávající trend zaměřený na legislativu. Legislativně přesné,
spravedlivé a provázané právní předpisy považujeme za zcela
rozhodující pro efektivní činnost našich členů a všech
podnikatelských firem. Domníváme se, že není možné dále trpět
dnešní situaci, kdy předpisy jsou neprovázané, nespravedlivé,
zatížené zbytečnou regulací a nakonec nevymahatelné v celé
řadě případů.
Velmi důrazně se proto zaměříme na již před dvěma lety zahájenou
intenzivní činnost potírání daňových podvodů při obchodování
s pohonnými hmotami především nápravou legislativy. Vidíme zde
dvojí efekt, a to jak pro stát ve výběru daní, tak pro firmy
v očištění trhu od nekalé konkurence. Vždyť jen oficiálně
uváděná čísla konstatují ztrátu ve výběru nepřímých daní na
palivech ve výši 5 miliard korun za rok. Prostě šedý trh bují a
tratí na tom stát, firmy i občan. Vedle standardních paliv chceme
řešit i rozmáhající se podvody při obchodování s biopalivy a
budeme požadovat rovnoměrné a spravedlivé daňové podmínky pro
standardní i alternativní paliva.
Budeme se připravovat i na změny v evropské legislativě
zaměřené na nový systém spotřebních daní, uhlíkovou daň a
další.
Inovace motorových paliv
Nepolevíme ani v otázce našich
aktivit zaměřených na vývoj sortimentu a kvality prodávaných
motorových paliv a služeb. Trvale bude pro nás platit priorita
inovace a zlepšování (ekologických i užitných) vlastností paliv.
Budeme proto prosazovat větší počty kontrol jakosti paliv u
čerpacích stanic, a to jak u veřejných, tak i neveřejných, včasné a
diferenciované zveřejňování zjištěných odchylek včetně zveřejnění
"pachatele" a pranýřování hrubých provinění. Budeme navrhovat
legislativní pravidla pro podnikání v petrolejářském oboru a
při jejich porušení důsledné legislativní postihy až po odebrání
živnostenského oprávnění. Chceme dosáhnout i toho, aby pro všechny
druhy čerpacích stanic a distribučních zařízení platily stejné
předpisy a normy. Nelze se přece smiřovat s "dvojím metrem"
pro nebezpečná zařízení. Mohlo by se nám to jednou vymstít ztrátami
na životech a majetku a dnes již existujícím ohrožování životního
prostředí.
Životní prostředí
Společně chceme legislativně a
technicky vyřešit stěžejní povinnost stanovenou petrolejářskému
průmyslu Evropským parlamentem a Radou do roku 2020 snížit emise
skleníkových plynů ze spalování pohonných hmot v celém
životním cyklu těchto paliv. Jedná se o velmi náročný úkol
rozvržený do třech časových etap. Snížit emise o 10 % proti základu
v roce 2010 bude vyžadovat užití biopaliv vyšších generací a
možná i změny v rafinérských technologiích. Prvořadým úkolem
pro nás bude prosadit spravedlivou legislativu, která bude vycházet
z evropských směrnic a nastolí pro výrobce pohonných hmot
možnost vhodné a optimální volby všech technických možností, jak
úspor dosáhnout. Chceme také v předstihu zvládnout a ovlivnit
administrativu s tím spojenou, zejména zpracování a kontrolu
zprávy o emisích skleníkových plynů.
Legislativa a normy
Budeme pokračovat ve sběru a třídění
technických informací o petrolejářském průmyslu s cílem
zkvalitnění a zajištění správnosti dat. Na tom budeme spolupracovat
s mezinárodními petrolejářskými organizacemi, ministerstvem
průmyslu a obchodu a Českým statistickým úřadem. Pozornost zaměříme
především na data o dovozu z okolních zemí. Vedle informačního
efektu pro naše členy přínos spatřujeme i ve zlepšení
legislativního prostředí.
Zaměříme se i normotvornou činnost. Vedle standardního
připomínkování technických norem a účasti v Technické
normalizační komisi 118 budeme iniciovat tvorbu nových norem.
Začneme normou pro revizi velkých nádrží na skladování ropy a
ropných produktů. Zintenzivníme i spolupráci s Úřadem pro
technickou normalizaci a státní zkušebnictví.
Budování dobrého jména na
veřejnosti
V dalším období nebudeme a
nechceme opomíjet ani osvětovou činnost určenou pro členy a
odbornou veřejnost. Budeme k tomu využívat již zavedené a
dobře fungující spolupráce se společností PETROLmedia, organizací
osvědčených odborných konferencí a seminářů a zlepšování informací
na našich internetových stránkách.
Tak jako dosud se budeme intenzivně hlásit ke spolupráci se
státními orgány zejména ministerstvem průmyslu a obchodu, financí,
životního prostředí a dalších orgánů, jako je Generální ředitelství
cel, Česká daňová správa, Česká obchodní inspekce, Český
metrologický institut, Český statistický úřad, Správa státních
hmotných rezerv a další. Z nestátních organizací pak chceme
spolupracovat s Vysokou školou chemicko-technologickou,
společností SGS divize paliv a maziv, Centrem dopravního výzkumu
v Brně a dalšími organizacemi, které se dotýkají předmětu
podnikání našich členů.
Vedle tuzemské spolupráce budeme pokračovat v odborné
komunikaci s petrolejářským sdružením EVROPIA a sesterskými
evropskými asociacemi petrolejářského průmyslu, jež považujeme za
výbornou platformu pro výměnu zkušeností a nových
poznatků.
Prognózy trhu a průřezové
projekty
Budeme intenzivně pokračovat
v prognózování trhu motorových paliv jak fosilních, tak
alternativních v horizontu dalších dvaceti let za spolupráce
především s automobilovým průmyslem.
Zapojíme se i do řešení průřezových projektů, jako jsou
technologické platformy pro energetiku, dopravu a pro alternativní
paliva a projekty zaměřené na zlepšování vzdělanosti, jako je
například program Vzdělanost pro konkurenceschopnost financovaný
evropskými sociálními fondy a MŠMT. V rámci činnosti platforem
budeme iniciovat i nové výzkumné a vývojové úkoly z oblasti
paliv.
Za velmi důležité budeme v dalším období považovat i doplnění
našeho profesního potenciálu o mladé odborníky.
Věříme, že společným úsilím členů se nám podaří naše programové
cíle splnit a posunout ČAPPO k vyšší profesní úrovni. Budeme
situaci pravidelně a veřejně hodnotit.
Autor: PR, Zdroj: ČAPPO